Osaisiko kukaan vihjaista, missä järjestettäisiin moottorisahan käytöstä ja huollosta kursseja täällä Uudellamaalla? Etsin kurssia, jossa käytäisiin läpi perusasiat.
Missä moottorisahakurssi
10
2341
Vastaukset
- ohjekirjaa
ainakin husqvarnan ohjekirjoissa on aika hyvät ohjeet puunkaadosta ja sahan huollosta. Tietysti käytännössä on parempi harjoitella, mutta tuosta saa hiukan osviittaa.
- Mutta
Tsekkaapas aika hyvä perusopetusvideo:
http://www.elfving.fi/index.asp?products.asp?rid=52&sid=54&pid=1438
ja eri paikasta
http://ulkotuotteet.husqvarna.fi/?url=/node1462.asp?frames=false
Eihän tuo tieten kurssia korvaa.. - alkuperäinen kysyjä
Kiitos vastauksista.
Olin jo löytänyt esim. nuo opetusvideot.
Kurssilla vaan voisi kysyä tarkemmin erinäisiä mieltä askarruttavia kysymyksiä ja voisi korjata heti mahdolliset sahan käsittelyvirheet.... ennenkuin on jalka katki tms..... :/- niin ei vahinkoa
suurin osa vahigoista tulee kun leikitään ammattilaista ja huiskitaan miten sattuu.
maltti on valttia.pikkuhiljaa. niin ei vahinkoa kirjoitti:
suurin osa vahigoista tulee kun leikitään ammattilaista ja huiskitaan miten sattuu.
maltti on valttia.pikkuhiljaa.Oma ohje olisi että ensin varusteet kuntoon.Mielellään housut kypärä/visiiri/kuulosuojaimet,eikä kunnon hanskoja voitamikään.Metsässäliikkuu rauhallisesti,suunnittelee tarkoin kaatosuunnan,huomioitava tuulen suunta jos on kovempi tuuli ja isompipuu eritoteen lehtipuu.
Nopeus ja varmuus tulee ajan kanssa.Saha pidettävä hyvässä kunnossa ja ketju terävänä.Viilaukseen on olemassa hyviä apuvälineitä kannattaa käyttää jos ei ole kokemusta viilauksesta.Jos puu en puhu tukkipuusta jää kaatumatta eli nojaa toiseen puuhun"konkeliin" niin hyvä konsti on ottaa pitkä riukupuu noin 3-4m ja työntää sillä "antaa heijata edestakas" korkemmalta sivuunpäin kaatuvaa puuta.Näin ainakin estetään paljon joutumatta itse kaatuvan puun alle.Ja aika useasti puu kannattaa katkaista maassa alapuolelta,mutta tietysti kannattaa katsoa mihin päin puu on painoksillaa ettei saha jää kiinni katkaisukohtaan.Tälläisillä ohjeilla varmasti pärjää aikapikälle tai ainakin itse olen pärjännyt.Jos olen jossain asiassa ollut väärässä niin korjatkaa ammattilaiset. :)
- alkuperäinen kysyjä
...mä olen hakenut!
Kiitos!
- kurssin käynyt
Hyvinkäällä Uudenmaan maaseutuopisto järjestää. Itse suoritin koko metsätaloustutkinnon ja oli ihan paikallaan tällaiselle kaupunkilaistoopelle. Mutta sieltä voi ottaa myös pelkästään tuon saha/sahanhuoltokurssinkin.
- alkuperäinen kysyjä
...vinkistä!
- kurssin käynyt
alkuperäinen kysyjä kirjoitti:
...vinkistä!
Tässä vielä linkki tuonne kurssisivulle, sorry kauhee linkki, mutta kyllä sen osissa copy paste toiminnolla saa lopuksi toimimaan:
http://www.hyvinkaa.fi/modules/page/show_page.asp?id=6A73C3DA61B44740AFFE65F722D8BE71&itemtype=00308B787886459385F296A5AFD4FA74&tabletarget=data_1&pid=22AF2BC24210462E9626EECABD20775A&layout=sisasivu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857425- 965374
- 2544533
- 444465
- 623227
- 482656
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222338Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292302- 492252
- 412164