Julkisen sairaanhoidon konkurssi

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/id52250.html

Seuraavassa lainauksia paikallislehden yleisönosastokirjoituksesta. Kysymys ei ole mistään puskistahuutelusta, vaan alla on kirjoittajan nimi ja kirjoituksen seurauksena on paikkakunnalla virinnyt vilkas keskustelu asiasta.

>Jouduin tapaninpäivänä kuntayhtymän terveyskeskuksen sairaalaan.

Sitten ne potilashuoneet. Kahdeksan ripulista naista ja yksi pieni vessa. Hoitajat väsyneitä ja sairaita, mutta silti ystävällisiä<

>Yöt olivat uskomattomia. Sekavat sairaat itkivät ja huusivat milloin äitiä tai jotain muuta. Joku hakkasi kepillä patteria. Yökkö huusi naapurisänkyyn: "Olen vaihtanut vaipan kaksi kertaa. Kuntayhtymä antaa minulle lopputilin jos vielä vaihdan." Minä pyysin lääkettä. Hän toi kello 6.00 lääkkeet ja sanoi: "Siinä on, syö milloin haluat!"
Olin hermoromahduksen partaalla. Kun pääsin omaan asuntooni, tyttäreni pesi minut. Kun olin omassa sängyssä minulta pääsi itku ja kiitin, että pääsin pois siitä talosta.<

Säästöjä, leikkauksia, suoranaista poliittisten päätöksentekijöiden ja hallinnon välinpitämättömyyttä tuollaiset tapahtumat ovat. Kaiken lisäksi vielä hoitohenkilökuntaakin ilmeisesti uhataan lopputileillä, jos ei menot pysy kurissa. On siinä koulutettu hyvät eettiset arvot omaava sairaanhoitaja ihmeissään kun työtään yrittää parhaansa mukaan tehdä.

Jätän tällä kertaa paikkakunnan mainitsematta, koska julkisuudessa samantapaisista asioista on viime aikoina ollut enemmänkin puhetta eikä jotain tiettyä paikkakuntaa ja sairaalaa ole syytä silloin leimata. Tapaus olkoon yksi esimerkki.

Tätäkö varten niitä veroja pitää jatkuvasti alentaa?

5

708

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokoomuksen vihollinen no2

...tuon kehityksen aloitti. Aho-Viinasen ja Lipponen-Niinistön kabinetit jatkoi kuritusta. Eikä Vanhasen hallitukseltakaan ole tullut kuin ohjeita, mutta ei juurikaan välineitä millä niitä noudattaa.
      On häpeä Suomelle, että se lasketaan julkisen sairaanhoidon kehitysmaiden Portugalin ja USA:n kanssa samaan kastiin.
      Kapitalistit toivovat selvästikin köyhien itsemurha-aaltoa tai muuten pikaista menehtymistä sairauksiinsa, jolloin he olisivat pois kustannustekijänä. Näin jäisi enemmän varaa yritystukiin ja rikkaiden verohelpotuksiin.

• hexdex

Luulen, että suuri syy ongelmiin on siinä että leikkaukset terveydenhoitoon tehtiin sielläkin, missä ei ole korvaavia yksityisiä palveluita lähellä. Yksityinen terveyden- ja sairaanhoito hakeutuu sinne, missä sille on riittävä väestöpohja kannattavaan toimintaan.
        Juustohöylän jäljistä on kysymys ja päätöksentekijöiden tulisi oikaista tilannetta kohdentamalla määrärahoja julkisiin palveluihin runsaammin sinne missä vaihtoehtoja ei ole. Nykyinen järjestelmä suosii ambulanssirallia muutenkin, kun potilaita kuljetetaan jopa viidensadan kilometrin päähän jonkin suhteellisen pienen toimenpiteen vuoksi.
        Säästötoimet sinänsä olivat tarpeellisia, mutta toteutus turhalla kiireellä pilattu ja siten potilaiden kannalta huono. Synkkä sivu muuten kohtuullisen hyvin onnistuneiden Lipposen hallitusten historiassa.

• Hetkinen!
        hexdex kirjoitti:

Luulen, että suuri syy ongelmiin on siinä että leikkaukset terveydenhoitoon tehtiin sielläkin, missä ei ole korvaavia yksityisiä palveluita lähellä. Yksityinen terveyden- ja sairaanhoito hakeutuu sinne, missä sille on riittävä väestöpohja kannattavaan toimintaan.
        Juustohöylän jäljistä on kysymys ja päätöksentekijöiden tulisi oikaista tilannetta kohdentamalla määrärahoja julkisiin palveluihin runsaammin sinne missä vaihtoehtoja ei ole. Nykyinen järjestelmä suosii ambulanssirallia muutenkin, kun potilaita kuljetetaan jopa viidensadan kilometrin päähän jonkin suhteellisen pienen toimenpiteen vuoksi.
        Säästötoimet sinänsä olivat tarpeellisia, mutta toteutus turhalla kiireellä pilattu ja siten potilaiden kannalta huono. Synkkä sivu muuten kohtuullisen hyvin onnistuneiden Lipposen hallitusten historiassa.

"Yksityinen terveyden- ja sairaanhoito hakeutuu sinne, missä sille on riittävä väestöpohja kannattavaan toimintaan."

Ensinnäkin muuttaisin tämän seuraavaan muotoon: "Yksityinen terveyden- ja sairaanhoito hakeutuu sinne, mistä sille löytyy kannattava asiakaskunta." Tässä käy juuri samalla kuin maissa, joissa mm. junaliikenne on yksityistetty: elikä yksityiset poimivat rusinat pullasta ja lopettavat kaikki muut kuin tuottoisimmat juna-yhteydet. Ajatus peruspalveluista, jotka ovat kaikkien saatavilla, kärsii tässä heti ensimetreillä tappion.

En muutenkaan näe mitään järkeä siinä, että kunta/valtio maksavat potilaiden kautta rahaa yksityiselle terveyspalveluiden tuottajalle, joiden osaamis/valmiustaso ei luonnollisesti pärjää minkään mittarin mukaan julkiselle puolelle. Usein nämä yksityisen puolen "tohtorit" joutuvat vuokraamaan leikkaussalinsa julkiselta puolelta ja leikkaavat siellä sitten potilaansa, vain yhden esimerkin mainitakseni. Typerääkin typerämpää rahankierrätystä.

Sen lisäksi kukaan ei ole pystynyt todistamaan tehokkuutta suhteessa julkiseen puoleen, varsinkaan, kun yksityisen puolen pitää tuottaa voittoa. Lopputuloksena on siis AINA kalliimpi hoito verrattuna verorahoilla tuotettuun hoitoon. Tämän pitäisi olla selvää tyhmemmällekin yksilölle.

Oma arvaukseni nykyisestä yksityistämiskampanjasta liittyy ensinnäkin EU:n palveluihin, joiden mukaan sisämarkkinat pitää avata ulkomaisille terveyspalveluidentuottajille. Nämä suunnitelmat lienevät olleet tiedossa EK:ssa jo vuosikymmenen ajan: he ovat kyllä läheisessä yhteydessä ulkomaisiin suurta rahaa edustaviin tahoihin ja pyrkivät lobbaamaan kotimaassaan lainsäädäntöä, joka on harmoniassa heidän "katto-organisaationsa" suunnitelmien kanssa.

Kyseenalaistaisin myös "säästötoimet", koska valtion panostus julkisiin palveluihin on jo laskenut sille tasolle prosentuaalisesti, että osa Itä-Euroopasta kulkee ohitsemme. Voimme tietysti sulkea silmät Soininvaaran tapaan ja puhua tehokkuudesta, mutta kuten tuolla edellä jo kerrottiin: ihmiset tajuavat kyllä, missä tässä mennään: juustohöylän sijaan puhutaan kirveestä. Valitettavasti Suomen media on niin tiukasti pienen piirin omistuksessa, että kattavaa tietoa potilasturvan heikkouksista ja varsinaisista hoitovirheistä ei pääse julkisuuteen, joten ns. "big picture" sairaanhoidon tilasta jää syntymättä. Jotain kertoo kuitenkin se, että mm. Tampereen Koukkunniemen vanhainkodissa hoidettiin vuosikausia potilaita puolella siitä henkilökunnasta, mitä mm. Ruotsissa on käytössä vastaavan kokoisessa yksikössä.

• V-P.Kortelainen

Ehdoton kyllä veronkorotuksille. Hyvinvointivaltio on uhattuna ja pitää pelastaa.

• internet paljastaa

Sosdem kiristää veroruuvia ja palkkaa lisää ylioppilaita puoluepukareiksi (Heinäluoma, Backman, Filatov ... )

Kommunisti huutaa vieressä: herrat verolle ja osakkeet ja rahat amerikkalaisille, joille hyvät yhtiöt (Nokian omistavat USA-laiset) kelpaavat.

Vietyään kansan palkkatyörahat veroina
      nämä veronimijät alkavat rahastaa pääomatuloja ja karkoittavat pääomat USA:han

mutta mitä verorahoilla kommunistit tekivät

- nostivat Halosen palkkaa eduskunnassa, vaikka Halonen ei maksa veroja (Englannin kuningatar maksaa tuloveroa)

- matkustivat valiokuntamatkoilla kuin sielu sietää

- Örkki Tuomioja polttaa rahaa kuin puita matkoissaan, JOISTA EI KENELLEKÄÄN OLE YHTIKÄSMITÄÄN HYÖTYÄ, yksityiskoneella lentelyä ja rehvastelua, HUOMATKAA ETTÄ VIHERPELLE PEKKA HAAVISTO, ylioppilas hänkin roikkuu mukana puudelina isäntänsä perässä

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000109&posting=22000000023073856

JA LOPUKSI jos jotain jää, kommunisti ottaa maahan KIINTIÖPAKOLAISIA

eikä suinkaan sorretuista suomalaisugrilaisista kansoista venäjältä

vaan irakilaisia, joilla on vinoutunut asenne naisia kohtaan, turkkilaisia kurdistanilaisia sun muita JOITA EI OLE TÄÄLLÄ PÄINKÄÄN ASUNUT.

JA AIVAN LOPUKSI ELÄTETTYÄÄN HALOSTA, REHVASTELTUAAN ITSE KAVEREINEEN JA jos jotain jää, maksettuaan ulkkareita tänne,

sosdemkomu sanoo: JOO, TASA-ARVO VALLITSEE, KAIKKIEN ON JONOTETTAVA TERVEYSKESKUKSEEN, TÄSSÄ SINULLE NUMERO, SAMAN TEKEVÄÄ OLETKO MAKSANUT VEROJA VAI ET, SINNE VAAN ULKKAREITTEN KANSSA JONOON.

Keskiluokkainen kansalainen jolta rahat on viety veroina, ei pysty kustantamaan yksityislääkäriä ja komusossu nauraa ulkkareiden kanssa

ja Halonen pitää puheen sorretuista ulkomaalaisista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4750
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2245
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1414
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      22
      1324
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      87
      1315
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      127
      1091
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      67
      1036
    8. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      945
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      251
      941
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      916
    Aihe