Outo rituaali a-kirkossa

pesusoikko

Mikä mahtaa jalkojenpesurituaalin tarkoitus olla kun naiset eivät voi olla miehille lähimmäisiä ja päinvastoin tässä rituaalissa?
Opetuslapset tarkoittavat sekä miehiä että naisia ja myös hekin ovat lähimmäisiä KESKENÄÄN ja se on osoitettava myöskin jalkojenpesussa.
Mikä on lapsien osuus tässä adventistisessa rituaalissa?

Toivottavasti sinua rakastetaan adventtikirkossa niinkuin lähimmäistä.

Siunauksin!

9

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joh 13

niin tiedät

• sillä hyvä

Jalkojenpesu kuului vain Jeesuksen ja opetuslasten tuohon yhteen tilaisuuteen vertauskuvallisesti. Samaa vertauskuvallisuutta ei tule mihinkään jälkeenpäin käytävään pesurituaaliin. Sen pitäisi olla selvää asiata Taukillekin!

• jopas jotakin

Olipa hyvä vihje! Eihän siinä opetuslapsetkaan pesseet toistensa jalkoja. Pesijähän olikin vain ITSE JEESUS. Muutenkin, Jeesus selvästi kertoo ehtoollisen olevan liiton muistoaterian, mutta jalkojenpesusta ei tehty merkkiä. Sekä leivästähän Jeesus sanoo "Tämä" että viinistä "Tämä".Mutta jalkojenpesuun eivät nuo sanat yltäneet. Eikä sellaisesta tavasta ole historiastakaan minun korviini kuulunut mitään. Adventistit ovat pyrkineet liittämään samaan yhteyteen ITSE PYHÄKSI TEKEMÄÄNSÄ. HEILLÄ ON HILLITÖN HALU OSOITTAA ITSESSÄÄN niitä piirteitä, joita muiden tulisi APINOIDA heiltä.

• lukematta muutama
        sillä hyvä kirjoitti:

Jalkojenpesu kuului vain Jeesuksen ja opetuslasten tuohon yhteen tilaisuuteen vertauskuvallisesti. Samaa vertauskuvallisuutta ei tule mihinkään jälkeenpäin käytävään pesurituaaliin. Sen pitäisi olla selvää asiata Taukillekin!

rivi,että asia saataisiin näyttämään sinun mieleiseltäsi.JEESUS SANOI JOS TE NÄIN TEETTE,OLETTE AUTUAAT.Ei ainoastaan sillä hetkellä vaan aina kun teette näin.Edellyttää tietysti uskon tekoa,ei tapaa,vain tekemellä sen uskossa sinulle kuuluu tuo autuus lupaus.Jalkojen pesu ei ole pakollinen,ehtoolliseen voi osallistua ilman sitäkin.Naiset ja miehet pesevät jalat siksi eri huoneissa.eihän olisi soveliasta naisten ruveta riisumaaan sukkahousujaan miesten edessä.Ehtoolisen vietto tapahtuu jalkojen pesun jälkeen ja se on yhteinen sekä miehille,että naisille ja niille lapsille jotka ovat sen ikäisiä,että ymmärtävät ehtoollisen merkityksen.

• jalkojen pesua
        jopas jotakin kirjoitti:

Olipa hyvä vihje! Eihän siinä opetuslapsetkaan pesseet toistensa jalkoja. Pesijähän olikin vain ITSE JEESUS. Muutenkin, Jeesus selvästi kertoo ehtoollisen olevan liiton muistoaterian, mutta jalkojenpesusta ei tehty merkkiä. Sekä leivästähän Jeesus sanoo "Tämä" että viinistä "Tämä".Mutta jalkojenpesuun eivät nuo sanat yltäneet. Eikä sellaisesta tavasta ole historiastakaan minun korviini kuulunut mitään. Adventistit ovat pyrkineet liittämään samaan yhteyteen ITSE PYHÄKSI TEKEMÄÄNSÄ. HEILLÄ ON HILLITÖN HALU OSOITTAA ITSESSÄÄN niitä piirteitä, joita muiden tulisi APINOIDA heiltä.

on käytetty myös muissa seurakunnissa?aikaisemmin,esim helluntai seurakunnassa.

• Joh.13

1.Korinttolaiskirje:
        9:9 Onhan Mooseksen laissa kirjoitettuna: "Älä sido puivan härän suuta." Eihän Jumala häristä näin huolta pitäne? Eihän Jeesus kai ihmisten jalkojen puhtaudesta noin huolta kantanut?

• kyllä lähtee,....
        jalkojen pesua kirjoitti:

on käytetty myös muissa seurakunnissa?aikaisemmin,esim helluntai seurakunnassa.

Kyllä meilläkin jalat pestään, mutta se tehdäänkin jo kotona.

• vertaus
        lukematta muutama kirjoitti:

rivi,että asia saataisiin näyttämään sinun mieleiseltäsi.JEESUS SANOI JOS TE NÄIN TEETTE,OLETTE AUTUAAT.Ei ainoastaan sillä hetkellä vaan aina kun teette näin.Edellyttää tietysti uskon tekoa,ei tapaa,vain tekemellä sen uskossa sinulle kuuluu tuo autuus lupaus.Jalkojen pesu ei ole pakollinen,ehtoolliseen voi osallistua ilman sitäkin.Naiset ja miehet pesevät jalat siksi eri huoneissa.eihän olisi soveliasta naisten ruveta riisumaaan sukkahousujaan miesten edessä.Ehtoolisen vietto tapahtuu jalkojen pesun jälkeen ja se on yhteinen sekä miehille,että naisille ja niille lapsille jotka ovat sen ikäisiä,että ymmärtävät ehtoollisen merkityksen.

Viimeisellä ateriallaan Jeesus nöyryyttää itsensä kaikkien opetuslastensa halvimmaksi palvelijaksi. Hän ottaa palvelijan vaatteet ja pesee vuorotellen kaikkien jalat. Kertomuksella on epäilemättä kaksi suurta tarkoitusta.

Jalkojen peseminen viimeisellä aterialla kertoo Jeesuksen väsymättömästä rakkaudesta ja huolenpidosta omiansa kohtaan. Risti heittää jo varjonsa pienen joukon ylitse, mutta Jumalan Poika ei väsy palvelemaan, ei edes sitä yhtä, joka lopulta kavalsi hänet. Orjapojan tehtävä ei ole liian halpa hänelle, joka oli alussa Isän luona hänen kirkkaudessaan.

Toisen merkityksen tapahtumalle antaa Jeesus itse jakeissa 12-17. Jumalan Poika on antanut omilleen esikuvan. Jos hän ei ollut liian korkea kaikkein halvimpaan palvelutehtävään, ei yksikään hänen omistaan saa ylemmyyttä tuntien vetäytyä lähimmäistään auttamasta. Jumalan valtakunnan perustuslakiin kuuluu, ettei siinä kukaan ole toisten herra. Mitä tärkeämpi ihminen, sitä nöyrempi toisten palvelija - siinä on Herran suorittama jalkojen pesun selvä viesti Kristuksen kirkolle

• "Opetuslapset tarkoittavat sekä miehiä että naisia ja myös hekin ovat lähimmäisiä KESKENÄÄN ja se on osoitettava myöskin jalkojenpesussa."

Jos aivan eksaktisti ja sanatarkasti tätä raamatunpaikkaa haluaa noudattaa, niin silloin voi olla vain miesporukka koolla niin kuin oli viimeisellä ehtoollisella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3797
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2576
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1995
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1741
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      31
      1536
    6. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      125
      1511
    7. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1321
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1266
    9. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      488
      1265
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      82
      1252
    Aihe