"Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivän, me olimme kokoontuneet murtamaan leipää..."
Apt. 20:7
"Herran päivänä* minä olin Hengessä ja kuulin takaani kovan äänen, kuin olisi pasuunaan puhallettu."
Ilm. 1:10
*Herran Kristuksen ylösnousemuksen ja Pyhän Hengen vuodatuksen päivää, viikon ensimmäistä, kristityt pitivät jo tähän aikaan pyhä- ja jumalanpalveluspäivänään (Saarnivaara).
Herran päivä
12
295
Vastaukset
- molemmat eilisen
päivän ja vanhan liiton kauraa?
Uusi liitto on Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa; Hänen uhriveressään ja Pyhän Hengen kastevedessään; Hänen, joka täytti puolestamme ja kumosi lain syytökset; tullen itse täydelliseksi ihmiseksi ja uhriksi rikkomustemme tähden kuolemalla puolestamme ristillä...?!
Tässä Ilosanoma lyhyesti? - Päivässä
Tilaisuus näyttää olevan tavallinen Joukko areria koska tässä ei mainita mitään ehtoollisesta, Jonka Jeesus itse asetti. Ehtoollinen oli Jeesuksen kuoleman muistojuhla.
Apostolien teoissa oli maininta myös että he murtivat joka päivä leipää kodeissa. Todellinen Herran itsensä asettama päivähän on sapatin
päivä. Sunnuntai on vain sielun vihollisen juhla
päivä. Onhan meillä vielä valinnan vapaus nykyään
kumman me valitsemme. Valitsemmeko Jeesuksen
vai hänen vihollisensa. Mitä teetkin valitse
Jeesus!"Tilaisuus näyttää olevan tavallinen Joukko areria koska tässä ei mainita mitään ehtoollisesta, Jonka Jeesus itse asetti. Ehtoollinen oli Jeesuksen kuoleman muistojuhla."
Apostolien teoissa oli maininta myös että he murtivat joka päivä leipää kodeissa."
Adventisti on hädissään ja yrittää vääntää toiseksi tämänkin asian. Hän yrittää häivyttää mielistä sen, että nimenomaan ehtoollista kutsuttiin ja kutsutaan edelleen "leivän murtamiseksi", esimerkkinä Paavalin opetus asiasta:
"Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
(1 Kor. 11:23-24)
Eli alkuperäinen lainaus kuvaa nimenomaan ehtoollisen viettoa.
""Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivän, me olimme kokoontuneet murtamaan leipää..."
Apt. 20:7
Samoin yhtäpitävästi Apostolien 2. luvussa kerrotaan leivän murtamisessa ja sen jälkeen mainitaan tavallinen ruokailu, tosin myöhemmin Uuden Testamentin opetuskirjeissä mainitaan "rakkausateriat", joilla nämä kaksi asiaa oli yhdistetty.
"Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella, kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen."
Apt. 2:46-27
- eräs uskova
Lisäksi hyvin varhaiset alkukirkon dokumentit todistavat, että alkukirkko vietti sunnuntaita Kristuksen ylösnousemuksen juhlapäivänään ja nauttien sinä päivänä ehtoollista. Didakhe eli Herran opetus pakanoille kahdentoista apostolin välittämänä noin vuosilta 70-100 jKr. Lainaus Didakhesta:
"Kun olette Herran päivänä kokoontuneet, murtakaa leipää ja lausukaa kiitosrukous.." (Did.14:1)
Didakhe saattaa eräiden tutkijoiden mukaan olla peräti 50-luvulta jKr. peräisin. Joka tapauksessa Didakhe on vanhempi kuin moni UT:n kirjoista. Koko Didakhe ei sano kertaakaan kristittyjen viettäneen sapattia.
Barnabaan kirjeessä (ajoitettu n. 130 jKr.), jota pidettiin vanhan kirkon aikana suuresa arvossa (mm. Klemens Aleksandreialainen ja Origenes) todistetaan varhaiskristittyjen viettävän sunnuntaita sapatin asemasta. Kirjeessä muutenkin vedetään rajaa tuohon aikaan voimistunutta juutalaisuutta kohtaan.
"Siitäpä syystä me vietämmekin iloksemme kahdeksatta päivää, jona Jeesuskin nousi kuolleista, ilmestyi ja nousi taivaisiin" (Barn.15:9).
Samoin hyvin vanhoissa piispa Ignatiuksen kirjeissä Magnesialaisille (n.100-110 jKr.) sanotaan, että kristityt eivät vietä sapattia vaan sunnuntaita, jota sanotaan Herran päiväksi. Ignatios on apostoli Pietarin jälkeen toinen Antiokian piispana. On hyvin mahdollista, että Ignatios on nuoruudessaan tavannut Pietarin ja Paavalin
"Nämä siis elivät elämänsä vanhan järjestyksen vallitessa, mutta pääsivät siitä
huolimatta uuteen toivoon eivätkä viettäneet enää sapattia, vaan
elivät Herran päivää noudattaen,tuota, jona meidän elämämme koitti hänen kauttaan..." (Magn.9:1).
http://www.parse-error.com/display_page.php?page_id=55- asiaan tutustunut
Evankeliumeista vanhin on Tuomaan Evankeliumi.
Syynä sen hylkäämiseen on se, kun Tuomas pitää
Jeesusta Tavallisena ihmisenä. Kreikan kielinen
versio tuhottiin jo alkuaikoina. Koptilainen
versio oli säilynyt Ylä Egyptin luolassa lähes kaksituhatta vuotta koskemattomana. Tanskalainen Lutterin Pappi Käänsi sen esin Tanskaksi Ja siitä
edelleen toisille kielille ovat toiset kirjansa lukeneet tämän Evankeliumin kääntäneet. Tämä
Evankeliumi on vanhin Kirjoitettu Evankeliumi.
Kirjoitus aika vuosi 8 san Jeesuksen kuolemasta.
Toiset Evankeliumit ovat syntyneet 80 vuotta
Jeesuksen kuolemasta. Näin ollen kirjoitusten
taustat ovat hieman muuttuneet. Asioita on enemmän väritetty. ehkä asioita on suurennettu.
kuka tietää mitä tapahtuu pitkän ajan jälkeen.
- SapatinJälkeen
Koska lauvantai iltana heti auringon laskun
Jälkeen alkoi sunnuntai. Syy tähän erikoiseen
kokoukseen oli se, koska Paavalin piti matkustaa
aamulla aikaisin lähtevään laivaan, siksi Paavali
piti tämän Lauvantai ilta kokouksen. Paavali pitkitti puhettaan aivan puoliyöhön saakka. Hän
mursi leipää aivan päivän koittoon asti, ja lähti sitten matkalle. Matkalle lähtö oli varhainen sunnuntai aamu."kyseessä on Trooaan kokous SapatinJälkeen
Koska lauvantai iltana heti auringon laskun Jälkeen alkoi sunnuntai. Syy tähän erikoiseen kokoukseen oli se, koska Paavalin piti matkustaa aamulla aikaisin lähtevään laivaan, siksi Paavali piti tämän Lauvantai ilta kokouksen. Paavali pitkitti puhettaan aivan puoliyöhön saakka. Hän mursi leipää aivan päivän koittoon asti, ja lähti sitten matkalle. Matkalle lähtö oli varhainen sunnuntai aamu."
Näin se meni:
"Happamattoman leivän juhlan jälkeen me purjehdimme Filippistä ja tulimme viidentenä päivänä heidän luokseen Rooaaseen, jossa viivyimme seitsemän päivää. Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä, me olimme kokoontuneet murtamaan leipää. Paavali aikoi seuraavana päivänä matkustaa pois, ja hän keskusteli heidän kanssaan, pitkittäen puhettaan puoliyöhön asti".
Apt. 20:6-8Tutkiva_huomio kirjoitti:
"kyseessä on Trooaan kokous SapatinJälkeen
Koska lauvantai iltana heti auringon laskun Jälkeen alkoi sunnuntai. Syy tähän erikoiseen kokoukseen oli se, koska Paavalin piti matkustaa aamulla aikaisin lähtevään laivaan, siksi Paavali piti tämän Lauvantai ilta kokouksen. Paavali pitkitti puhettaan aivan puoliyöhön saakka. Hän mursi leipää aivan päivän koittoon asti, ja lähti sitten matkalle. Matkalle lähtö oli varhainen sunnuntai aamu."
Näin se meni:
"Happamattoman leivän juhlan jälkeen me purjehdimme Filippistä ja tulimme viidentenä päivänä heidän luokseen Rooaaseen, jossa viivyimme seitsemän päivää. Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä, me olimme kokoontuneet murtamaan leipää. Paavali aikoi seuraavana päivänä matkustaa pois, ja hän keskusteli heidän kanssaan, pitkittäen puhettaan puoliyöhön asti".
Apt. 20:6-8Pitää olla tietenkin Trooaaseen, ei Rooaaseen.
- Käytäntöä
Tutkiva_huomio kirjoitti:
"kyseessä on Trooaan kokous SapatinJälkeen
Näin se meni:
Apt. 20:6-8Raamatussa mainitun tavan mukaan sapatti alkoi auringon laskusta ja loppui auringonlaskuun.
Trooan Kokous muuttui sunnuntain kokoukseksi heti auringon laskettua. Paavali piti tämän kokouksen koko Lauvantai illan jälkeen aina
sunnuntai aamuun asti. jolloin hän lähti purjehtimaan. Tämä on erittäin yksinkertainen
asia ymmärtää raamatusta Juutalaisten tapojen
ymmärryksen kera. Auringon laskusta auringon laskuun pitäkää minun sapattini. Aurinko tomi kellona. Tämä sapatin jälkeinen ilta oli
sunnuntaita aina sunnuntain auringon laskuun.
onko tämä vaikea ymmärtää. Lue luku huolella. Käytäntöä kirjoitti:
Raamatussa mainitun tavan mukaan sapatti alkoi auringon laskusta ja loppui auringonlaskuun.
Trooan Kokous muuttui sunnuntain kokoukseksi heti auringon laskettua. Paavali piti tämän kokouksen koko Lauvantai illan jälkeen aina
sunnuntai aamuun asti. jolloin hän lähti purjehtimaan. Tämä on erittäin yksinkertainen
asia ymmärtää raamatusta Juutalaisten tapojen
ymmärryksen kera. Auringon laskusta auringon laskuun pitäkää minun sapattini. Aurinko tomi kellona. Tämä sapatin jälkeinen ilta oli
sunnuntaita aina sunnuntain auringon laskuun.
onko tämä vaikea ymmärtää. Lue luku huolella.Raamattu sanoo näin:
"Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä, me olimme kokoontuneet murtamaan leipää. Paavali aikoi seuraavana päivänä matkustaa pois, ja hän keskusteli heidän kanssaan, pitkittäen puhettaan puoliyöhön asti."
Adventisti yrittää vääntää asian olevan näin:
"Trooan Kokous muuttui sunnuntain kokoukseksi heti auringon laskettua. Paavali piti tämän kokouksen koko Lauvantai illan jälkeen aina sunnuntai aamuun asti. jolloin hän lähti purjehtimaan."
- luet taas pieleen
Viikon ensimmäisen päivän ilta on Raamatussa lauantai-ilta auringonlaskun jälkeen.
"Herran päivä" Ilmestyskirjassa ei todista mitään sunnuntaista. Missään Raamatussa ei sanota, että Herran päivä = sunnuntai.
Saarnivaara lörpöttää gnostilaisista lähteistä (Pietarin evankeliumi) otettua tulkintaansa.- raamattu-uskollinen teologi
Myös toinen raamattu-uskollinen teologi, Aapeli Saarisalo katsoo, että Johannes tarkoittaisi Herran päivällä viikon ensimmäistä päivää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363807- 122576
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos372005Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211751Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311546- 1251511
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101331- 141266
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4881265- 821262