Mistä löytäisin evankeliumien puolelta maininnan tapahtumasta, jossa Jeesus puhuu itsestään Jumalan sijaisena tai peräti vertaisena.
Auttakaapas minua...
13
412
Vastaukset
- esim.
Joh. 10:38
Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä."
Joh. 14:10
Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
Joh. 14:11
Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
Joh. 14:20
Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.- NIIN JA...
...Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon että antoi ainokaisen poikansa,jottei yksikään joka Häneen uskoo,joutuisi kadotukseen,vaan saisi iankaikkisen elämän.
- Pähkylä
Isä, Poika ja Pyhä Henki jakavat yhden ja
saman nimen, ja siihen nimeen Jeesus käski
kastaa: "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
(Matt.28:19). - Ja tuo alkukielinen sana "nimeen"
on todellakin yksikkö, ei monikko "nimiin", joka
olisi ollut kieliopin mukaista.
-----------
Sitten taustatiedoksi seuraavaan Jeesuksen
lausumaan evankeliumissa:
Jumala sanoo Vanhassa Testamentissa, ettei Hän
jaa kunniaansa muille:
(Jes. 42:8) "Minä olen Herra, Jahve on minun
nimeni. Kunniani kirkkautta minä en kenellekään
luovuta, en minulle kuuluvaa ylistystä
jumalankuville."
Mutta Jeesus sanoo, että Poikaa tulee
kunnioittaa samalla tavalla kuin Isää kunnioitetaan:
..."jotta kaikki kunnioittaisivat Poikaa niin
kuin he kunnioittavat Isää. Se, joka ei kunnioita
Poikaa, ei kunnioita myöskään Isää, joka on hänet
lähettänyt." (Joh.5:23)
Poikaa ei siis kunnioiteta enempää eikä vähempää
kuin Isää, vaan: niin kuin Isää.
- Hän ei ole siis jonkinlainen "pikku-Jumala",
kuten jotkut opettavat, sillä Raamatun mukaan on
vain yksi Jumala, ja kaikki muut jumalaksi
sanotut ovat epäjumalia.
-----------
(Joh. 14:8-11)
Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä,
niin me tyydymme". Jeesus sanoi hänelle:
"Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän
kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus!
Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän;
kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa?
Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni:
Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan.
Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on minussa.
Ellette muuten usko, uskokaa minun tekojeni tähden."
-----------
Joh 20:27-29 kertoo, miten Tuomas löytää
Herransa ja Jumalansa. Jeesus sanoi Tuomaalle:
"Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni,
ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni,
äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen."
Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani
ja minun Jumalani!"
Vartiotorniseura selittää Tuomaan lausuman
yllättävässä tilanteessa päässeeksi lipsahdukseksi.
Mutta mitä Jeesus oli mieltä tästä? - Hän olisi
varmasti korjannut jos Tuomas olisi sanonut
väärin - erehtynyt siitä kuka on ainoa, jota
ihminen saa sanoa Jumalakseen! Tai nuhdellut
löysästä kielestä Jumalasta puhuttaessa (jos
Tuomaan lausahdus olisi tyyliä "Herranen aika
sentään").
Mutta ei, Jeesus ei korjaa Tuomaan sanomisia,
päinvastoin. Nuhtelun sijasta Jeesus toteaa
Tuomaan uskoneen: "Sentähden, että minut näit,
sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja
kuitenkin uskovat!"
--------------
Ketä ainoaa Raamatun mukaan ihminen saa rukoilla
ja kumartaa?
(Matt. 28:9) Mutta katso, Jeesus tuli heitä vastaan
ja sanoi: "Terve teille!" Ja he menivät hänen tykönsä,
syleilivät hänen jalkojaan ja kumartaen rukoilivat häntä.
Jeesusta ihminen saa kumartaa ja rukoilla.
Mutta Raamattu varoittaa jyrkästi kumartamasta
muita kuin Jumalaa. Esim. Ilmestyskirjassa
(Ilm.22:9) Johannes aikoo erehdyksessa kumartaa
enkeliä, mutta saa enkeliltä heti
varoituksen: "Älä tee niin! Minä olen vain
Jumalan palvelija, niin kuin sinä ja profeetat,
sinun veljesi, ja kaikki ne, jotka ottavat
varteen tämän kirjan sanat. Jumalaa sinun tulee kumartaa!"
(Joh.14:14) Jeesus sanoo: "Mitä te minun
nimeeni vedoten pyydätte minulta, sen minä teen."
------------
Jeesuksen sanoja löytyy myös Ilmestyskirjasta,
ja siitä hänen sanomisestaan voi miettiä
kuka on Raamatun mukaan ensimmäinen ja viimeinen?
Vanhassa testamentissa Jumala puhuu: "Näin sanoo
Herra (JHVH), Israelin kuningas, ja sen lunastaja,
Herra (JHVH) Sebaot:
Minä olen ensimmäinen,
ja minä olen viimeinen,
ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa." (Jes.44:6)
Kuitenkin Ilmestyskirjassa Jeesus sanoo:
"Älä pelkää!
Minä olen ensimmäinen
ja viimeinen,
ja minä elän; ja minä olin kuollut,
ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti,
ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet."
(Ilm. 1:17-18)
Voiko olla kaksi "ensimmäistä ja viimeistä"?
Vai onko niin kuin Jeesus sanoo, että he ovat
todella yhtä - ei vain yksimieliset tms.
kuten jotkut haluavat vesittää tuon.
------------
No, tätä et kysynyt, mutta laitetaanpa sellainen
kohta, jossa Isä sanoo Poikaansa Jumalaksi (Hebr. 1:8):
Jumala sanoo: "mutta Pojasta: 'Jumala, sinun
valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti,
ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka." - jos..
..tähän oli syynä se, että jeesus oli valaistunut buddhalainen ja ymmärsi kaiken olevan yhtä, jeesus oli jumala ja jumala oli jeesus?
juudaksen evankeliumista saa kuvan, että juudas oli opetuslapsista rakkain ja ainut joka myös ymmärsi todellisen jumaluuden, jeesuksen naureskellessa muille opetuslapsille heidän kiittäessään väärää jumalaa ruoasta.- Juudas pääsi
Entä jos Juudas pääsi niin pitkälle, että tajusi Jeesuksen olevan väärä guru ja antoi tämän ilmi?
- Mie vain
Voi sinua! Mitähän tuolla pilkalla saavutat. Budhalainen etsii valaistausta eikä käsitä, että Jeesus on se suurin valo (valkeus, valaistus), jonka voi saavuttaa. Hän sanoo. "Minä olen maailman valo...".
Juudas pääsi kirjoitti:
Entä jos Juudas pääsi niin pitkälle, että tajusi Jeesuksen olevan väärä guru ja antoi tämän ilmi?
Juudas oli varas ja juoni alusta alkaen Jeesusta vastaan, kuitenkin Jeesus rakasti häntä ja salli hänen olla luonaan, vaikka jo etukäteen kertoi, että Juudas tulee hänet pettämään. Tehtyään tuon synnin Juudas ymmärsi syyllisyytensä.
"3. Kun Juudas, hänen kavaltajansa, näki, että hänet oli tuomittu, silloin hän katui ja toi takaisin ne kolmekymmentä hopearahaa ylipapeille ja vanhimmille 4. ja sanoi: "Minä tein synnin, kun kavalsin viattoman veren." Mutta he sanoivat: "Mitä se meihin koskee? Katso itse eteesi." 5. Ja hän viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi." (Matt. 27:3-5)
Juudakselle kävi huonosti, vaikka Jumala olisi tahtonut käyttää häntä. Jeesus Kristus kutsui sitten toisen hänen tilalleen. Paavali sai oppia suoraan uudelta Herraltaan kaiken sen, mitä Jeesus oli tehnyt ja opettanut, Paavali ei ottanut tätä oppia muilta tai muut häneltä. Näin ainakin sanotaan Raamatussa, ja ihmiset uskoivat, koska tiesivät sen todeksi, ja siksi näkivät niin paljon vaivaa Raamatun kirjojen kopioimisessa eteen päin.Juudas pääsi kirjoitti:
Ajatus siitä, ettei Jeesus ollut sitä mitä väitti, ei ollut mikään uutinen, Juudasta ei ainakaan tähän tarvittu. Ennemminkin keskusteltiin siitä, olisivatko kirjanoppineet saaneet selville, että Jeesus on Kristus.
- ........
Jeesus halusi jumalaksi Jumalan paikalle.
- Voitto-Ramu
Mitä lähemmäksi antikristuksen aikaa tulemme sitä julkeammin esiintyy kautta maailman antikristuksen hengen vaikutuksesta oppeja jotka kieltävät Jeesuksen Jumaluuden ja Kolminaisuuden. Kirjoitetaan ”UUTTA RAAMATUN SELITYSTEOSTA” antikristuksen käyttöön. Selitysteosta jolla antikristus tulee hallitsemaan maailmaa määrätyn ajan.
Tuohon selitysteokseen kuulu myöskin oppi, jonka mukaan Jeesuksen valtakunta tulee loppumaan .
Tuollainen oppi on antikristuksen valtaannousulle välttämätön sillä muutoin se ei pääsisi Jumalan temppeliin – seurakuntaan - esiintymään Jumalana, sillä Jeesus on Raamatun opin mukaan seurakunnan pää. Jeesus pitää seurakunnan päänä poistaa tieltä (2.Ts 2:7)jotta antikristus voisi ottaa Jeesuksen paikan.
Eli, opetetaan että Jeesuksen VALTAKUNTA on nyt päättynyt ja valta on nyt yksin Jumalalla.
Huomattavaa on että antikristus ei suinkaan tule esiintymään Kristuksena eikä takaisin tulleena Messiaana, vaan se esiintyy JUMALANA ; ”hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa JUMALA ”(2.Ts 2:4)
Täällä Suomessa Jeesuksen Jumaluutta ja Kolminaisuutta vastustaa erityisesti Raimo Poutiainen ja omaa moniste-julkaisuaan ”Suuhusi pasuuna” levittävä Reino Marjakangas. Jeesuksen valtakunnan loppumista opettaa ensiksi mainittu.
Pieneksi jää se joukko joka pitää kiinni Raamatun opin mukaisesta Jeesuksen Jumaluudesta ja Kolminaisuudesta ja Jeesuksen valtakunnan ikuisuudesta: ”ja Hänen valtakunnallaan ei tule loppua oleman” kuten enkeli Gabriel Marialle ilmoittaa. Tuo lause on myöskin sanatarkasti sisällytetty Nikean-Konstantinopolin uskontunnustuksen.
RAAMATTU ILMOITTAA JEESUKSEN OLEVAN JUMALA:
Jes 9:5 ” ”Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä JUMALA, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.”
(tuossa on myöskin Kolminaisuus ilmoitettu Isän ja Pojan osalta)
Joh 1:1-3 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli JUMALA.
Hän oli alussa Jumalan tykönä.
Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
Rm 9:5 heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, JUMALA, ylistetty iankaikkisesti, amen!
1. Jh 5:20.(-92) Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän (Jeesus) on totinen JUMALA ja iankaikkinen elämä."
APOSTOLIEN OPPILAAT TUOVAT SELVÄSTI ESILLE JEESUKSEN JUMALUUDEN
Seuraavassa otteita Heikki Koskenniemen suomennoksesta ”Apostoliset isät”, Suomen teologisen kirjallisuusseuran julkaisuja 163, Jyväskylä 1989
Ignatios ( kuoli marttyyrina 110 jKr) opettaa Jeesuksen Jumaluudesta seuraavaa:
JEESUS ON TOSI JUMALA
"Yksi on lääkäri, lihallinen ja hengellinen, syntynyt ja syntymätön, lihaan tullut JUMALA, kuolemaan tullut todellinen elämä, sekä Mariasta että Jumalasta syntynyt, ensin kärsimyksen alainen, sitten sen ulkopuolella, Jeesus Kristus, meidän Herramme." (Efesolaisille 7:2)
"Jumalan seuraajina te olette, saatuanne uutta voimaa JUMALAN veressä, täydellisesti suorittaneet luontoanne vastaavan työn..." (Efesolaisille 1:1)
"Sillä meidän JUMALAMME Jeesus Kristus oli Jumalan pelastussuunitelman mukaan Marian kohdussa, kun tämä oli raskaana, ja oli Daavidin siementä ja samalla Pyhästä Hengestä..." (Efesolaisille 18:2)
"Mutta tämän seurauksena herposi kaikki velhous ja kaikki pahuuden kahleet hävisivät. Tietämättömyys poistui ja vanha valtakunta kukistui, kun JUMALA ilmaantui ihmishahmossa saaden aikaan uuden, iankaikkisen elämän." (Efesolaisille 19:3)
"Minä ylistän Jeesusta Kristusta, JUMALAA, joka on tehnyt teidät niin viisaiksi. Olenhan saanut huomata teidät täydellisiksi horjumattomassa uskossa aivan kuin olisitte sekä ruumiinne että henkenne puolesta kiinni naulitut Herran Jeesuksen Kristuksen ristiin ja rakkaudessa lujasti juurtuneet Kristuksen vereen." (Smyrnalaisille 1:1)
"Teitte hyvin, kun vastaanotitte Filonin ja Reos Agatopuksen niin kuin Kristuksen, JUMALAN, diakonit..." (Smyrnalaisille 10:1)
"Voikaa hyvin aina meidän JUMALASSAMME Jeesuksessa Kristuksessa. Pysykää hänessä ja näin Jumalan yhteydessä ja huolenpidossa." (Polykarpokselle 8:3)
"...minä toivotan runsasta menestystä ilman moitetta Jeesuksessa Kristuksessa, meidän JUMALASSAMME." (Roomalaisille, alkutervehdyksestä)
"Sallikaa minun olla JUMALANI kärsimyksen seuraaja." (Roomalaisille 6:3)
"Minä ylistän Jeesusta Kristusta, JUMALAA, joka on tehnyt teidät niin viisaiksi." (Smyrnalaisille 1:1)
Ignatios, Pietarin ja Paavalin virkaansa asettama seurakunnan johtaja, uskoi, että Jeesus oli JUMALA ihmishahmossa.
Polykarpos (70-156) oli historian mukaan apostoli Johanneksen henkilökohtainen opetuslapsi sekä Smyrnan seurakunnan johtaja. Hän myös tunsi hyvin Ignatioksen.
Polykarpos kirjoittaa:
JEESUS HERÄTTI ITSENSÄ KUOLLEISTA
"Tämän kaiken hän kärsi meidän tähtemme, jotta me pelastuisimme. Hän myös kärsi todella niin kuin hän myös todella herätti itsensä kuolleista." (Smyrnalaisille 2:1)
Näin myöskin Raamattu opettaa: "Jeesus vastasi ja sanoi heille: 'Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä...Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä." (Joh. 2:19, 21). Myös: "...minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin. Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen..." (Joh.9:17-18).
Jeesus siis ilmoitta olevansa Jumala.
Jumala tuli ihmiseksi ja sovitti maailman itsensä kanssJos Raamatussa "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala." (Joh. 1:1) Tulkitaan niin että kumpikin sana Jumala tarkoittaa samaa, niin siitä tulee pientä ristiriitaa Raamattua luettaessa. Jeesus sanoi muun muassa ”Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.” (Joh. 14:28)
Tämä oli hyvin suppea esitys. Toisissa samalla nimimerkillä jätetyissä viesteissä on vähän lisää. Jos haluat tietää vielä enemmän, niin lue vaikka Raamattu läpi.
Mikä se kirje Smyrnalaisille muuten on?
- Voitto-Ramu
"Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen JUMALA ja iankaikkinen elämä."
"Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel",
mikä käännettynä on: JUMALA meidän kanssamme."
MAANPÄÄLLÄ OLESSAAN JEESUS OLI SEKÄ Jumala että ihminen.Jos Jumala olisi omalla olemuksellaan lähestynyt ihmisiä, he olisivat pelänneet. Sen sijaan hän lähetti pelkän rakkautensa maan päälle ja vaikutti hänen kauttaan ihmeitä. Näkymätön Jumala itse ei voisikaa tulla ja näyttäytyä meille, ainakaan jos haluaa pysyä sellaisena kuin hän on. Siksi Jumala lähetti Poikansa, edustajansa "Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen, 15. ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa." (Kol. 1:14-15) "Kuule minua, Jaakob, ja sinä, Israel, jonka minä olen kutsunut: Minä olen aina sama, minä olen ensimmäinen, minä olen myös viimeinen." (Jes. 48:12) "Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa." tai uudemmassa käännöksessa "Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea." (1Kor. 15:28)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565410Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212377- 1141617
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2351592- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3211145Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3131108