Tässä kohtaa on kysymys Jeesuksesta, vai mitä ajattelette asiasta?
Sananlaskut.8:
"22. Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.
23. Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista.
24. Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita.
25. Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita, synnyin minä,
26. kun hän ei vielä ollut tehnyt maata, ei mantua, ei maanpiirin tomujen alkuakaan.
27. Kun hän taivaat valmisti, olin minä siinä, kun hän veti piirin syvyyden pinnalle,
28. kun hän teki vahvoiksi pilvet korkeudessa, kun syvyyden lähteet saivat voiman,
29. kun hän merelle asetti sen rajat, että vedet eivät kävisi hänen käskynsä yli, kun hän vahvisti maan perustukset,
30. silloin minä hänen sivullansa hoidokkina olin, ihastuksissani olin päivästä päivään ja leikitsin hänen edessänsä kaikin ajoin;
31. leikitsin hänen maanpiirinsä päällä, ja ihastukseni olivat ihmislapset."
Jeesus hoidokkina?
8
227
Vastaukset
- HT"
Mikä olisi sellainen Jumala, joka olisi yksin ilman yhtään luotua? Eikö niin, Että jotta Jumalasta voidaan puhua, on hänellä oltava luotuna edes ensimmäinen luomisteko? Toisinsanoen. Luotujen esikoinen tavallaan on syntyisin yhtäaikaa luojansa kanssa. Eihän luojaa ole ennenkuin hän on luonut?
- Utulila
Kunhan kyselen muitten mielipiteitä asiasta.
Uskonhan minä tuossa olevan kyse Jeesuksesta, joka koroitettiin kaikkea ylemmäksi Golgatan ristin jälkeen.
Kol.1:
"15. ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
16. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
17. ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa."
Ef.1:
"20. jonka hän vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa,
21. korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, mikä mainitaan, ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa."
Alla Saarnivaaran tarkempi käännös. Kirjaimellisesti Sananlaskuissa puhutaan viisaudesta, mutta yleisesti ymmärretään sanoilla pitkälti tarkoitettavan Kristusta, kuten monissa muissakin Vanhan Testamentin kirjoituksissa, kuten Jeesus itse Luukkaan evankeliumin mukaan totesi Emmauksen tien matkaajille: "hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu."
Sananlaskut 8:22-31
Minä olin Herran omana, hänen tiensä alussa, ennen hänen tekojaan, ennen aikojen alkua. Iäisyydestä minut on asetettu olemaan, alusta asti, ennen kuin maata olikaan. Ennen kuin syvyyksiä oli, minä synnyin, ennen kuin oli lähteitä, vedestä rikkaita. Ennen kuin vuoret upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita, minä synnyin, kun Hän ei vielä ollut tehnyt maata, ei mantua, ei maanpiirin tomujen alkuakaan. Kun hän valmisti taivaat, minä olin siinä, kun Hän veti rajan syvyyden pinnalle, kun hän vahvisti pilvet korkeudessa, kun syvyyden lähteet saivat voiman, kun hän asetti merelle sen rajat, että vedet eivät ylittäisi hänen säätämiään (rajoja), kun hän vahvisti maan perustukset, silloin minä olin hänen rinnallaan työmestarina, ihastuneena riemuitsin päivästä päivään. Hänen edessään minä iloitsin kaiken aikaa, ihailin hänen maanpiiriään, ja ihastukseni olivat ihmislapset.- hirvas
puhutaan Jeesuksesta. Tuo osoittaa, että Jumala JHWH "synnytti" (loi) Poikansa.
Hepr. 1:5
Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut SYNNYTIN"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
lAINAUKSESSASI ilmenee myös se, että HÄN (JHWH) ja Minä=Jeesus ovat selvästi eri persoonia.
Jumala (JHWH) on korkein kaikista.
Ps. 97:9
Sillä sinä, Herra, olet Korkein yli kaiken maan, sinä olet ylen korkea, ylitse kaikkien jumalain. - Sirkka Iita.
Siis silloinhan täytyi ooa ASETTAJA!Eli Jeesus on Jumalan luomistöiden esikoinen,asetettu olemaan ennen aikojen alkua,HÄNESSÄ ja HÄNEN KAUTTAAN luotiin KAIKKI näkyväiset ja näkymättömät,olevaiset ja henkivallat.Jeesus on siis Jumalan esikoinen?
Kysyin kauan sitten,tämän saman kysymyksen,mutta silloin sen väitettiin olevan toisin.Joku jopa arveli kysymyksessä olevan viisaus,vaikka tuossa aivan selvästi tulee ilmi että kysymyksessä on inhimillinen olento,jolla on tunteet.
Eihän muuten sanottaisi esim:"ihastukseni olivat ihmislapset",tai "MINÄ RIEMUITSIN"! - on Jumala
Sirkka Iita. kirjoitti:
Siis silloinhan täytyi ooa ASETTAJA!Eli Jeesus on Jumalan luomistöiden esikoinen,asetettu olemaan ennen aikojen alkua,HÄNESSÄ ja HÄNEN KAUTTAAN luotiin KAIKKI näkyväiset ja näkymättömät,olevaiset ja henkivallat.Jeesus on siis Jumalan esikoinen?
Kysyin kauan sitten,tämän saman kysymyksen,mutta silloin sen väitettiin olevan toisin.Joku jopa arveli kysymyksessä olevan viisaus,vaikka tuossa aivan selvästi tulee ilmi että kysymyksessä on inhimillinen olento,jolla on tunteet.
Eihän muuten sanottaisi esim:"ihastukseni olivat ihmislapset",tai "MINÄ RIEMUITSIN"!Johanneksen evankeliumi alkaa näin:
"Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on syntynyt Hänen kauttansa eikä ilman Häntä ole syntynyt mitään, mikä on syntynyt. Hänessä oli elämä ja elämä oli ihmisten valo."
Joh. 1:1-4 - hirvas
on Jumala kirjoitti:
Johanneksen evankeliumi alkaa näin:
"Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on syntynyt Hänen kauttansa eikä ilman Häntä ole syntynyt mitään, mikä on syntynyt. Hänessä oli elämä ja elämä oli ihmisten valo."
Joh. 1:1-4tuo oli oikein. Jumalan tahto ihmisille annettiin Hänen sanassaan. Ja sen julistamisen Hän antoi Poikansa tehtäväksi maan päällä.
- HT"
Sirkka Iita. kirjoitti:
Eihän muuten sanottaisi esim:"ihastukseni olivat ihmislapset",tai "MINÄ RIEMUITSIN"!On pidettävä erossa Jeesuksen ikuisuus ja Hänen "virkansa" Kristuksena ja Vapahtajana. Vapahtajana Jumalan Poika on ihmisenä saavuttamillaan omilla ansioilla. Tämä näyttää adbventistien opissa hämärtyneen. Siksi UT korostaa kaikkialla Jeesuksen nimessä tehtyä sovitusta. Vertaa vaikka ihmistä, joka on virassa ollessaan ja yksityisenä henkilönä eri roolissa. Näin Jeesuksenkin toteuttamassa sovituksessa kaikki perustuu siihen, että Jeesus eli täysin ihmisen elämän vaiheet lapsuudesta miehuuteen ja vihdoin kuolemalla ihmisen kuoleman. Nämä ihmisenä tehdyt asiat ovat perusteena Jeesuksen asemalle suhteessa meihin,m eivät mitkään muut asiat. Emme voi perustella oppia Jeesuksesta Siinailla Moosekselle lain antajana. Sen työn ,jos Jeesus olisi tehnytkin, Hän teki silloin Isänsä nimiin. Sovitus taas on Hänen omassa JEESUS-nimessään tehty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363687- 122416
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371965Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211731Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301493- 1241458
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101311- 141256
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4811233- 771151