Vuonna 1844 oli maailmanhistoriassa merkkivuosi. Laesdatiolaisuus syntyi ja Marx aloitti toimintansa.
Talvella 1844 Laestadius tuli Åselen lappiin pitämään tarkastusta kirkkoherrana ja tapasi Lapin Marian, joka avautui keskustelemaan Laestadiuksen kanssa tämän saarnan jälkeen. Laestadius vaikuttui Marian tapaamisesta kovasti ja tätä pidetään yleisesti hänen uskonnollisen heräämisensä käännekohtana. Tuon tapaamisen jälkeen Laestadiuksen saarnat saivat uutta puhtia.
Näin Marxin ja Engelsin perimmäiset tavoitteet olivat hyvin samansuuntaiset ja tavattuaan toisensa v. 1844 Pariisissa he totesivat olevansa kaikista keskeisistä kysymyksistä samaa mieltä. Tämän jälkeen he yhdistivät voimavaransa ja omistautuivat asialleen koko loppuiäkseen.
Aivan kehityksensä alkuvaiheissa molemmat olivat vielä idealistisella katsantokannalla. Feuerbachin filosofia, uskonnon elittäminen todellisen maailman heijastumana, auttoi heidät ylittämään kynnyksen idealismista materialismiin. He löysivät olemisen ja tajunnan välisen oikean suhteen. Ihmisen tajunta heijastaa hänen olemistaan, sitä maailmaa, joka hänellä on ympärillään.
Vuosi 1844 profeettojen vuosi
proffa
1
107
Vastaukset
Aina silloin, kun Jumala toimii, Saatanallekin tulee kiire. Suomessa syntyi niihin aikoihin neljä suurta herätysliikettä, joista laestadiolaisuus oli yksi.
Kun Jumala herättää oikeita profeettoja, Saatana nostattaa vääriä. Tästä voimme lukea Ilmestyskirjastakin. Mainitsemaasi Marxia voi pitää vääränä profeettana, samoin amerikkalaista Ellen G. Whitea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363667- 122396
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371955Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211721Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301493- 1241448
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101311- 141246
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4781221- 761135