Ellen White oli väärä profeetta

Adventisti väitti:

"Ellen White siinä eroaa muista ns. profeetoista että hänen kutsujansa ja lähettäjänsä oli Jumala ja hänen sanomansa oli taivaasta Jeesuksen todistusta."

Asia on juuri päinvastoin. Yleensä profeetat ovat Jumalan kutsumia. Ellen White taas oli väärä profeetta. Esimerkkinä vääristä profetioista on tietoisesti ja tahallisesti annettu väärä opetus sapatin ristiinnaulitsemisesta. Whiten täytyi tuntea Paavalin galatalaisille antama opetus lain ristiinnaulitsemisesta, koska hän tiesi opettaa päinvastaista, eli ettei sapattia ollut naulittu ristille. Se on raskauttava seikka häntä vastaan.

25

401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ent. adv

      Uskovatko kaikki adventtikirkon pastorit Ellen Whiteen?

      Ei, tiedän henkilökohtaisesti monta, jotka eivät usko hänen olleen profeetta. Heidän täytyy kuitenkin väittää uskovansa säilyttääkseen työpaikkansa. Se pakottaa heidät elämään kaksoiselämää, joka on kauhea tilanne. Olkaa hyvä ja rukoilkaa heidän puolestaan.

      • oikea toimenpide

        on antaa sellaisille potkut.


    • ole naulattu

      ristiin. Puhut höpöjä.

      • sellaasta

        o väittäny.


      • Petri Paavolalta

        Laki naulittu ristiin?

        Kol 2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.


        Kirjoitus säädöksineen joka on meitä vastaan ja on meidän vastustajamme; sen Jeesus otti pois lunastusuhrinsa kautta ja naulitsi ristille. Tuo kirjoitus sana on kreik. tekstissä kheirografon, joka merkitsee velkakirjaa, jonka velallinen on kirjoittanut omakätisesti. Kol 2: 14:ssa oleva kirjoitus ei siis tarkoita Jumalan lakia, vaan ihmisen velkaa, joka on synti. Jeesus naulittiin ristille ihmiskunnan syntien tähden, mutta Paavali kirjoittaa tässä, että myös kirjoitus säädöksineen on otettu pois lunastusuhrin kautta ja naulittu ristille.


        Jeesus itse sanoi ettei Hän tullut kumoamaan lakia, joten lakia ei voitu myöskään naulita ristille. Synti on meidän vastustajamme, joka naulittiin yhdessä Jeesuksen kanssa ristille. Kreikkalainen teksti käyttää Raamatusta sanoja grafee ja gramma, mutta niin kuin huomaamme kreik. teksti käyttää sanaa kheirografon. Säädöksineen sana on kreik. dogma, käsky, asetus, säädös. Kheirografon tarkoittaa siis velkakirjaa ei lakia. Syntimme asetuksineen on siis naulittu ristille.


        Ihmisen synti on siis naulittu ristille, eikä Jumalan lakia niin kuin jotkut väärin asian ymmärtävät. Paavali kirjoitti, että kun Kristus ympärileikkaa sydämen Pyhässä Hengessä, niin silloin uskova kuolee synnille ja alkaa elämään vanhurskaudessa. Kuollut synti pysyy näin ristillä ja uusi ihminen vapautuu vaeltamaan vanhurskaudessa. Tämä toteutuu silloin kun Pyhä Henki saa vaikuttaa tahtomista ja tekemistä uskovan sydämessä.


      • laki oli voimassa
        Petri Paavolalta kirjoitti:

        Laki naulittu ristiin?

        Kol 2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.


        Kirjoitus säädöksineen joka on meitä vastaan ja on meidän vastustajamme; sen Jeesus otti pois lunastusuhrinsa kautta ja naulitsi ristille. Tuo kirjoitus sana on kreik. tekstissä kheirografon, joka merkitsee velkakirjaa, jonka velallinen on kirjoittanut omakätisesti. Kol 2: 14:ssa oleva kirjoitus ei siis tarkoita Jumalan lakia, vaan ihmisen velkaa, joka on synti. Jeesus naulittiin ristille ihmiskunnan syntien tähden, mutta Paavali kirjoittaa tässä, että myös kirjoitus säädöksineen on otettu pois lunastusuhrin kautta ja naulittu ristille.


        Jeesus itse sanoi ettei Hän tullut kumoamaan lakia, joten lakia ei voitu myöskään naulita ristille. Synti on meidän vastustajamme, joka naulittiin yhdessä Jeesuksen kanssa ristille. Kreikkalainen teksti käyttää Raamatusta sanoja grafee ja gramma, mutta niin kuin huomaamme kreik. teksti käyttää sanaa kheirografon. Säädöksineen sana on kreik. dogma, käsky, asetus, säädös. Kheirografon tarkoittaa siis velkakirjaa ei lakia. Syntimme asetuksineen on siis naulittu ristille.


        Ihmisen synti on siis naulittu ristille, eikä Jumalan lakia niin kuin jotkut väärin asian ymmärtävät. Paavali kirjoitti, että kun Kristus ympärileikkaa sydämen Pyhässä Hengessä, niin silloin uskova kuolee synnille ja alkaa elämään vanhurskaudessa. Kuollut synti pysyy näin ristillä ja uusi ihminen vapautuu vaeltamaan vanhurskaudessa. Tämä toteutuu silloin kun Pyhä Henki saa vaikuttaa tahtomista ja tekemistä uskovan sydämessä.

        Galatalaiskirjeen mukaan laki oli voimassa Siemeneen eli Kristukseen asti, Gal. 3:19

        Kristuksesta tuli lain loppu (Room. 10:4). Kristus ei tullut kumoamaan lakia vaan täyttämään sen (Matt. 5:17). Täytettyään Golgatalla viimeisen kohdan Hän huusi: Se on täytetty!
        Silloin Kristus teki lopun Siinain laista, sekä seremonialaista että käskyistä. Siinailainen pappeus ja uhrimenot julistettiin vanhentuneiksi (Hebr. 8:13). Pappeuden muuttuessa muuttui lakikin (Hebr. 7:12,18).
        Mutta muutakin kuin vanha uhrimeno lakkasi. Laki loppui vanhurskauttavana tekijänä. Kristus on lain loppu juuri tässä mielessä (5). Lain vaatiman ansion hankkiminen loppui. Mutta samalla loppui myös lain siinailaisen muodon noudattaminen.

        Laki oli voimassa Kristuksen kuolemaan asti, Room. 7:1-6

        Uskova on irti laista (Room. 7:6). Kysymyksessä on nimenomaan kymmenen käskyn laki, sillä juuri se sanoi: Älä himoitse! (Room. 7:7). Efesolaiskirje vahvistaa, mikä laki lakkasi Kristuksen kuolemassa: Teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä (Ef. 2:15). Silloin loppui ihmisen ansio ja sen tunnuskuva sapatti, joka oli myös varjo eli esikuva tulevasta levosta Kristuksessa. Kolossalaiskirje nimenomaan varoittaa, ettei pakanoita, jotka jättivät kaikki juutalaiset sapatit pitämättä, saanut tuomita (Kol. 2:16). Varjoja ei tarvinnut enää noudattaa, koska todellisuus oli tullut. Laki kaikkineen sen siinailaisessa muodossa haudattiin Kristuksen kanssa.
        Juutalaiset jatkavat vielä tuhatvuotisessa valtakunnassakin sekä uhraamista että sapatin noudattamista, ei enää ansiomielessä, vaan Kristuksen kuoleman muistona (Jes. 56:6,7). Kristityt sen sijaan viettävät muistona ehtoollista ja pyhäpäivänä ylösnousemuksen päivää, sunnuntaita.

        Edelleen laki oli voimassa uskon ilmestymiseen asti, Gal. 3:25

        Kymmenet käskyt ohjaavat Kristuksen luo, sillä ne herättävät synnintunnon. Laki sanoo: Älä himoitse!, mutta ihminen kaikesta huolimatta himoitsee. Hän ei täytä lakia ja Pyhän Hengen vaikutuksesta kokee syyllisyyttä Jumalan edessä. Kun ihminen uskoo Kristukseen, hän omistaa Kristuksen syyttömyyden ja lakkaa lain noudattamisen ansiomielessä.

        Laki oli voimassa Hengen viran perustamiseen asti, 2. Kor. 3:6-9

        Lain eli kuoleman viran alaisuudessa ihminen yritti omin voimin noudattaa Jumalan tahtoa. Kun perustettiin Hengen virka, pyyhittiin pois ihmisen ansio sapatteineen, koko kiveen hakattu siinailainen systeemi tunnusmerkkeineen. Sapatti jatkui Israelin ja Jumalan suhteessa, mutta pakanamaailmassa, etenkin silloisessa orjayhteiskunnassa ei juutalaista sapattia olisi voinut käytännössä noudattaakaan. Eikä seurakunnan tarvitse sitä tehdä nytkään. Kun Pyhä Henki tulee ihmiseen, uudestisyntynyt noudattaa Jumalan tahtoa Uuden testamentin ohjeiden ja hengen mukaan.

        Luukkaan evankeliumi:
        16:16   Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.


      • ota nyt vaikka tämä
        Petri Paavolalta kirjoitti:

        Laki naulittu ristiin?

        Kol 2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.


        Kirjoitus säädöksineen joka on meitä vastaan ja on meidän vastustajamme; sen Jeesus otti pois lunastusuhrinsa kautta ja naulitsi ristille. Tuo kirjoitus sana on kreik. tekstissä kheirografon, joka merkitsee velkakirjaa, jonka velallinen on kirjoittanut omakätisesti. Kol 2: 14:ssa oleva kirjoitus ei siis tarkoita Jumalan lakia, vaan ihmisen velkaa, joka on synti. Jeesus naulittiin ristille ihmiskunnan syntien tähden, mutta Paavali kirjoittaa tässä, että myös kirjoitus säädöksineen on otettu pois lunastusuhrin kautta ja naulittu ristille.


        Jeesus itse sanoi ettei Hän tullut kumoamaan lakia, joten lakia ei voitu myöskään naulita ristille. Synti on meidän vastustajamme, joka naulittiin yhdessä Jeesuksen kanssa ristille. Kreikkalainen teksti käyttää Raamatusta sanoja grafee ja gramma, mutta niin kuin huomaamme kreik. teksti käyttää sanaa kheirografon. Säädöksineen sana on kreik. dogma, käsky, asetus, säädös. Kheirografon tarkoittaa siis velkakirjaa ei lakia. Syntimme asetuksineen on siis naulittu ristille.


        Ihmisen synti on siis naulittu ristille, eikä Jumalan lakia niin kuin jotkut väärin asian ymmärtävät. Paavali kirjoitti, että kun Kristus ympärileikkaa sydämen Pyhässä Hengessä, niin silloin uskova kuolee synnille ja alkaa elämään vanhurskaudessa. Kuollut synti pysyy näin ristillä ja uusi ihminen vapautuu vaeltamaan vanhurskaudessa. Tämä toteutuu silloin kun Pyhä Henki saa vaikuttaa tahtomista ja tekemistä uskovan sydämessä.

        """Kol 2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin. """ Paavali ei opettanut, että laki säädöksineen oli otettu pois kristityiltä. Paavalihan tuossa aselkein sanoin sanoo, että se poisto tehtiin juutalaisilta. Meillä pakanoilla ei nuo säädökset ole olleet koskaan vastustajanamme. Adventistit VÄÄRISTÄVÄT TUONKIN KOHDAN TULKINNAN kirkkonsa opetusta tukemaan. Efesolaiskirjeessä Paavalipuhuu samasta asiasta näin;> Ef.2:11. Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi -
        12. että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
        13. mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
        14. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
        15. kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
        16. ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
        17. Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;
        18. sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
        19. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
        20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
        21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
        22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä."" ELI; Paavalin opetuksen mukaan kun juutalaisilta poistuivat ne kirjoitukset, jotka olivat heitä vastaan, pääsivät hekin meidän kanssamme samaan asemaan yhdessä meidän kanssamme.


      • ota nyt vaikka tämä,,,,,
        Petri Paavolalta kirjoitti:

        Laki naulittu ristiin?

        Kol 2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.


        Kirjoitus säädöksineen joka on meitä vastaan ja on meidän vastustajamme; sen Jeesus otti pois lunastusuhrinsa kautta ja naulitsi ristille. Tuo kirjoitus sana on kreik. tekstissä kheirografon, joka merkitsee velkakirjaa, jonka velallinen on kirjoittanut omakätisesti. Kol 2: 14:ssa oleva kirjoitus ei siis tarkoita Jumalan lakia, vaan ihmisen velkaa, joka on synti. Jeesus naulittiin ristille ihmiskunnan syntien tähden, mutta Paavali kirjoittaa tässä, että myös kirjoitus säädöksineen on otettu pois lunastusuhrin kautta ja naulittu ristille.


        Jeesus itse sanoi ettei Hän tullut kumoamaan lakia, joten lakia ei voitu myöskään naulita ristille. Synti on meidän vastustajamme, joka naulittiin yhdessä Jeesuksen kanssa ristille. Kreikkalainen teksti käyttää Raamatusta sanoja grafee ja gramma, mutta niin kuin huomaamme kreik. teksti käyttää sanaa kheirografon. Säädöksineen sana on kreik. dogma, käsky, asetus, säädös. Kheirografon tarkoittaa siis velkakirjaa ei lakia. Syntimme asetuksineen on siis naulittu ristille.


        Ihmisen synti on siis naulittu ristille, eikä Jumalan lakia niin kuin jotkut väärin asian ymmärtävät. Paavali kirjoitti, että kun Kristus ympärileikkaa sydämen Pyhässä Hengessä, niin silloin uskova kuolee synnille ja alkaa elämään vanhurskaudessa. Kuollut synti pysyy näin ristillä ja uusi ihminen vapautuu vaeltamaan vanhurskaudessa. Tämä toteutuu silloin kun Pyhä Henki saa vaikuttaa tahtomista ja tekemistä uskovan sydämessä.

        """Kol 2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin. """ Paavali ei opettanut, että laki säädöksineen oli otettu pois kristityiltä. Paavalihan tuossa aselkein sanoin sanoo, että se poisto tehtiin juutalaisilta. Meillä pakanoilla ei nuo säädökset ole olleet koskaan vastustajanamme. Adventistit VÄÄRISTÄVÄT TUONKIN KOHDAN TULKINNAN kirkkonsa opetusta tukemaan. Efesolaiskirjeessä Paavalipuhuu samasta asiasta näin;> Ef.2:11. Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi -
        12. että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
        13. mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
        14. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
        15. kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
        16. ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
        17. Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;
        18. sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
        19. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
        20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
        21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
        22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä."" ELI; Paavalin opetuksen mukaan kun juutalaisilta poistuivat ne kirjoitukset, jotka olivat heitä vastaan, pääsivät hekin meidän kanssamme samaan asemaan yhdessä meidän kanssamme. Petri Paavolan kyllä tunnen samoin kuin Jari Tasasenkin, enkä laita hänen (heidän)tulkinnalleen mitään painoa.


    • Seraja-m55

      Olet täysin harhassa, jos luulet, että Paavali tarkoittaa Jumalan lain ristiinnaulitsemista.
      Seuraavissa kohdissa Paavali sensijaan vahvistaa Jumalan lain voimassaolon UL:ssa: Room. 3:20, 31 /7:12, 22 /8:7 (lihan mieli ei alistu Jumalan lain alle, mutta hengen mieli alistuu rakkaudesta ja pelastuksen kiitollisuudesta) ja sitten tuo Hepr. 8:8-10.

      Jeesus poisti ristinkuolemallaan vain lain tuomion häneen uskovien osalta, ei itse lakia synnin osoittajana.
      Sensijaan, kuten Kol. 2:14 myös osoittaa, hän naulitsi ristille tuon VL:n seremonialain, joka viittasi hänen Uhriinsa ja josta tuo Kol. 2:14 käyttää samaa ilmausta kuin 5. Moos. 31:26, joka puhuu juuri tuosta seremonialaista eli Mooseksen lain kirjasta, "joka oli meitä vastaan".

      Uskovan suhde kuitenkin on erilainen UL:ssa VL:oon verrattuna. Nyt Jumala on kirjoittanut sen sydämiimme, jolloin asennoidumme siihen uudella myönteisellä, Jumalan tahtoon yhtyvällä tavalla, ks. Hepr. 8:8-10.

      Sapatti on aina täysin kiinteästi Jumalan lain yhtenä käskynä kuten mikä muu tahansa ja kun Ellen White välittää Jumalan hänelle antamia ilmoituksia, joissa vahvistetaan niin dekalogin kuin sen sapattikäskyn voimassaolo, VAHVISTAA SE VAIN SEN, ETTÄ ELLEN WHITE ON TODELLAKIN JUMALAN, KRISTUKSEN PROFEETTA!

      • proffeettaa

        Uskovatko kaikki adventtikirkon pastorit Ellen Whiteen?

        Ei, tiedän henkilökohtaisesti monta, jotka eivät usko hänen olleen profeetta. Heidän täytyy kuitenkin väittää uskovansa säilyttääkseen työpaikkansa. Se pakottaa heidät elämään kaksoiselämää, joka on kauhea tilanne. Olkaa hyvä ja rukoilkaa heidän puolestaan.


      • sinä mitään?

        Galatalaiskirjeen mukaan laki oli voimassa Siemeneen eli Kristukseen asti, Gal. 3:19

        Kristuksesta tuli lain loppu (Room. 10:4). Kristus ei tullut kumoamaan lakia vaan täyttämään sen (Matt. 5:17). Täytettyään Golgatalla viimeisen kohdan Hän huusi: Se on täytetty!
        Silloin Kristus teki lopun Siinain laista, sekä seremonialaista että käskyistä. Siinailainen pappeus ja uhrimenot julistettiin vanhentuneiksi (Hebr. 8:13). Pappeuden muuttuessa muuttui lakikin (Hebr. 7:12,18).
        Mutta muutakin kuin vanha uhrimeno lakkasi. Laki loppui vanhurskauttavana tekijänä. Kristus on lain loppu juuri tässä mielessä (5). Lain vaatiman ansion hankkiminen loppui. Mutta samalla loppui myös lain siinailaisen muodon noudattaminen.

        Laki oli voimassa Kristuksen kuolemaan asti, Room. 7:1-6

        Uskova on irti laista (Room. 7:6). Kysymyksessä on nimenomaan kymmenen käskyn laki, sillä juuri se sanoi: Älä himoitse! (Room. 7:7). Efesolaiskirje vahvistaa, mikä laki lakkasi Kristuksen kuolemassa: Teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä (Ef. 2:15). Silloin loppui ihmisen ansio ja sen tunnuskuva sapatti, joka oli myös varjo eli esikuva tulevasta levosta Kristuksessa. Kolossalaiskirje nimenomaan varoittaa, ettei pakanoita, jotka jättivät kaikki juutalaiset sapatit pitämättä, saanut tuomita (Kol. 2:16). Varjoja ei tarvinnut enää noudattaa, koska todellisuus oli tullut. Laki kaikkineen sen siinailaisessa muodossa haudattiin Kristuksen kanssa.
        Juutalaiset jatkavat vielä tuhatvuotisessa valtakunnassakin sekä uhraamista että sapatin noudattamista, ei enää ansiomielessä, vaan Kristuksen kuoleman muistona (Jes. 56:6,7). Kristityt sen sijaan viettävät muistona ehtoollista ja pyhäpäivänä ylösnousemuksen päivää, sunnuntaita.

        Edelleen laki oli voimassa uskon ilmestymiseen asti, Gal. 3:25

        Kymmenet käskyt ohjaavat Kristuksen luo, sillä ne herättävät synnintunnon. Laki sanoo: Älä himoitse!, mutta ihminen kaikesta huolimatta himoitsee. Hän ei täytä lakia ja Pyhän Hengen vaikutuksesta kokee syyllisyyttä Jumalan edessä. Kun ihminen uskoo Kristukseen, hän omistaa Kristuksen syyttömyyden ja lakkaa lain noudattamisen ansiomielessä.

        Laki oli voimassa Hengen viran perustamiseen asti, 2. Kor. 3:6-9

        Lain eli kuoleman viran alaisuudessa ihminen yritti omin voimin noudattaa Jumalan tahtoa. Kun perustettiin Hengen virka, pyyhittiin pois ihmisen ansio sapatteineen, koko kiveen hakattu siinailainen systeemi tunnusmerkkeineen. Sapatti jatkui Israelin ja Jumalan suhteessa, mutta pakanamaailmassa, etenkin silloisessa orjayhteiskunnassa ei juutalaista sapattia olisi voinut käytännössä noudattaakaan. Eikä seurakunnan tarvitse sitä tehdä nytkään. Kun Pyhä Henki tulee ihmiseen, uudestisyntynyt noudattaa Jumalan tahtoa Uuden testamentin ohjeiden ja hengen mukaan.

        Luukkaan evankeliumi:
        16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.


      • Seraja-m55
        sinä mitään? kirjoitti:

        Galatalaiskirjeen mukaan laki oli voimassa Siemeneen eli Kristukseen asti, Gal. 3:19

        Kristuksesta tuli lain loppu (Room. 10:4). Kristus ei tullut kumoamaan lakia vaan täyttämään sen (Matt. 5:17). Täytettyään Golgatalla viimeisen kohdan Hän huusi: Se on täytetty!
        Silloin Kristus teki lopun Siinain laista, sekä seremonialaista että käskyistä. Siinailainen pappeus ja uhrimenot julistettiin vanhentuneiksi (Hebr. 8:13). Pappeuden muuttuessa muuttui lakikin (Hebr. 7:12,18).
        Mutta muutakin kuin vanha uhrimeno lakkasi. Laki loppui vanhurskauttavana tekijänä. Kristus on lain loppu juuri tässä mielessä (5). Lain vaatiman ansion hankkiminen loppui. Mutta samalla loppui myös lain siinailaisen muodon noudattaminen.

        Laki oli voimassa Kristuksen kuolemaan asti, Room. 7:1-6

        Uskova on irti laista (Room. 7:6). Kysymyksessä on nimenomaan kymmenen käskyn laki, sillä juuri se sanoi: Älä himoitse! (Room. 7:7). Efesolaiskirje vahvistaa, mikä laki lakkasi Kristuksen kuolemassa: Teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä (Ef. 2:15). Silloin loppui ihmisen ansio ja sen tunnuskuva sapatti, joka oli myös varjo eli esikuva tulevasta levosta Kristuksessa. Kolossalaiskirje nimenomaan varoittaa, ettei pakanoita, jotka jättivät kaikki juutalaiset sapatit pitämättä, saanut tuomita (Kol. 2:16). Varjoja ei tarvinnut enää noudattaa, koska todellisuus oli tullut. Laki kaikkineen sen siinailaisessa muodossa haudattiin Kristuksen kanssa.
        Juutalaiset jatkavat vielä tuhatvuotisessa valtakunnassakin sekä uhraamista että sapatin noudattamista, ei enää ansiomielessä, vaan Kristuksen kuoleman muistona (Jes. 56:6,7). Kristityt sen sijaan viettävät muistona ehtoollista ja pyhäpäivänä ylösnousemuksen päivää, sunnuntaita.

        Edelleen laki oli voimassa uskon ilmestymiseen asti, Gal. 3:25

        Kymmenet käskyt ohjaavat Kristuksen luo, sillä ne herättävät synnintunnon. Laki sanoo: Älä himoitse!, mutta ihminen kaikesta huolimatta himoitsee. Hän ei täytä lakia ja Pyhän Hengen vaikutuksesta kokee syyllisyyttä Jumalan edessä. Kun ihminen uskoo Kristukseen, hän omistaa Kristuksen syyttömyyden ja lakkaa lain noudattamisen ansiomielessä.

        Laki oli voimassa Hengen viran perustamiseen asti, 2. Kor. 3:6-9

        Lain eli kuoleman viran alaisuudessa ihminen yritti omin voimin noudattaa Jumalan tahtoa. Kun perustettiin Hengen virka, pyyhittiin pois ihmisen ansio sapatteineen, koko kiveen hakattu siinailainen systeemi tunnusmerkkeineen. Sapatti jatkui Israelin ja Jumalan suhteessa, mutta pakanamaailmassa, etenkin silloisessa orjayhteiskunnassa ei juutalaista sapattia olisi voinut käytännössä noudattaakaan. Eikä seurakunnan tarvitse sitä tehdä nytkään. Kun Pyhä Henki tulee ihmiseen, uudestisyntynyt noudattaa Jumalan tahtoa Uuden testamentin ohjeiden ja hengen mukaan.

        Luukkaan evankeliumi:
        16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.

        Ne raamatunkohdat, jotka ole esittänyt varsinkin Ilmestyskirjasta kuten 12:17 ja 14:12 tekevät sinun tulkintasi vääräksi.

        Minä uskon, (kuten useimmissa suurissa kristillisissä kirkkokunnissa uskotaan - niissä vain lepopäiväkäskyä puutteellisesti), että Jumalan laki on synnin osoittajana voimassa edelleen ja vähintäin maailman loppuun asti.

        Jeesus täytti varsinaisesti vain tuon seremonialain ja kyllä lain tuomion myös dekalogin osalta, mutta ei missään tapauksessa lakkauttanut tätä jälkimmäistä.
        Se, että hän lopuksi huusi ristillä: "Se on täytetty!" merkitsi sitä, että tuo suuri Jumalan pelastussuunnitelma oli nyt täytetty.

        Siinä olen täysin yhtämieltä kanssasi, että Jeesuksen Ristinuhrin seurauksena Jumalan laki lakkasi olemasta kenellekään vanhurskauttava tekijä. (Ihmettelen vain sitä, että oliko sellainen ollut mahdollista edes VL:ssa?)

        ME VOIMME PELASTUA VAIN JA YKSIN JEESUKSEN VEREN ANSIOIDEN TURVIN. SE ON PELASTUKSEMME AINUT PERUSTUS!

        Vastaavasti kuitenkin synti eli Jumalan lain rikkominen tahallisesti, katumatta, koskaan tunnustamatta, anteeksipyytämättä voi taas mitätöidä sen pelastuksen, jonka muuten olisimme saaneet yksin Kristuksen sovitustyön ansioissa.


      • Seraja-m55
        proffeettaa kirjoitti:

        Uskovatko kaikki adventtikirkon pastorit Ellen Whiteen?

        Ei, tiedän henkilökohtaisesti monta, jotka eivät usko hänen olleen profeetta. Heidän täytyy kuitenkin väittää uskovansa säilyttääkseen työpaikkansa. Se pakottaa heidät elämään kaksoiselämää, joka on kauhea tilanne. Olkaa hyvä ja rukoilkaa heidän puolestaan.

        En minä koe siinä mitään dramaattisuutta, uskovatko pastorit tai tohtorit Whiteen profeettana.
        Eihän se ole mikään pelastuskysymys.
        Kyllä Raamattu on aina ollut kirkossamme se kristinopin Pääkirja ja tulee olemaankin.
        Meidän vastustajamme vain pyrkivät väkisin luomaan sellaista kuvaa, että ei voisi olla adventisti, ellei usko Whiten profeetallisuuteen.

        Pääasia on, että uskomme Kristukseen ja hänen pyhään Sanaansa kaikessa (enemmän kuin pelkkiin inhimillisiin perinnäisoppeihin).

        Minä kun luen Whiten tekstejä, en voi kuitenkaan olla kokematta ja kuulematta niissä sitä samaa Pyhän Hengen ääntä, sitä samaa Hyvän Paimenen ääntä, Kristuksen ääntä, jonka kuulen varsinkin Raamatun evankeliumikirjoissa ja muuallakin Raamatussa.
        Mutta minä en luekaan hänen tekstejään syyttäjän mentaliteetilla etsien sieltä vain virheitä.
        Joku kohta voi näyttää väärältä, mutta toisaalla hänen esityksensä tekee sen kuitenkin raamatulliseksi. Tätä puolta hänen vastustajansa eivät halua tuoda esiin.


    • oli opettaja

      joka ymmärsi Jumalan sanan tarkoituksen ja merkityksen, mutta on totta että hänkin erehtyi monessa asiassa. Ja toisaalta jokaisen tulisi ymmärtää että maailmaan ei ole syntynyt kuin yksi erehtymätön ja synnitön, nimittäin ihminen Jeesus Kristus. Joten teille jotka haette erehtymättömiä ja virheettömiä ihmisiä, niin turhaa hakemista ja turhaa kaivelemista. Se joka hakee vikoja muista voi olla varma siitä että myös löytää niitä. Ei tarvitse kuin katsoa peiliin.

      Kokeilehan!

    • timokarppi

      Sanooko Raamattu, että sapatti (Tai Laki) naulittiin ristille? David Stern, joka on messiaaninen teologi ja mm. kirjoittanut UT:n kommentaarin (Jewish New Testament Commentary) selittää tämän Kolossalaiskirjeen kohdan tässä alla englanniksi.

      Kol.2:13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
      14. ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

      Col.2:14: "When a criminal was executed on a stake, it was customary to nail a list of his crimes on the stake; an example is the sign placed above Yeshua's head (Yn 19:19-22). Some interpreters take this verse to mean that God removed not the charges against sinners but the Torah itself. Rather than repeat the many arguments against this view, I refer the reader to Ro 9:30-10:10&NN; Ga 2:16b&N, 3:23&N; Ep 2:15a&N." Kirjasta Jewish New Testament Commentary, D.H. Stern

      Jumala ristiinnaulitsi ne syytökset, jotka olivat meitä vastaan, mutta itse Lakia ei, tulkintani mukaan, ole ristiinnaulittu. Edesmennyt kiinalainen uskonmies (Watchman Nee) esitti tämän hyvin, kun esitti, että ei Lakia naulittu ristille Jeesuksen kanssa, vaan meidät naulittiin ristille. Itse olin nuoruudessani Watchman Nee fani, ja suosittelen hänen kirjojaan kriittisesti luettavaksi. Muistaakseni tämä ajatus oli kirjassa "Elämän rikkaus Kristuksessa".

      Lain kautta emme saa vanhurskautta, sillä lain yksi tehtävä on juuri osoittaa syntimme. Laki on annettu meille olemaan kasvattajana Kristukseen. Lailla ei siis ole mikään pieni tehtävä. Laki osoittaa synnin, lainvanhurskauden ja tuomion.

      "Uuden liiton Laki", Pyhä Henki, myös osoittaa synnin vanhurskauden ja tuomion.

      Paavali esittää tämän asian hyvin kun vertaa lakia ja Kristusta aviomiehiin.

      Room.7:1. Vai ettekö tiedä, veljet - minä puhun lain tunteville - että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää?
      2. Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
      3. Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
      4. Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

      Olemme sidotut lakiin, niin kauan kun elämme. Laki on aivan kuin aviopuolisomme, josta emme voi erota. Mutta yksi ratkaisu siihen on. Jos kuolemme, olemme vapaat eroamaan lain vaatimuksista.

      Kun olemme hyväksyneet Kristuksen sijaiskuoleman omalle kohdallemme, niin silloin olemme kuolleet Kristuksen kanssa ristillä. Kun sitten kuoleman jälkeen uudestisynnymme, niin emme ole enää lain alla vaan armon alla. Olemme avioituneet Kristukseen. Saamme hyväksyä Kristuksen lain täyttämisen omalle kohdallemme. Kristus on erilainen aviomies kun Laki. Laki vaatii, mutta ei auta tippaakaan meitä selviytymään lain noudattamisesta. Mutta Kristus vastaavasti itse täyttää kaiken sen minkä meidän tulisi täyttää. Kristus jopa täytti kaiken täydellisesti. Kristuksen vanhurskaus sitten luetaan meille.

      • Heprealaiskirjeessä

        Lain tunteville juutalaisille opetettiin, että pappeuden muutoksen johdosta tapahtuu myöskin lain muutos:

        "11. Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
        12. Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
        13. Sillä se, josta tämä sanotaan, oli toista sukukuntaa, josta ei kukaan ole alttaritointa hoitanut.
        14. Onhan tunnettua, että meidän Herramme on noussut Juudasta, jonka sukukunnan pappeudesta Mooses ei ole mitään puhunut.
        15. Ja tämä käy vielä paljoa selvemmäksi, kun nousee toinen pappi, Melkisedekin kaltainen,
        16. joka ei ole siksi tullut lihallisen käskyn lain mukaan, vaan katoamattoman elämän voimasta.
        17. Sillä hänestä todistetaan: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".
        18. Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön
        19. - sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi - mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa."
        Hepr. 7: 11-19


      • annu42

        Luin viestisi iloiten ja yhdyn ajatuksiisi, joista joku oli ihan uusikin minulle. Vaikka ajattelee asioita, ei aina huomaa sitä hienosäätöä, joka Jumalan sanassa on. On hyvä, että järkeä on jokaisen päässä, joten keskustelemalla viisastuu.


      • sentään?

        Ei me voida olla sidottuja irsaelilaisten lakiin, kun sitä ei ole koskaan meidän noudatettavaksi annettu.

        Paavali sanoi
        "Niin, veljeni, teidätkin on KUOLETETTU LAISTA Kristuksen ruumiin kautta, TULLAKSENNE TOISEN OMIKSI, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle."


      • erota
        annu42 kirjoitti:

        Luin viestisi iloiten ja yhdyn ajatuksiisi, joista joku oli ihan uusikin minulle. Vaikka ajattelee asioita, ei aina huomaa sitä hienosäätöä, joka Jumalan sanassa on. On hyvä, että järkeä on jokaisen päässä, joten keskustelemalla viisastuu.

        edes, mitkä ovat ihmiskäskyjä ja mikä on Raamatun Sanaa???


      • TÄMÄ!
        annu42 kirjoitti:

        Luin viestisi iloiten ja yhdyn ajatuksiisi, joista joku oli ihan uusikin minulle. Vaikka ajattelee asioita, ei aina huomaa sitä hienosäätöä, joka Jumalan sanassa on. On hyvä, että järkeä on jokaisen päässä, joten keskustelemalla viisastuu.

        Galatalaiskirjeen mukaan laki oli voimassa Siemeneen eli Kristukseen asti, Gal. 3:19

        Kristuksesta tuli lain loppu (Room. 10:4). Kristus ei tullut kumoamaan lakia vaan täyttämään sen (Matt. 5:17). Täytettyään Golgatalla viimeisen kohdan Hän huusi: Se on täytetty!
        Silloin Kristus teki lopun Siinain laista, sekä seremonialaista että käskyistä. Siinailainen pappeus ja uhrimenot julistettiin vanhentuneiksi (Hebr. 8:13). Pappeuden muuttuessa muuttui lakikin (Hebr. 7:12,18).
        Mutta muutakin kuin vanha uhrimeno lakkasi. Laki loppui vanhurskauttavana tekijänä. Kristus on lain loppu juuri tässä mielessä (5). Lain vaatiman ansion hankkiminen loppui. Mutta samalla loppui myös lain siinailaisen muodon noudattaminen.

        Laki oli voimassa Kristuksen kuolemaan asti, Room. 7:1-6

        Uskova on irti laista (Room. 7:6). Kysymyksessä on nimenomaan kymmenen käskyn laki, sillä juuri se sanoi: Älä himoitse! (Room. 7:7). Efesolaiskirje vahvistaa, mikä laki lakkasi Kristuksen kuolemassa: Teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä (Ef. 2:15). Silloin loppui ihmisen ansio ja sen tunnuskuva sapatti, joka oli myös varjo eli esikuva tulevasta levosta Kristuksessa. Kolossalaiskirje nimenomaan varoittaa, ettei pakanoita, jotka jättivät kaikki juutalaiset sapatit pitämättä, saanut tuomita (Kol. 2:16). Varjoja ei tarvinnut enää noudattaa, koska todellisuus oli tullut. Laki kaikkineen sen siinailaisessa muodossa haudattiin Kristuksen kanssa.
        Juutalaiset jatkavat vielä tuhatvuotisessa valtakunnassakin sekä uhraamista että sapatin noudattamista, ei enää ansiomielessä, vaan Kristuksen kuoleman muistona (Jes. 56:6,7). Kristityt sen sijaan viettävät muistona ehtoollista ja pyhäpäivänä ylösnousemuksen päivää, sunnuntaita.

        Edelleen laki oli voimassa uskon ilmestymiseen asti, Gal. 3:25

        Kymmenet käskyt ohjaavat Kristuksen luo, sillä ne herättävät synnintunnon. Laki sanoo: Älä himoitse!, mutta ihminen kaikesta huolimatta himoitsee. Hän ei täytä lakia ja Pyhän Hengen vaikutuksesta kokee syyllisyyttä Jumalan edessä. Kun ihminen uskoo Kristukseen, hän omistaa Kristuksen syyttömyyden ja lakkaa lain noudattamisen ansiomielessä.

        Laki oli voimassa Hengen viran perustamiseen asti, 2. Kor. 3:6-9

        Lain eli kuoleman viran alaisuudessa ihminen yritti omin voimin noudattaa Jumalan tahtoa. Kun perustettiin Hengen virka, pyyhittiin pois ihmisen ansio sapatteineen, koko kiveen hakattu siinailainen systeemi tunnusmerkkeineen. Sapatti jatkui Israelin ja Jumalan suhteessa, mutta pakanamaailmassa, etenkin silloisessa orjayhteiskunnassa ei juutalaista sapattia olisi voinut käytännössä noudattaakaan. Eikä seurakunnan tarvitse sitä tehdä nytkään. Kun Pyhä Henki tulee ihmiseen, uudestisyntynyt noudattaa Jumalan tahtoa Uuden testamentin ohjeiden ja hengen mukaan.

        Luukkaan evankeliumi:
        16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.


      • timokarppi
        Heprealaiskirjeessä kirjoitti:

        Lain tunteville juutalaisille opetettiin, että pappeuden muutoksen johdosta tapahtuu myöskin lain muutos:

        "11. Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
        12. Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
        13. Sillä se, josta tämä sanotaan, oli toista sukukuntaa, josta ei kukaan ole alttaritointa hoitanut.
        14. Onhan tunnettua, että meidän Herramme on noussut Juudasta, jonka sukukunnan pappeudesta Mooses ei ole mitään puhunut.
        15. Ja tämä käy vielä paljoa selvemmäksi, kun nousee toinen pappi, Melkisedekin kaltainen,
        16. joka ei ole siksi tullut lihallisen käskyn lain mukaan, vaan katoamattoman elämän voimasta.
        17. Sillä hänestä todistetaan: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".
        18. Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön
        19. - sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi - mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa."
        Hepr. 7: 11-19


      • timokarppi
        sentään? kirjoitti:

        Ei me voida olla sidottuja irsaelilaisten lakiin, kun sitä ei ole koskaan meidän noudatettavaksi annettu.

        Paavali sanoi
        "Niin, veljeni, teidätkin on KUOLETETTU LAISTA Kristuksen ruumiin kautta, TULLAKSENNE TOISEN OMIKSI, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle."


      • itsesi kanssa?
        erota kirjoitti:

        edes, mitkä ovat ihmiskäskyjä ja mikä on Raamatun Sanaa???

        Erotatko ihmiskäskyt ja Jumalan käskyt toisistan?


      • saivartele!
        timokarppi kirjoitti:

        Galatalaiskirjeen mukaan laki oli voimassa Siemeneen eli Kristukseen asti, Gal. 3:19

        Kristuksesta tuli lain loppu (Room. 10:4). Kristus ei tullut kumoamaan lakia vaan täyttämään sen (Matt. 5:17). Täytettyään Golgatalla viimeisen kohdan Hän huusi: Se on täytetty!
        Silloin Kristus teki lopun Siinain laista, sekä seremonialaista että käskyistä. Siinailainen pappeus ja uhrimenot julistettiin vanhentuneiksi (Hebr. 8:13). Pappeuden muuttuessa muuttui lakikin (Hebr. 7:12,18).
        Mutta muutakin kuin vanha uhrimeno lakkasi. Laki loppui vanhurskauttavana tekijänä. Kristus on lain loppu juuri tässä mielessä (5). Lain vaatiman ansion hankkiminen loppui. Mutta samalla loppui myös lain siinailaisen muodon noudattaminen.

        Laki oli voimassa Kristuksen kuolemaan asti, Room. 7:1-6

        Uskova on irti laista (Room. 7:6). Kysymyksessä on nimenomaan kymmenen käskyn laki, sillä juuri se sanoi: Älä himoitse! (Room. 7:7). Efesolaiskirje vahvistaa, mikä laki lakkasi Kristuksen kuolemassa: Teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä (Ef. 2:15). Silloin loppui ihmisen ansio ja sen tunnuskuva sapatti, joka oli myös varjo eli esikuva tulevasta levosta Kristuksessa. Kolossalaiskirje nimenomaan varoittaa, ettei pakanoita, jotka jättivät kaikki juutalaiset sapatit pitämättä, saanut tuomita (Kol. 2:16). Varjoja ei tarvinnut enää noudattaa, koska todellisuus oli tullut. Laki kaikkineen sen siinailaisessa muodossa haudattiin Kristuksen kanssa.
        Juutalaiset jatkavat vielä tuhatvuotisessa valtakunnassakin sekä uhraamista että sapatin noudattamista, ei enää ansiomielessä, vaan Kristuksen kuoleman muistona (Jes. 56:6,7). Kristityt sen sijaan viettävät muistona ehtoollista ja pyhäpäivänä ylösnousemuksen päivää, sunnuntaita.

        Edelleen laki oli voimassa uskon ilmestymiseen asti, Gal. 3:25

        Kymmenet käskyt ohjaavat Kristuksen luo, sillä ne herättävät synnintunnon. Laki sanoo: Älä himoitse!, mutta ihminen kaikesta huolimatta himoitsee. Hän ei täytä lakia ja Pyhän Hengen vaikutuksesta kokee syyllisyyttä Jumalan edessä. Kun ihminen uskoo Kristukseen, hän omistaa Kristuksen syyttömyyden ja lakkaa lain noudattamisen ansiomielessä.

        Laki oli voimassa Hengen viran perustamiseen asti, 2. Kor. 3:6-9

        Lain eli kuoleman viran alaisuudessa ihminen yritti omin voimin noudattaa Jumalan tahtoa. Kun perustettiin Hengen virka, pyyhittiin pois ihmisen ansio sapatteineen, koko kiveen hakattu siinailainen systeemi tunnusmerkkeineen. Sapatti jatkui Israelin ja Jumalan suhteessa, mutta pakanamaailmassa, etenkin silloisessa orjayhteiskunnassa ei juutalaista sapattia olisi voinut käytännössä noudattaakaan. Eikä seurakunnan tarvitse sitä tehdä nytkään. Kun Pyhä Henki tulee ihmiseen, uudestisyntynyt noudattaa Jumalan tahtoa Uuden testamentin ohjeiden ja hengen mukaan.

        Luukkaan evankeliumi:
        16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.


      • mistä asti?

        Kuinka voit sanoa "enää"? Eihän Israelille annettu laki koskenut koskaan pakanoita. Miksi toistat Ellenin harhaopetusta lain suhteen? Pakanoilla ei ollut Paavalinkaan mukaan lakia ennen Jeesusta eikä sitä tullut Jeesuksen jälkeenkään. Ette voi käyttää lakia siten kuin te asdventistit puheessanne käytätte. Raamattu ei mitenkään tue teidän alkuoletustanne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4943
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      669
      4155
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2301
    4. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2067
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

      No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1868
    6. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

      Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1451
    8. OP Kaskimaa

      Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1208
    9. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      88
      1146
    10. Viimeiset helmiterveiset

      kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94
      1144
    Aihe