Ellen Whiten aikakäsitys

Ellen White ei hutkivaa tuomiota esittäessään ottanut huomioon, että Taivaassa, iankaikkisuudessa ei ole aikaa. Ei ole mahdollista, että Taivaassa olisi tapahtunut jotakin "maan vuonna" 1844. Aikahan on luotu suure, jolla on ollut alkuhetki, ja jolla on loppuhetki, ja joka koskee luomakuntaa. Luoja on sen ylä- ja ulkopuolella.


Parhaiten raamatullista aikakäsitystä kuvaa Wikipediasta löytämäni määrittely:

Termodynaaminen aika

Termodynamiikassa aika on entropian gradientti, ts. aika ilmaisee asioiden tilaa, jossa entropia on alkutilaa suurempi. Aika kulkee aina pienemmän entropian tilasta suuremman entropian tilan suuntaan, ja entropian saavuttaessa maksimiarvonsa myös ajan kulku pysähtyy. Jotkut ovat pitäneet termodynaamista aikaa suoran aikakäsityksen vahvistuksena; kaikkeuden alkutilassa entropia on ollut äärimmäisen pieni ja alkutilassa järjestys on ollut suurimmillaan, ja termodynaaminen aika etenee kohti maailmankaikkeuden lämpökuolemaa, jossa aika menettää kokonaan merkityksensä. Heidän mukaansa maailmankaikkeus ei ole voinut olla olemassa ikuisesti, sillä jos maailmankaikkeus olisi äärettömän vanha, myös entropia olisi ehtinyt saavuttaa maksimiarvonsa ja maailmankaikkeuden lämpökuolema olisi jo tapahtunut. Termodynaamisessa ajan käsityksestä aika voi olla olemassa vain järjestelmässä, jossa on ainetta, sillä entropia on tilastollinen suure ja se liittyy aina materiahiukkasiin.


Mikäli Pyhän Jumalan asuinsijoilla, pyhyydessä olisi ollut jotakin puhdistettavaa, mikäli Heprealaiskirjeen 9. luvun sanat: "Lain mukaan miltei kaikki puhdistetaan verellä, ja ilman (uhri)veren vuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista. Taivaallisten kuvat on välttämättä puhdistettava tällä tavalla, mutta itse taivaalliset puhdistetaan paremmilla uhreilla. Kristus ei mennyt ihmiskäsin tehtyyn kaikkeinpyhimpään, mikä on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä meidän puolestamme" on ymmärrettävä sillä tavalla kirjaimellisesti, että Jeesuksen olisi täytynyt taivaaseen palattuaan siellä jotakin puhdistaa, niin sen on täytynyt tapahtua välittömästi Hänen noustuaan sinne, mikä sekin sisältää ajatuksen ajasta, jota siis ei iankaikkisuudessa ole.

Sitä paitsi tuo lainattu Heprealaiskirjeen paikka sisältäää imperfektin, "Kristus ei mennyt...", mikä sekin todistaa, että tapahtuma oli Heprealaiskirjeen kirjoittamishetkellä - siis maan aikaa - jo menneisyydessä.

Se, mitä Raamattu yleisesti antaa ymmärtää Jeesuksen tehtävästä taivaassa, on se, että Hän rukoilee Isää omiensa puolesta ja että Hänen sijaintinsa on olla istumassa Isän oikealla puolella. Poikkeustapauksissa Hän tuntuu seisovan. Tällainen oli Stefanuksen, ensimmäisen kristillisen marttyyrin kivittäminen, jolloin Stefanus kuolemansa lähestyessä sanoi: "Minä näen taivaat auenneina ja Ihmisen Pojan seisovan Jumalan oikealla puolella".

12

414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toteutumista

      Jotkut pitävät Ellen Whiteä oikeana profeettana ja toiset vääränä profeettana.
      Mutta tuomio tapahtuu Ellenin unen kautta (helvetti/taivas).

      • porskutellaan ilolla

        Jumalan tuomion peruste ennen Kristuksen syntymää?

        Jumalan tuomion peruste v. 0-1844 välisenä aikana?

        Jumalan tuomion peruste v. 1844 jälkeen?
        Vast. Peruste on tutkiva tuomio.

        On muistettavana että vuonna 1844 tapahtui "Suuri Eksytys" ja eksytyksen selitys myöhemmin tutkivaksi tuomioksi.


      • olet sulkenut silmäsi ja ko...
        porskutellaan ilolla kirjoitti:

        Jumalan tuomion peruste ennen Kristuksen syntymää?

        Jumalan tuomion peruste v. 0-1844 välisenä aikana?

        Jumalan tuomion peruste v. 1844 jälkeen?
        Vast. Peruste on tutkiva tuomio.

        On muistettavana että vuonna 1844 tapahtui "Suuri Eksytys" ja eksytyksen selitys myöhemmin tutkivaksi tuomioksi.

        tuomioperuste on aina sama: kuuliaisuus Jumalalle. Sitä se oli ennen Jeesuksen syntymää, sitä se oli 1-1844 jKr (0-vuotta ei ole olemassakaan) ja sitä se on 1844-ajan loppu. Raamatun mukaan meidät tuomitaan tekojemme mukaan eikä pelkästään uskosta. Siitä tutkivassa tuomiossakin on kyse (ja monesta muustakin asiasta).


    • ikuisuus on aikaa

      käsityksesi ajan puutteesta on platonista filosofiaa. Raamattu opettaa, että ikuisuus on aikaa eikä ajan puutetta.

      Suurin ongelma suurimmalle osalle kristittyjä on väärä käsitys ikuisuudesta. Platonismi elää ja voi hyvin monissa kristillisissä kirkoissa.

      Adventistina en hyväksy väitettä, että ikuisuus olisi ajan puutetta. Jumala elää ajassa ja paikassa eikä ajan ulkopuolella.

      Esim. kun Jumala laskeutui Siinain vuorelle, niin oliko hän maailmankaikkeuden ulkopuolella, jossain ajan ja paikan saavuttamattomissa? Vastaus on ehdottoman kielteinen.

      • Termodynaaminen

        Wikipesiasta lainattua:

        Suora eli lineaarinen aikakäsitys tarkoittaa aikaa, joka kulkee tasaisesti eteenpäin koskaan palaamatta takaisin. Yleensä suoralla ajalla on alku, keskivaihe ja loppu, ja ajan vaiheet pysyvät järjestyksessä vaihtamatta paikkaa. Tätä edustaa kreikkalaisten filosofien Herakleitokselta peräisin oleva käsitys panta rhei, kaikki virtaa, eikä mikään ole pysyvää vaan alati muuttuvaa palaamatta takaisin. Myös buddhalainen käsitys kaiken muuttuvuudesta osoittaa selkeästi suoraa aikakäsitystä: "mies ei voi astua kahdesti samaan virtaan, sillä virta ei enää ole sama eikä mieskään ole sama".

        Tämä on yleisin aikakäsitys, joka, kuten näkyy, edustaa kreikkalaista filosofiaa. Aika on kuitenkin luotu suure. Luoja ei tarvitse aikaa. Se on Hänelle kuin jana, josta Hän näkee yhtä aikaa sen alku- ja loppupään, mutta lisäksi paljon muuta, koska Hän on ääretön, täysin ymmärryksemme yläpuolellamme oleva.


      • kieroile
        Termodynaaminen kirjoitti:

        Wikipesiasta lainattua:

        Suora eli lineaarinen aikakäsitys tarkoittaa aikaa, joka kulkee tasaisesti eteenpäin koskaan palaamatta takaisin. Yleensä suoralla ajalla on alku, keskivaihe ja loppu, ja ajan vaiheet pysyvät järjestyksessä vaihtamatta paikkaa. Tätä edustaa kreikkalaisten filosofien Herakleitokselta peräisin oleva käsitys panta rhei, kaikki virtaa, eikä mikään ole pysyvää vaan alati muuttuvaa palaamatta takaisin. Myös buddhalainen käsitys kaiken muuttuvuudesta osoittaa selkeästi suoraa aikakäsitystä: "mies ei voi astua kahdesti samaan virtaan, sillä virta ei enää ole sama eikä mieskään ole sama".

        Tämä on yleisin aikakäsitys, joka, kuten näkyy, edustaa kreikkalaista filosofiaa. Aika on kuitenkin luotu suure. Luoja ei tarvitse aikaa. Se on Hänelle kuin jana, josta Hän näkee yhtä aikaa sen alku- ja loppupään, mutta lisäksi paljon muuta, koska Hän on ääretön, täysin ymmärryksemme yläpuolellamme oleva.

        väitit, että ikuisuus ei ole aikaa. Väitteesi ei pidä paikkaansa.

        Buddhalaiset uskovat sykliseen aikaan eivätkä lineaariseen. Platonismi opettaa myös syklistä aikaa ja suurin osa kristittyjä kumartaa ikuisuus-käsitteellään Platonia.

        Edelleen on niin, että Raamatussa Jumala elää ajassa ja paikassa, siis Hän on spatiotemporaalisessa suhteessa luomakuntaansa.


      • kieroile kirjoitti:

        väitit, että ikuisuus ei ole aikaa. Väitteesi ei pidä paikkaansa.

        Buddhalaiset uskovat sykliseen aikaan eivätkä lineaariseen. Platonismi opettaa myös syklistä aikaa ja suurin osa kristittyjä kumartaa ikuisuus-käsitteellään Platonia.

        Edelleen on niin, että Raamatussa Jumala elää ajassa ja paikassa, siis Hän on spatiotemporaalisessa suhteessa luomakuntaansa.

        Väitän edelleen, että ikuisuus ei ole aikaa, ja että ajalla on alku- ja loppupiste.


      • ..ihminen
        kieroile kirjoitti:

        väitit, että ikuisuus ei ole aikaa. Väitteesi ei pidä paikkaansa.

        Buddhalaiset uskovat sykliseen aikaan eivätkä lineaariseen. Platonismi opettaa myös syklistä aikaa ja suurin osa kristittyjä kumartaa ikuisuus-käsitteellään Platonia.

        Edelleen on niin, että Raamatussa Jumala elää ajassa ja paikassa, siis Hän on spatiotemporaalisessa suhteessa luomakuntaansa.

        Niin kait se on nähtävä, että väite siitä, että Jumala ikään kuin “eläisi” ajassa ja ”paikassa” on todella lapsellista puhetta!

        Määritelmällisesti, aika-käsite sisältää jonkun alku ja loppupisteen. Hyvin konkreettinen esimerkki on vanhanajan kello, jossa viisari liikkuu kahden viivan erottaman välimatkan ja saamme yksiköiksi, joko sekunnin, minuutin tai tunnin. Käyttäen tätä ontuvaa vertauskuvaa, ikuisuus olisi kellotaulu ilman viivoja, jotka ovat alun ja lopun merkitsijöitä. Koska ikuisuudella ei ole rajoja, sitä ei voi ajalla mitata. Myöskään viisareita ei olisi, koska on mahdotonta osoittaa mitään tiettyä kohtaa, ilman koordinaatteja, eli kuinka etäällä jokin on jostakin tietystä rajasta!

        Teoreettisesti, kaikkeen tapahtuneeseen voidaan palata, eli tavoittaa jo edenneen valosäteen (jos matkataan valoa nopeammin), joka vastavuoroisesti myös mahdollistaa ”paluun tulevaisuuteen”. Tälle teoreettiselle mallille perustuu tieteisfiktion ”aikamatkustaminen”. Ihmiselle tämä on mahdotonta, mutta Raamattu antaa ymmärtää Jumalan hyödyntävän useampia ulottuvuuksia kuin ihminen. Niinpä hän ei ole aikaan eikä paikkaan sidoksissa vaan Hän on läsnä kaikkialla, samanaikaisesti! Ihminen omalta osaltaan ei tavoita edes nykyhetkeä vaan elää elämäänsä jo koetun kautta. Sitä voisi verrata matkantekoon selkä meno suuntaan. Me tiedostamme ainoastaan sen, mikä on jo historiaa.

        Ehkäpä mahtailevien totuuden omistajien olisi hyödyllistä mennä hetkeksi Jobin kirjan Jumalapuhutteluun (8.9; 11.7-8; 37.14-16; 32.2; 42.3). Jumala osoittaa ihmisen tietämisen mahdollisuuksien rajallisuuden. Ainakin yhden asian voimme oppia tästä Jumalan puhuttelusta; jos emme voi sanoa kovin paljoa siitä millainen Jumala ON, voimme ainakin ihastelle sitä, mitä Hän TEKEE. Oleellinen ero näiden kahden asian välillä on siinä, että edellisen huomio on Jumalassa, sellaisena kun hän mahdollisesti itsessään on, kun taas jälkimmäinen korostaa sitä, mikä saa alkunsa Jumalasta! Niinpä, aikakin, on Jumalasta lähtöisin, vaikkei Jumala ole ajassa.

        Näin sanoo Herra Jumala, hän, joka on, joka oli ja joka on tuleva – voiko sen sanoa arvoituksellisemmin? (Ilm1.8)


      • Hutkiva tuomio
        ..ihminen kirjoitti:

        Niin kait se on nähtävä, että väite siitä, että Jumala ikään kuin “eläisi” ajassa ja ”paikassa” on todella lapsellista puhetta!

        Määritelmällisesti, aika-käsite sisältää jonkun alku ja loppupisteen. Hyvin konkreettinen esimerkki on vanhanajan kello, jossa viisari liikkuu kahden viivan erottaman välimatkan ja saamme yksiköiksi, joko sekunnin, minuutin tai tunnin. Käyttäen tätä ontuvaa vertauskuvaa, ikuisuus olisi kellotaulu ilman viivoja, jotka ovat alun ja lopun merkitsijöitä. Koska ikuisuudella ei ole rajoja, sitä ei voi ajalla mitata. Myöskään viisareita ei olisi, koska on mahdotonta osoittaa mitään tiettyä kohtaa, ilman koordinaatteja, eli kuinka etäällä jokin on jostakin tietystä rajasta!

        Teoreettisesti, kaikkeen tapahtuneeseen voidaan palata, eli tavoittaa jo edenneen valosäteen (jos matkataan valoa nopeammin), joka vastavuoroisesti myös mahdollistaa ”paluun tulevaisuuteen”. Tälle teoreettiselle mallille perustuu tieteisfiktion ”aikamatkustaminen”. Ihmiselle tämä on mahdotonta, mutta Raamattu antaa ymmärtää Jumalan hyödyntävän useampia ulottuvuuksia kuin ihminen. Niinpä hän ei ole aikaan eikä paikkaan sidoksissa vaan Hän on läsnä kaikkialla, samanaikaisesti! Ihminen omalta osaltaan ei tavoita edes nykyhetkeä vaan elää elämäänsä jo koetun kautta. Sitä voisi verrata matkantekoon selkä meno suuntaan. Me tiedostamme ainoastaan sen, mikä on jo historiaa.

        Ehkäpä mahtailevien totuuden omistajien olisi hyödyllistä mennä hetkeksi Jobin kirjan Jumalapuhutteluun (8.9; 11.7-8; 37.14-16; 32.2; 42.3). Jumala osoittaa ihmisen tietämisen mahdollisuuksien rajallisuuden. Ainakin yhden asian voimme oppia tästä Jumalan puhuttelusta; jos emme voi sanoa kovin paljoa siitä millainen Jumala ON, voimme ainakin ihastelle sitä, mitä Hän TEKEE. Oleellinen ero näiden kahden asian välillä on siinä, että edellisen huomio on Jumalassa, sellaisena kun hän mahdollisesti itsessään on, kun taas jälkimmäinen korostaa sitä, mikä saa alkunsa Jumalasta! Niinpä, aikakin, on Jumalasta lähtöisin, vaikkei Jumala ole ajassa.

        Näin sanoo Herra Jumala, hän, joka on, joka oli ja joka on tuleva – voiko sen sanoa arvoituksellisemmin? (Ilm1.8)

        Punnittua puhetta.


      • Taivasten taivaisiin
        Hutkiva tuomio kirjoitti:

        Punnittua puhetta.

        Viisas kuningas Salomo osoitti rukouksessaan, ettei Jumala mahdu taivasten taivaisiin, kuinka silloin inhimillisen aikakäsitteen piiriin:

        "27. Mutta asuuko todella Jumala maan päällä? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut!
        28. Käänny kuitenkin palvelijasi rukouksen ja anomisen puoleen, Herra, minun Jumalani, niin että kuulet huudon ja rukouksen, jonka palvelijasi tänä päivänä rukoilee sinun edessäsi,
        29. ja että silmäsi ovat yöt ja päivät avoinna tätä temppeliä kohti, tätä paikkaa kohti, josta sinä olet sanonut: 'Minun nimeni on asuva siellä', niin että kuulet rukouksen, jonka palvelijasi tähän paikkaan päin kääntyneenä rukoilee.
        30. Kuule palvelijasi ja kansasi Israelin rukous, jonka he rukoilevat tähän paikkaan päin kääntyneinä; kuule asuinpaikastasi, taivaasta, ja kun kuulet, niin anna anteeksi."
        1. kun. 8:27-30


      • ..ihminen
        Taivasten taivaisiin kirjoitti:

        Viisas kuningas Salomo osoitti rukouksessaan, ettei Jumala mahdu taivasten taivaisiin, kuinka silloin inhimillisen aikakäsitteen piiriin:

        "27. Mutta asuuko todella Jumala maan päällä? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut!
        28. Käänny kuitenkin palvelijasi rukouksen ja anomisen puoleen, Herra, minun Jumalani, niin että kuulet huudon ja rukouksen, jonka palvelijasi tänä päivänä rukoilee sinun edessäsi,
        29. ja että silmäsi ovat yöt ja päivät avoinna tätä temppeliä kohti, tätä paikkaa kohti, josta sinä olet sanonut: 'Minun nimeni on asuva siellä', niin että kuulet rukouksen, jonka palvelijasi tähän paikkaan päin kääntyneenä rukoilee.
        30. Kuule palvelijasi ja kansasi Israelin rukous, jonka he rukoilevat tähän paikkaan päin kääntyneinä; kuule asuinpaikastasi, taivaasta, ja kun kuulet, niin anna anteeksi."
        1. kun. 8:27-30

        Viisas Mooses piirsi kuvan Jumalasta, josta ei voi tehdä kuvaa! Hän toivoi, että ihminen oivaltaisi, etteivät hänen Jumalaa koskevat mielikuvansa voi tavoittaa Jumalaa itseään:

        ”Sinä päivänä, jona Herra puhui teille Horebilla tulen keskeltä, te ette nähneet minkäänlaista hahmoa. Pitäkää sen tähden tarkoin huoli siitä, ettette lankea tekemään minkäänlaista patsasta tai muuta jumalankuvaa, jolla olisi miehen tai naisen hahmo tai maan päällä elävän eläimen tai taivaalla lentävän linnun hahmo tai maassa ryömivän matelijan tai alhaalla vesissä elävän kalan hahmo. Kun kohotatte katseenne taivasta kohden ja näette auringon, kuun ja tähdet, taivaan kaikki joukot, älkää langetko niiden lumoihin, älkää kumartako älkääkä palvoko niitä.” (5Ms4.15-19)

        Mitä todellisempi Jumalasta tulee, sitä himmeämmäksi hänen ääriviivansa käyvät. Pilveen kätkeytyvä Jumala jättäytyy inhimillisen hahmotuskyvyn ulkopuolelle (2Ms19.9). Raamatun yhdeksi tavoitteeksi voisi esittää, henkilökohtaisen ymmärryksen syntyä, käsitystä vajavaisesta jumalakuvasta, joka lakkaisi johdattamasta harhaan ja mahdollistuttaa Jumalan kokemisen merkityksistä tyhjänä. Samalla kun käsitykset Jumalasta katoavat, hänen läsnäolonsa läpäisee kaiken mikä on. Kuningas Davidille todellinen Jumala oli jotakin sanoinkuvaamatonta:

        Vaikka nousisin taivaaseen,
        sinä olet siellä,
        vaikka tekisin vuoteeni tuonelaan,
        sielläkin sinä olet.
        Vaikka nousisin lentoon aamuruskon siivin
        tai muuttaisin merten taa,
        sielläkin sinä minua ohjaat,
        talutat väkevällä kädelläsi.
        Vaikka sanoisin: "Nyt olen pimeyden kätköissä,
        yö peittää päivän valon",
        sinulle ei pimeys ole pimeää, vaan yö on sinulle kuin päivänpaiste,
        pimeys kuin kirkas valo.
        (Ps139.8-12)


      • Äärten häämötystä
        ..ihminen kirjoitti:

        Viisas Mooses piirsi kuvan Jumalasta, josta ei voi tehdä kuvaa! Hän toivoi, että ihminen oivaltaisi, etteivät hänen Jumalaa koskevat mielikuvansa voi tavoittaa Jumalaa itseään:

        ”Sinä päivänä, jona Herra puhui teille Horebilla tulen keskeltä, te ette nähneet minkäänlaista hahmoa. Pitäkää sen tähden tarkoin huoli siitä, ettette lankea tekemään minkäänlaista patsasta tai muuta jumalankuvaa, jolla olisi miehen tai naisen hahmo tai maan päällä elävän eläimen tai taivaalla lentävän linnun hahmo tai maassa ryömivän matelijan tai alhaalla vesissä elävän kalan hahmo. Kun kohotatte katseenne taivasta kohden ja näette auringon, kuun ja tähdet, taivaan kaikki joukot, älkää langetko niiden lumoihin, älkää kumartako älkääkä palvoko niitä.” (5Ms4.15-19)

        Mitä todellisempi Jumalasta tulee, sitä himmeämmäksi hänen ääriviivansa käyvät. Pilveen kätkeytyvä Jumala jättäytyy inhimillisen hahmotuskyvyn ulkopuolelle (2Ms19.9). Raamatun yhdeksi tavoitteeksi voisi esittää, henkilökohtaisen ymmärryksen syntyä, käsitystä vajavaisesta jumalakuvasta, joka lakkaisi johdattamasta harhaan ja mahdollistuttaa Jumalan kokemisen merkityksistä tyhjänä. Samalla kun käsitykset Jumalasta katoavat, hänen läsnäolonsa läpäisee kaiken mikä on. Kuningas Davidille todellinen Jumala oli jotakin sanoinkuvaamatonta:

        Vaikka nousisin taivaaseen,
        sinä olet siellä,
        vaikka tekisin vuoteeni tuonelaan,
        sielläkin sinä olet.
        Vaikka nousisin lentoon aamuruskon siivin
        tai muuttaisin merten taa,
        sielläkin sinä minua ohjaat,
        talutat väkevällä kädelläsi.
        Vaikka sanoisin: "Nyt olen pimeyden kätköissä,
        yö peittää päivän valon",
        sinulle ei pimeys ole pimeää, vaan yö on sinulle kuin päivänpaiste,
        pimeys kuin kirkas valo.
        (Ps139.8-12)

        JOB 26

        1. Job vastasi ja sanoi:
        2. "Kuinka oletkaan auttanut voimatonta, tukenut heikkoa käsivartta!
        3. Kuinka oletkaan neuvonut taitamatonta ja ilmituonut paljon ymmärrystä!
        4. Kenelle oikein olet puheesi pitänyt, ja kenen henki on sinusta käynyt?
        5. Haamut alhaalla värisevät, vetten ja niiden asukasten alla.
        6. Paljaana on tuonela hänen edessänsä, eikä ole manalalla peitettä.
        7. Pohjoisen hän kaarruttaa autiuden ylle, ripustaa maan tyhjyyden päälle.
        8. Hän sitoo vedet pilviinsä, eivätkä pilvet halkea niiden alla.
        9. Hän peittää valtaistuimensa näkyvistä, levittää pilvensä sen ylitse.
        10. Hän on vetänyt piirin vetten pinnalle, siihen missä valo päättyy pimeään.
        11. Taivaan patsaat huojuvat ja hämmästyvät hänen nuhtelustaan.
        12. Voimallansa hän kuohutti meren, ja taidollansa hän ruhjoi Rahabin.
        13. Hänen henkäyksestään kirkastui taivas; hänen kätensä lävisti kiitävän lohikäärmeen.
        14. Katso, nämä ovat ainoastaan hänen tekojensa äärten häämötystä, ja kuinka hiljainen onkaan kuiskaus, jonka hänestä kuulemme! Mutta kuka käsittää hänen väkevyytensä jylinän?"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4953
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      672
      4188
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2067
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

      No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1878
    6. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

      Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1461
    8. OP Kaskimaa

      Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      91
      1164
    10. Viimeiset helmiterveiset

      kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94
      1144
    Aihe