ajokortti ja

silmälasit

Onko ajokortissa merkintää silmälaseista? Pitääkö korttiin hankkia muutos, ellei halua käyttää laseja? Aikoinaan korttia hankiessa huonosti menneessä lääkärintodistuksessa oli, että laseja käytettävä.

Mielestäni näen hyvin ilman laseja, paremmin kuin moni. Ja lasittomuudesta on etua autoa ajaessa. Laajempi näkökenttä, pirteämmät silmät,...

8

2315

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • likinäköinen autoilija

siis onko sinulla nyt kortti vai ei?

No, kyllä ajokortissa on merkintä silmälasien käyttöpakosta. Ja periaatteessa, jos haluaa ajaa ilman laseja, pitää kortiin hankkia muutos uuden lääkärintodistuksen avulla. Mutta käytännössä nykyisenä piilolinssien aikana kukaan ei ihmettele lasien puuttumista, vaikka kortissa sellaiset määrättäisiinkin.

• ole... Mun täytyy käyttää laseja ajaessa ja muutenkin, en näkis mitään ilman laseja, eikä mun ajokortissa lue yhtikäs mitään silmälaseista. Että näin.

• silmälasit
        pipa-87 kirjoitti:

ole... Mun täytyy käyttää laseja ajaessa ja muutenkin, en näkis mitään ilman laseja, eikä mun ajokortissa lue yhtikäs mitään silmälaseista. Että näin.

Itsekään en ole huomannut merkintää, mutta ei niistä kaikista kortin merkinnöistä maallikko tiedä.

Ei vaikuttaisi järkevältä, että pitää hankkia uusi kortti jos näkö on parantunut kun näön huonontumistakaan ei seurata mitenkään.

Taidanpa siis ajella kirkkaina päivinä ilman laseja jatkossakin.

• arv1
        silmälasit kirjoitti:

Itsekään en ole huomannut merkintää, mutta ei niistä kaikista kortin merkinnöistä maallikko tiedä.

Ei vaikuttaisi järkevältä, että pitää hankkia uusi kortti jos näkö on parantunut kun näön huonontumistakaan ei seurata mitenkään.

Taidanpa siis ajella kirkkaina päivinä ilman laseja jatkossakin.

Hämärässä käytät laseja kuitenkin? Jos olet sitä mieltä että laseja et ajaessa tarvitse, käy lääkärissä toteamassa tilanne. Hän kertoo suoraan asian laidan. Myös esim katsastuskonttoreilla on näkötestitauluja, josta voi käydä suuntaa antavan tuloksen katsomassa. Näkö on kuitenkin terveen järjen jälkeen tärkein väline turvalliseen liikkumiseen, niin itsesi kuin muidenkin kannalta.
        Nykyisen ajokortin takapuolella kohta 12, erityisehdot: 01 tarkoittaa silmälasien käyttöpakkoa.

• eixje
        pipa-87 kirjoitti:

ole... Mun täytyy käyttää laseja ajaessa ja muutenkin, en näkis mitään ilman laseja, eikä mun ajokortissa lue yhtikäs mitään silmälaseista. Että näin.

mun on myös käytettävä autolla ajaessa laseja ja sitä ei lue kortissa, koska lääkäri ei silloin merkinnyt terveystodistukseen että laseja on käytettävä.

• Timppa 12

Pitää käyttä ajaessa, jos ajokortissa on koodi 01.
      Vanhoissa korteissa ei koodeja ole, mutta poliisi pystyy paikan päällä tekemään "haun", että tarviiko sulla olla lasit.

Vanhan kunnon kakkulat kieltämättä estävät kuljettajaa näkemästä sivuille varsinkin laajoissa risteyksissä. Eli sinne jää auton oikeanpuoleisen kattotolpan ja peilin väliin aika pimeä kulma. Ja jos tätä lisää vielä silmälasien sangat, niin tarkkana saa olla.
      MUTTA...
      Onhan niitä piilareitakin jo olemassa...
      Ehkä kannattais harkita niitä.
      Poliisi näkee piilareiden käytön/käyttämättömyyden .
      Ja näen sen minäkin..vanha liikenneopekäpy.

Kun sivusta seuraa oppilaan katsetta sillä hetkellä, kun hän vilkaisee silmillään vasemmalle, niin heti näkee, että onko piilarit mukana.
      Poliisit saattaa valaista lampulla silmiä vinosti, jolloin piilarit näkyy reunoista. ET SILLAI...

• silmälasit

Korttia hankkiessa näkötodistus saa olla vain 6kk vanha. Mikä virka kortin merkinnällä sitten on, kun se voi olla tai olla olematta kymmeniä vuosia?

• silmälasit kirjoitti:

Korttia hankkiessa näkötodistus saa olla vain 6kk vanha. Mikä virka kortin merkinnällä sitten on, kun se voi olla tai olla olematta kymmeniä vuosia?

Niinkuin Timppa12 sanoi...
        Tätä on ihmetelty ammattipiireissäkin.
        Eli kun täytät 45-vee, niin pitää viedä todistus näkökyvystä polliisille.
        Siihen ikään pitäisi toimittaa kyllä jokaisen lääkärin ja A-klinikoiden todistus ja maksakokeiden tulokset yms. Silloin alkaisi pikkuhiljaa .....jokainen saa päätellä mikä alkaisi.
        (taksikuskien palkat nouseen...).??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1659
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1578
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      13
      1373
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      341
      1329
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1265
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1028
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      991
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      939
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      921
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      836
    Aihe