Entinen työnantajani oli pihi kuin perkele. Se sanoi, että liukkaalla ei saa käyttää jarrua muuta kuin pakokaasujarrua. Kun auton käynnisti, niin valot piti olla jotensakin silleesti, että ne ei käynnistettäessä väläyttänyt pitkiä ja siten hehkut ei kuluneet niin paljoa. Mutta voisiko joku kertoa minulle mikä tässä nyt oli se toimintatapa ja miten ne valot piti olla, kun ei oikein siitä hääsääjästä ottanut selvää.
Hehkujen säästäminen?
6
1957
Vastaukset
- DSVN
xenon valot räpsähtää ( =kuluu ) ikävästi kun starttaat auton, joten olen ottanut tavaksi vääntää parkit päälle ennen starttia, ja sitten kun auto käy niin ajovalot päälle...
- auto mijäs vm 64
siis valot ja muut(flektit jne) sähkölaitteet pittee olla "off" jot jos huono akku siunki ajopeli sit jaksoo tarttoo eläkä unohda pahvii nokalt yli kympin pakkasil saattoo joutaa hinurin nokkaa!
- YrjöJurri
Näin wanhana nokikonemiehenä ymmärrän hehkut hieman eritavoin. Näissä pien-dieseleissä, joissa oli oikeat esikammiot käytettiin pitkää hehkua, kuten Mersuissa. Nyttemmin niissä on ollut jo vuosia pikahehkut ja varsinaiset esikammiotkin ovat hävinneet.
Jos halutaan säästää halogenia tai xenoksia, siinä pitäisi olla sarjavastus joka pudottaisi jännitten vaikka vain sillä starttihetkellä. Näitten lamppujen elinkaari lyhenee jännitteen funktiona, joten startissa jännite on alempi kun ajon aikana jolloin laturi nostaa jännitetason yli akun nimellisjännitteen.
Jos oikein halutaan nuukailla, sinne on laitettava lampuille riittävän tehokkaat sarjavastukset jotka voi releillä ohittaa silloin kun halutaan täysi kirkkaus. Noista kotien peinhalogeneista löytyy jollakin lampunvalmistajalla oikein taulukko, siitä mikä on lampun kestoikä on milläkin jännitteellä.
Kysymys on tietysti myös siitä kannattaako tuollainen viritys rakentaa, jos sillä säästetään muutama lamppu vuodessa.- Diesel-fani
Kuulemma Veholla kaupattiin kuorma-autoon etuvastuksia, kun H7 ei tahdo muuten kestää. Minusta tosi huono ratkaisu ellei sitten tee ehdottamaasi releistystä jolla huonoissa olosuhteissa saa täyden valotehon ilman etuvastusta.
- YrjöJurri
Diesel-fani kirjoitti:
Kuulemma Veholla kaupattiin kuorma-autoon etuvastuksia, kun H7 ei tahdo muuten kestää. Minusta tosi huono ratkaisu ellei sitten tee ehdottamaasi releistystä jolla huonoissa olosuhteissa saa täyden valotehon ilman etuvastusta.
Jokainen autosähköjen kanssa touhunnut tietää, että latausjännite on aivan jotan muuta kun se 24V. Tuommoinen 27V on aika yleinen jäänitetaso, riippuen akkujen iästä ja säätimen tarkkuudesta voi jännite ajonaikana huidella 30V tuntumassa.
Jos lampunvalmistaja mitoittaa lappunsa vaikka tuohon 27V tuntumaan silloin sen pitäisi kestää sen mitä luvataan.
Halogeneilla sen nimellisjännitteen ylityksen jälkeen lampun ikä lyhenee varsin nopeasti, se jännite/ikä-käyrä on logaritminen.
kattos kun tarttaat sitä malmii niin käännät avaimesta naksun kerrallaan. ja siinävaiheessa kun merkkivalot syttyy niin ODOTAT
et osa niistä valoista sammuu ja tarttaat vasta sitten. nyt jos rysäyttää asennosta off asentoon---> start ni varmaan polttaa turhaan lamppuja.
minkälie piikin tekee. että schillälailla....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363797- 122566
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371995Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211741Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311536- 1251511
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101321- 141266
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4881265- 821242