tossa taas mieleen, miksi aina puhutaan
ett punk on kuollut?
mikse hevi, rockabilly, rock, pop etc...
kuole, punk vaan.
valistakaa mua.
tuli...
31
1497
Vastaukset
- koska paloi
Niin voimakkaalla liekillä, ja kuten on tapana, se joka palaa suurella liekillä, palaa pian loppuun, vähän kuin kävi grungelle.
Voihan sitä sytyttää tulen uudellen, muttei se ole enää sama juttu.- mää sitten huomenna
tuon ensimmäisen vastaajan viestissä oli mielestäni ihan muutamalla ihailtavalla sanalla
kerrottu se kaikki, mihin itse kulutin palstatilaa kymmenkertaisesti....Näin se on.
(Tosin halusin valottaa asiaa nuoremmille ihan ilman edellisen loistavaa symboliikkaa...siis kuinka grunge...jne.) - mää sitten huomenna
kuullut hienompia Punkrockin muistosanoja..! Tallennan tekstisi.
Se pitäisi kiveen kaivertaa.
- mää sitten huomenna
ehkäpä se johtuu siitä, että Punk oli oman aikansa protestiliike ts. vastaan vallitsevia pop/progejättiläisiä ja alkuperäisenä ajatuksena tosissaan muuttaa maailmaa musiikin keinoin vielä
selkeämmin kuin aikaisempi hippiliike, joka sekin kuoli, koska musiikilla ja sanoilla ei sittenkään maailmaa muutettu. Itse lähdin kuvioihin 1976 kuultuani Sex Pistolsin Anarchy In the U.K.n radiosta ja se oli hämmentävää...
Sen jälkeen toukokuu ja Stranglers tsipaleella
Goodbye Toulouse alkoi todella herättää mielenkiintoa. Kesäkuun 1977 kuuntelin Clashin esikoista ja sekosin täysin, tuli muitakin ja kuvittelin jonkinlaista vallankumousta - etenkin Pohjalla-kiertueella 1978 kun oli Pelle, Sehr Schnell, Problems, SE ja siihen malliin.
Kaikki tuntui vielä mahdolliselta, ajaessani stadiin 1982 kesällä, kun auton lattialla mankka
pauhasi Exploitedin ja Dischargen uusimpia...
(Troops of tomorrow ja See nothing, say nothing,
hear nothing.) Ei ollu autostereoita:)
Mutta vuosien kuluessa punkista hävisi se todellinen vallankumous; hyvä musiikki toki jäi jäljelle ja elää vielä tänäkin päivänä. Ja eiköhän tosipunkkien sielusta kapinahenkeä vallitsevia arvoja vastaan löydy tänäkin päivänä.
MUTTA PÄÄPOINTTI on siinä, että Punk jäi musiikin
lajiksi muiden lajien sekaan, eikä sikäli kuollut...Lives Forever!!!!! Sen uskon, mutta vain musiikkina, eikä se sellaisenaan koskaan kuolekaan!- olkitukka
..puhut,juuri noin.Kyllä se elää vielä musiikissa,forever :)
- mää sitten huomenna
olkitukka kirjoitti:
..puhut,juuri noin.Kyllä se elää vielä musiikissa,forever :)
mää uskon että tosi PUNK LIVES FOREVER!!!
Kapinahenki on sellainen, että sitä on vaikea
tukahduttaa edes Idolseilla:) - olkitukka
mää sitten huomenna kirjoitti:
mää uskon että tosi PUNK LIVES FOREVER!!!
Kapinahenki on sellainen, että sitä on vaikea
tukahduttaa edes Idolseilla:)...sisälläni asuu edelleen pieni kapinallinen ;-))
Ei se sieltä minnekkään lähde,vaikka joskus oon yrittäny häätääkkin =o
- pretty vacant
itse olen miettinyt ihan samaa ja olen joskus aiemminkin tällä palstalla todennut että ei se minnekään ole kuollut. edellisissä vastauksissa oli kyllä perää.
Itse olen ajatellut asiaa näin: alkuaikoinaan punk oli niin suosittu ja näkyvä ilmiö, että voisi sanoa sen olleen melkein muodissa, mitä se ei tänään todellakaan enää ole. se kuoli valtavirran ja suuren yleisön tietoisuudesta. sitten kaikki nämä uuden aallon bändit tulivat ja veivät varsinaiselta punkilta sen uskottavuuden pehmoasenteellaan. kaiken lisäksi punkin yksi keulakuvista, johnny rotten, julisti punkin kuolleeksi, se oli menettänyt vallankumouksellisuutensa kun siitä tuli levy-yhtiöiden hyväksymä ja ymmärtämä musiikin laji. tämän minäkin olen valmis myöntämään. musiikin ja elämän mullistus epäonnistui ja vallankumous loppui. kyllä. mutta tarkoittaako se että koko punk-liike kuoli siinä samalla? minusta ei millään muotoa.
ei punk tietenkään voi olla enää samanlaista mitä se oli alkuaikoinaan, mutta eihän herranjumala rokki tai esimerkiksi hevikään ole, eikä niitä ole kukaan kuolleeksi julistamassa. ajat muuttuvat samoin musiikki.
tästä tuli nyt kyllä luvattoman pitkä sepustus, mutta se mitä minä tässä yritän sanoa on se, että punk ei ole kuollut, sen vallankumouksellisuus on, mutta se ei tarkoita etteikö se jollain tavalla voisi tulla takaisin. se on sitten meistä kiinni.- vanha ukko
Punk oli lähellä kuolemaa silloin 1978-79, kun ensimmäisen aallon punkbändit alkoivat pehmentymään tai lopettivat. silloin oli vaara että koko punk olisi muuttunut tylsäksi uudeksi aalloksi, ja median mielestä se kuoli.
Mutta onneksi koko ajan taustalla julkisuudessa piilossa oli entistä kovempia ja vihaisempia bändejä jotka loppujen lopuksi vain vahvisti punkliikettä.
alkuaikojen punkhan oli muoti-ilmiö, suosikissa oli jatkuvasti isoja juttuja punkista ym. mutta se oikea punk eli ja elää koko ajan taustalla, myös se punkin vallankumouksellisuus on hyvissä voimissa. tietysti punk musiikkina ei enää niin vallankumoukselliselta kuulosta, kun erilasiet blackmetalli ym bändit kuulostavat ainakin yhtä melulle kuin hc bänditkin. - sanottuna
vanha ukko kirjoitti:
Punk oli lähellä kuolemaa silloin 1978-79, kun ensimmäisen aallon punkbändit alkoivat pehmentymään tai lopettivat. silloin oli vaara että koko punk olisi muuttunut tylsäksi uudeksi aalloksi, ja median mielestä se kuoli.
Mutta onneksi koko ajan taustalla julkisuudessa piilossa oli entistä kovempia ja vihaisempia bändejä jotka loppujen lopuksi vain vahvisti punkliikettä.
alkuaikojen punkhan oli muoti-ilmiö, suosikissa oli jatkuvasti isoja juttuja punkista ym. mutta se oikea punk eli ja elää koko ajan taustalla, myös se punkin vallankumouksellisuus on hyvissä voimissa. tietysti punk musiikkina ei enää niin vallankumoukselliselta kuulosta, kun erilasiet blackmetalli ym bändit kuulostavat ainakin yhtä melulle kuin hc bänditkin.Ilmiö kuoli, aate jäi!
- vanha ukko
sanottuna kirjoitti:
Ilmiö kuoli, aate jäi!
Tuossa olikin osuvasti tiivistetty koko punkin kuolema.
- mää sitten huomenna
vanha ukko kirjoitti:
alkuaikojen punkhan oli muoti-ilmiö, suosikissa oli jatkuvasti isoja juttuja punkista ym. mutta se oikea punk eli ja elää koko ajan taustalla, myös se punkin vallankumouksellisuus on hyvissä voimissa. tietysti punk musiikkina ei enää niin vallankumoukselliselta kuulosta, kun erilasiet blackmetalli ym bändit kuulostavat ainakin yhtä melulle kuin hc bänditkin.isoja juttuja punkista," kirjoitit. Olisi kiva nähdä Suosikin vuosikerrat 1977,1978,1979 - siis
niistä ne jatkuvat isot punkjutut. Eiköhän se painottunut lujasti tolle sen aikaiselle fiftarimeiningille....Mää en ainakaan tuosta lehdestä isoja punkjuttuja löytänyt, pieniä halventavia marginaaleja vain... - pretty vacant
isoja juttuja punkista," kirjoitit. Olisi kiva nähdä Suosikin vuosikerrat 1977,1978,1979 - siis
niistä ne jatkuvat isot punkjutut. Eiköhän se painottunut lujasti tolle sen aikaiselle fiftarimeiningille....Mää en ainakaan tuosta lehdestä isoja punkjuttuja löytänyt, pieniä halventavia marginaaleja vain...eihän täällä kukaan ole väittänytkään että tuohon aikaan niitä juttuja olisi kirjoteltu. suomeenhan punk tuli vasta 80-luvun puolella, kun tänne aina kaikki tulee vähän jälkijunassa ja kyllä silloin suosikkiin kirjoiteltiin kaiken maailman "näin teet itsellesi punk-paidan"-juttuja.
- mää sitten huomenna
pretty vacant kirjoitti:
eihän täällä kukaan ole väittänytkään että tuohon aikaan niitä juttuja olisi kirjoteltu. suomeenhan punk tuli vasta 80-luvun puolella, kun tänne aina kaikki tulee vähän jälkijunassa ja kyllä silloin suosikkiin kirjoiteltiin kaiken maailman "näin teet itsellesi punk-paidan"-juttuja.
Sää taidat olla minua hivenen nuorempi, itse olen jo 45.
Kyllä se punk rantautui suomeen jo 1977 alakulttuurina ja 1978 alettiin siitä kohista ja
hienoimmat suomalaisten bändien kiertueet järjestettiin, ja levyjä ilmestyi tihenevällä tahdilla kunnes 1979 tapahtui varsinainen Punkräjähdys siinäkin mielessä, että Suomipunkbändit nousivat listoille korkealle: elettiin ehkä Suomipunkin kiihkeintä aikaa. Konsertteja, levyjä satoja, bändejä tuhansia ja vastapoolina väkivaltaiset tötteröpäät...
Samaa aikaa Suosikin päätoimittaja Jyrki Hämäläinen mielestäni tieten tahtoen suosi läpyskässään sen aikaisia discohilebändejä sekä
edellä mainittuja -50 luvun revivaaalia eläviä
diinareita, jättäen näin punkin kuin sitä ei olisikaan.
1980-luvulla tuli muotipunkit, tosin vanhemmat bänditkin vielä jatkoivat muutaman vuoden kapinaansa, kuten esim. 1978 perustettu LAMA,
1978 perustettu RATTUS, 1977 perustettu RATSIA (joka tosin alkoi kieppua omiin sfäärihinsä).
Mulla olisi 1970-luvun Suomipunkista niin paljon kerrottavaa, ettei mikään tila riittäisi.
Muuten: KARANTEENI teki kesällä 1978 hienon singlen: Vihaan John Travoltaa/Kaljupäinen gangsteri.
Lopuksi: tuo punkpaidan repiminen, mikä Pellen ekalla albumilla keväällä -78 biisissä 'mitä on Punk?' juontuu sen aikaisen INTRO-musiikkilehden ohjeisiin vuodelta 1977, että kuinka teet itsellesi Punkpaidan. Sellasta.
Mää voisin oikeastaan ryhtyä tän palstan yleisvastaajaksi:) - mää sitten huomenna
Kyllä se punk rantautui suomeen jo 1977 alakulttuurina ja 1978 alettiin siitä kohista ja
hienoimmat suomalaisten bändien kiertueet järjestettiin, ja levyjä ilmestyi tihenevällä tahdilla kunnes 1979 tapahtui varsinainen Punkräjähdys siinäkin mielessä, että Suomipunkbändit nousivat listoille korkealle: elettiin ehkä Suomipunkin kiihkeintä aikaa. Konsertteja, levyjä satoja, bändejä tuhansia ja vastapoolina väkivaltaiset tötteröpäät...
Samaa aikaa Suosikin päätoimittaja Jyrki Hämäläinen mielestäni tieten tahtoen suosi läpyskässään sen aikaisia discohilebändejä sekä
1980-luvulla tuli muotipunkit, tosin vanhemmat bänditkin vielä jatkoivat muutaman vuoden kapinaansa, kuten esim. 1978 perustettu LAMA,
1978 perustettu RATTUS, 1977 perustettu RATSIA (joka tosin alkoi kieppua omiin sfäärihinsä).
Mulla olisi 1970-luvun Suomipunkista niin paljon kerrottavaa, ettei mikään tila riittäisi.
Muuten: KARANTEENI teki kesällä 1978 hienon singlen: Vihaan John Travoltaa/Kaljupäinen gangsteri.
Lopuksi: tuo punkpaidan repiminen, mikä Pellen ekalla albumilla keväällä -78 biisissä 'mitä on Punk?' juontuu sen aikaisen INTRO-musiikkilehden ohjeisiin vuodelta 1977, että kuinka teet itsellesi Punkpaidan. Sellasta.
Mää voisin oikeastaan ryhtyä tän palstan yleisvastaajaksi:)En mollaa ketään itseäni nuorempaa, mutta täällä aika kovasti ihmetellään punkin kuolemaa, ja että miksi hevi ja rokki eivät ole kuolleet.
Kerron: hevi ja rok ja whatever ovat/olivat musiikkityylejä lähes ja vain ainoastaan, mutta
kun PUNK oli musiikin lisäksi AATE.
Tätä miettikää - ja lukekaa kirjoja ja lehtiä. Netti on surkea. - vanha ukko
isoja juttuja punkista," kirjoitit. Olisi kiva nähdä Suosikin vuosikerrat 1977,1978,1979 - siis
niistä ne jatkuvat isot punkjutut. Eiköhän se painottunut lujasti tolle sen aikaiselle fiftarimeiningille....Mää en ainakaan tuosta lehdestä isoja punkjuttuja löytänyt, pieniä halventavia marginaaleja vain...Jeps, samaa ikäluokkaa muuten ollaan. Itse olen 42v. Punkissa mukana ollut vuodesta 1980, mutta kuitenkin punkkia kuunnellut jo silloin joskus -77.
Juu, suosikkihan oli aina punkkia vastaan, mutta kyllä siellä juttua siitä oli. Introa en muistanutkaan, mutta Helpissä oli kyllä kanssa punk muoti juttuja.
Eli sanoisin kyllä että punk oli muotia silloin 70-80 lukujen vaihteessa. -80 luvulta alkaen se onkin sitten ollut enemmän maanalaista touhua. Paitsi tietysti aina sillon tällön ilmestyvä punkmuoti aalto. - pretty vacant
En mollaa ketään itseäni nuorempaa, mutta täällä aika kovasti ihmetellään punkin kuolemaa, ja että miksi hevi ja rokki eivät ole kuolleet.
Kerron: hevi ja rok ja whatever ovat/olivat musiikkityylejä lähes ja vain ainoastaan, mutta
kun PUNK oli musiikin lisäksi AATE.
Tätä miettikää - ja lukekaa kirjoja ja lehtiä. Netti on surkea.kyllähän minä vähän nuorempi taidan olla kun itse olen vasta 18v. :)minulla ei siis tosiaankaan ole ollut mahdollisuutta elää silloin, kun punk syntyi ja rantautui suomeen, kaikesta on pitänyt ottaa selvä lukemalla ja itse ajattelemalla.
minusta juuri nuoret, jotka jälkikäteen saavat kuulla punkista ja ottavat sen omakseen osoittaa ettei tämä minnekään ole kuolemassa. en mollaa ketään itseäni vanhempaa, mutta jos punk olisi jäänyt pelkästään "alkuperäisten" punkkien jutuksi homma olisi tosiaan kuollut jo alkuunsa.
niin ja taas siihen punk-aate-musiikkityyli-keskusteluun, minkä takia aate muka olisi musiikkia helpompi tappaa? kyllähän monelle hevarillekin hevi on elämäntapa ja asenne.
btw. kiinassa todellakin kuunnellaan nykyään punkkia, siitä en vain ole varma onko ihan kotimaisia bändejä :) - mää sitten huomenna
pretty vacant kirjoitti:
kyllähän minä vähän nuorempi taidan olla kun itse olen vasta 18v. :)minulla ei siis tosiaankaan ole ollut mahdollisuutta elää silloin, kun punk syntyi ja rantautui suomeen, kaikesta on pitänyt ottaa selvä lukemalla ja itse ajattelemalla.
minusta juuri nuoret, jotka jälkikäteen saavat kuulla punkista ja ottavat sen omakseen osoittaa ettei tämä minnekään ole kuolemassa. en mollaa ketään itseäni vanhempaa, mutta jos punk olisi jäänyt pelkästään "alkuperäisten" punkkien jutuksi homma olisi tosiaan kuollut jo alkuunsa.
niin ja taas siihen punk-aate-musiikkityyli-keskusteluun, minkä takia aate muka olisi musiikkia helpompi tappaa? kyllähän monelle hevarillekin hevi on elämäntapa ja asenne.
btw. kiinassa todellakin kuunnellaan nykyään punkkia, siitä en vain ole varma onko ihan kotimaisia bändejä :)niinpä, siis kyllä alkuperäinen punk-aate kuoli jo ensimmäisen punksinglen ilmestyttyä maailmalle: tästä on väännetty kättä:
Virallisesti väitetään ( kun lukee kaikki kirjat
mitä punkista ikinä kirjoitettu ) että maailman
ensimmäinen punklevy oli marraskuussa 1976 julkaistu THE DAMNEDin NEW ROSE single. Voi olla, mutta esim. Ramones ja monet muut huom. NYC.-bändit olivat tehneet levyjä jo kauan ennen
tätä. Esim. MC-5, New York Dolls, Richard Hell.
Ramonesien eka lp ilmestyi kesällä 1976 ja on
ihme jos se ei ole punkkia (ON ON, britit olivat sitä mieltä, että Punk syntyi Lontoon ja muiden suurkaupunkien slummeissa, missä se toden totta syttyi ilmiliekkeihin ENEMMÄN USKOTTAVIMMIN kuin jenkeissä ( missä PUNK on edelleen todella iso juttu, tosin kaupallista paskaa runsaasti).
Mutta Punkrockin perustahan oli se, ettei tarvitse osata soittaa kuin vain se yksi sointu ja sanoma, se aattellinen oli huomattavasti tärkeämpi. OK: Nyt jos näillä argumenteillä lähdetään vertaamaan muita musiikkilajeja, niin
ymmärtäähän jokainen, että Hevissä, Iskelmässä,
Rhytmnbluesissa yms. se soittotaito on kaiken A ja O, sekä luova tuotanto...
Tahdon sanoa että kaikki perustui siihen, mitä sulla yhdellä soinnulla oli sanottavaa...
Jokohan skidit tajuu...emmää jaksa olla loputtomiin tarhan opettaja...:)
Ei vaan, kivaa tää on keskustella. JA SEHÄN ON
PUNKkia....:=) Noo, terveisin vaan, lisää... - vanha ukko
niinpä, siis kyllä alkuperäinen punk-aate kuoli jo ensimmäisen punksinglen ilmestyttyä maailmalle: tästä on väännetty kättä:
Virallisesti väitetään ( kun lukee kaikki kirjat
mitä punkista ikinä kirjoitettu ) että maailman
ensimmäinen punklevy oli marraskuussa 1976 julkaistu THE DAMNEDin NEW ROSE single. Voi olla, mutta esim. Ramones ja monet muut huom. NYC.-bändit olivat tehneet levyjä jo kauan ennen
tätä. Esim. MC-5, New York Dolls, Richard Hell.
Ramonesien eka lp ilmestyi kesällä 1976 ja on
ihme jos se ei ole punkkia (ON ON, britit olivat sitä mieltä, että Punk syntyi Lontoon ja muiden suurkaupunkien slummeissa, missä se toden totta syttyi ilmiliekkeihin ENEMMÄN USKOTTAVIMMIN kuin jenkeissä ( missä PUNK on edelleen todella iso juttu, tosin kaupallista paskaa runsaasti).
Mutta Punkrockin perustahan oli se, ettei tarvitse osata soittaa kuin vain se yksi sointu ja sanoma, se aattellinen oli huomattavasti tärkeämpi. OK: Nyt jos näillä argumenteillä lähdetään vertaamaan muita musiikkilajeja, niin
ymmärtäähän jokainen, että Hevissä, Iskelmässä,
Rhytmnbluesissa yms. se soittotaito on kaiken A ja O, sekä luova tuotanto...
Tahdon sanoa että kaikki perustui siihen, mitä sulla yhdellä soinnulla oli sanottavaa...
Jokohan skidit tajuu...emmää jaksa olla loputtomiin tarhan opettaja...:)
Ei vaan, kivaa tää on keskustella. JA SEHÄN ON
PUNKkia....:=) Noo, terveisin vaan, lisää...Ensimmäisenä punk sinkkuna muuten pidetään Saintsin (i'm) stranded sinkkua, tuli ilmoille ennen Damnedin New Rosea. Vaikka siltikin Ramones ehti lykkäämään äänitteensä ilmoille ennen Saintsia.
Mutta kuinka ja miksi se punk mielestäsi kuoli siihen kun ensimmäinen levy julkaistiin. Mää kun en vaan koskaan oo oikein ymmärtänyt tuota punkin kuolema väitettä. - my90
Mää voisin oikeastaan ryhtyä tän palstan yleisvastaajaksi:)Mä todella mielellään luen näitä sun juttuja. Sä todella tiedät et mistä puhut. Mun sähköposti osote on muuten d_d1@luukku.com jos joku haluaa jutella aiheesta tai muuta. Suomipunkista en tiedä paljon yhtään mitään, mut kuulisin siitä mielelläni...
- vanha ukko
Mää voisin oikeastaan ryhtyä tän palstan yleisvastaajaksi:)Taisit olla sitten enempikin mukana punk tohinassa jo silloin 70-luvun puolella. Mä toimin silloin vielä enempi sellaisena sivustaseuraajana. Mun sisko oli noissa alkuajan punk tohinoissa mukana, itse siirryin punk-kamppeisiin vuonna 1980, ja varmaan siitä syystä mun mielestä ne parhaat punk keikat oli just 80-luvun alussa.
Ja samoten mun mielestä 80-luvun alku oli suomipunkin kiihkeintä aikaa. No lähinnä kyllä hc puolella.
Ja vastapuolena oli vielä silloinkin samat tötteröpäät. Vieläkin tulee pieniä inhon väreitä kun näen jonkun torttupään. Niin monta kertaa tuli saatua nyrkkiä nenään niiltä.
Mutta mitäs tarkoitat näillä 1980-luvun muotipunkeilla? Niitä tosiaan tuli sillon mukaan, mutta omasta mielestäni vähemmän kuin ensimmäisen aallon mukana. tarkoitan lähinnä sitä, että ekan aallon punkkeja ei enää ollut juurikaan kuvioissa enää 80-luvulla, saatikaan enää tänään. Mutta noita 80-luvulla aloittaneita on vieläkin paljon mukana. Puntala on hyvä tapaamispaikka.
Se punkpaita oli muuten melko koomisen näköinen jo sillon, kun sen ohjeet jossain lehdessä esiteltiin. Joku kullan tai hopean värinen satiin paita johon oli leikattu siistejä reikiä ja ommeltu vetoketjuja. heh heh, tosi punk.
Sit oli tosiaan näitä "rähjä rähjempi ramones" juttuja sen ajan lehdissä. Itselläni on jotain sen ajan soudeja ja Hilseitä tallella, mutta 80-luvun zinejä löytyykin jo enemmän.
Ihan mukavaa että täällä käy jotain aikalaisiakin kirjoittelemassa. Jatka tarinointia, on kiva muistella vanhoja. - mää sitten huomenna
vanha ukko kirjoitti:
Ensimmäisenä punk sinkkuna muuten pidetään Saintsin (i'm) stranded sinkkua, tuli ilmoille ennen Damnedin New Rosea. Vaikka siltikin Ramones ehti lykkäämään äänitteensä ilmoille ennen Saintsia.
Mutta kuinka ja miksi se punk mielestäsi kuoli siihen kun ensimmäinen levy julkaistiin. Mää kun en vaan koskaan oo oikein ymmärtänyt tuota punkin kuolema väitettä.vanha sanonta, viljelty tosi runsaasti: joku sen laukoi; "punk kuoli, kun ensimmäinen punklevy julkaistiin." Emmäkään tuota purematta niele, mutta kait tällä tarkoitetaan sitä, että kun alkuperäinen punkliike vastusti kaikkea kaupallista ( mitä ei voi välttää ) niin kun se
ensimmäinen olkoonpa Saintsien, Kirottujen tai Ramonesien single putkahti kauppoihin, - niin -
punk kaupallistui...ei tää mee mullakaan oikeasti jakeluun...ilmaiseksi jos levyjä olisi
jaettu, olis se ollut aitoa punkkia: NÄINKIN on
väitetty!!! - mää sitten huomenna
vanha sanonta, viljelty tosi runsaasti: joku sen laukoi; "punk kuoli, kun ensimmäinen punklevy julkaistiin." Emmäkään tuota purematta niele, mutta kait tällä tarkoitetaan sitä, että kun alkuperäinen punkliike vastusti kaikkea kaupallista ( mitä ei voi välttää ) niin kun se
ensimmäinen olkoonpa Saintsien, Kirottujen tai Ramonesien single putkahti kauppoihin, - niin -
punk kaupallistui...ei tää mee mullakaan oikeasti jakeluun...ilmaiseksi jos levyjä olisi
jaettu, olis se ollut aitoa punkkia: NÄINKIN on
väitetty!!!Itäblokin maissa kommunismin tukahduttaessa kaiken eli maanalaisena hyvinkin vahva punkliike,
jossa kasetit ja salaa prässätyt levyt kulkivat kädestä käteen, samoin fanzinet.
Näin olisi todettava, että ainoa alkuperäinen Punk toteutui Itä-euroopan maissa. Ja puhtaimmillaan uskon tämän myös toteutuneen...mulla oli monta kirjenvaihtokaveria sieltä, netistä ei 20 vuoteen
tietoakaan... - mää sitten huomenna
vanha ukko kirjoitti:
Taisit olla sitten enempikin mukana punk tohinassa jo silloin 70-luvun puolella. Mä toimin silloin vielä enempi sellaisena sivustaseuraajana. Mun sisko oli noissa alkuajan punk tohinoissa mukana, itse siirryin punk-kamppeisiin vuonna 1980, ja varmaan siitä syystä mun mielestä ne parhaat punk keikat oli just 80-luvun alussa.
Ja samoten mun mielestä 80-luvun alku oli suomipunkin kiihkeintä aikaa. No lähinnä kyllä hc puolella.
Ja vastapuolena oli vielä silloinkin samat tötteröpäät. Vieläkin tulee pieniä inhon väreitä kun näen jonkun torttupään. Niin monta kertaa tuli saatua nyrkkiä nenään niiltä.
Mutta mitäs tarkoitat näillä 1980-luvun muotipunkeilla? Niitä tosiaan tuli sillon mukaan, mutta omasta mielestäni vähemmän kuin ensimmäisen aallon mukana. tarkoitan lähinnä sitä, että ekan aallon punkkeja ei enää ollut juurikaan kuvioissa enää 80-luvulla, saatikaan enää tänään. Mutta noita 80-luvulla aloittaneita on vieläkin paljon mukana. Puntala on hyvä tapaamispaikka.
Se punkpaita oli muuten melko koomisen näköinen jo sillon, kun sen ohjeet jossain lehdessä esiteltiin. Joku kullan tai hopean värinen satiin paita johon oli leikattu siistejä reikiä ja ommeltu vetoketjuja. heh heh, tosi punk.
Sit oli tosiaan näitä "rähjä rähjempi ramones" juttuja sen ajan lehdissä. Itselläni on jotain sen ajan soudeja ja Hilseitä tallella, mutta 80-luvun zinejä löytyykin jo enemmän.
Ihan mukavaa että täällä käy jotain aikalaisiakin kirjoittelemassa. Jatka tarinointia, on kiva muistella vanhoja.onneksi mulla on automaattisesti anteeksiantava nimimerkki....Tosiaan, mukavia juttelit, ja ihan asiaa. Myönnän 1980-luvun alussa ja useita vuosia sen jälkeen tulleen 'tosi punkrockareita,
eihän edes hc-porukasta oikein muotipunkkeja löytynyt...ehkä ne jäi sinne johonkin -79-80 taitteeseen tai jotain...Mutta homma jatkui. Määkin duunailin bändejä ja fanzineita...Oli
hianoo aikaa...Oma bändini hajos jännittävästi 31.12. 1989.
Joo, lähdin mukaan keväällä 1977 laukaisimena Stranglersien radiosta soinut 'Goodbye Toulouse.' Sitä ennen ihmettelin joulukuussa 1976
Sex Pistolsin Anarchy In the U.K:ta....
Kyllä mää tarinoin lisääkin, on jo myöhä mutta
palaan taajuuksille, ihan kiva homma:) - mää sitten huomenna
my90 kirjoitti:
Mä todella mielellään luen näitä sun juttuja. Sä todella tiedät et mistä puhut. Mun sähköposti osote on muuten d_d1@luukku.com jos joku haluaa jutella aiheesta tai muuta. Suomipunkista en tiedä paljon yhtään mitään, mut kuulisin siitä mielelläni...
tarkoititko minua vai jotain toista, kun kehuit tuota punktietoutta????
Mää ainakin mielelläni vastailen vaikeisiinkin kysymyksiin ja voin ihan privaatisti sähköpostilla, jos haluat. En tiedä oletko nainen vai mies mutta ei kai sillä näissä jutuissa ole väliä, sillä naiset ovat saaneet punkissa paljon hienoa aikaan!!!! Ja miehet myäs!:) - vanha ukko
onneksi mulla on automaattisesti anteeksiantava nimimerkki....Tosiaan, mukavia juttelit, ja ihan asiaa. Myönnän 1980-luvun alussa ja useita vuosia sen jälkeen tulleen 'tosi punkrockareita,
eihän edes hc-porukasta oikein muotipunkkeja löytynyt...ehkä ne jäi sinne johonkin -79-80 taitteeseen tai jotain...Mutta homma jatkui. Määkin duunailin bändejä ja fanzineita...Oli
hianoo aikaa...Oma bändini hajos jännittävästi 31.12. 1989.
Joo, lähdin mukaan keväällä 1977 laukaisimena Stranglersien radiosta soinut 'Goodbye Toulouse.' Sitä ennen ihmettelin joulukuussa 1976
Sex Pistolsin Anarchy In the U.K:ta....
Kyllä mää tarinoin lisääkin, on jo myöhä mutta
palaan taajuuksille, ihan kiva homma:)Mä kuulin siskoni myötävaikutuksella Ramonesin ekaa levyä teininä, tykkäsin kovastikin mutten tiennyt vielä punkista yhtään mitään. Samaan menoon meni Hurriganesitkin. Sitten tuli jossain uutisissa, a-studiossa tai jossain pätkä Sex Pistolsia (pretty vacant, jäi mieleen) ja Pelle Miljoonaa. Silloin innostuin nimenomaan punkista ja hurriganesit sai jäädä. Vuosi oli varmaan 1978 ja uutisointi tästä Pistolsien suomeen saapumisesta. Eli kieltämisestä.
Mutta varsinainen tuli punkkiin syttyi kun hankin UK.Subsien Brand new age lp:n. Radiosta olin ensin kuullut subsien rat racen ja left for dead piisit ja olin myyty mies. Sitten iskikin Partisans, GBH, Discharge ym. ja kovaa. Ja tietysti piti bändi pistää pystyyn, vaikka soittaa en osannutkaan pätkääkään. Ensin veivattiin Clash, Pistols ja Antinowhere league covereita ja myöhemmin omaa hc:ta.
Pillit pantiin pussiin samihin aikoihin, eli muistaakseni kesäkuussa 1990 soitettiin viimeisen kerran. - olkitukka
Mää voisin oikeastaan ryhtyä tän palstan yleisvastaajaksi:)punk kulttuurista a´la Ritva Raippa-->
http://www.alli.fi/nuorisotutkimus/tuhti/julkaisut/raippa.htm
Ainakaan näiden Jugoslaavien mielestä punk ei ole kuollut. Ja on vain ajan kysymys koska punk alkaa soida Kiinassa, eli protesti elää!
http://www.youtube.com/watch?v=dUI_INIo3t4&mode=related&search=- mää sitten huomenna
se on vähän niinkuin DISCHARGE aikoinaan:
Protest and survive! - vanha ukko
Kyllähän Kiinassakin jo punk soi.
Eipä tästä ole kauaakaan aikaa kun suomessakin kävi soittamassa kiinalainen punkbändi Subs.
Kyllä niitä siellä on muitakin, mutta nyt en kyllä saa nimiä mieleen. ei tosin niin paljoa kuin länsimaissa.
Olihan aikoinaan itäblokin maissakin vahva punkskene, vaikka punk olikin kiellettyä. Puolasta ja jugoslaviasta tuli hyviä punkbändejä.
- r.i.p. :(
PUNK KULUTETTIIN LOPPUUN! R.I.P, PUNK, EN UNOHDA.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997823- 1075607
- 2754861
- 494823
- 753584
- 502838
- 622564
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222458Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292402- 412284