Heipsan! Olisin kiinnostunut tietämään ortodoksihäistä enemmän, olen itse ortodoksi, kihlattuni luterilainen. Haluaisimme ortodoksiset häät.Minulla on muutama toive häistäni, nimittäin haluaisin tumman hääpuvun, onko ortodoksikirkolla joku erityinen kanta häävaatetuksiin? Missä kirkoissa avioliittoon yleensäkin vihitään? Asumme Helsingissä, onko kukaan täältä suunnalta mennyt ortodoksimenoin naimisiin?
kiitos jo etukäteen vaivautuneille!
Ortodoksihäätkö?
3
444
Vastaukset
- yksi linkki
ei ehkä vastaa kysymyksiin vaatetuksesta, mutta itse seremoniasta kylläkin.
http://www.naimisiin.info/haaopas/ortodoksi.html - ortodoksisessa kirkossa
vihitään avioliittoon, ehkä luostarien kirkkoja lukuun ottamatta. Helsingissä erityisen hyvä vihkikirkko on mielestäni Pyhän Kolminaisuuden kirkko.
Ortodokseilla on tietyt ajat jolloin Ei vihitä avioliittoon. Nämä ajat ovat joulupaaston loppupuoli ja joulunpyhät 12.12-6.1. ja suuren paaston ja pääsiäisen aikana (tänä vuonna)19.2-15.4 ja Herran äidin paaston aikana 1.8-15.8.
Kirkko ei ota kantaa hääparin vaatetukseen, paitsi että morsiamella ei tule olla kruunua tai tieraa päässä koska kirkossa on vihkikruunut, joilla pari kruunataan. - hassukissa
En tiedä tarkkaan miten suomessa, mutta venäjällä ei saa olla tummasävyistä pukua, varsinkaan punaista. Valkoinen tai pastellinsävyinen on suotavin. Huivia ei tarvitse välttämättä olla jos on huntu, huntu ei kuitenkaan saa peittää kasvoja. Jos puku on avonainen on suositeltavaa peittää olkapäät vaikkapa hartiahuivilla.
Tiistai, torstai ja lauantai eivät ole vihkipäiviä. Myöskään paaston aikana ei vihitä. On myös muita rajoituksia joita en itse tarkkaan muista.
Meillä suunnitelmissa vihkiminen Pietarissa, jos vaan onnistuu :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374765Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j4851460Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77913
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53891- 59840
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48748Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses57707