LEO GEKKO -häntä rikki

metalmaiden

Siskon pojilla on leopardigekkopari, nyt uroksen häntään on jostain ilmestynyt haava/reikä. Huolestuttaa pitäisikö sitä hoitaa ja miten vai paraneeko itsestään?
haava on tummanpunainen noin pikkusormenkynnen kokoinen, kuiva eikä mädi, lisko on muuten pirteä, utelias ja syö hyvin. Osaisiko joku neuvoa?

8

772

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kegoista naaras?

Meinasin, että jos on uros gekon kanssa vaan yksi naaras, naaras voi häiriintyä uroksen ahdistelusta ja puraista urosta. Siski yhtä urosgekkoa kohden pitäisi aina olla kaksi naarasta.

Häntä kyllä varmaan paranee itsestään, mutta jos rupeaa näyttämään huonommalle niin jotain desinfioivaa liuosta (oliskohan ollu betadine) Itse en ole joutunut noita käyttämään kun haavat ovat parantuneet itsestään.

• metalmaiden

kiitos vastauksestasi!

• -geggo-
        metalmaiden kirjoitti:

kiitos vastauksestasi!

nimenomaan liuoksena on hyvä lääke aina jos liskot saavat haavoja. Liuos kuivuu nopeasti eikä siihen tartu likaa. Voidemainen Betadine taas kerää kaiken pölyn ja mahdollisen hiekankin haavaan.
        Verihaavaan kannattaa aina tipauttaa betadinea. Paranee nopeasti eikä siis tulehdu.

• metalmaiden
        -geggo- kirjoitti:

nimenomaan liuoksena on hyvä lääke aina jos liskot saavat haavoja. Liuos kuivuu nopeasti eikä siihen tartu likaa. Voidemainen Betadine taas kerää kaiken pölyn ja mahdollisen hiekankin haavaan.
        Verihaavaan kannattaa aina tipauttaa betadinea. Paranee nopeasti eikä siis tulehdu.

kiitos geggo vastauksestasi. Apteekista taitaa betadine löytyä.

• -geggo-
        metalmaiden kirjoitti:

kiitos geggo vastauksestasi. Apteekista taitaa betadine löytyä.

. . .vaan, sieltä sitä saa. On muuten hyvä aine myös ihmisten haavoihin. Eipä tulehdu.Aina kannattaa pitää kotona :).

• Geggokyselijä

Olen kuullut, että gekot voivat pudottaa häntänsä, mutta miksi he niin tekisivät???? Voisiko joku vastata?

• lääkäriin?

mä sain ite ohjeen lääkäriltä kun liskollani oli purema haava jalassa, juuri tätä betadineä mutta laimennettuna sellaseen haaleaan veteen ja sitä liuotellaan siinä muutamia minuutteja, Jos lisko ei pysy paikallee nii sit jtn muuta suunnitelmaa kehiin :D Itse jouduin hoidattaa vielä jälkeä antibiootilla.. eli ehkä kantsii käyttää lääkäris jos rajulta näyttää...

• gekkonen.

Gekkokyselijälle: gekko voi pudottaa häntänsä samalla tavalla kuin sisilisko, jos sen häntää paljon pitelee, se on siis puolustus keino. uusi häntä kasvaa kyllä tilalle mutta en suosittele paljon liskojen häntää näplimään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      38
      5008
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      511
      1635
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1090
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      933
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      911
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      783
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe