kiristämällä

sairasta.

Vakavasti sairas ihminen tarvitsee tukea ja turvaa läheisiltään, mies vaimoltaan, vaimo mieheltään. Samoin lapset vanhemmiltaan ja vanhemmat lapsiltaan.

Joskus vakavasti sairaan ihmisen läheiset käyttävät sairaan tilaa hyväkseen, ja ryhtyvät tekemään potilaalle käännytysyrityksiä Srk:n oppeihin. Heidän mielestään sairaalle suodaan ainoastaan näillä ehdoilla hänen persoonansa hyväksyntä, ja jälleennäkemisen toivo.
Jos potilas "suostuu" pannukseen, hänestä vasta silloin tulee rakas omainen, ja hän saa läheistensä tuen mahdollisesti viimeisille hetkilleen.

Tällainen kiristys toisen vakavalla sairaudella vl-uskovaiseksi, on mielestäni inhottavaa toisen arvomaailman aliarvioimista. Vaikka sitä käännytystä tekisi mielestään kuinka vain toisen parhaaksi, niin sairaan ihmisen ollessa selkä seinää vasten, tulisi tällaista käännytystyötä ehdottomasti välttää.

Vakavasti sairaan ihmisen elämä on jo sairauden kourissa niin rankkaa, että henkinen käännytys-painostus voi käydä yli hänen voimiensa, ja hän saattaa kokea voimakasta ahdistusta ja masennusta.

Me ihmiset emme voi päättää kenenkään taivaspaikoista, joten tuomioiden julistaminen kenenkään sairasvuoteen äärellä ei kuulu läheisellekään ihmiselle.

Jos potilas itse haluaa tuekseen sairautensa vuoksi papin tai jonkin uskonryhmän, niin tietysti silloin häntä täytyy myös kuunnella. Mutta ehdottomasti kunnioitus potilaan omaa vapaata tahtoa, ja toimet sen mukaisesti.

11

543

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sairaalassa!

Voiko tuo olla totta 2000-luvun Suomessa? Miten hoitohenkilökunta voi sallia hengellisen väkivallan sairasta ja puolustuskyvytöntä kohtaan?

• ämmä

täysin vapaaehtoista. Monasti uskovainen haluaa pitää evankeliumia tarjolla ja kysyy , haluaako potilas puhella uskonasioista.

• ämmä kirjoitti:

täysin vapaaehtoista. Monasti uskovainen haluaa pitää evankeliumia tarjolla ja kysyy , haluaako potilas puhella uskonasioista.

tarjoaa sitä evankeliumiaan väkipakolla kysymättä lainkaan, haluaako potilas sitä ottaa vastaan.
        Isoäidilleni kävi juuri niin. Ei kuolemansairas ja väsynyt ihminen jaksa kauaa vastustaa yli-innokkaita käännyttäjiä. Pääsee nimittäin helpommalla myöntymällä.
        Tässä tapauksessa näiden "uskovaisten" huoli mummin uskonasioista oli suurempi kuin mummilla itse.
        Törkeää, jos ja kun ei kunnioiteta toisten vakaumusta. Jokaisella on oikeus uskoa miten haluaa tai vaikka olla uskomatta yhtään mihinkään.

• ämmä
        Piukka kirjoitti:

tarjoaa sitä evankeliumiaan väkipakolla kysymättä lainkaan, haluaako potilas sitä ottaa vastaan.
        Isoäidilleni kävi juuri niin. Ei kuolemansairas ja väsynyt ihminen jaksa kauaa vastustaa yli-innokkaita käännyttäjiä. Pääsee nimittäin helpommalla myöntymällä.
        Tässä tapauksessa näiden "uskovaisten" huoli mummin uskonasioista oli suurempi kuin mummilla itse.
        Törkeää, jos ja kun ei kunnioiteta toisten vakaumusta. Jokaisella on oikeus uskoa miten haluaa tai vaikka olla uskomatta yhtään mihinkään.

kuunnella vierailijaa. Pakko ei ole evankeliumia omalle kohdalleen uskoa.

• Hoitaja x-vl
        ämmä kirjoitti:

Luulisi jo järjen ja sydämen sivistyksen avaavan sinullekin että vanha ja sairas ihminen ansaitsee täyden kunnioituksen ja itsemääräämmisoikeuden.
        Kenelläkään EI ole oikeutta tyrkyttää hänelle mitään mitä hän ei halua. Ei silloin ole sinulle eikä kaltaisillasi oikeutta tulla tyrkyttämään jos ei ole vanhus erikseen pyytänyt luokseen.

Vanhalla ja sairaalla on itsemääräämisoikeus jota jopa teikäläisten tulee ymmmärtää kunnioittaa.

Teillä vanhoillislestadiolaisilla ei vaan ole sydäntä eikä moraalia. Myötäelämisen kyky puuttuu. Miten monesti sen on joutunut näkemään tällä seudulla työssään.

Väkivalta ja kiusaaminen ovat teidän keinojanne kaikkialla, jopa sairaalassa ja vanhustentaloissa.

• ämmä
        Hoitaja x-vl kirjoitti:

Luulisi jo järjen ja sydämen sivistyksen avaavan sinullekin että vanha ja sairas ihminen ansaitsee täyden kunnioituksen ja itsemääräämmisoikeuden.
        Kenelläkään EI ole oikeutta tyrkyttää hänelle mitään mitä hän ei halua. Ei silloin ole sinulle eikä kaltaisillasi oikeutta tulla tyrkyttämään jos ei ole vanhus erikseen pyytänyt luokseen.

Vanhalla ja sairaalla on itsemääräämisoikeus jota jopa teikäläisten tulee ymmmärtää kunnioittaa.

Teillä vanhoillislestadiolaisilla ei vaan ole sydäntä eikä moraalia. Myötäelämisen kyky puuttuu. Miten monesti sen on joutunut näkemään tällä seudulla työssään.

Väkivalta ja kiusaaminen ovat teidän keinojanne kaikkialla, jopa sairaalassa ja vanhustentaloissa.

kehotetaan saarnaamaan Jumalan valtakunnan evankeliumia niin sopivalla kuin sopimattomalla ajallakin. Nykyäänhän ei hyvin sairasta potilasta saa mennä katsomaankaan kuin omaisten luvalla. ,ja jos potilas itse lupaa.

• ämmä kirjoitti:

on sivistynyttä olla tuputtamatta uskoaan sellaiselle ihmiselle, joka ei ole itse pyytänyt luokseen kertomaan uskonasioista.

Älä käytä raamattua tekosyynä sivistymättömyydellesi. Minulle on ainakin ihan sama, mitä siellä lukee, tyrkyttäminen on silti epäkohteliasta. Uskomatonta, että joku kehtaa tuputtaa uskoaan röyhkeästi raamatun varjolla.

• T-orkki
        Piukka kirjoitti:

on sivistynyttä olla tuputtamatta uskoaan sellaiselle ihmiselle, joka ei ole itse pyytänyt luokseen kertomaan uskonasioista.

Älä käytä raamattua tekosyynä sivistymättömyydellesi. Minulle on ainakin ihan sama, mitä siellä lukee, tyrkyttäminen on silti epäkohteliasta. Uskomatonta, että joku kehtaa tuputtaa uskoaan röyhkeästi raamatun varjolla.

Kiitos kun kirjoitit. Olen juuri omassa suvussani kokenut tuota Ämmän kuvaamaa "sivistystä" kipeällä tavalla.

• tilanteessa

tuosta linkistä aukeavasta tapauksesta ei voi päätellä kuinka hyvää ja läheistä hoitoa tuo syöpä-diagnoosin saanut aviomies saa. Varmaan kuitenkin vaimo hyvää tarkoittaa, kun yrittää saada sairaan miehensä kuuntelemaan seuralähetyksiä.
        On vasta viikko kulunut syöpädiagnoosin tekemisestä, joten potilaalla on vielä paljon toivoa paranemisesta. Ehkäpä tässä tilanteessa olisi sairaan kannalta parempi katsoa eteenpäin, eikä ruveta saattohoitoa potilaalle antamaan.

• kokemusta on

on valitettavasti totta että läheiset ihmiset voivat painostaa "pakkoparannukseen" henkisesti sairasta lähimmäistään. Tarvitaan lujaa psyykeä jos pystyy pitämään oman vakaumuksensa. Toisaalta tätä pidetään kyllä sydämestään uskovaisten vl:ien piirissä vääränä tekona, mutta minkäs sille mahtaa jos joku vain hauaa "periaatteellisista" syistä läheistään härnätä näissä asioissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5360
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2367
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1607
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      232
      1564
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      310
      1116
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1047
    Aihe