”Spämmään” tämän viestin kolmeen ryhmään, sillä tämä tavallaan koskee kolmea eri automerkkiä.
Minulla on vuoden 94 Escort, joka pari kertaa on tehnyt sen, että olen sen käynnistänyt, siirtänyt talliin 10 metriä ja sammuttanut. Seuraavana aamuna käynnistettäessä kone on aivan kuin puristuksia vailla. Startatessa kuuluu vain tii-ta-ta-tii-ta-ta-tii-ta-ta ja startti pyörittää hullun nopeasti. Ihan kuin pari pyttyä olisi puristuksiltaan vajaat.
Kun sitten aikani väkisin starttaan kone käynnistyy vaivoin ja tuputtaa kuin parilla pytyllä käyden. Aikani sitä sitten kaasuttelen koneen savuttaessa äkkiä kone hörähtää normaalisti käyntiin. Hetken on vielä tyhjäkäynti hakusessa mutta käynti normalisoituu noin minuutissa.
Tämä siis tapahtui Escortilla pari kertaa. Nyt äsken käynnistin vuoden 99 Opel Astraa samassa tallissa ja yllättäen siinä oli aivan sama vika. Tismalleen sama startin nopea pyörintä ja ”paineeton” ääni. Astra oli vielä hankalampi saada käyntiin, edellytti yli minuutin starttausta ja odotutti pitkään ennen kuin kone alkoi käydä normaalisti. Astra on viime vuodet ollut ulkona, eikä siellä koskaan ole ollut mitään käynnistysongelmaa.
Samaisessa tallissa vietti aikaansa monia vuosia Mitsu Galant vm. 90, joka ei toisaalta koskaan tehnyt vastaavaa.
Talli on pienen pieni, juuri ja juuri auton mentävä kolo. Sisälämpö tallissa on noin 10 astetta riippumatta ulkolämpötilasta. Tiedän, aika paha auton peltien kannalta, siellä se Galantkin aikansa oltuaan ruostui.
Silloin Escortin ongelmien aikaan eräs kaveri mainitsi vastaavanlaisista ongelmista omassa Astrassaan. Tosin ulkona. Hänelle oli kerrottu Opelin merkkihuollossa, että venttiilien ”liimautuminen” olisi mahdollinen syy tuohon vaivaan. Eli joku venttiili jää auki ja pärähtää liikkeelle vasta kierrosten kasvaessa. Ohjeeksi oli annettu raaka kierrosten käyttö kunhan saa ensin pytyllä tai parilla toimimaan.
Onkohan tuo siis molempien autojen syy tuohon ongelmaan? Olisiko parempia ehdotuksia? Eräs kaveri ehdotti sähkövikaa, mutta kun minusta selvästi kuulostaa siltä, että koneesta puuttuu puristuksia kun startti niin kevyesti konetta pyörittää.
Talossa edelleen Astra, Escort ja uusimpana tulokkaana Volvo V-70. Volvo ei onnekseen edes mahdu tuohon kovan onnen talliin.
Jos kyseessä venttiilien liimautuminen, olisiko olemassa esim. bensan lisäainetta vaivaan? Bensa on sekoitus Teboilia, Shelliä ja ST-1:stä.
Vai pitäisikö purkaa koko talli-varastoyhdistelmä maan tasalle epäsuotuisten sähkömagneettisten säteilyjen vuoksi. (Vaimo ehdotti, että jospa siellä on vesisuonia ja maasäteilyä. ;)
Kiitoksia, että jaksoit lukea pitkän kysymykseni loppuun!
Talliko käynnistysongelma?
3
451
Vastaukset
- Fordsonissa
Ainakin tekee Zetec,in sitä mutta tullut eteen ainoastaan pakkasella.Likaiset öljyt olisi toinen raaka veikkaus.
- esco89
Kyllä siellä tallissa on paha-henki joka pitäisi manata pois.Olisiko talli rakennettu Toyotien hautausmaan päälle, se selittäisi jo paljon..:)
- popo
Itellä kerran esko tehny tuon kun en tienny. Eli venttiilien hydraulisäätäjät täyttyy kylmästä öljystä kun koneen lyö käyntiin ja sitten eivät tyhjenekään kun öljy liian jäykkää eli pari saattaa jäädä kantamaan ja siis venttiilit hitusen auki. Toimii paremmin fordin(mobilin)5W-30 öljyllä(ei ole kallista), mutta suosittelen käyttämään hetken aikaa jotta kone aina hieman ehtii vatkata öljyjä niin ei ilmene tuota ongelmaa. Opelissa voi olla sama vika, tai sitten liimaa venttiilit auki kuten vanhemmat opelit joskus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1043374
- 883073
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä201923- 691896
- 381847
- 211741
- 241687
Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi341429Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91339- 481337