Mistähän kummasta näin karmaiseva sanonta juontaa juurensa?
Olisivatko ne kuuluisat muinaiset roomalaiset jo tämänkin keksineet?
'Heittää lapsi pesuveden mukana'
6
2912
Vastaukset
- tuo on ihan
luonteva ja järkeenkäyvä kielikuva, mutta sen historiaa en ole selvittänyt. Onnistuu varmaan googlaamalla.
- Kuvittelen
Kun minulla on ollut pitkän ikäni aikana kriisejä, ja on ollut oikein paha olla, niin sananlaskut tulevat "jostain" avuksi jopa raamatullisetkin.
Kun ihmiset alkavat jostain typerästä ja yhdentekevästä nahista, niin jokin tärkeä asia saattaa unohtua, jonka puolesta yhdessä pitäisi taistella. Luulen, että k.o. sananlasku tarkoittaa tätä.- tässä mietitty
mitä tuo sanonta tarkoittaa (sehän on kaikille selvä) vaan minkälainen on sen syntyhistoria.
- vähän epäselvä
Kuitenkin sanonnan merkitys näyttää olevan sinulle vähän epäselvä, eli ei se tarkoita ihan sitä mitä esität.
Voisi sanoa näin, että jos jossakin asiassa on jokin huono puoli, ei kannata hylätä koko asia vain siksi, vaan pitää pyrkiä poistamaan se huono kohta ja säilyttää itse asia.
Eli jos lapsi on likainen, pestään se ja heitetään likainen pesuvesi pois, mutta pidetään sentään itse lapsi...:) - Anonyymi
vähän epäselvä kirjoitti:
Kuitenkin sanonnan merkitys näyttää olevan sinulle vähän epäselvä, eli ei se tarkoita ihan sitä mitä esität.
Voisi sanoa näin, että jos jossakin asiassa on jokin huono puoli, ei kannata hylätä koko asia vain siksi, vaan pitää pyrkiä poistamaan se huono kohta ja säilyttää itse asia.
Eli jos lapsi on likainen, pestään se ja heitetään likainen pesuvesi pois, mutta pidetään sentään itse lapsi...:)Joo, noin se on.
- 1500
Vanhin kirjoitettu versio 1512, mutta peräisin ehkä jo varhaiselta keskiajalta.
This idiom derives from a German proverb, das Kind mit dem Bade ausschütten. The earliest record of this phrase is in 1512, in Narrenbeschwörung (Appeal to Fools) by Thomas Murner; and this book includes a woodcut illustration showing a woman tossing a baby out with waste water. It is a common catchphrase in German, with examples of its use in work by Martin Luther, Johannes Kepler, Johann Wolfgang von Goethe, Otto von Bismarck, Thomas Mann, and Günter Grass.[6][7]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395150Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181720Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59860
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738