miten pian vauvan syntymän jälkeen voi pitää ristiäiset? vaikuttaako esim.isyyden tunnustaminen asiaan?
moi
6
1448
Vastaukset
- -------
Ei vaikuta jollei halua lasta isän nimelle. Sukunimen voi kyllä muuttaa myöhemminkin.
- odottaa
kun isyys on tunnustettu(siis jos asutte samassa taloudessa). Ja muistaakseni pitääkin odottaa..koska papereihin tulee vanhempien nimet.
Jos haluaa lapselle isän nimen, niin ei ole järkeä kastaa Virtaseksi ja sitten tulee kela-kortti missä tämä nimi on ja sitten muuttaa lapsen nimi Nurmiseksi.. - Kiinnostunut...
odottaa kirjoitti:
kun isyys on tunnustettu(siis jos asutte samassa taloudessa). Ja muistaakseni pitääkin odottaa..koska papereihin tulee vanhempien nimet.
Jos haluaa lapselle isän nimen, niin ei ole järkeä kastaa Virtaseksi ja sitten tulee kela-kortti missä tämä nimi on ja sitten muuttaa lapsen nimi Nurmiseksi..Eli itse olen samaa asiaa tässä miettinyt.
Osaisiko joku kertoa kuinka pitkään isyydentunnustamiseen menee, eli millaisen ajan päähän voi/kannattaa ristiäisiä suunnitella? - mape
Kiinnostunut... kirjoitti:
Eli itse olen samaa asiaa tässä miettinyt.
Osaisiko joku kertoa kuinka pitkään isyydentunnustamiseen menee, eli millaisen ajan päähän voi/kannattaa ristiäisiä suunnitella?joillakin paikkakunnilla kutsu tulee samalla viikolla kun vauva syntyy ja homma on ohi parissa viikossa, mutta jos on vaikka lastenvalvojan loma niin jossain on mennyt jopa kolme kuukauttakin. Sijaista ei näes aina ole asioille joilal ei ole kiire ja tämä ei ole kiire asia..
Kasteen voi suorittaa oli isyys tunnustettu tai ei. Tuolla logiikallahan ei lasta voisi kastaa puoleen vuoteen ehkä vuoteenkaan jos isä ei tunnusta ja sitä joudutaan hakemaan testeihin poliisin kanssa jne. Isän tiedot vain päivitetään sinne kirkonkirjoihin sitten kun ne tulee.
Sukunimi on se kynnyskysymys eli jos tahtoo isän nimen niin isyys pitää olal tunnustettu. Pappi voi suostu asiihen, että vetkuttaa papereita siihen kun se tunnustus tulee lainvoimaisena takaisin.
Varmaa on aina kun suunnittelee ne mahdollisimman myöhään eli sinne 2kk tietämille.
- huomioithan sen
Ristiäiset voi pitää vaikka samantien kun lapsi on syntynyt, tai jättää väliin kokonaan.
- Kasteen juhlaa
Suurin osa kasteista lienee 4-6 viikon iässä. Tällöin isyyden tunnustaminen on yleensä jo hoidettu. Aikaa olennaisempi on sisältö: lapsen liittäminen Jumalan huolenpitoon ja seurakunnan jäsenyyteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682630
- 622582
- 681762
- 241597
- 201510
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91450- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81177- 251096