Hei
Eikös rakennusalalla saa merkitä matkakorvaukset ja jonkin näköisen ateria korvauksen veroilmoituksessa tulonhankkimisvähennyksiin? kuinka nämä merkitään ilmoitukseen, eikös kilometritkin merkitä "tulonhankkimiskulut" kohtaan entä ateriakorvaus?
työkaluista ja koneista varmaan riittää yhteis summa "kulut omien työkalujen käytöstä" kohtaan?
kiitos
Veroilmoitus
15
11965
Vastaukset
- joillekin apua
Rakennusliiton jäsenet saa liitosta apua ja neuvoja tuon tekemisessä, valmis kaavake sen tekemiseen tulee kun pyytää.
Loimaan loiset voi hakea vähennyksensä mistä ja miten tykkää. - opastaja.
Tässä liitettynä infoa vero.fi:stä. Ettei kenenkään vain tarvitse tämän asian takia maksella turhia liiton jäsenmaksuja.
2.11.5 Lisääntyneet elantokustannukset vähennyksenä ns. erityisalojen päivittäisillä matkoilla
Jos verovelvollisella ei ole varsinaista työpaikkaa, pidetään työmatkana myös päivittäistä matkaa asunnon ja erityisen työntekemispaikan välillä (TVL 72§). Jos verovelvollinen työskentelee toimialalla, jolla erityistä työntekemispaikkaa joudutaan alalle tunnusomaisen työn lyhytaikaisuuden vuoksi usein vaihtamaan ja hän kulkee päivittäin asunnostaan erityiselle työntekemispaikalle, lisääntyneet elantokustannukset ovat vähennyskelpoisia.
Näistä ns. erityisalan päivittäisistä matkoista erityiselle työntekemispaikalle on oikeus saada työnantajalta verovapaasti ateriakorvaus tai tehdä vastaavan suuruinen vähennys. Vähentämisen ja verovapaan maksamisen edellytyksenä on kuitenkin aina edellä selostettu tilapäisyyden edellytysten täyttyminen. Jos työnantaja on maksanut ateriakorvausta pienemmän määrän, vähennyksen määrää pienennetään työnantajan samasta matkasta maksamien korvausten määrällä ( KHO 2001:31 ). Jos työnantaja on maksanut päivärahan, tuloutetaan ateriakorvauksen ylittävä määrä.
Edellä mainittuja toimialoja ovat esimerkiksi rakennus- ja maanrakennusala sekä metsäala. Sitä vastoin ns. liikkuvaa työtä tekevien ei voida katsoa olevan erityisalalla, joten heidän verotuksensa toimitetaan kohdassa ”Lisääntyneet elantokustannukset” selvitettyjen yleisperiaatteiden mukaisesti (ks. KHO 2003:67 , linja-autonkuljettaja, KHO 18.11.2003 t. 2882 , myyntiedustaja ja KHO 10.5.2004 t. 1032 , ikkunanpesijä).
Erityisillä aloilla talonrakennuskohde tai muu vastaava lyhytaikainen työkohde, jossa henkilö kulloinkin työskentelee, ei yleensä muodostu hänen varsinaiseksi työpaikakseen. Rakennusalankin työntekijöillä voi kuitenkin olla varsinainen työpaikka esimerkiksi toimistolla, varastolla tai verstaalla, jolloin heihin ei sovelleta erityisalan verotusta. Pelkästään työkohteille sijoitettujen työnantajan sosiaalitilojen ei kuitenkaan katsottu muodostavan työntekijälle varsinaista työpaikkaa ( KHO 31.3.2004 t. 733 ).
Sen osoittamiseksi, että lisääntyneitä elantokustannuksia on aiheutunut, riittää, että verovelvollinen osoittaa olosuhteiden olleen sellaiset, että työnantaja olisi voinut maksaa verovapaan ateriakorvauksen. Verovelvollisen on esitettävä selvitys työnantajasta, työajasta, työmaan sijainnista ja työpäivien lukumäärästä (esim. Oy AB, 1.3 -15.5. 2000, työmaa N:n kunnan K:n kylässä, 30 työmaalla tehtyä työpäivää).
Ateriakorvauksen verovapauteen ei liity mitään ehdottomia kilometrirajoja eikä vähimmäisaikaa työpäivän kestolle. Verovapaata ateriakorvausta ei voi maksaa eikä vähennystä myöntää, jos työnantaja on järjestänyt työpaikkaruokailun erityisellä työntekemispaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä. Järjestettynä työpaikkaruokailuna voidaan pitää esim. ateriointia työnantajan ylläpitämässä tai järjestämässä ruokalassa, ns. sopimusruokaloissa tai ruokailulipukkeita käyttäen sekä työnantajan järjestämää eväs- tai termosruokailua. Työnantajan ei ollut katsottava järjestäneen työpaikkaruokailua erityisellä työntekemispaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä, kun työnantajalla ei ollut sopimusta rakennuttajayhtiön kanssa siitä, että sen työntekijät voivat ruokailla rakennuttajayhtiön työmaaruokalassa ( KHO 7.10. 2005 t. 2538 ). Jos työntekijä kohtuudella ehtii käydä kotonaan ruokailemassa, eikä hänelle aiheudu siitä kuluja, vähennystä ei Verohallituksen käsityksen mukaan myönnetä. Selvitystä siitä, missä työntekijä on ruokaillut vai onko hän syönyt esim. eväitä, ei vaadita.
--> matkakulut 0,22€/km
--> ateriakorvaus 2006: 7,5€/päivä
Eli lasket ja merkitset noi veroilmoitukselle. Mutta vain jos sulla ei ole mitään vakituista työntekemispaikkaa (varasto, mistä haet työkalut, työmääräyksen, jossa säilytät ajoneuvoa tms..)- työkkarihaka
Näistä ateria ja matkakorvauksista on ollut puhetta aika paljon mutta selkeää tietoa on vaikea saada, ristiriitaista kylläkin.
Yksinkertainen kysymys.
Olen ollut nyt raksalla 5kk apupoikana. En kuulu rakennusliittoon. Olen ollut joka ikinen päivä samalla työmaalla, joten työmatka on ollut aina sama. Työnantaja maksaa minulle päivältä 1,55€ matkakorvauksia. koska työmatkani pituus on noin 7-9km. Ateriakorvausta työnantaja ei maksa. Työmaalla eikä sen läheisyydessä ole järjestetty ruokailua.
Elikkäs. Olisiko minulla mahdollisuus vaatia verottajalta ateriakorvaus? entä voinko myös saada verottajalta vielä lisää matkakustannuksia?
Kiitos jo etukäteen:) - työmaahaka
työkkarihaka kirjoitti:
Näistä ateria ja matkakorvauksista on ollut puhetta aika paljon mutta selkeää tietoa on vaikea saada, ristiriitaista kylläkin.
Yksinkertainen kysymys.
Olen ollut nyt raksalla 5kk apupoikana. En kuulu rakennusliittoon. Olen ollut joka ikinen päivä samalla työmaalla, joten työmatka on ollut aina sama. Työnantaja maksaa minulle päivältä 1,55€ matkakorvauksia. koska työmatkani pituus on noin 7-9km. Ateriakorvausta työnantaja ei maksa. Työmaalla eikä sen läheisyydessä ole järjestetty ruokailua.
Elikkäs. Olisiko minulla mahdollisuus vaatia verottajalta ateriakorvaus? entä voinko myös saada verottajalta vielä lisää matkakustannuksia?
Kiitos jo etukäteen:)Lisäystä edelliseen.
Työnantaja maksaa minulle myös työajanlyhennysrahaa... - TIMPURI 10
työmaahaka kirjoitti:
Lisäystä edelliseen.
Työnantaja maksaa minulle myös työajanlyhennysrahaa...lue ohjeet loimaan loiselle(oot oikeutettu "tulonhankkimiskulu" kohdassa hakeen vvähennyksiä)2009ak=8.75e LIITY RAKENNUSLIITTOON
- timpuri 10+
TIMPURI 10 kirjoitti:
lue ohjeet loimaan loiselle(oot oikeutettu "tulonhankkimiskulu" kohdassa hakeen vvähennyksiä)2009ak=8.75e LIITY RAKENNUSLIITTOON
kuka hullu liittyy rakennusliittoon? (paitsi kommunisti muurarit) törkeen kallis ja rahaa sieltä ei saa kuin tappelemalla ja lähettämällä 30 lisäselvitystä... loimaan kassa paljon parempi ja halvempi!!!!!! raksalitto kommunisteille
- Liittolainen nainen
työkkarihaka kirjoitti:
Yksinkertainen kysymys.
Kiitos jo etukäteen:)Voit sä sitä ateriakorvausta hakea. Luulisin että saat valmiin kaavakkeenkin liitosta vaikket siihen kuulukkaan. Soitat ja kysyt. Tota matkakorvausta vähän epäilen koska työnantaja on jo sitä sulle maksanut.
- Kunnon lällit
timpuri 10+ kirjoitti:
kuka hullu liittyy rakennusliittoon? (paitsi kommunisti muurarit) törkeen kallis ja rahaa sieltä ei saa kuin tappelemalla ja lähettämällä 30 lisäselvitystä... loimaan kassa paljon parempi ja halvempi!!!!!! raksalitto kommunisteille
Mulla ei ainakaan ole koskaan ollu ongelmia liiton suhteen ja jos yksi todistus on kunnossa niin se on riittänyt. Ei tarvii lisäselvityksiä jos ne kaikki tarvittavat tiedot löytyy siitä yhdestä paperista eli palkkatodistuksesta.
Ja sitä paitsi meillä muurareilla on varaa maksaa Rakennusliiton maksut, on sen verran parempi palkka. Eikä tarvii olla sen enempää kommari tai punikki, palkkaa tulee ja jos duunia ei ole niin liiton raha on mukavan mukavan iso kun muurarina olen tienannut enemmän kuin timpuri... Hohhoijaa! - hohhoijaaaa
Kunnon lällit kirjoitti:
Mulla ei ainakaan ole koskaan ollu ongelmia liiton suhteen ja jos yksi todistus on kunnossa niin se on riittänyt. Ei tarvii lisäselvityksiä jos ne kaikki tarvittavat tiedot löytyy siitä yhdestä paperista eli palkkatodistuksesta.
Ja sitä paitsi meillä muurareilla on varaa maksaa Rakennusliiton maksut, on sen verran parempi palkka. Eikä tarvii olla sen enempää kommari tai punikki, palkkaa tulee ja jos duunia ei ole niin liiton raha on mukavan mukavan iso kun muurarina olen tienannut enemmän kuin timpuri... Hohhoijaa!ja oot varmaan yhtä vaativaki ku huora monacossa
- Fat boy
Mikähän siinä on kun niille on aina kelvannut kohdallani ensimmäinen kaavake ja rahat on tulleet ajallaan. Voisi sanoa ennemmin, kuka hullu ei ole liittynyt ammattiliittoon.
- Älä maksa mitään..
Rakennusalalla Työnantajat on sen verran rehtiä porukkaa että Liitoon ei kannata kuulua.
Ja miksi kuulua YTK:honkaan ?
Tekee vaan töitä niillä ehdoilla jotka Työnantajaa huvittaa. - jotenkinnäin
Matkakorvausta et saa kerran työnantaja maksaa jo sitä ,mutta olet oikeutettu ateriakulukorvaukseen oliko 10,50e/tpvä,ja oma vastuu osuus on tuossakin.
- Loisetvittuun
Taas saa tapella loimaan loisille palkankorotuksia.
Loiset pitäisi savustaa ulos työmailta. Oikein iljettää katsella moisia vätyksiä.
Hyi !- voudinmies
Onneksi lähdin rakennusliitosta. Vittu, aina vaan lakkoillaan. Haistatin paskat sille soittajalle liitosta ja kerroin, että ei kannata soitella perään niin kauan kuin lakkoilette. Naurettavaa pelleilyä, sietäisitte joutua kortistoon koko sakki, saatana.
Kuuluin liittoon vuosi sitten ja sama touhu vaan jatkuu. Ok, olen rikkuri ja haluaisin nähdä sen pellen joka mua tulee estämään työnteossa. Haistakaa paska kaikki inisijät - urpo.on.urpo
Haista sinä oma persläpesi, ilman liittoa saisit nuoleskella ihanaa porvaripomoasi kahdella eurolla päivässä 16 tuntia päivässä, seitsemänä päivänä viikossa. Muista kieltäytyä sitten kun liiton ansiosta sinulle maksetaan ylityökorvauksia, lomarahoja ja palkankorotuksia, muista sanoa ei koska inisijät niitä halusi et sinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692653
- 632604
- 681772
- 241597
- 201530
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91460- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81187- 251096