Kummassako asut ja oletko onnellinen siellä missä asut?
Itse asun maalla ja vielä maalaistalossakin ja tämä on mun paikkani. En viihtyisi kaupungin hälinässä ja siinä kiireisessä elämänrytmissä.
En tehnyt tätä aloitusta siksi, että aloitettaisiin vertaamaan ja haukkumaan maalaisia tai kaupunkilaisia, kysyn vain mielipiteitä asumisestanne.
Maalla vai kaupungissa
26
1811
Vastaukset
- a-woman1
Asun maalaiskunnan taajaman reuna-alueella. Kuntamme asukasluku on melkein 40 000 ja tämän taajaman ~15000. Vieressä olevan kaupungin valot näkyvät olohuoneen ikkunasta. Kaupunkiin on kuusi kilometriä, joten halutessaan voi mennä istuskelemaan vaikka keskellä kaupunkia olevaan puistoon. Minusta asuinpaikkani on oikein hyvä. Täällä on melko rauhallista, metsään voi mennä kävelemään parin sadan metrin päähän, kaupat ovat lähellä noin kilometrin päässä. Terveysasemalle noin kilometri. Kaupunki kulttuuritarjontoineen ja kauppoineen, toreineen on tarpeeksi lähellä, joten voi käydä silloin, kun haluttaa.
Kaksikymmentä vuotta vietin kaukana Kainuun korvessa, jossa kyläkauppaankin oli 12 km. Kuntakeskukseen oli 80 km. Lähimpiin kaupunkeihin, Kajaaniin 184 ja Ouluun noin 190 km. Ennätin nauttia luonnonläheisyydestä, kalastuksesta ja retkeilystä tarpeekseni, joten nyt osaan arvostaa tätä palveluiden läheisyyttä. - KristaTee
ja olen onnellinen täällä, en muuttaisi pois. Olen asunut kaupungissa, enkä ollut erityisen onnellinen siellä. Liikaa ihmisiä, tungosta kaikkialla, melua, pakokaasuja, kaikilla ainainen kiire. Asunnossa kuului naapureiden kaikki äänet seinien ja katon läpi. Ruuankäryt portaikossa (erityisesti valkosipuli) tunkee asuntoon.
Toisaalta ymmärrän hyvin niitä, jotka kaupungissa viihtyvät. Palvelut on lähellä, samoin kaupat. Jos ei kaipaa omaa rauhaa ja jos nauttii siitä, että ympärillä on koko ajan ihmisiä, niin mikäs siinä. Minulle se ei vaan sopinut.
Ja sitten vielä: yritä kaupungissa katsella tähtitaivasta. Ei näy kuin muutama hassu tähti. Toista on maalla kun mitkään valot eivät häiritse. - OliviaKoo
Pikkukaupungiksi minä tämän koen, vaikka asukkaita onkin yli 50.00 ja taitaa pinta-alaltaan olla yksi maan suurimpia kaupunkeja.
Mutta keskusta ei ole suurensuuri, kaupat ja kaikki muut palvelut lähellä ja minä olen tyytyväinen.
Tyytymätön olen oikeastaan vain siksi, että rautakaupat ja huonekaluliikkeet ovat ryhmittäytyneet melko kauas kaupungista, ilman autoa sinne ei ole mitään asiaa.
Olen asunut useammassa paikassa, isommissa ja pienemmissä, täältä en halua muuttaa minnekään. Käymään pääsee mihin tahansa, tyydyttämään suurkaupungin tarvettaan, jos siltä tuntuu.
Kyllä kotona on mukavaa... - folk
Asun kaupungissa,mutta kaupungin laitamilla.
Tässä kököttää kaksi viisi kerroksista vuonna-57 rakennettua taloa.Asun neljännessä kerroksessa,tuolla kauempana on -70 luvulla rakennettuja kerrostaloja.On myöskin omakoti taloja ja rivitaloja.Kaunista ja rauhallista seutua.Olen ihan rakastunut tähän talooni,se kätkee jo paljon historiaa.Pihalla on grilli paikka ja perenna penkissä kukkivat kukat koko kesän.Pihalla on myöskin isoja lehmuksia ja saarnia.Tänä kesänä talo täyttää 50v.ja sitä juhlitaan.
Näin asuu Folk. kaupungissa asustelen ja tyytyväinen olen, kun vielä työpaikkakin on lyhyen matkan päässä.
Tein vuodenvaihteessa yhden elämäni tempauksista, kun tällä iällä otin hirmuisen lainan ja ostin rivitalokolmion. Kauniilla ja rauhallisella paikalla asun.- Wivi
kaupungissa asun, väkiluku lähes 60 000.
Hyvin viihdyn, asun kaupungin laitamilla, keskustaan matkaa 6.5 km. Ikkunasta näkyy metsää ja omakotitaloalueen punaisia kattoja. On rauhallista ja viihtyisää. - muuttanut
Koko työikäni asuin kaupungissa, mutta miehen kuoleman jälkeen en jaksanut sitä omakotitaloa huolehtia ja muutin kerrostaloon. Olihan siinä hyvät puolet, huoletonta asumista, kaikki lähellä.
Eläkkeelle pääsyn jälkeen päädyin kuitenkin "mummonmökkiin", kaipasin sitä pihaa ja linnunlaulua. Viihdyn erittäin hyvin, arvostan turvallisuuden tunnetta, kylän yhteenkuuluvuutta, ei minua häiritse yhtään, jos naapuri tietää koska kaupassa käyn. Täältä on vain 25 minuutin ajo kaupunkiin, joten kyllä teatterit ja ystävyyssuhteet hoituvat.- "kateellinen"
Nimimerkki sitaateissa siksi etten minä oikeasti ole kateellinen, olen iloinen puolestasi. Minäkin olen asunut aikuisikäni keskikokoisessa kaupungissa, nyt jonkin aikaa maaseudulla. Mummonmökki on toki haaveissa, jospa unelma joskus toteutuisi. Kaupunkiin on sama parinkymmenen minuutin ajomatka, se on myös työmatka. Vaikka tämä alue muistuttaa ihan tavallista kaupungin asumalähiötä, löytyy täältä häivähdys sitä vanhan ajan kyläyhteisön turvallisuutta ja yhteenkuuluvuutta josta mainitsit. Mikäs olikaan alkuperäinen kysymys, vastaukseni on että viihdyn maalla.
- NainenS
Kai tänne yks hesalainenkin mahtuu joukkoon. Vieressä pari kauppaa, kioski, kirjasto, apteekki, posti, rautatieasema, pussipysäkit, muutama kampaamo, kaljakuppiloita jne.. Kahden kilometrin matka pariin isompaan keskukseen. Hesan keskustaan junalla alle 20 minuuttia. Talossa ei rappuja, tilava hissi, eli kaikki vanhuutta ajatellen ok. Autotonkin pärjää ihan hyvin näin.
Kiirettä just niin paljon kuin jokainen itselleen tekee, ei pakollinen olotila kaupunkilaisellekaan. - viivi-karoliina
Pienessä kaupungissa asun,meren läheisyydessä,silti kuin maalla.Muutin tänne muutama vuosi sitten,omakotitaloon,asuin kerrostalossa,mutta mieli halaji omaa kukkapenkkiä ja omenapuita.Olen viihtynyt täällä,palvelut on silti lähellä,ja aamulla voi lintujen lauluun herätä.
- Pohjoisen lintu
Asun pienessä pohjois suomen kylässä. Olen asunut täällä yli 30vuotta mutta koko ajan olen kaivannut takaisin siihen suureen kaupunkiin josta olen tänne tullut. Välillä tulee ahdistava tunne että kaikki on liian tuttuja silloin pitää päästä pois maailmalle jossa kukaan ei tunne ja saa olla oma itsensä.En moiti maalla asumista, toise viihtyy paremmin maalla kun kaupungeissa
tosiaan maalla, kun vertaa vastaajiin. Tämä on alle 10000 asukkaan kunta ja täälläkin asun paikassa, joka on vuosikymmeniä sitten liitetty tähän kuntaan. Sanonkin että täällä kehitysalueella asutaan.
Koulu, pankki ja pieni kauppa on parin kilometrin päässä, muut palvelut löytyy runsaan 20km:n päästä ja lähimmät kaupungit 50km:n päästä.
Ymmärrän hyvin pohjoisen lintua vai mikä se nikki oli, että kaipaa kaupunkiin, jos on sieltä lähtöisin. Itselläni olisi varmaan sama juttu, mutta päinvastoin.
Kaipaisin maalaismaisemaa ja kaikkia tuttuja kasvoja. Olen asunut monessakin paikassa nuorena, mutta aina maalla ja varmaan täällä paremmin tullaan tutuiksi.
Kiitos kivoista vastauksista! Ollaan onnellisia, missä kukin sitten asuukin.Muutimme mukavuussyistä neljä vuotta sitten keskustan tuntuman OK:sta ydinkeskustan kerrostaloon.
Kokeilimme 70-luvulla kesämökkeilyä.
Ei ollut meidän juttumme.
Sen jälkeen kaksi kesää retkiveneilyä. Ei miellyttänyt sekään.
Nyt on hyvä. Asunnot keskustoissa.
Kaksi Suomessa, yksi Espanjassa.
Joka paikassakeskellä elämää.maalla. Jo noin puolitoista vuotta.
Pienessä keski-Eurooppalaisessa alle 500
asukkaan kylässä.
Jonkin verran sopeutumista on tarvittu.
Asumismuodossa on kyllä hyvätkin puolensa,
jos sattuu jotain unohtumaan, voi kysyä
naapurilta, että kuinkas se ja se asia
meillä meneekään. Kylällä kun yleensä
tiedetään asiat paremmin kuin mitä itse.
Parasta on oma maatilkku ja kaikki nuo hedelmäpuut
ja kukkaset, joita voin kasva-
tella.
Entisenä kaupunkilaisena on kuitenkin
pakko pitää henkireikää entiseen elämään.
Lisäksi on ystäviä joiden kanssa käydään
vuoroin vierailuilla.
Kyllä, olen tyytyväinen elämääni maalla ja
väliviikkoina kaupungissa.- TyrNimaNteli
kotini on n.175.000 hengen joenrantakaupungissa,syntymäpaikkani.
Olen kiertänyt maaseutuja,kaupunkeja asunut kaikissa mahdollisissa asumismuodoissa..vinttihuoneista pitsihuvilaan.
Nyt Elävän Maalaismuseon takana.Lehmät ja hevoset laitumella ja vanha kartano kukoistaa.
Kaupungille matkaa n.6 kilometriä.
Herään linnunlauluun ulkopuolella ja sisäpuolella kodin.Kissa istuu ikkunalla ja pensaat ja kukat ikkunan alla rivarissa.
Olen rakastunut tähän omaan kaupunkiini varsinais-suomessa,enkä tahdo muualle;) TyrNimaNteli kirjoitti:
kotini on n.175.000 hengen joenrantakaupungissa,syntymäpaikkani.
Olen kiertänyt maaseutuja,kaupunkeja asunut kaikissa mahdollisissa asumismuodoissa..vinttihuoneista pitsihuvilaan.
Nyt Elävän Maalaismuseon takana.Lehmät ja hevoset laitumella ja vanha kartano kukoistaa.
Kaupungille matkaa n.6 kilometriä.
Herään linnunlauluun ulkopuolella ja sisäpuolella kodin.Kissa istuu ikkunalla ja pensaat ja kukat ikkunan alla rivarissa.
Olen rakastunut tähän omaan kaupunkiini varsinais-suomessa,enkä tahdo muualle;)kun on löytänyt SEN paikan jossa haluaa aina asua.
Meilläkin istuu kissa aamuisin ikkunalla, tosin sen ulkopuolella,
koska sattuu olemaan naapurin kissa.
Oma lemmikkimme jätti tämän matoisen maailman
lähes yhdeksätoista vuoden ikäisenä.
Kukko kiekaisee muutaman metrin päässä vierashuoneen ikkunasta
ja sehän on varsinainen
kohokohta kaupunkilais vieraillemme.
Tuo elävä maalaismuseo kuulostaa varsinaiselta idylliltä,
sopii varmasti hyvin maisemaan.
Joskus ovat elämän tiet melkoisen mutkikkaita, ennenkuin löytyy se
lopullinen paikka, jossa tuntee olevansa kotonaan.
Ja sitten on meitäkin, jotka kiertäisivät maapallon vaikka kuinka
moneen kertaan,
jos se vain jotenkin olisi mahdollista.
- aureliina
ihan keskustassa. Lähinnä lyhyen työmatkan takia.Kun parin kuukauden kuluttua lopetan töissäkäymisen, s.o. eläköidyn, rupean etsimään mummon mökkiä maaseudun rauhasta. Pienen kaupunkiasunnon varmaan pidän, kaiken varalta....
- marjapensas
viihdyn ja jos kaupungin melskeeseen tekee mieli, niin hyppään autoon ja 20 minuutin ajo, niin olen keskustassa.
- KristaTee
matkaa on täältäkin kaupunkiin. Suuri ei kaupunki ole, mutta sieltä löytyy kaikki mitä tarvitaan.
- Elämäntyyli ratkaisee
Olen asunut kaupungissa koko ikäni enkä ole siihen yhtään kyllästynyt. En allekirjoita siksi huomiotasi kiireisestä elämänrytmistä, koska sehän on kytköksissä siihen, minkälaista elämää viettää yleensä. Kiire on aina kiireellisellä oleskeli kaupungissa tai maalla.
Nyt, kun olen siirtymässä eläkkeelle, saan suunnitella päiväni täysin omien halujeni mukaan. Kiire ei kuulu siihen missään vaiheessa. Kaupungissä on monenmoista, on hyörinää eli tapahtumia niitä haluavalle ja on seesteisempää eli hiljaisuutta sitä haluavalle. Keskustassa on toki meteliä eikä kaupungissa ei juuri koskaan ole hiirenhiljaista. Toisaalta äänet ovat elämän ääniä, eivät välttämättä ja aina kiireen.
Pidän kaupunkiasumisesta koska kaikki palvelut ja vapaa-ajan toiminnot ovat lähellä. Myös ystävät ovat lähellä ja tuttavat eli se elämänpiiri, joka tukee elämistä ja jaksamista. Kaupungissa on aika vaikeaa välttyä uutisilta ja sen seuraamiselta, mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu. Jos täällä mökkiytyy,se on suurelta osin oma valinta. Tosin monet valittavat yksinöisyyttä, mutta yksinäinen voi yhtä hyvin olla maalla. Yksinäisyys on korvien välissä oleva asia, raakaa puhetta, mutta näin se on.
Jaksan olla maaseudulla korkeintaan kolme päivää ja sitten on päästävä pois. En nauti pysähtyneisyydestä enkä siitä, että ihmisiä on vain harvakseen. Metsässä on ihan kivaa istua, järvellä soudella ja nauttia täydellisestä hiljaisuudesta, mutta en halua elää sellaisessa ymnpäristössä jatkuvasti. En yhtään tajua kesämökkeilyä, mutat eiväthän juureni olekaan maaseudulla. Luontoa on kaupungissakin kyllin, jos liikkumaan pystyy.
Pidän kaupungin tietynlaisesta yksilönsuojasta, ei tarvitse tuntea ketään eikä tarvitse kiinnostua kaikenlaisesta joutavasta, jos ei halua. Sen sijaan voi kiinnostua ja ystävystyä juuri niiden kanssa, joista pidän ja harrastaa mitä itse haluan. Yhteisöllisyys voi olla myös rasite eikä siltä ei säästy maaseudulla, jollei välttämättä halua tulla luokitelluksi kummajaiseksi. Sen verran on sukulaiskokemusta.
Hyväksyn kaikille maaseudusta pitäville heidän rakkautensa siihen elämänmuotoon, samoin mökkeilijöille mieltymyksensä,mutta suotakoon minullekin tämä ihastukseni kotiseutuuni Helsinkiin. Stadi on paras paikka stadilaiselle. Sen ymmärtää vain toinen stadilainen.- KristaTee
kirjoitit. Melkein. Kyllä uutiset ja maailman tapahtumat ennättävät tänne maalle samaan aikaan kuin kaupunkiinkin.
On hyvin onnellista, jos itse voi valita mieleisensä asuinpaikan. Itse olen saanut valita maaseudun. Olen toki asunut kaupungissakin (lue Hesa), mutta en viihtynyt. Kaikki eivät viihdy "tungoksessa". Eikä melussa. Toisille taas se on elinehto. Vanhin poikani esimerkiksi sanoo, että jos hän ei joka päivä tunne asfalttia jalkojensa alla, hän tulee hulluksi. Minä taas pidän pehmeistä poluista ja hiekkateistä.
Onneksi me ihmiset olemme erilaisia, kuka viihtyy missäkin. Ihmisiä me kuitenkin kaikki olemme.
Kaikkea hyvää sinulle. Nauti päivästäsi siellä, minä nautin täällä. - Pohjoisen lintu
Kerroit niistä asioista mitä minäkin kaipaan aina välillä täällä kaukana pohjolassa, tuntuu että aina vain enemmän mitä vanhemmaksi tulen.Tuntui niin kotoisalta kun kirjoitit että vain toinen stadilainen ymmärtää tämän.
- Kaupunkilaisserkku
Minä viihdyn kaupungissa ja Helsinkiä en pidä suurkaupunkina, koska asun monimiljoonaisessa metropolissa, mutta pidän Hesasta, entisestä kotikaupungistani ja vierailen siellä mielelläni.
Pilvenpiirtäjät piirtyvät taivasta vasten ja purjeveneet välkkyvät aalloilla, kun katselen nykyisin ikkunastani.
Ranta tarjoaa monenlaista
auringonpalvonnasta urheilulajeihin.
Suuri, luonnonvarainen puistikko vieressä on täynnä bongaajia, koska lintuvalikoima siellä on
erittäin rikas.
Pöheiköt, lammet, rotkot ja kaislikot puiston eri kolkissa tarjoavat loistavat olosuhteet runsaalle kasvimaailmalle ja ihmetystä luontopolun kiertäjälle.
Villieläimiin törmään täällä useimmin mitä Suomessa ja suomalainen metsien äänettömyys hämmästyttää joka kerta siellä samoillessa.
Olen syntynyt kaupungissa, kasvanut kaupungissa,
ja asunut suurkaupungeissa.
Viihdyn myös maalla, mutta en pysyvästi. Kaipaan kaupungin kulttuurimahdollisuuksia, virikkeitä ja harrastuksia. Ne kuuluvat tärkeänä osana elämääni. Täällä on kaikkea tarjolla happibaarista, asanajoogaan tai vuorikiipeilyyn hallissa.
Erilaiset ihmiset,kulttuurit, kielet ovat mielestäni todellista elämää ja rikastuttavat jokapäiväistä arkea suunnattomasti.
Kiireensä jokainen valitsee itse. Se ei ole asuinpaikasta kiinni.
Mielestäni ihmiset suurkaupungissa ovat suvaitsevampia ja suurpiirteisimpiä kuin tapaamani pikkukaupunkilaiset, mutta jääköön tämä subjektiiviseksi mielipiteekseni. - Annaliisa
Tämän nykyisen "kaupunkini" paras ominaisuus on se, että läheiseltä asemalta pääsen nopeasti Helsinkiin. Siellä asuisin vieläkin, mutta elämän sattumukset heittävät. En kuitenkaan suunnittele sinne paluuta, mitä turhaan hötkyilemään. Toimii tämä näinkin.
Asuin myös parisen vuotta Tampereella. Se oli erittäin mieluinen paikka, mutta taas elämä heitti.
Maaseutu tuli myös asuinpaikkana tutuksi. Vakituisena asukkaana en siellä viihtynyt. Se oli kuin toinen ja vieras maailma. Murre ja muukin meininki oli täysin outoa minulle. Toisaalta minäkin olin outo lintu heille. Kuitenkin sain sieltä rakkaita ystäviä ja palaan sinne mielelläni joka vuosi muistelemaan ja viihtymään.
Sitten tietysti ruska-aika Lapissa. Rajua ja lumoavaa luontokokemusta. Tämä sekahedelmäsoppa pitää hengissä.
- Virke
-Asun Vantaan "paratiisissa" lähellä luontoa ja kaikkea mahdollista.-Ikkunasta näkyy koivikko ja luontopolut,kotoiseen isoon kauppakeskukseen on viiden minuutin kävelymatka,samoin pääkaupunkiin viilettävälle junalle.Liikennyhteydet joka suuntaan ovat loistavat.-Kokemusta on paljonkin maaseudulla ja "korvessa" asumisesta.Muutamat pikkukaupungit ovat tulleet asuinpaikkoina tutuiksi,mutta nykyinen asuinpaikka on joka suhteessa mieleinen ja toimiva.
- -60>
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000016&conference=563&posting=22000000026064002
Pikkukaupungin keskutassa on asutu 38 vuotta, samassa talossa.
Välillä oli ahdastakin, jouduttiin ostamaan muutoma asunto tuosta seinän takaa lapsille.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih475957Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6152390Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821191Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591058- 771033
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä541006Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.62965- 61915
- 228844
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58789