Mita pitaa tehda jos kompostissa on paljon karpasia? kuUluuko niiden olla siellä?
kompostissa karpasia
7
6534
Vastaukset
- eikö kukaan tiedä ????
Mun kompostissa on kans kärpäsiä ja tosi paljon. Semmosia mustia kala- tai paskakärpäsiä. Kertokaa joku onko jotain vikaa kun niitä on todella paljon. Ihan kuhisevat...
- hoitamalla kuntoon
Ne kärpäset tulee, kun ei kompostia hoida. Jos se komposti saa sopivasti ilmaa ja on kuohkeutta, niin kuumenee ja kompostoituu nopeammin. Kompostoituneessa mullassa ne kärpäset ei elä, ainakaan kuhise. Madot voi juhlia myöhemmin (jälkikompostointivaiheessa), mutta silloin ei tule ylimääräisiä hajuja.
- eikö kukaan tiedä ???
hoitamalla kuntoon kirjoitti:
Ne kärpäset tulee, kun ei kompostia hoida. Jos se komposti saa sopivasti ilmaa ja on kuohkeutta, niin kuumenee ja kompostoituu nopeammin. Kompostoituneessa mullassa ne kärpäset ei elä, ainakaan kuhise. Madot voi juhlia myöhemmin (jälkikompostointivaiheessa), mutta silloin ei tule ylimääräisiä hajuja.
Kävinkin hämmentämässa kompostia ja lisäsin siihen sahanpurua, kun haketta mulla ei ole. Lisäsin myös hieman kanankakka rakeita siihen. En tiedä oisko sitä pitänyt kastella. Yritin jättää ne sillai kuohkeasti. Mulla on kaksi kompostoria. Toinen on vähän resuinen joten en laita sinne muuta kuin puutarhajätteitä, siinä ei ollut kärpäsiä. Toinen johon laitan puutarhajätteiden lisäksi myös keittiöjätteet oli se jossa niitä kärpäsia todella kuhisi. Lämpötila tässä kompostorissa oli 25-30 astetta.
- pöhkö
eikö kukaan tiedä ??? kirjoitti:
Kävinkin hämmentämässa kompostia ja lisäsin siihen sahanpurua, kun haketta mulla ei ole. Lisäsin myös hieman kanankakka rakeita siihen. En tiedä oisko sitä pitänyt kastella. Yritin jättää ne sillai kuohkeasti. Mulla on kaksi kompostoria. Toinen on vähän resuinen joten en laita sinne muuta kuin puutarhajätteitä, siinä ei ollut kärpäsiä. Toinen johon laitan puutarhajätteiden lisäksi myös keittiöjätteet oli se jossa niitä kärpäsia todella kuhisi. Lämpötila tässä kompostorissa oli 25-30 astetta.
Mullakin on kärpäsiä, mutta se johtuu siitä kun mullakaan ei oo kompostori nyt tänä kesänä lämminny viel yli 30 asteen.
Laita varovasti sitä sahanpurua, hake olis parempaa, sillä sahanpuru voi tiivistyä liikaa ja sun kompostori rupeaa mätänemään(kokemusta löytyy), mieluummin kärpäsiä kun se haju....
Jos sulla on oksasilppuri niin siitä saat ilmaista "haketta".
Sinuna en laittaisi sinne vettä jos sulla on kuitenkin ruuantähteitä niin kyllä niistä tarpeeksi kosteutta tulee. Itse kastelin talvella kun meinasi jäätyä ja alkukesällä se jo mätäni.
Tsemppiä vaan sulle. - Eikö kukaan tiedä ???
pöhkö kirjoitti:
Mullakin on kärpäsiä, mutta se johtuu siitä kun mullakaan ei oo kompostori nyt tänä kesänä lämminny viel yli 30 asteen.
Laita varovasti sitä sahanpurua, hake olis parempaa, sillä sahanpuru voi tiivistyä liikaa ja sun kompostori rupeaa mätänemään(kokemusta löytyy), mieluummin kärpäsiä kun se haju....
Sinuna en laittaisi sinne vettä jos sulla on kuitenkin ruuantähteitä niin kyllä niistä tarpeeksi kosteutta tulee. Itse kastelin talvella kun meinasi jäätyä ja alkukesällä se jo mätäni.
Tsemppiä vaan sulle.Voinko laittaa tämän kärpäsiä täynnä olevan mönjän perunamaahan? Puutarhajyrsimellä sekoittaisin mullan sekaan ?
- Juffe
Eikö kukaan tiedä ??? kirjoitti:
Voinko laittaa tämän kärpäsiä täynnä olevan mönjän perunamaahan? Puutarhajyrsimellä sekoittaisin mullan sekaan ?
Jos sitä osittain kompostoitunutta laittaa paljon perunamaahan, niin se kuluttaa happea ja se ei ole tavoite. Käytännössä se komposti leviää laajalle alueelle ja "ei tunnu missään".
Kateviljelyä toisinaan kutsutaan pintakompostoinniksi eli siitä vain kärpäsiä "kylvämään", jos vaikka perunat kasvaa paremmin. - munimassa kompostiin
pöhkö kirjoitti:
Tsemppiä vaan sulle.kun ei kai ollut muuta mukavaa haisevaa.... minulla komposti oli aika kuuma, muttei läpeensä oli hirveästi toukkia ja yritin kääntää syvemmälle kuumaan, mutta eräänä päivänä kun nostin kantta niin tuhatpäisesti surisevia kärpäsi tuli ulos, kaikki samannäköisiä, no jätin kannen vähän auki ja päivässä kaikki oli lähtenyt. Saipas linnutkin vähän ruokaa. Minusta nuo kärpäset ovat aina kevään ilmiö, ei muuloin häiritse. Kannatta tosiaan pitää kompostin mahd kuumana, ja jos sinne vie liha- tai kalajätteitä niin syvälle kompostiin pitää haudata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465397Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5561957Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens781125Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77973
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53951- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748