Tämä mielestäni räjähtää käsiin autokouluille ja tutkintopaikoille.
Eli ikäautoilijat, jotka poliisi on määrännyt ajokokeeseen lääkärinlausunnon perusteella.
He tulevat kouluun ottamaan pari ajokertaa tutustuakseen autoon. Mielestään he osaavat ajaa "kunnolla" ja "rauhallisesti".
Pari ajokertaa jo näyttää, että havainnot ei yksinkertaisesti enää riitä nykyliikenteeseen.
Kerroppa tämä vanhalle veteraanille, jolla arviot ovat omasta ajamisesta ovat vain kasvaneet kolarittomien ja (ajamattomien) vuosien myötä...!!! Vaikea paikka opelle.
Sitten kun ko. ikäautoilija menee ajokokeeseen, niin siellä vasta tutvo laitetaankin tosi koville.
Hän tietää asian todellisen kulun:
1.Jos nuoren joutuu hylkäämään ja määrää muutamia ajokertoja, niin nuori oppii näistä ja ajokortti tulee ehkä seuraavalla. Ja SENKIN JÄLKEEN OPPIMISTA TULEE TAPAHTUMAAN.
2.Jos ikäautoilijan joutuu hylkäämään, niin se hylkäyskin on jo varmaan vaikeampi perustella näille "veteraaneille". Määrätään kuitenkin lisäajoja ja ne ajettuaan tämä henkilö tulee uudestaan...ja uudestaan...ja uudestaan. Rahaahan siinä ijässä on.
MUTTA JOS SITTEN SATTUUKIN KÄYMÄÄN NIIN, ETTÄ ko. henkilö ei teekkään mitään hylkäämiseen johtavaa virhettä. Niin silloin poliisi myöntää taas ajoaikaa.
AJATELKAAPA OPPIIKO TÄMÄ "VANHUS" ENÄÄ MITÄÄN?!
Tuskin. Eli hän on pommi meidän liikenteelle.
Kaipaisin liikenneopettajien, tutvojen ja muidenkin asiallisia kommentteja.
Meillä ainaskin näitä vanhuksia on alkanut tulla kouluun aivan joka viikko. Ja monia.
RÄJÄHTÄVÄ ONGELMA!!!
8
1683
Vastaukset
- sinä oikein
yritit kertoa?
- Asenne kunnossa
Mikäs ongelma tässä on? Maksavia asiakkaita lappaa ovesta sisään.
Vai pelkäätkö, että nuo vanhukset osaavat pistää hanttiin, jos alat pomputtaa niitä.
Motoriikka on ehkä hitaampaa, mutta niin puuttuu myös näyttämisen pakko. Ajossa on kokemuksen tuomaa harkinta mukana. Harvoin iäkäs edes lähtee liikenteeseen ruuhka-aikoina tai edes moottoritielle.
Kyllä vanhakin oppii uutta, kun on vain motivaatiota. Eikä tuo liikenne ole vain nuoria ja notkeita varten. Vaikka he usein niin kuvittelevatkin.
Sitten, kun ikäihmisille taataan ilmaiset taksikyytidit tietyn iän ylityttyä, voidaan kerätä vaikka kaikilta kortit pois. Siihen saakka ihmisten on pärjättävä omillaan. Vaikka vähän hitaamminkin.
Niin, joo tosiaankin. Jotkuthan asuvatkin ihan joukkoliikenteen ääressä. Eivät kylläkään läheskään kaikki. - liikenneope NR.
Kuulin liikenneopekaveriltani, että Lohjalla on vuosi - pari sitten pidetty vapaaehtoinen inssi vuosikausia autoaan ajaneille kuljettajille. Ns. inssit ja liikenneopet (joilla on se sama koulutus takanaan HAOKK:sta, kuin tutkinnonvastaanottajillakin) ottivat n. 30 min. kestävän ajonäytteen vastaan.
Ajo oli normaalia liikkumista Lohjalla.
Tulos n. 65 kuljettajasta:
Hirveää. Vain muutama olisi tosioiloissa saanut pitää sen ajokorttinsa.
Vastaanottohenkilöstö oli täysin shokissa, koska nyt paljastui se tosiasia, että vanhat kuskit sohottelevat miten sattuu, eivät tunne satoja muutoksia vuosien varrelta, mutta, mutta he onnistuvat jotenkin selviämään hankkimansa kokemuksen perusteella / avulla.
Peli oli kuulemma kuin kamikatse lentoa. Opet olivat moneen kertaan kiinni ratissa, jarruilla ja kytkimillä ja antoivat hätäohjeita yms.
Miettikääpä tätä!
Milloin itse päivitit tietosi?- voi olla sitäkin
Voi olla totta, että jos joku vuosikymmeniä kortin omistanut pannaan uudelleen inssiin, niin helposti ei pääse läpi, koska vuosikymmenien aikana on tullut niin paljon muutoksia. Monella voi vielä olla se asenne, että eivät halua/viitsi päivittää tietojansa, koska ajattelevat kuitenkin selviävänsä liikenteestä.
Ihan hyvä tehdä tutkimusta tuollein, että jos haluaa antaa ajonäytteen, niin voi sen antaa. Voi olla pienempi kynnys mennä sinne vapaaehtoisesti, jos siitä ei tarvitsisi maksaa omaisuuksia. Eikö kaikille kuljettajille voitaisi joskus pistää jonkunnäköinen kertauskurssi? Ei sitä tarvitsisi joka vuosi pitää, mut tyyliin kerran 15vuodessa. Maksaisihan se, mutta ainakin varmistetaan, että ihmisillä on hieman päivitetyt tiedot. - vankalla kokemuksella
Näinhän se on. Vankalla kokemuksella paikataan joka alalla uuden tiedon puutteita. Nuorista kuskeista poiketen, he vain jotenkin selviävät, vaikka se ei aina siltä näytä. Ehkä opettajien olisi kannattanut istua paremmin vain paikoillaan ja miettiä, miksi he kuitenkin selviävät, vaikka koheltavat muuten. Siinä voisi olla jotain uutta heillekin.
Olisikohan taas aika saada "Enska" ruutuun käymään läpi uusia säädöksiä. Ainakin 60-luvulla ohjelma oli hyvin suosittu ja siitä oppi paljon.
Koulun penkille on ikäkuskeja vaikea saada ilman pakkoa. Varsinkin, jos siihen palaa koko eläke.
- nuori ajelija
Ei nyt mitään tilastoa ole, mutta luulenpa, että kaikista kuolemanjohtaneista kolareista suurin osa menehtyneistä on ollut -50w eikä 50w. mm. näitä "asennevammaisia" löytyy VARMASTI miljoona kertaa enemmän nuorista kuin vanhuksista.
Nuorissa on paljon asennevammaisia, jotka ei tule esiin koko autokoulun aikaan.
He ovat tosiaankin todella riskikuljettajia. Tietämättään raukat.
Mutta ikäautoilijat ovat tosiaan pommeja. Tosin ei tietenkään läheskään kaikki. Ja juuri siksi, että he eivät enää opi uusia nykyliikenteen vaatimia havaintoja yms.
Olen viimeisen kahden viikon aikana käyttänyt ko. tapauksia tutkinnossa noin 5-7 kpl. Jo kokeeseen mennessä tiesin satavarmaan lopputuloksen. Jokainen reputti ja tutvojen antamien hylkäyksien syyt olivat HAVAINNOISSA.
Mielestään he ajavat hiljaa ja varovasti, mutta kun esim. ajotunnilla mennään pari kertaa liikenteenjakajan väärältä puolen, vaihdetaan kaistaa ilman havaintoja, ajetaan tasa-arvoisia risteyksiä vähentämättä nopeutta ja täysin havainnoimatta, kevyt liikenne juoksee pois alta....lista olis pitkä.
On varmaan tutvonkin vaikea tuoda tällaiselle vanhukselle tietoon se tosiasia, että nyt olisi viisain luopua ajo-oikeudesta.
Me jokainen (toivottavasti) tulemme siihen samaan tilanteeseen ja se on kova paikka, kun ajo-oikeutta ei enää saa.
Ymmärrän heitä, mutta ymmärrän myös muita tienkäyttäjiä.
Niitäkin asennevammaisia nuoria virkavalta saa kyllä kiitettävän määrän kiinni ja kortti lähtee.
Useita tapauksia olen vienyt uuteen kokeeseen ja mieli on kummasti nöyristynyt.
Moni on sanonut, että siperia opettaa ja nyt kyllä alkaa ihan erilainen ajo....Mutta alkaakohan???
- Kokemus tämäkin
Itse taas hämmästyin vuosia sitten kovasti mennessäni erääseen autokouluun ja tiedustellessani ostaa tieliikennekirjaa ja julistetta uusista liikennemerkeistä.
Vastauksena ihmeteltiin niiden tarvettani koska minulla on ajokortti ollut jo vuosia.
Selittäessäni haluni ajantasaistaa tietoni oli hämmästys melkoinen ja todettiin vain ettei kukaan ollut aiemmin ko. pyyntöä ollut esittänyt, mutta kertoessani tarkistavani tietojani säännöllisesti mm. ilmailussa ja käyttäväni samaa myös muuhun liikenteeseen sain ko. materiaalin maksutta ja saivat minusta kanta-asiakkaan.
Noin vuoden välein käyn hakemassa tai ostamassa materiaalia ellen sitä netistä löydä ja vastineeksi olen kohtuullisen tietoinen nykyisistäkin säännöistä.
Suosittelen monellekin kellä ajokortti ollut esim. yli 5-10 vuotta. (Itselläni yli 35v)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391629En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271568Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly131363Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411329Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681265- 121028
- 7981
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7921- 71836