keittiöremontti

Minä vaan

Meillä tehdään keittiöremonttia rivitaloon ja isännöitsijä ilmoitti, että on tullut uusi laki, jonka mukaan pitää laittaa kosteussuojat kalusteiden alle. Kukaan tutuistani ei ole kuullut moisesta laista, eivät edes sen alan töitä tekevät urakoitsijat. Osaako joku sanoa, mistä sellasen lakipykälän löytää?

5

1830

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse rakennamme omakotitaloa ja rakennusvirastosta huomauttivat ja löivät kopion rakennuslaista ko. kohdasta käteen, jossa sanotaan, että huone, jossa on paineistetussa vesiverkossa olevia laitteita, kuten tiskikone tai yleensäkin vesihana, ja jos tilassa ei ole lattiakaivoa, tulee laitteen kohdalta estää veden pääsy rakenteisiin, eli esim tiskikoneelle turvakaukalo ja tiskikaapin kohdalle seinään, nurkkaan ja lattiaan vesieristeet. Pykälä löytyy rakentamismääräyskokoelman osassa D1, kiinteistöjen vesi ja viemärilaitteistot 8.1

• uudisrakennuspuolta

Remonttipuolella tuota ei tod.näk.pysty velvoittamaan.

• santtu

uudistuotantoa.
        Tulvakaukalo esimerkiksi astianpesukoneen alle on kyllä erittäin suositelva asia, maksaa noin 20€ ja huomaat heti jos vettä alkaa vuotamaan koneesta, muuten vuodon saattaisi huomata vasta viikkojen päästä, jos silloinkaan.

• C2 on oikea

Nämä ohjeet eivät ole peräisin osasta D1 vaan C2/Kosteus, ja sieltä luku 8. Lukua 8 ei ole osassa D1 olemassakaan.

Anyway, oli osa mikä hyvänsä, ei niitä vesieristeitä tarvitse normitapauksessa seinille vetämään. Kaukalot siis riittävät! Kannattaa kuitenkin varmistella asiat ammattilaiselta...

• fdsafsdfdsa

Itse tein keittiöremontin, laitoin kaukalot ap-koneen, jääkaapin sekä pesualtaan alle. Kaukaloista maksoin 10€/kpl. En tarkkaan muista miten se lakipykälä meni, mutta ainakin uudistuotannossa kaukalot pitää olla, jos ko. tilassa ei ole vesieristettä lattiassa sekä lattiakaivoa. Muuten ei mene rakennustarkastuksesta läpi.

Voihan toki säästää ja jättää kaukalot laittamatta, mutta mielestäni se on erittäin halpa vakuutus. Mahdollinen vuoto tulee heti esille, kun vesi valuu kaukalastoa näkyviin. Mikä tärkeintä myös pienet vuodot tulevat esille, jotka muuten saattaisivat pysyä piilossa jopa vuosia.

Teillä on varsin viisas isännöitsijä, joka ymmärtää tälläiset pienet asiat. Eikös juuri tälläisella asialla paranneta rakentamisen laatua?
      En tiedä siitä teidän yrittäjästä, mutta kyllä kaukalohomma on perusjuttuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      86
      7601
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      104
      5517
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4728
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      48
      4662
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      65
      3382
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2758
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2447
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2408
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2372
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2244
    Aihe