Venttiilivälyksen säätö

säätäjä11

Eli mitenkäs tuo toimii. Käsittääkseni mäntä pitäisi saada yläkuolokohtaan, ja sitten säädetään sen männän venttiilit, mutta mistä tietää milloin mäntä on täysin yläkuolokohdassa, eikä vain justiinsa?

Ja toinen tuosta rakotulkista, mikä sen oikeaoppinen käyttötapa on? Jos haluan vaikka 0.25mm välyksen, niin pistän tuon 0.25mm liuskan ja kiristän, ja kunhan se vain tulee sieltä niin välys on hyvä? Eli ei haittaa vaikka joutuu voimalla repimään rakotulkin ulos?

17

29982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pera

      Jos perusasioitakaan et tiedä, niin parasta on jättää homma tekemättä tai teettää sellaisella, joka osaa.

      • Anonyymi

        miksi antaa kommentteja jos ei voi auttaa ketään tämä on hyvä palsta muutamat mulkut pilaa tämän jokainen tietää jos ei osaa käänny korjaamon puolee elikkä jos ei osaa antaa ohjeita niin ois parenpi kun ei osallistu keskusteluun ollenkaan


      • Anonyymi

        Lättyskii


    • säätäjä11

      Höh, aina tuo sama vastaus. Ei sitä ikinä opi ellei tee, ja pakkohan sitä on kysyä, että tekee oikein. Vai pitäisikö vain testata ja rikkoa kone?

      Olen jo venttiilivarrenkumit ja turbon vaihtanut, nyt pitäisi vielä välykset saada kohdilleen...

    • Agricolan haamu

      Näethän sen silmälläsi, milloin nokka-akselin nokka ei paina venttiiliä! Silloin on oltava välystä venttiilin/painimen) ja nokka-akselin välissä! Eihän sillä, hyvä mies, ole yhtään mitään väliä, onko se mäntä nyt yläkuolokohdassa vaiko vain sielä päin.

      Miksi rakotulkkia pitäisi repiä? Repimisestä ei ole normaalille missään tilanteessa hyötyä.

    • helpoimmin sieltä

      Yläkuolokohdan löytää helposti kahdella tavalla: joko etsit merkkikohtaisen korjausoppaan jossa neuvotaan minkä sylinterin venttiilit "vaihtavat" (pako sulkeutuu ja imu avautuu) samassa kohtaa jossa toisen sylinterin välykset mitataan tai sitten ruuvaat tulpan pois ja kokeilet jollain ohuella rimanpätkällä tai vastaavalla suoraan männän päältä koska se on yläasennossa.

      Välys on oikea kun rakotulkin liuskan saa työnnettyä väliin voimaa käyttämättä mutta pykälää isompi ei enää mene. Kuvaamallasi tavalla säätämällä välykset menevät todennäköisesti systemaattisesti liian tiukoiksi. Konetta kannattaa pyöritellä säädön aikana ja mitata jo säädetty venttiili uudestaan parin kierroksen jälkeen niin menee kerralla oikein.

    • Topias

      Millaisen moottorin venttiilejä olet säätämässä? Jos moottori on puikkokone, niin et voi nähdä nokka-akselin asennosta, milloin venttilit ovat säädössä. Jos säädät yksisylinterisen moottorin venttiilejä, löydät säätökohdan kun pyörität kampiakselia ensin siihen kohtaan jolloin venttiilit vaihtavat ja sitten siitä tasan yksi kierros, niin venttiilit ovat säätöasennossa.

      Muuten tuo ohje tuossa ylempänä on ihan hyvä:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1500000000000131&posting=22000000026817890

      Se ei muuten ole kovin tarkkaa, jos mäntä ei ihan y.k.k:ssa olekaan, riittää kunhan on suunnilleen.
      --

    • diplinssi

      Kun sylinterin venttiilit saksaavat, vastakkaisen sylinterin venttiilien säätö. Nelisylinterisessä:
      4 saks - 1 säätö
      3 saks - 2 säätö
      1 saks - 4 säätö
      2 saks - 3 säätö
      Kun käännät moottorin pyörimissuuntaan, saksaus tarkoittaa, että poistoventtiili menee kiinni ja imuventtiili alkaa avautua. Nääs poistotahdin jälkeen tulee imutahti. Tällä tavalla selviää myös, kumpi on imu ja kumpi poistoventtiili, niillä eri välykset. Tarkan yläkuolokohdan löydät hihnapyörän loven ollessa ajoitusmerkin kohdalla tai vastakkaisella puolella. Et tartte tarkkaa kohtaa, jopa -30 astetta riittää.

      • nelipyttyisen säätö

        Muistelisin että omista teiniautoista ainakin Fodrin Kent-koneessa oli normaalista poikkeava sytytysjärjestys ja venttiilitkin olisi säädetty eri kaavan mukaan.


      • sitroen.
        nelipyttyisen säätö kirjoitti:

        Muistelisin että omista teiniautoista ainakin Fodrin Kent-koneessa oli normaalista poikkeava sytytysjärjestys ja venttiilitkin olisi säädetty eri kaavan mukaan.

        kun ei osaa...!


      • Anonyymi
        nelipyttyisen säätö kirjoitti:

        Muistelisin että omista teiniautoista ainakin Fodrin Kent-koneessa oli normaalista poikkeava sytytysjärjestys ja venttiilitkin olisi säädetty eri kaavan mukaan.

        Kyllä tuo "diplinssi" ohje on ihan oikea. Ei sytytys järjestyksellä ole mitään väliä, tämä silti pätee vaikka sytytys järjestys olisi vastakkainen.
        4 saks - 1 säätö
        3 saks - 2 säätö
        1 saks - 4 säätö
        2 saks - 3 säätö
        Tällöin järjestys olisi tämän näköinen:
        1saks -4 säätö
        2 saks - 3 säätö
        4 saks - 1säätö
        3 saks -2 säätö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuo "diplinssi" ohje on ihan oikea. Ei sytytys järjestyksellä ole mitään väliä, tämä silti pätee vaikka sytytys järjestys olisi vastakkainen.
        4 saks - 1 säätö
        3 saks - 2 säätö
        1 saks - 4 säätö
        2 saks - 3 säätö
        Tällöin järjestys olisi tämän näköinen:
        1saks -4 säätö
        2 saks - 3 säätö
        4 saks - 1säätö
        3 saks -2 säätö

        Entä, jos järjestys ei ole 1-2-4-3, vaan 1-3-4-2?


    • Anonyymi

      Katetissa ja Vivassa säädettiin venttiilit moottorin käydessä!

    • Anonyymi

      Hei liten tyhmä kysymys venhiilien säädöstä .eikö voi tehdä niin että säätää ensimmäinen ventilen sitten vain seurassa sitten mennään seuraavaan sylinterin ventiileihin ja taas seuraaviin eikä hypit esimerkiksi 1 neloseen tai jotain tälläistä. Hyvin yksinkertaisesti venttiilistä toiseen .mitäs sanotte voiko näin tehdä. Kiitos.

    • Anonyymi

      Kun nokka on taivasta kohti niin työnnät tulkkia väliin ja jne.

    • Anonyymi

      Mitään meinaat sillä etta nokka taivasta Kohti . Ja sitten hyvä tulee

      • Anonyymi

        Tuo "nokka kohti taivasta" neuvo pätee vain silloin kun nokka-akseli on kannessa ja näkyvillä. Työntötankomoottorissa nokka-akseli on piilossa ja silloin oikea mittaushetki on pääteltävissä keinuvivuista.

        Ykkössylinterin yläkuolokohta näkyy ns. ajoitusmerkistä (hihnapyörässä tai mahdollisesti vauhtipyörässä). Säätöjärjestys löytyy varmimmin kyseisen auton korjauskäsikirjasta, mutta kotikonsteja on jo useampiakin neuvottu aiemmissa viesteissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3042
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2911
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1762
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1671
    6. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    7. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1630
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1317
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1293
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1289
    Aihe