Ruusubegonia+Surfinia

hjälpppivä!

Hei! Auttakaa te viisaammat joilla on tietoa... Ostin ihanan punaisen RUUSUBEGONIAN jossa aivan älyttömästi kukkia. Nyt tuli ongelmia miten sitä hoidan? Paljonko kastelen, lannoitanko, tykkääkö auringosta, kuinka viileää sietää? Ajattelin pitää kukkasta lasitetulla länsiparvekkeella. Entä onko jollakulla hyviä hoito-ohjeita SURFINIAA varten? Hurjasti kiitoksia jos joku neuvoo!!! AURINKOISTA KESÄÄ!! :)

5

13113

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lamppu40

begonia ei pidä paljosta vedestä,huomaat jos kastelet sitä liikaa niin kukkanuppu menee poikki.Itsellä oli upea Karjalanneito (begonia-lajike) ja unohdin kastella sitä,se oli aivan rutikuiva ja kukki aivan julmetusti.Kaikkia kesäkukkia pitää lannottaa koko kesän jos haluaa hyvännäköistä ja rehevää kukkaa.Begonia on sitke kasvi.Surfiniaa lannoita myös,se on helppo kukka myös.

• surfinian

kukat lakastumisvaiheessa pois, niin saat kukan kukkimaan ihan hervottomana.. Myös oksia voi leikata, jos näyttää päältä kaljuuntuvan.
      Itsellä parhaimmillaan surfinia kasvanut melkoiseksi jätiksi, pisimmillään reilu kaksi metriset oksat ja aivan täynnä kukkia.
      Laitoin istutusvaiheessa ensin salaojituksen, sitten hieman multaa, kanankakkaa ja multaa vuorotellen ja kastelukiteitä antamaan tasaista kosteutta.. Lannoitin jokaisella kastelukerralla ns.punaisella lannoitteella, jota ostin samalta puutarhalta, miltä taimetkin.
      Surfinia on todella helppo tapaus, kukkii kunnes paleltuu syksyllä. Ja jos niin ikävästi pääsee käymään, et kuivahtaa... niin upota kasvi veteen ja anna imeä vettä ja suihkuta. Leikkaa sitten ne oksat pois, jotka eivät elvy muutaman päivän sisällä.
      Kukkaisaa kesää!

• lamppu40

olet lannottanu reippaasti =) nehän kasvaa ihan kaameeta vauhti noilla lannotuksilla.Kanakakka kyl pitäis kieltää lailla,se haisee kamalalle.

• kanankakka
        lamppu40 kirjoitti:

olet lannottanu reippaasti =) nehän kasvaa ihan kaameeta vauhti noilla lannotuksilla.Kanakakka kyl pitäis kieltää lailla,se haisee kamalalle.

haise astian pohjalta, kun maltilla laittaa..
        Ja mitä sillä on väliä vaikka reippaasti lannoittaisikin, minä tosin lannoitin ihan puutarhurin ohjeen mukaan. Ja kastelen järvivedellä.
        Suomen suvi on niin lyhyt, siks onkin ihanaa nauttia runsaasta kukkaloistosta.. :-D
        ps.aina on ollu naapurin kukat pienempiä.. ;-)

• Surfiniafani

Olen nyppinyt vain ne kuivat kukat. Kasvaa pitkää vartta ja uudet kukat vain päissä.
        "Leikkaa kukat..." Siinä mä olen tehnyt virheen.
        Pitänee siis leikata se ns. kukan kanta pois.

Hyvästä vinkistä vuoden -07 kirjoittajalle kiitoksen lähetän :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2872
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2743
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1629
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1580
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      18
      1464
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1239
    Aihe