Pakko on mennä heti aamusta, ettei joku toinen samoihin ajatuksiin tullut ehdi ennen minua lainata Mikael Niemen "Populaarimusiikkia Vittulanjängältä".
Pitkästä aikaa televisiosta tuli elokuva, josta nautin ihan herpaantumatta.
Olin jo menettänyt toivoni ja alkanut uskoa olevani varsinainen entispäättymä, kun mikään ei kiinnostanut. Varsin usein nukahdin ja heräsin filmin päätyttyä lumisateeseen tai ostoskanavan aivopesumekastukseen, ellei puoliskoni herättänyt minua kesken kaiken nukkumaan. Apaattisena olinkin jo siirtynyt lähes kokonaan dokumenttilinjalle.
Enää en aio surra, etten ymmärrä nauraa oikeassa kohdassa nykyhauskoille ohjelmille, sillä nauraa sentään vielä osaan ja makeasti! Eläytymiskykykin tuntuu taas löytyneen, joten vika ei taidakaan olla pelkästään minussa.
Kuten sanottu, huomenissa lähden etsimään Mikael Nimen kirjoja! Niitähän on muitakin kuin tämä Vittulanjänkhä.
Huomenna säntään kirjastoon!
9
888
Vastaukset
- lainaa se mullekki
en kattonu sitä, tais olla hyvä...
Kas ku ei mulkukka sanonu et tommone ohjelma on tulos.
Mää oikke guuglasi ton paikkakunna mut siäl vastatti, et tarkotak sää Vittulajänkkä ja see o Ruattin puala, Pajalas.
Mää ajatteli selvittä ton nime syntyhistoria. Ei onnistunu!
Miäle muistus ku joku ulkolainen, vissi espanjalainen, oli kysyny suamalaisilt et mikä hyvä suamalainen nimi mun baaril.
Kyl suamalaise auttiva. Baariomistaja seisos ylpjänä nimikylti alla misä luki "Bar Vittula".
Mää kyl häpesi suamalaisten pualest. Jänkhäl varmast senttän tiäretti mist olikysymys.
Venlastiinal: Kyl sun kerrontas o sit riamukast. Uurissanojaki oikke, niinku toi "entispäättymä". Simmossi meek kaik vissi olla.Mikael Niemi myi hurjia määriä, ja sana napsu
aiheutti miehillä kovan keskustelun siitä mikä on napsua eli akkamaista.meijän isä vainaa tiedusteli vierailtamme: otetaanko pieni napsu tai napsut? Mie ymmärsin sen tarkoittavan viinaryyppyä.
- Hintriika1
Unohdin katsoa, vaikka piti! Kirjan luin aikoja sitten ja suosittelen muillekin. Poika asusteli siihen aikaan perheineen siellä Vittulanjängän vieressä, joten tuli siihen silloin tutustuttakin.
Nimen alkuperä ei selvinnyt, mutta eiköhän se jotenkin liity sen aikaiseen meänkielisten ja ruotsinkielisten väliseen railoon. Oli vähän huonompaa väkeä se Vittulanjängän väki. - Likka321
Jjoutavan ketjussa "Muuttuuko ihminen" jokunen sivu taaksepäin puhuttiin tornedalskasta. Silloin kirjoitin , Venlastiina, Sinun perääsi suosituksen tästä kirjasta,
Minäkin katsoin eilen sen filmin ja nautin suunnattomasti, se on nyt nauhallakin, jotta voin palata sen pariin.
Kirjastoon minäkin säntään tänään hakemaan lastenkirjoja veneretkien viihdytykseksi lapsenlapsille.Itselleni olen tilannut Anna-Leena Härkösen uusimman, "Juhannusvieraan". Hänen 19-vuotiaana kirjoittamansa "Häräntappoase" riemastuttaa vieläkin.Siinä on jotain samaa nuoruuden raikkautta ja hulvattomuutta kuin tässä Niemen kirjassa, ja kieleltään se on rehevän mehevä. - Miekii mukana
viesti tuos toises ketjus? Sel ko joku ihmettel miks pittää männä kirjastoo säntäämää.
- kiva katsoa
kun eräitä kaikkialle kaipaillaan. Terv. seinäkukkanen
- kaipa se ossaa
Kaipa se ossaa kirjoittaa paremmin,
kuin elokuvassa näyttää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465877Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6102326Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821181Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591048- 771023
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä541006Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.61946- 61915
- 228844
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58778