auttakaa, minkalaisia apuja ja loruja olette saaneet
r-kirjaimen lausumiseen? lapsi jo 7 v, ja asumme ranskankielisessä maassa, ranskan r tulee hyvin sujuvasti, mutta suomen r vielä hakusessa, eikä täällä siihen paljoa apuja puheterapeutilta saa ;-)
apuja r-kirjaimen lausumiseen
3
1835
Vastaukset
- äippä38
Pojallani oli kanssa r-kirjain jota ei osannut sanoa mut puheterapiassa täällä opetettiin r-kirjaimen paikalla d-kirjainta. Ja itse kun olen koulunkäyntiavustaja niin olen kuullut miten nopeasti oppivat sitten r-kirjaimen. Poika kylläkin jo mulla 9-vuotias ja kävi puheterapiassa noin 2 vuotta. Entäs riimittelyä r- kirjaimisia sanoja ja toinen on ärrän kierrän orren ympäri ässän pistän taskuun. Minun 2-vuotias tyttö jo loihtaa tuota melko hyvästi mut ei tahdo muistaa kaikkia sanoja.Yritystä teille!
- Kuntouttaja
R on kielenkärkiäänne ja ääntyy samalla paikalla kuin D (yläetuhampaiden takana), joten tästä syystä R-harjoitukset aloitetaan harjoittelemalla D:tä. Tarkoitus on saada kielenkärki nousemaan oikealle ääntymäpaikalle ja kevyeksi ja "notkeaksi".
Joten ensin de, de, de - da, da, da jne. -harjoituksia. Monille lapsille sellainen leikki, että "käynnistetään" autoa, moottoripyörää tai milloin mitäkin moottoria sanomalla kielenkärki mahdollisimman kevyenä den, den, den jne. saa lopulta aikaan sen, että tulee täry > dren, dren, dren, dren. Tästä voi sitten edetä erilaisiin drn, drn, aadr, eedrn ja vastaaviin harjoituksiin.
Harjoitella voi myös D-kieltä puhumalla. Eli sanaan R:n paikalle laitetaan D > podkkana.
Näillä toivoakseni pääsette alkuun. - hermolepää
googletapa puheope niin ainaskin sieltä löytyy kivoja harjoituksia, papunet on myös oiva apu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e651977- 1041901
- 1441649
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151641- 1031609
- 851587
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2851357- 1191289
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241160- 701132