Onko kukaan ollut häissä, joissa vihkimisen on suorittanut tuomari tms., jonka jälkeen tai vihkimisen kanssa lomittain suoritetaan avioliiton siunaus?
Itsellä olisi tällainen suunnitelmissa, joskin vielä aika kaukaisessa tulevaisuudessa. Pitää tietysti sitten puhua asianomaisten kanssa (pappi ja tuomari), mutta olisi mielenkiintoista kuulla, jos jollain on kokemusta tuollaisen toteutuksesta, toimivuudesta ja mahdollisista sudenkuopista.
Pappi JA siviilivihkijä
15
1667
Vastaukset
- vai ilman?
Aikaisemmin näitä toteutettiin jonkin verran, mutta nykyään kirkko on ottanut asiaan pidättyvämmän kannan. Joko kirkollinen vihkiminen tai siv. vihk. Välimuotona on ensin siv.vihk. sitten av.liit. kirk. siun. Kaksoistilaisuuksia, joissa tuomari vihkii ja pappi lukee rukoukset, ei enää suosita.
- onko kokemusta
Tarkoitinkin siviilivihkimistä ja avioliitonsiunausta. Siis edellenhän noita toteutetaan vaikka kuinka, että käydään puolilta päivin "vihkaisemassa" ja sitten puvut ja vieraat ja muut tulee vasta siunaukseen kirkkoon. Mietin vain, sopisiko ne ängetä heti peräkkäin juhlapaikalla, yksi vihkisi ja toinen siunaisi? Koska kirkossa emme siunausta halua. Muutenkin vaikeaa venkslata ketä kutsuu, saati sitten jos pitäisi miettiä erikseen kuka saa tulla / kenen toivotaan tulevan vihkimiseen, kenen siunaukseen ja kenen juhlaan.
Tarkoitin kahta erillistä kaavaa, siviilivihkimisen kaavaa tuomarin tms. toimittamana ja sitten ihan kaikkien "pykälien" mukainen avioliiton siunauksen kaava papin toimittamana. - ihme juttu
onko kokemusta kirjoitti:
Tarkoitinkin siviilivihkimistä ja avioliitonsiunausta. Siis edellenhän noita toteutetaan vaikka kuinka, että käydään puolilta päivin "vihkaisemassa" ja sitten puvut ja vieraat ja muut tulee vasta siunaukseen kirkkoon. Mietin vain, sopisiko ne ängetä heti peräkkäin juhlapaikalla, yksi vihkisi ja toinen siunaisi? Koska kirkossa emme siunausta halua. Muutenkin vaikeaa venkslata ketä kutsuu, saati sitten jos pitäisi miettiä erikseen kuka saa tulla / kenen toivotaan tulevan vihkimiseen, kenen siunaukseen ja kenen juhlaan.
Tarkoitin kahta erillistä kaavaa, siviilivihkimisen kaavaa tuomarin tms. toimittamana ja sitten ihan kaikkien "pykälien" mukainen avioliiton siunauksen kaava papin toimittamana.Kysyn vaan! Nuukuudestako tässä on kyse, kun ei voida mitenkään liittyä kirkkoon, mutta pappi pitää silti saada? Jos olette jonkun sortin vapaita uskovaisia, hankkikaa herätyspastori jostain vapaan suunnan seurakunnasta siunaamaan teidät.
- onko kokemusta
ihme juttu kirjoitti:
Kysyn vaan! Nuukuudestako tässä on kyse, kun ei voida mitenkään liittyä kirkkoon, mutta pappi pitää silti saada? Jos olette jonkun sortin vapaita uskovaisia, hankkikaa herätyspastori jostain vapaan suunnan seurakunnasta siunaamaan teidät.
Ei toki ole kyse nuukuudesta vaan arvoista.
Minä olen kristitty ja mieheni ateisti, ja kunnioitamme molemmat toistemme näkemyksiä. Olisi väärin liittyä kirkkoon (kaste, ripari) vain ja ainoastaan papin suorittaman vihkimisen vuoksi, tästä olemme samaa mieltä. Lisäksi vihkimisen tulee olla meidän näköinen, eikä mieheni tarvitse tunnustaa uskontoa johon ei usko vain vihkimisemme vuoksi.
Toisaalta taas minulle uskovana on tärkeää saada siunaus liitollemme, ja mieheni hyväksyy sen. Se ei välttämättä vaadi tätä tavallista rituaalia - avioliiton siunausta kaavan mukaan - mutta se olisi tietysti mukavampi vaihtoehto monien vieraiden kannalta.
Tässä on paljonkin järkeä, tuo vaihtoehto olisi eniten meidän näköisemme, kunnioittaisi molempien uskoa tai "uskomattomuutta" sekä pitäisi anopit ja mummut tyytyväisinä. Naimisiin menemme vaikka kahdestaan lounastunnilla maistraatissa, mutta ainahan sitä saa haaveilla itsestä parhaalta tuntuvasta vaihtoehdosta. - ainakin jossain määrin...
onko kokemusta kirjoitti:
Ei toki ole kyse nuukuudesta vaan arvoista.
Minä olen kristitty ja mieheni ateisti, ja kunnioitamme molemmat toistemme näkemyksiä. Olisi väärin liittyä kirkkoon (kaste, ripari) vain ja ainoastaan papin suorittaman vihkimisen vuoksi, tästä olemme samaa mieltä. Lisäksi vihkimisen tulee olla meidän näköinen, eikä mieheni tarvitse tunnustaa uskontoa johon ei usko vain vihkimisemme vuoksi.
Toisaalta taas minulle uskovana on tärkeää saada siunaus liitollemme, ja mieheni hyväksyy sen. Se ei välttämättä vaadi tätä tavallista rituaalia - avioliiton siunausta kaavan mukaan - mutta se olisi tietysti mukavampi vaihtoehto monien vieraiden kannalta.
Tässä on paljonkin järkeä, tuo vaihtoehto olisi eniten meidän näköisemme, kunnioittaisi molempien uskoa tai "uskomattomuutta" sekä pitäisi anopit ja mummut tyytyväisinä. Naimisiin menemme vaikka kahdestaan lounastunnilla maistraatissa, mutta ainahan sitä saa haaveilla itsestä parhaalta tuntuvasta vaihtoehdosta.Etkö sinä kuulu yhtään mihinkään uskonnolliseen yhteisöön? Jos tunnet olevasi sen verran luterilainen, että haluat nimenomaan luterilaisen papin, on vähän harmi ettet kuitenkaan ole liittynyt kirkkoon. Jostain olet kuitenkin kristillisen oppisi perinyt tai muuten ammentanut, ei se ole taivaasta tipahtanut. Jos kuulut johon vapaan suunnan seurakuntaa, pitäisi sellaisen saarnaajan siunauksen riittää sinulle. Löytyisikö tuttua pappia tai muuta seurakunnan edustajaa vanhempien tai sukulaisten kautta, joka suostuisi hoitamaan homman vaikka ihan ystävyyden nimissä?
- onko kokemusta
ainakin jossain määrin... kirjoitti:
Etkö sinä kuulu yhtään mihinkään uskonnolliseen yhteisöön? Jos tunnet olevasi sen verran luterilainen, että haluat nimenomaan luterilaisen papin, on vähän harmi ettet kuitenkaan ole liittynyt kirkkoon. Jostain olet kuitenkin kristillisen oppisi perinyt tai muuten ammentanut, ei se ole taivaasta tipahtanut. Jos kuulut johon vapaan suunnan seurakuntaa, pitäisi sellaisen saarnaajan siunauksen riittää sinulle. Löytyisikö tuttua pappia tai muuta seurakunnan edustajaa vanhempien tai sukulaisten kautta, joka suostuisi hoitamaan homman vaikka ihan ystävyyden nimissä?
Minä siis kuulun ev.lut. kirkkoon, mutta ateisti-mieheni ei, joten kirkkovihkimistä emme saa. Siunauksen kyllä.
Vanhempien kautta löytyy tuttuina sekä siviilivihkijiksi kelpaavia että pappeja, mietin vain, että onko kukaan nähnyt / kokenut siviilivihkikaavan ja avioliiton siunaamisen yhdistelmää, ja olisin mielelläni vastaanottanut ideoita. Siis lähinnä että saako niitä suorittaa lomittain, tai voiko siunausta muokata niin ettei tule toistoa...
Toki saan nämä tiedot sitten myös asianomaisilta (papilta/vihkijältä) sitten aikanaan, mutta kun nyt ei ihan tänä kesänä olla vihille menossa niin päädyin alustavasti kyselemään =) - jos ei kirkossa?
onko kokemusta kirjoitti:
Tarkoitinkin siviilivihkimistä ja avioliitonsiunausta. Siis edellenhän noita toteutetaan vaikka kuinka, että käydään puolilta päivin "vihkaisemassa" ja sitten puvut ja vieraat ja muut tulee vasta siunaukseen kirkkoon. Mietin vain, sopisiko ne ängetä heti peräkkäin juhlapaikalla, yksi vihkisi ja toinen siunaisi? Koska kirkossa emme siunausta halua. Muutenkin vaikeaa venkslata ketä kutsuu, saati sitten jos pitäisi miettiä erikseen kuka saa tulla / kenen toivotaan tulevan vihkimiseen, kenen siunaukseen ja kenen juhlaan.
Tarkoitin kahta erillistä kaavaa, siviilivihkimisen kaavaa tuomarin tms. toimittamana ja sitten ihan kaikkien "pykälien" mukainen avioliiton siunauksen kaava papin toimittamana.Miksi haluatte avioliitollenne siunauksen, mutta ette missään nimessä kirkossa? Avioliiton siunaus merkitsee Jumalan siunausta liitollenne, ei se ole tehtävä, jonka pappi mahd.nopeasti hoitaa ns. vasemmalla kädellä. Ja maistraattivihkiminen sekä avioliiton siunaus ovat kaksi täysin erillistä tapahtumaa.
Miettikäähän nyt vähän. Terv. pappi - mutta totta?
ainakin jossain määrin... kirjoitti:
Etkö sinä kuulu yhtään mihinkään uskonnolliseen yhteisöön? Jos tunnet olevasi sen verran luterilainen, että haluat nimenomaan luterilaisen papin, on vähän harmi ettet kuitenkaan ole liittynyt kirkkoon. Jostain olet kuitenkin kristillisen oppisi perinyt tai muuten ammentanut, ei se ole taivaasta tipahtanut. Jos kuulut johon vapaan suunnan seurakuntaa, pitäisi sellaisen saarnaajan siunauksen riittää sinulle. Löytyisikö tuttua pappia tai muuta seurakunnan edustajaa vanhempien tai sukulaisten kautta, joka suostuisi hoitamaan homman vaikka ihan ystävyyden nimissä?
Hyvät ystävät. Kyllä se on niin, että PAPPI hoitaa avioliiton siunauksen KAAVAN mukaan, ei mikä tahansa "seurakunnan edustaja", mitä ihmettä tuolla sitten tarkoitetaankin. Vaikka pappi olisi ystävä, hän tekee työtään virkansa puitteissa, ei "ystävyyden nimissä".
- onko kokemusta
jos ei kirkossa? kirjoitti:
Miksi haluatte avioliitollenne siunauksen, mutta ette missään nimessä kirkossa? Avioliiton siunaus merkitsee Jumalan siunausta liitollenne, ei se ole tehtävä, jonka pappi mahd.nopeasti hoitaa ns. vasemmalla kädellä. Ja maistraattivihkiminen sekä avioliiton siunaus ovat kaksi täysin erillistä tapahtumaa.
Miettikäähän nyt vähän. Terv. pappiMietitäänhän me. Kysymys ei ole siitä, että se pitäisi suorittaa jotenkin "vasemmalla kädellä". Kotikirkkoni on valitettavasti ruma kuin mikä ja kaupunkimme tuomiokirkko niin valtava, että vierasmäärä näyttäisi siellä naurettavalta. Tämän vuoksi toivoisimme saavamme siunauksen juhlapaikalla. Ei kai se niin kummallista ole? Jos siunaus suoritetaan juhlapaikalla, vieraiden ei tarvitse ajella paikasta toiseen eikä meidän tarvitse huolehtia kahden paikan koristelusta, parkkipaikatkin löytyy juhlapaikalta toisin kuin kirkolta ja niin edelleen.
Kyllä, avioliiton siunaus on nimenomaan Jumalan siunaus liitollemme, mutta Jumala ei ole sidottu tiiliin tai kiviin, siunaus ei vaadi kirkkoa areenakseen.
Tiedän, että mieheni kokee olevansa naimisissa heti siviilivihkimisen jälkeen, kun minulle tunne taas on "täysi" todennäköisesti vasta siunauksen jälkeen. Siksi olisi järkevää sijoittaa nämä kaksi tapahtumaa yhteen juhlaan. Tottahan ne ovat kaksi erillistä tapahtumaa, mutta kirkkovihkimisessäkin toimitetaan samaan syssyyn sekä juridinen että uskonnollinen puoli. Miksi olisi niin outoa haluta samat asiat samassa tilaisuudessa, vaikka sitten eri henkilöiden toimittamana ja peräkkäin? - ..vai ilman
onko kokemusta kirjoitti:
Mietitäänhän me. Kysymys ei ole siitä, että se pitäisi suorittaa jotenkin "vasemmalla kädellä". Kotikirkkoni on valitettavasti ruma kuin mikä ja kaupunkimme tuomiokirkko niin valtava, että vierasmäärä näyttäisi siellä naurettavalta. Tämän vuoksi toivoisimme saavamme siunauksen juhlapaikalla. Ei kai se niin kummallista ole? Jos siunaus suoritetaan juhlapaikalla, vieraiden ei tarvitse ajella paikasta toiseen eikä meidän tarvitse huolehtia kahden paikan koristelusta, parkkipaikatkin löytyy juhlapaikalta toisin kuin kirkolta ja niin edelleen.
Kyllä, avioliiton siunaus on nimenomaan Jumalan siunaus liitollemme, mutta Jumala ei ole sidottu tiiliin tai kiviin, siunaus ei vaadi kirkkoa areenakseen.
Tiedän, että mieheni kokee olevansa naimisissa heti siviilivihkimisen jälkeen, kun minulle tunne taas on "täysi" todennäköisesti vasta siunauksen jälkeen. Siksi olisi järkevää sijoittaa nämä kaksi tapahtumaa yhteen juhlaan. Tottahan ne ovat kaksi erillistä tapahtumaa, mutta kirkkovihkimisessäkin toimitetaan samaan syssyyn sekä juridinen että uskonnollinen puoli. Miksi olisi niin outoa haluta samat asiat samassa tilaisuudessa, vaikka sitten eri henkilöiden toimittamana ja peräkkäin?Mielestäni on mahdollista järjestää yhdessä paikassa tilaisuus, jossa ensin tapahtuu siviilivihkiminen ja kohta sen jälkeen juuri solmitun avioliiton kirkollinen siunaaminen. Siis kaksi eri toimitusta peräkkäin. Luonnollisesti ao. vihkijä ja siunaaja ottavat aikanaan oman kantansa asiaan.
(Aiempi kirjoitukseni koski tilannetta, jossa nämä kaksi yhdistetään yhdeksi ja samaksi tilaisuudeksi.)
- Tapiiri
Mielestäni se on hieno idea. Olen kerran ollut "häissä" joissa pari oli siis jo naimisissa, olivat käyneet maistraatissa viikko sitten ja kotona pidettävässä juhlassa pappi toimitti avioliiton siunauksen. Sulhanen ei kuulunut mihinkään uskonnolliseen yhteiskuntaan.
Kyllä meidän seurakunnassa ainakin (töissä kirkkoherranvirastossa) jos pariskunta tulee hakemaan kuulutukset meiltä mutta heillä on siviilivihkiminen, annamme aina infoa myös avioliiton siunauksesta. Mitään juridista vaikutustahan sillä ei tietysti ole. - ja mikä tässä on naurettavaa?
Mieheni on maan "X" kansalainen, eikä Suomen kansalaisuutta itselleen anonut, vaikka se hänelle kuuluisikin (suomalaiset biologiset vanhemmat). Ulkomaalainen vihitään aina siviilivihkimyksen kautta suomalaisen kanssa. Eli maistraatissa on pakko käydä, me emme halunneet montaa hääpäivää, joten yhdistimme tilaisuudet.
Maistraatissa sanottiin tämän sopivan vallan mainiosti. Vihkiminen tapahtuu muualla kuin maistraatin tiloissa (lisäkustannuksia tiedossa).
Alustava pelkistetty ohjelma on tämä:
Häämarssi
Vihkiminen (toimittaa viranomainen)
Virsi
Avioliiton siunaus (toimittaa pappi)
Lauluesitys
Loppusoitto
Rohkeasti vaan omaan maistraattiin kyselemään, siellä ollaan yllättävän ystävällisiä ja auttavaisia.
En voi vielä kertoa, millaiseksi lopputulos muodostui, koska häät on lähitulevaisuudessa edessä, mutta ei maistraatissa tai kirkkoherran kansliassa kukaan katsonut "kieroon" tai kyseenalaistanut suunnitelmaamme.- onko kokemusta
Juuri tällainen oli meillä mielessä! Viitsisitköhän ja muistaisitkohan käydä sitten joskus vielä kertomassa miten meni, sujuiko jouhevasti ja tuliko positiivista / negatiivista kommenttia tuosta tavasta? Ei sillä, että se valintaamme vaikuttaisi: jos tuo on mahdollista, se on ehdottomasti meidän juttu :D Kiitos vastauksestasi!
- tulla kertomaan
onko kokemusta kirjoitti:
Juuri tällainen oli meillä mielessä! Viitsisitköhän ja muistaisitkohan käydä sitten joskus vielä kertomassa miten meni, sujuiko jouhevasti ja tuliko positiivista / negatiivista kommenttia tuosta tavasta? Ei sillä, että se valintaamme vaikuttaisi: jos tuo on mahdollista, se on ehdottomasti meidän juttu :D Kiitos vastauksestasi!
Koitetaan kovasti muistaa tulla kertomaan miten kaikki meni. Toistaiseksi kaikki tuntuu menevän eteenpäin loistavasti.
- pelkkää positiivista kommen...
onko kokemusta kirjoitti:
Juuri tällainen oli meillä mielessä! Viitsisitköhän ja muistaisitkohan käydä sitten joskus vielä kertomassa miten meni, sujuiko jouhevasti ja tuliko positiivista / negatiivista kommenttia tuosta tavasta? Ei sillä, että se valintaamme vaikuttaisi: jos tuo on mahdollista, se on ehdottomasti meidän juttu :D Kiitos vastauksestasi!
Hei,
kirjoitin aiemmin sinulle hää-kysymykseesi vastauksen (siis kommentti: "siis mikä tässä on naurettavaa?").
häät oli ja meni. Kaikki saatu kommentti oli positiivista; suurin osa sukua ei ollut koskaan ollut siviilivihkimyksessä ja yllättyivät sen lämminhenkisyydestä (kaiketi riippuu henkikirjoittajasta). Pappi ja henkikirjoittaja sopivat etukäteen "marssijärjestyksen" eli ettei kumpikaan koe tulleeksi "tallotuksi varpaille". (Henkikirjoittajahan siis on ensin... sitten siunaus).
Eli siis... toimiva ratkaisu. Ainakin meille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374905Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5011565Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59850
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58728