aloin tekemään tässsä "luomu" viiniä eli laitan siihen ainoastaan hiivan enkä muuta.
hoksasin tässä vain kun teen sen raparperista että siihen piti lisätä kalkkia. no mites mun viinille käy nyt ku eihän mulla siinä taida kalkkia olla ku laitoin vain hiivaa enkä niitä muita entsyymipusseja??
mikä idea tossa kalkissa oikein on?
raparperi+kalkki
4
4911
Vastaukset
Kalkki on emäksistä ja tasoittaa valmiin viinin happamuutta: alkoholi on hapanta samoin kuin raparperi, joten lopputuloksesta tulee ihan perkeleen hapanta ilman kalkkia.
Voihan sen kalkin lisätä sitten myöhemminkin, saatuasi sitä.- viinihirmu
Missäköhän pussukassa sitä kalkkia on.
onkohan se tossa ravintosuola pussissa?
voikohan ton ravinnepussin kaataa myöhemmin?
saako sitä kalkkia yksistään jostain? - shaitan
viinihirmu kirjoitti:
Missäköhän pussukassa sitä kalkkia on.
onkohan se tossa ravintosuola pussissa?
voikohan ton ravinnepussin kaataa myöhemmin?
saako sitä kalkkia yksistään jostain?ravintosuolaa saa ainakin turun kauppahallista ja nyt en tiedä mis asut mut ainakin luontaistuote liikkeistä mis myydään kotiviini tarvikkeita www.melkko.fi sielt pitäis löytyy eri luontaistuote liikeitä suomes.
- Kemianopettaja
Raparperi sisältää runsaasti oksaalihappoa,joka on ihmiselle haitallista, voi jopa kiteytyä neulamaisiksi kiteiksi, jotka tukkivat munuaistiehyitä. Joka tapauksessa oksaalihappo sitoo luustosta kalsiumia, ja toimii lapsilla lisäksi kasvun hidastajana. Juota lapsille raparperiruokien (piirakka, kiisseli, tms) kanssa maitoa, jonka kalsium sitoutuu oksaalihappoon. Kalsiumoksalaatti on liukenematon yhdiste, ja menee imeytymättä suoliston läpi. Siksi raparperiviiniin tulee lisätä jauhettua kalkkikiveä ("viiniliitua"), CaCO3, jota itse olen ostanut apteekista. 1-2 rkl riittää. Lisää viinihappoa tai sitruunahappoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395150Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181730Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59870
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738