Minulla kasvaa oregano ensimmäistä kertaa. Olen käyttänyt lehtiä, mutta voiko myös vartta käyttää? Entäs kun oregano alkaa nyt näköjään kukkia, mitä pitää tehdä vai eikö mitään? Vaikuttaako kukinta mitenkään oreganon käyttöön?
oreganosta kysyn
6
8408
Vastaukset
- Mansikki`´
Satona poimitaan nuoret lehdet milloin vain, säilöön voidaan leikata kasvia 10 cm maan yläpuolella kerran kesässä, kukinnan alkaessa.
Sadon voi säilöä kuivaamalla, pakastamalla, öljyyn tai viinietikkaan. Kukkivat versot on parasta kuivattaa. Kuivata nippuina pimeässä ja kuivassa paikassa.
-Noin neuvottiin netissä- Itse olen kuivattanut lehtiä, sekä varsineen leikattuja oksia joissa kukat.Yleensä riivin varresta kukat ja lehdet mausteeksi, vartta en käytä, vaikka kai sekin on samaa makua....- Onttomukulakiurunkannus
Jätä kuitenkin muutama oregano kukkimaan, niin saat ihailla neitoperhosia. Oregano on niiden suosikkikasvi!
- Mansikki`´
Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:
Jätä kuitenkin muutama oregano kukkimaan, niin saat ihailla neitoperhosia. Oregano on niiden suosikkikasvi!
Mulla on oregano kasvanut samalla paikalla jo muistaakseni 3vuotta ja kyllä se kukkia saa, itseasiassa olen laiska puutarhuri ja ne todella enimmäkseen ovat puutarhanilona, kuin että ehtisin(viitsisin)satoa purkittaa.Nyt kyllä pitäisi napsia sitä kasvustoa, ovat pitkiä hujokkeja ja varressa on monesta kohtaa kukkia pukkaamasa.
...tästä heti napsimaan oreganoa ja pelastamaan mansikat,joita ei vielä ole metsänelävät vieneet*ei ainakaan äsken vielä*
- Skäri
maistuu aika kitkerältä. Siksi kerään käyttöön ja säilöntään tulevat oreganot jo ennen kukintaa, tai poistan osasta varsista kukinnot jo aluksi.
Mäkimeiramin kukat ovat kauniita maljakossa, ja kuten joku täällä kirjoitti, houkuttelevat perhosia, joten osan kukista kannattaa antaa kukkia!
Oreganon suurin ongelma taitaa olla se, että se helposti leviää liiaksikin asti, joten sitä voi leikellä aika surutta. - rotissööri
käytä oreganon kukat koristeena salaatin päälle. Ne voi myös huoletta syödä.
- Skäri
Mutta ovat kyllä aika kitkeriä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1041791
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151571- 1441529
- 991455
- 791387
- 1191239
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2751158Vähäjärven koululla kouluampuminen/puukotus, 23 loukkaantunutta
Tekijä ilmeisesti mamu onko lisätietoa kellään191102- 691041
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o181015