Polo kolisee

JMT

Minulla on vm 2002 Polo 1.9 TDI.
Muuten mukava peli, mutta yksi asia vaivaa.

Oikea etupää kolahtaa ajettaessa esim. jalkakäytävän reunuksen yli.
Kolahdus esiintyy, kun eturenkaat eivät ole suorassa ts. olen kääntymässä (vähäinenkin kääntyminen vaikuttaa).
Erityisesti vasemmalle käännyttäessä kolahtaa hyvinkin hiljaisessa vauhdissa ja pienenkin korokkeen yli ajettaessa.

Lieneekö Polon tyyppivika vai onko autoni jousituksessa tms. jotain vikaa?

Juha

11

4581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Polo03

Meillä on 2003 mallinen 1.2 bensa koneella, ja tekee ihan tuota samaa! tosin toisinpäin eli kun kääntyy oikealle, ja kolaus kuuluu vasemmalta.
      Tossa renkaiden vaihdon yhteydessä sain mielestäni kolahduksen esiin kun ravistin etypyörästä voimakkaasti. Ihankuin laakeri olisi pikkaisen väljä, tai joku tukivarsien nivelistä olisi lonksunut, mutta viime kokeilulla en saanut sitä enää esille. Kolahdus on kuulunut autosta uudesta asti, ja minäkin tässä arvon viekö heti takuukorjaukseen (vaivaa :-() vai odottaako ensimmäiseen huoltoon asti.

• Anonyymi

Tukivarret ne on. Vaihtoon, uudet tilalle. Jo loppuu kolinat.

• mulla on

Itsellä uusi Polo 1,4 vm 02.Alkuun kuului kolinaa töyssyissä edestä oikealta.Kallistuksenvakaajasta?.Joku ns.asiantuntija kertoi,että Polon kallistuksenvakausratkaisu tulee aiheuttamaan kolinoita tulevaisuudessa.Nyt ei ole enää kolissut....

• wet

Minä epäilisin kolinan syyksi että roiskeläppä ottaa kiinni maahan.

Vai onko roiskeläppiä edessä?

Mietippä asiaa, pysähdy paikkaan jossa kolahtaa.

Ja jos kolisee vain jalkakäytävän reunoilla eikä muissa heitoissa niin sehän on se.

• roiskeläppä yletä..

• JMT

Ajan päivittäin pienelle pihakadulle, johon käännyttäessä ylitetään alle 5 cm korkea jalkakäytävän reunus.
        Kun teen 90 asteen käännöksen vasemmalle, kuuluu selvä kolahdus oikean renkaan ylittäessä reunuksen aivan hiljaisessakin vauhdissa.
        Vastaavaasti toisesta suunnasta tultaessa ja oikealle käännyttäessä samaa kolahdusta ei kuulu.

Suoraa ajaessa on saattanut joskus kuulua "metallinen" kilahdus esim. hidastusesteen ylityksen jälkeen. Tosin vauhtia on saattanut olla liikaa. Tämäkin ääni on mielestäni tullut oikealta edestä.
        Tässä on saattanut olla kyse jonkin osan pohjakosketuksesta...

Tämä jousituksen kolina näyttää siis vaivaavan muitakin Polon omistajia, joten olisi hauska kuulla onko joku saanut sen korjautettua ja miten.

Juha

• tdi 66kw
        JMT kirjoitti:

Ajan päivittäin pienelle pihakadulle, johon käännyttäessä ylitetään alle 5 cm korkea jalkakäytävän reunus.
        Kun teen 90 asteen käännöksen vasemmalle, kuuluu selvä kolahdus oikean renkaan ylittäessä reunuksen aivan hiljaisessakin vauhdissa.
        Vastaavaasti toisesta suunnasta tultaessa ja oikealle käännyttäessä samaa kolahdusta ei kuulu.

Suoraa ajaessa on saattanut joskus kuulua "metallinen" kilahdus esim. hidastusesteen ylityksen jälkeen. Tosin vauhtia on saattanut olla liikaa. Tämäkin ääni on mielestäni tullut oikealta edestä.
        Tässä on saattanut olla kyse jonkin osan pohjakosketuksesta...

Tämä jousituksen kolina näyttää siis vaivaavan muitakin Polon omistajia, joten olisi hauska kuulla onko joku saanut sen korjautettua ja miten.

Juha

paljonko kilometrejä? Vakaajatangon koiranluut on useimmissa autoissa heikko kohta. Kaverin allen vuoden vanhaan Galaxyyn vaihdettiin takuuseen kun kilsoja oli vain 40tkm (normaalia asfalttiajoa).

Meidän vaihtoon menevässä -99 golffissakin (85tkm) olin kuulevinani parkkeerauksessa naksahduksen/kolahduksen. Siinä on muuten muovia nuo koiranluut eli varret, jotka kiinnittävät tangon tukivarsiin. Puslat niistä yleensä kuluvat/kovettuvat väljiksi (voitelulla voisi pidentää ikää ehkä?)

• PPJ

Omassani (Polo-03) en kuvailisi ääntä etupäästä kolinaksi, vaan natinaksi. Hiljaisessa vauhdissa (pyörät hieman kääntöasennossa) etupää natisee oikealta kuin vanha ladonovi. Ei aina.
      Lisäksi itselläni vielä toinenkin ongelma oikean etupyörän tienoilla; kurasilla sekä pölyisillä keleillä etupyörän (jarrulevy?) väliin pääsee likaa ja pyörä pitää pyöriessään erittäin voimakasta kirskuvaa ääntä. Alussa tämä ilmeni vasemmalle päin käännyttäessä, mutta nyt välillä suoraankin ajettaessa. Sitten ääni saattaa yhtäkkiä vain loppua alkaakseen taas joskus uudestaan. (Olen juuri ylittänyt tämän asian kanssa sen pisteen, että tilaan ajan huoltoon).
      Lisäksi 5000 ajettuun Polooni on vaihdettu kojelauta, koska lämmitinritilä pompsahti irti...
      Muuten olenkin sitten ollut saksalaiseen laatuun erittäin tyytyväinen ;)

• Fabia

Skodassa on sama alusta, ja kolahtelee juuri mainitsemallasi tavalla, ja takuu ei pysty asiaa korjaamaan. Kuuluu varmaan auton ominaisuuksiin.

• Anonyymi

Itselläni vm2019 Polo ja kolisi kanssa etupää. Kaikki käytiin läpi mutta mitään ei löytynyt. Itse löysin että tulee jarrusatulasta. Siinä kaksi ohjuritappia ja jos kuluneet niin pääsee liikkumaan rauta rautaa vasten. Helpoiten havaitsee kun koputtelet nyrkillä renkaista niin jarrusatulasta kuuluu kolina. Motonetista korjaussarja 10€/satula. Helppo vaihtaa pyörä irti ja 2 torx ruuvia auki. Onnistuu ihan kotipihalla. Tyyppivika. YouTubessa ihan hyviä videoita miten vaihdetaan.

• Anonyymi

Josko vaikka kattoisit niitä tukia? Nf kun tuppaa oleen sellasia ihmeitä, että kuluuvatten

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1781
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1561
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      142
      1514
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      99
      1445
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      78
      1371
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1229
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      275
      1148
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1031
    9. Vähäjärven koululla kouluampuminen/puukotus, 23 loukkaantunutta

Tekijä ilmeisesti mamu onko lisätietoa kellään
      Pirkkala
      17
      1009
    10. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      1005
    Aihe