Kansanopistoissa omaa alaa

Jonnekin

Hei!
Näyttää opiskelupaikka AMK/yliopistossa jäävän tänä vuonna vähän vähemmälle, joten katselin noita kansanopistojen sivuja...

Mielenkiintoisia oman tulevaisuuden alan opintoja olisi hyvin tarjolla, mutta nuo kustannusten määrät kyllä päätä huimaa... Yksi lukuvuosi about 3000€! Opintotuki ja asumislisä(asuntolassa) yhteensä kuukaudelta n. 301/kk€, eihän se riitä kattamaan edes kuukausikustannuksia, vaikka erissä maksaisikin! Ja lainaa en kyllä aio ottaa, joten onko minkäänlaisia mahdollisuuksia edes ajatella tätä mahdollisuutta?

Kiire painaa, mutta toivottavasti joku älysi tarkoitusperäni.. :)

6

1209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • euraasia

Kauan opinnot kestävät? Jos opiskelua on syyskuusta toukokuun loppuun niin se tekee yhdeksän kuukautta ja euroissa 333€/kk. Tuosta jää itselle maksettavaksi 30€/kk. Käy muutaman tunnin viikossa töissä niin se on siinä.

• on ...

yleensä täysihoito, joten lopujen lopuksi ei ole edes kallista. Itse olin vuoden ja taisi olla opiskeluvuosistani hauskin ja halvin.

• Alkiolainen

Itse olen ehdottomasti kansanopistojen kannalla. Opiskelin vuoden ja asuin opistolla täysihoidossa opintotuella ja -lainalla. (Jota ei muuten edes tarvinnut paljon!) Seuraavana syksynä sain valita neljästä yliopistopaikasta, mitä haluan lukea. Opiskeluvuosi oli niin hauska ja antoisa, että aivan harmitti, kun elokuussa ei enää voinutkaan mennä opistolle, vaan piti muuttaa isoon kaupunkiin! (Eipä olisi opistovuoden alussa uskonut!) Suosittelen ehdottomasti kansanopistoja ja niiden fiilikseen heittäytymistä kaikille :)

• ei yövy

...asuntolassa? En päässyt opiskelemaan ja ensimmäinen välivuosi on nyt sitten edessä. Tuli yhtenä vaihtoehtona mieleen ruotsinkielinen kansanopisto. Koska ajomatka kyseiseen paikkaan kestäis max. puol tuntii yhteen suuntaan, niin ajattelin silti asua kotona. Miten suuri osa opiskelijoista yleensä asuu siellä asuntolassa? Jos asuu kotona niin jääkö helposti "ulkopuoliseksi"? Mielellään kuitenkin säästäisin sen 500e...vaikka bensaanhan toki menee, mut jos jonkun kimppakyydin pystyis järjestään...

• vaikka kulkis kotoa!
        ei yövy kirjoitti:

...asuntolassa? En päässyt opiskelemaan ja ensimmäinen välivuosi on nyt sitten edessä. Tuli yhtenä vaihtoehtona mieleen ruotsinkielinen kansanopisto. Koska ajomatka kyseiseen paikkaan kestäis max. puol tuntii yhteen suuntaan, niin ajattelin silti asua kotona. Miten suuri osa opiskelijoista yleensä asuu siellä asuntolassa? Jos asuu kotona niin jääkö helposti "ulkopuoliseksi"? Mielellään kuitenkin säästäisin sen 500e...vaikka bensaanhan toki menee, mut jos jonkun kimppakyydin pystyis järjestään...

Kyllä siellä aina on niitäkin, jotka kulkevat kotoa päivittäin. Ehkä uusien tuttavuuksien solmiminen ei ole niin helppoa, mutta toisaalta kaikkihan on omasta itsestä ja asenteesta kiinni! Ja lukuvuoden aikana opistolta saa varmasti uusia kavereita, joiden kämpässä voi tarpeen tullen yöpyä ;) Lähinnä bileitä ajatellen.. Ja ei-asuvillehan kuuluu myös ruoka ja kahvi (ainakin Alkiolla) päivittäin! Se on kyllä se oma juttunsa asua tiiviisti muiden kanssa. Itse valitsisin uudelleen ehdottomasti sen vaihtoehdon =)

• Kokeile
        vaikka kulkis kotoa! kirjoitti:

Kyllä siellä aina on niitäkin, jotka kulkevat kotoa päivittäin. Ehkä uusien tuttavuuksien solmiminen ei ole niin helppoa, mutta toisaalta kaikkihan on omasta itsestä ja asenteesta kiinni! Ja lukuvuoden aikana opistolta saa varmasti uusia kavereita, joiden kämpässä voi tarpeen tullen yöpyä ;) Lähinnä bileitä ajatellen.. Ja ei-asuvillehan kuuluu myös ruoka ja kahvi (ainakin Alkiolla) päivittäin! Se on kyllä se oma juttunsa asua tiiviisti muiden kanssa. Itse valitsisin uudelleen ehdottomasti sen vaihtoehdon =)

Tutkikaa www.kansanopistot.fi. Sieltä voitte tutkailla eri kansanopistojen sivuja. Kaikkea mahdollista löytyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3062
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      74
      2944
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1852
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1772
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1681
    6. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1640
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1317
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1299
    10. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      31
      1295
    Aihe