Voiko grillissä polttaa käpyjä?

Väittävät että ei!

Miksi ei?

20

14625

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • odsjapfjdspfj

Monet lebet ja piffit on tullu männynkävyillä grillattua... Mut en tiedä että miksi ei sais?

• OMMK

Muistanpa joskus menneinä aikoina väitetyn, että kävyillä grillaaminen tuottaa ruokaan karsinogeenejä eli syöpää aiheuttavia aineita.
      Myöhemmin olen kuullut, että grillattu ja varsinkin käristetty ruoka sisältäisi karsinogeenejä.

Taitaa olla suurinpiirtein yksi lysti, jos jonkun kerran kesässä grillaa kävyillä! Itse käytämme ainoastaan männynkäpyjä grillauksessa, kuusenkävyt eivät meidän mielestämme sovellu niin hyvin tähän nimenomaiseen tarkoitukseen.

En tiedä sitten, tuleeko kävyistä ehkä grilliin pihkaa tai jotain muuta suttua...

Sinähän kyllä kysyit, voiko grillissä polttaa käpyjä. Vastaus on ykskantaan: Voi. Ruuanvalmistuksesta et puhunut mitään, mutta minä puhuin. ;-)

• tuottaako myrkkyjä?

Ehkä se on se pihka? Mitä myrkkyjä siitä syntyy poltettaessa?

• vanha kokki

Eivät sovi yhteen, jos aiotaan valmistaa terveellistä ruokaa. Käpyjen sisältämä pihka sekä muut entsyymit muuttuvat palaessaan myrkyllisiksi yhdisteiksi, samoin painekyllästetty puutavara ei ole sopivaa ruoan valmistuksen edellyttävän hiilloksen valmistamiseksi. On muuten käsittämätöntä tietämättömyyttä, kun tahallaan aiheutetaan liekkien syntymistä grillatessa tiputtelemalla öljyä hiillokselle tai kiville. Tähän syyllistyvät valitettavasti myös useat ammmattilaiset. Liekkien syntymistä nimenomaa tulee kaikin keinon pyrkiä välttämään, koska lieskat ovat myöskin PAH yhdisteitä aiheuttavia. Tätä olen nimenomaa pyrkinyt tähdentämään, neuvoessani aikaisemmin näillä sivuilla oikeanlaisen grilliritilän valmistuksen niksejä. On merkillistä etteivät laitevalmistajatkaan ole ottaneet edes sen vertaa selvää asioista. Kannattaa poiketa Eviran sivuilla ja hieman lueskella, mitä esimerkiksi kävyillä grillaamisesta sanotaan, sekä paljon muuta tähdellistä tietoa asian tiimoilta.

• puhut

ja lisäksi se liekki aiheuttaa noen lisäksi myös pahaa makua.

• hygienia juttua

Enpä löytänyt juttua kävyistä Eviran sivuilta.

Grillauksesta ja hygieniasta kyllä.

• paikkansa,

Ei sovi, poltosta syntyy erilaisia yhdisteitä joita ei ole hyvä yhdistää ruokaan. PAH-yhdisteet joita poltossa tulee ovat kaikki enemmän tai vähemmän karsinogeenejä.
        Eli älä käytä käpyjä grillaamiseen.

• vanha kokki
        hygienia juttua kirjoitti:

Enpä löytänyt juttua kävyistä Eviran sivuilta.

Grillauksesta ja hygieniasta kyllä.

Ihan vain osoitteella, kävyt ja grillaus, eiköhän avaudu useampiakin tiedonlähteitä.

• Anonyymi

Grillaaminen ei ole terveellisen ruan valmistusta, ei millään grillillä.
        Itse olen kyllä valmistanut ruokaa käpyjä ja puuta polttamalla.
        Hiilet on aina loppu ja sitten sytytys nesteellä ei VOI olla terveellistä.

• Skäri

Tulee myrkyllisiä yhdisteitä.

• turvallista

Entä jos käyttää käpyjä vaan grillin sytytyksen apuna? Varsinainen hiillos klapeilla. Kävyt ehteisivät palaa ennen lihojen grilliin laittamista.

Pääasiassa koivu- ja leppäklapeja. Mutta entäs mänty? Männyssähän on pihkaa!

• pihkapuuta

pihkapuun hiilistä kuten myös kävyistä syntyy näitä epäterveellisiä yhdisteitä.

• vanha kokki
        pihkapuuta kirjoitti:

Paras hiillos syntyy pyökistä, tammesta, lepästä, koivusta jne. Kuten edellä on mainittu, pihkaiset puut eivät käy, eli lähes mikä tahansa lehtipuu on suositeltavampaa, kuin kuusi, mänty tai kataja.
        Pisimmän hiilloksen saa puna tai valkopyökistä, esimerkiksi vanhat mankelitukit ovat laatukamaa, niitä on vain vähän enää saatavilla.

• grillissä???
        pihkapuuta kirjoitti:

Kuinka nopeasti pihka palaa pois?

Jos alkuun polttaa käpyjä ja männyn kalikoita, ja sitten lataa päälle koivuklapeja, onko turvallista?

• poltat
        grillissä??? kirjoitti:

Kuinka nopeasti pihka palaa pois?

Jos alkuun polttaa käpyjä ja männyn kalikoita, ja sitten lataa päälle koivuklapeja, onko turvallista?

jos mieles tekee. Eiköhän tässä ole jo tullut selväksi, että ei suositella. Mutta, jos teillä päin ei ole kuin käpyjä niin niillähän se on sitten grillattava.

• pera peräkartio

Tietenkin, kävyt toimivat oivina sytykkeinä. Ne maistuvat maukkailta grillattuinakin, ette tarviste kuin ripauksen suolaa ja oivan tukun rasvaa! namskis.:P

• sammaleista potkua?

Suositko meri-, ruoka-, taikka mineraalisuolaa?

• grilli-kake
        sammaleista potkua? kirjoitti:

Suositko meri-, ruoka-, taikka mineraalisuolaa?

kyllä tuo merisuola on käpyjen maustamiseen parasta. tuo aiemmin mainittu tukku rasvaa korvautuu parilla pullolla kolmostakin. ;-)

• Anonyymi

mä käytän grillaukseen ainoastaan ekvadorin sademettästä tuotua ikiaikaista ponsai-puuta se palaa nättillä liekillä kun heitän siihen saimaannorpan entrekootteja käristymään ohisaloa äänestän ainoastaan kun se on niin niin hyvännäkönen

• Anonyymi

Grillijuhliin olen pilkkonut vanhoja autonrenkaita ja kertonut vieraille olevani michelin kokki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4875
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      498
      1541
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      923
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      850
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      758
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      57
      717
    Aihe