Itselleni ilmaantui reilu noin kymmenen vuotta sitten suonikohju polveen. Pikku hiljaa se on pahentunut ja pahentunut. Nyt alkaa oleen jo sen verran pahan tuntuinen että jotain tarvisi tehdä. Seisaalteen kohjut on kauheena rypäleenä polvessa ja polvi puutuu helposti, reiden suonta jomottaa jatkuvasti, sääret ovat kipeät, ja nilkkakin ihan jumissa. Teen sellaista työtä että olen pystyssä koko päivän, juoksen rappusia sun muuta. Taidan joku päivä soittaa kunnalliseen, saada ajan kirurgille ja antaa hänen arvioida tilanne, jos pääsisi kunnalliseen leikkaamaan. Jos ei, tai jonossa joutuu olemaan vuosi tai enemmän, niin sitten teen sen yksityisellä. Eikös se ole jotain 1500 € luokkaa?
Eli ihan kysymyksiä sitten..
Kauanko teillä on ollut suonikohjuja, ennenkuin olette päättäneet tehdä niiden poistamiseksi jotain?
Kuinka pahoja kohjut on ollut?
Oletteko käyttänyt kunnallista vai yksityistä leikkausta?
Millaista on ollut ja paljonko maksaa?
Paljonko kunnaliseen on joutunut jonottamaan?
Jos koko koipi on operoitu, paljonko on jääny arpia ja kuinka ne on kadonnut?
Paljonko on tullut sairaslomaa ja kuinka jalka on kuntoutunut?
Onko kohjut uusiutunut nopeasti?
Ise olen vasta 25 vuotias mies. Vaivan olen saanut perintönä, niinkuin kaikki muutkin vaivat ...prkl..
Kysymysten tulva suonikohjuista...
13
4512
Vastaukset
- ei näy
Moi!
Vastausten tulva puuttuu,enkä minäkään sitä pysty tekemään. Olen vanhempaa ikäluokkaa ja toimenpiteet on tehty "ennen" eli vanhoilla systeemeillä, paitsi viimeinen.
Minulla oli sukuperintönä kohjurypäs polven sisäpuolella jo 13-vuotiaana. "Rotuporsas" sanoi lääkäri,kun muutakin perinnöllistä oli vaivana!
Ensimmäiseen leikkaukseen menin parikymppisenä. Leikkuupöydällä olen ollut seitsemän kertaa, milloin molemmista koivista, milloin toisesta. Aina yksityisellä, hinnasto on jo vanhentunut.... Viimeksi leikattiin -84. En ollut
koskaan ollut oikein kipujalkainen, ennenkuin -89 nilkat turposivat ja tulivat kävelyaroiksi. Vaihtoehtona oli tutkimukset ja leikkaukset yhteen jalkaan kerrallaan tai ns. lääkinnällisten hoitosukkien käyttö. Valitsin sukat välttääkseni pitkät sairaslomat. Sukilla välttää kivut. Nyt joutaisin leikkauksiin, mutten vielä ole kokenut sitä tarpeelliseksi,mutta ehkä jonain päivänä ajan kirurgille ultraan.
Kohjuthan eivät sinänsä uusiudu,niitä vain tulee lisää uusia jos on tullakseen,sitä ei voi etukäteen tietää. Lääkäri voinee ennustaa.
Yksityinenkin voi laittaa lähetteen kunnalliseen sairaalaan.
Asia kannattaa joka tapauksessa hoitaa -tsemppiä vaan.
JA TE NUOREMMAT KOKENEET,VASTATKAA TÄLLE KUNDILLE TUOREEMMILLA TIEDOILLA!- mmallikas
Kiitos, että vaivauduit. Varasin tänään ajan kunnalliselle lääkärille, joka antaa oman arvionsa ja sitten ehkä pääsee kunnalliselle kirurgille, joka antaa omansa. Vähän epäilyttää, mutta katsotaan. Lääkäri on tosin vasta parin viikon päästä. Voipi olla että sitten joutuu varaan yksityiseltä aikaa kuitenkin. Jotenkin tylyltä kuulosti jo pelkkä varauslinjan eukko.. :S
- hoitaa pois
mmallikas kirjoitti:
Kiitos, että vaivauduit. Varasin tänään ajan kunnalliselle lääkärille, joka antaa oman arvionsa ja sitten ehkä pääsee kunnalliselle kirurgille, joka antaa omansa. Vähän epäilyttää, mutta katsotaan. Lääkäri on tosin vasta parin viikon päästä. Voipi olla että sitten joutuu varaan yksityiseltä aikaa kuitenkin. Jotenkin tylyltä kuulosti jo pelkkä varauslinjan eukko.. :S
koska pahenee ajan mittaan.Itse olin 5 vuotta sitten yksityisellä.Oli tosi kivuton homma.Suoraan töihin.Vaan tulos ei ollut hyvä,jäi ikävät arvet.Nyt olin pari kk sitten kunnallisella puolella.Tehtiin "perinteiseen"tapaan leikkaus.Olen tosi tyytyväinen.Kivut ja kova turvotus ja kutina pois.Jäähän niistä arpia,vaan ei pahoja.Minulla oli koko jalan alueella niitä,nilkka tosi turvonnut ja iho melkein rikki.Lääkärissä käynnin jälkeen meni 3kk että tuli kutsu kirran polille.Ja siitä se 5kk tuli kutsu päiväkirurgiaan.Kipeä se jalka oli.Olin 4 viikkoa lomalla,kolme olisi riittänyt.
- Kokemusta myös
hoitaa pois kirjoitti:
koska pahenee ajan mittaan.Itse olin 5 vuotta sitten yksityisellä.Oli tosi kivuton homma.Suoraan töihin.Vaan tulos ei ollut hyvä,jäi ikävät arvet.Nyt olin pari kk sitten kunnallisella puolella.Tehtiin "perinteiseen"tapaan leikkaus.Olen tosi tyytyväinen.Kivut ja kova turvotus ja kutina pois.Jäähän niistä arpia,vaan ei pahoja.Minulla oli koko jalan alueella niitä,nilkka tosi turvonnut ja iho melkein rikki.Lääkärissä käynnin jälkeen meni 3kk että tuli kutsu kirran polille.Ja siitä se 5kk tuli kutsu päiväkirurgiaan.Kipeä se jalka oli.Olin 4 viikkoa lomalla,kolme olisi riittänyt.
Lähtikö sinulta nilkasta turvotus pois? Minulta
leikattu oikeasta jalasta suonikohjut, muutama ihan pieni, ei häiritsevä arpi jäi ja ei ole tullut takaisin muuten kuin nilkka vieläkin turvoksissa ja mustanakin. Kipuja on aika-ajoin, varsinkin kesähelteillä mutta olen saanut apua syömällä
Venastat kapseleita, saa apteekista, v.pun. paketti. Leikkaukseen pääsin n. puolessa vuodessa.
- Dazex
Viime aikoina on tullut uusia hoitomuotoja suonikohjujen hoitoon, mm. laser- ja vaahtoruiskutushoito. Valitettavasti nuo hoidot ei käy ihan kaikille. Verisuonikiurirgi osaa arvioida parhaan hoitomuodon. Riippuu paljon lääkäristä ja vaivasta millaisia arpia jää. Jos olen työssäni oikein ymmärtänyt suonikohjuja ei ihan pienestä syystä enää leikatakaan. Oireiden täytyy olla suht hankalat. Mutta tuonkin kirurgi osaa sitten arvioida. Enempää en osaa auttaa, sorry.
- mmallikas
Huomenna pääsee vihdoin kunnalliseen lääkäriin. Ja pitäää vain toivoa että pääsee vielä kirurgillekkin jotta saisi lisä informatiota..
- mmallikas
Jee, Omalääkäri oli sitä mieltä että kannattaa hoitaa ja laittoi lähetteen kirurgille. Suositteli itse että, viimeistään talvella leikattaisi. Leikkausjonot riippuvat taas kirurgista ja siitä kuinka "kiireellinen" leikkaus on.
- Jää pahat arvet
Itselläni vain suonikohjut lisääntyivät vaahtoruiskutuksen myötä. Lisäksi sain tosi ikävän näköisiä ruskeita jälkiä niihin kohtiin, missä suonet ennen menivät.
En suosittele siis vaahtoruiskutusta. Kallista, kivuliasta, ja lopputulos on pahempi kuin mistä lähdettiin. - mmallikas
Jää pahat arvet kirjoitti:
Itselläni vain suonikohjut lisääntyivät vaahtoruiskutuksen myötä. Lisäksi sain tosi ikävän näköisiä ruskeita jälkiä niihin kohtiin, missä suonet ennen menivät.
En suosittele siis vaahtoruiskutusta. Kallista, kivuliasta, ja lopputulos on pahempi kuin mistä lähdettiin.Olen lukenut kanssa että tuo vaahtoruiskutus on vahän niinkuin arpapeliä. Lienee helpompi tehdä kun normaali leikkaus. Toivottavasti ne ruskeat jäljet lähtevät pois. Ehkä se vie vaan aikaa?
- mmallikas
Jee, pääsin kunnalliseen leikkausjonoon :)
- samassa veneessä
Onnea leikkaukseen pääsystä!Itse pääsen parin viikon päästä vasemman jalan operointiin kunnalliselle.Olen alle 30 v ja kärsinyt asteittain pahenevista kohjuista jo 15 vuoden ajan.Jalkojen väsyminen ja turvotus etenkin kesähelteillä on tukalaa.Sortseja ja hametta kun ei voi pitää ruman jalan vuoksi.Suvussa on lisäksi runsaasti taipumusta veritulppiin.Odotan kovasti leikkauksen onnistuvan.Rumemmaksi jalka tuskin voi tulla...
- mmallikas
....Ja vain jälkihoitoa ja tikkienpoistoa vaille valmis. :)
Aamulla olin noin puoli 11 Hatanpäällä. Ensin vaihdoin hienot potilasvaatteet päälle, sitten oli hoitajan haastattelu, kirurgi kävi tapaamassa ja viimeiseksi anestialääkäri. Siinä välissä hoitaja kertoi miten tulisi toimia aluksi ja leikkauksen jälkeen, jotta toipuminen lähtisi kunnolla käyntiin. Kirurgi piirsi jalkaani viivoja, mistä leikkelee ja kertoi vähän toimenpiteestä. Anestialääkäri lupasi suonensisäistä "hälläväliä"-lääkettä. Ennen leikkaussaliin menoa sain kipulääkkeen.
Leikkaus saliin pääsin hieman ennen kahtatoista. Ensin laitettiin tarvittavat tarkkailulaitteet kiinni, sydänjuttu rintaan ja sormenpäähän pulssijuttu, sekä verenpainemittausjuttu käsivarteen. Sitten käteen laitettiiin tippa (tämä vaihe oli kivuliain) ja tipan sekaan anestialääkäri antoi sitä edellämainittua lääkettä. Sitten hoitajat väänsivät minut sikiöasentoon vasemmalle kyljelle ja anestialääkäri työnsi puudutuspiikin selkänikamieni väliin alaselkään. Siinä ei tuntunut kuin pieni ihopistos, koska neula oli todella ohut.
Seuraavaksi hoitajat käänsivät minut taas selälleni, pesivät jalan ja sitoivat sitä ja nostivat sen roikkumaan ilmaan.
Puudutus alkoi vaikuttamaan aika nopeasti ja olosta tuli todella löysä. "hälläväliä"-lääke auttoi sen verran, että rentouduin. Pysyin kyllä hereillä ja kuulin jotain puhetta, mutta en kyennyt keskittymään siihen. Näin muutamia valveunia, mutta olin kuitenkin tietoinen mitä tapahtuu. Hoitaja antoi minulle myös korvalappustereot, joilla kuuntelin Voicea, johon en myöskään hirveästi kyennyt keskittymään, mutta auttoi se olemaan kuulematta mitä muut puhuivat.
Leikellessä en tuntenut juurikaan mitään, jotain pientä ronkintaa ja kun kirurgi veti suonta pätkissä ulos, tunsin ihan jotain pientä. Jalkaterää lähemmäksi mentäessä tunto oli voimakkaampaa ja anestialääkäri laittoi vähän kipulääkettä tipan mukaan. Leikkaus kesti hieman vajaan tunnin, mutta tuntui todella nopealta toimenpiteeltä. Lopuksi jalkaan laitettiin tikit ja teipit ja se sidottiin. Sitten pääsin heräämöön.
Heräämössä makailin tovin ja lueskelin lehtiä sain myös lisää särkylääkettä. Puolentunnin-tunnin päästä pystyin taivuttamaan hallitusti jalkoja. Sitten sain syödä ja juoda ja uuden särkylääkkeen :).
Puudutuksen katoaminen kesti useita tunteja, oikeasta jalasta se lähti nopeasti, mutta vasemmasta jalasta ja perseestä puudutus kesti kadota pitkään. Kamalinta oli kuitenkin kun kivissä ja peeniksessä ei ollut ollenkaan tuntoa, aivan hirveää :O
Kun viimein suostuin kävelemään, en vieläkään tuntenut kyseisiä paikkoja kunnolla, siis kalleuksia ja persettä. Kävelin pienen matkan vessaan ja asioin tarvittavat kuseskelut, helppoa ei ollut sekään heti. Sitten sain luvan vaihtaa omat vaatteet.
Ei ollut kovin helppoa ottaa vaatteita pois saatikaan laittaa sukkia ja kenkiä jalkaan. Asteikolla 1-10 kipu oli silti ehkä vain neljässä, mutta paikat olivat kovin kankeat ja tuntui siltä että olisi istunut jonkun reijän päällä kun perse oli vielä puuduksissa.
Puolen tunnin päästä tuli kyyti ja puudutus oli oikeastaan kokonaan poissa, kävely sai veren kiertämään paremmin.
Kotiin tultua sai vihdoin syödä ja popsia yhden särkylääkkeen. tunnin päästä otan yhden ja sitten pitää koittaa nukkua yö.
Aamulla kattellaan mitä siteen alta löytyy, varmaan hienot sateenkaaren värit mustelmista ja verenpurkauksista. Sunnuntaina saa vasta mennä suihkuun. Ja lomaa on näillä näkyvin vuoden loppuun asti.
Kyl se tästä lähtee... - Tanja2790
Hei minulla tuli 6kk:tä sit suonikohju vasempaan jalkaan ja ei ole muuten vaivannut kun et välillä tuntuu et alkais vetää suolta tai nyt Viim.aikoina tuli sellaista pistellä ihan kun neulalla tökkäsi joka askeleella. Kävin leirissä ni sano et sit vasta leikattaan kun on tullut tulos tai hirveät säryt.ja tää oli kunnallinen ni mitä teen? Äidilläni oli molemmissa jaloissa suonikohju.pelottaa ihan aikana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1107020- 954521
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista524257Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee493617- 513598
- 1923545
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242999- 492589
- 131964
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.191882