Kyselisin onko kohtalotovereita olemassa ja miten on raskauden aikana todettu ja hoidettu.
Itse juuri kotiutuneena jäin vaille vastausta kipuihin (itse siis epäilen kystia, on ollut vaivana naperosta asti) ja suurimmaksi syyksi vaivan selvittämättömyyteen sanoivat sen, ettei näe ultralla mitään, kun kohtu on tiellä. Viikkoja on nyt 22.
Kivuista päätellen kyseessä oli siis puhkeava kysta, mutta muita mahdollisuuksia olisi ärtynyt umpisuoli (kirurgin mukaan ei voi olla syy) tai suolenmutka/ ärtynyt suoli (suolen tyhjennys ei vaikuttanut kipuun)..joten vaihtoehdot ovat vähissä. Olisiko muita vielä olemassa?
Hoidossaolo ajan KAIKKI verikokeet olivat ok, samoin virtsa. Senkka normaali, sokerit koholla vain tipan takia. Miten tuo on mahdollista?
Kipu oli asteikolla 1-10 reippaat 10 ja kipupiikit veivät kivusta vain "terän" pois. Pysyin tajuissani ja kivuissa 3 vrk, ja kipua oli oik. munasarjan kohdalla, samoin vasemmalla (säteili?). Se säteili yläselkään ja sääreen asti ja koko vatsa (ei siis osin!) oli myös kosketusarka. Ylävatsaa myöten.
Jäin siis ilman diagnoosia ja (jälki-?) kipuja on edelleen. Olo on onneton enkä ole mitenkään terve kyllä vielä; voimat hukassa, heikottaa ja kaikki liikkuminen vaikeaa. Nyt kipu on aaltoilevaa; pahenee hetkeksi kerrallaan ja häipyy, mutta (oik.munasarjan kohdalla) on koko ajan "tykyttävä tunne", että kipeä on, jotain siellä tapahtuu ja pelkään sen pahenevan minä hetkenä hyvänsä.
Pärjään ilman kipulääkettä ja haluan näin ollakin, koska saan seurattua kivun astetta ja sitä jos alkaa pahenemaan taas.
Kertokaa kokemuksia, miten teillä on saatu mahdolliset kystat todettua ja miten on hoidettu pois. Auttaisi hiukan tässä pähkäilyssä, että mikä oli syynä.
Aiemmin kun elin lääkärien sanojen takia luulossa, että raskaus veisi kystat ja endometrioosin mennessään. Tämä on siis huuhaata; vain hyvin harvalla nuo vaivat koskaan katoaa -edes raskauden aikana- kun ne kerran saa.
Minut oltaisi leikattu, ellei kivut olisi alkaneet hellittämään. Onko leikkaus todellakin ainoa keino löytää ja nähdä hoitaa mahdolliset raskausajan kystat?
Minua myös varoiteltiin vaikeasta loppuraskaudesta, jos kyseessä on (uusiutuneet huom, on ollut noin 2v taukoa, ettei ole ollut munasarjoissa kystia) kystat.
Kipujen takia varmasti olo tulisi olemaan tukala, mutta onko muita syitä olemassa? Kaipaan vakavasti kertomuksia ja kokemuksia aiheesta, ketuttaa -paljon- tämä tietämättömyys ja tunti kerrallaan eläminen!
Raskaus ja kystat!
5
9846
Vastaukset
- rv31
Omaan kokemukseeni pohjautuen, epäilen, että kipusi olivat todellakin kystasta johtuvaa, kuten epäilitkin. Minulla oli vastaava kokemus ennen raskaaksi tuloa ja kaikki oireesi vastasivat omia kipujani. Tämän yhden todella kipeän kystan puhkeamisen jälkeen minulla on ollut useita ei niin kipeitä kystia (yleensä ovulaation tai kuukautisten aikaan). Kysta on kohdallani aina oikeassa munasarjassa oleva pieni keltarauhasrakkula, joka puhkeaa itsestään.
Kun tulin raskaaksi, ekassa ultrassa havaittiin taas oikealla puolella kysta. Oikea munasarjani kipuili säännöllisesti ja jossain vaiheessa kysta särkyi. Se tapahtui todennäköisesti rv20, jolloin tuli hieman ruskeaa tiputteluvuotoakin (samanlaista tiputtelua tuli ennen raskauttakin kystan hajotessa). Sama tapahtui vielä rv28 (siis kivut ja tiputtelu). Sairaalassa ei syytä löydetty, kun kohtu esti munasarjojen näkemisen, mutta muutakaan syytä vuodolle ei keksitty.
Minulla kystien tuoma kipu on vähentynyt raskauden edetessä ja ilmeisesti kystiakin on ollut vain nuo kaksi pientä. Oloni on vain parantunut nyt raskauden loppuaikana.
Minulle kystia alkoi tulla pillereiden lopettamisen jälkeen. Samalla kuukautis- ja ovulaatiokivut muuttuivat helvetillisiksi. Toivottavasti tilanne muuttuu raskauden jälkeen.- Milian*
Kiitos vastauksestasi :)
Kyselisin vielä tuosta kivusta, kun en osaa sitä ilmeisesti tarpeeksi tarkkaan kuvailla hoitohenkilökunnalle..
Asteikolla 1-10, mitä arvioisit sinulla olleiden kipujen asteeksi pahimmillaan? Verrataan vaikka esim. supistuksiin. Itse keskenmenoja kärsineenä sanoin sairaalassa kipujen asteeksi sen 10 , eivätkä uskoneet millään kun ulvoin supistusten olevan lasten leikkiä sen rinnalla mitä koin.
Pystyin paikallistamaan ja näyttämään sormella kohdat, mistä vatsa oli kipein eli mistä kipu lähti ja säteili ympäriinsä.
Silti jäin ilman vastauksia ja se ärsyttää. Edelleen elän vain hetki kerrallaan, sillä kipuja on koko ajan, liikkuminen vaikeaa jne. Neuvoiksi olen saanut levon ja särkylääkkeet (mitä en halua ottaa). Pahentuessa takaisin sairaalaan saamaan lääkkeet piikkinä ja tod.näk. leikkaukseen.
Muistelin teini-ikää, jolloin minulla oli pahimmat kystat koskaan; jouluomenan kokoinen (suurin) kohdun takana vei tajunkin pois ennen kuin puhkesi jne. Tämä kipu on niin samanlaista kuin sen aikainen, ei sellaista voi unohtaa millään!
Puhuttiinko sinulle missään vaiheessa tutkimuksia, milloin ehkä leikataan?
Jäin miettimään, että kuinka pitkälle tarvitsee kipujen ja tuskan mennä, ennen kuin avataan ja katsotaan..ja miten tämä vaikuttaa nyt toistaiseksi terveen oloiseen vauvaan..eihän jatkuvassa adrenaliinissa ja stressihormoneissa lilluminen voi kovin hyvää tehdä?
Ja miten kystien leikkaaminen; nehän ilmaantuvat takaisin miten sattuu. Eli kun yhden leikkaa niin viikon päästä voi olla jo seuraava aiheuttamassa tuskaa. MIten tästä kierteestä voisi muuten päästä eroon raskauden aikana, kun mitään hormoneita ei voi syödä?
Kiitokset etukäteen vastauksesta, jos ehdit ja voit sen laittaa :) - rv31
Milian* kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi :)
Kyselisin vielä tuosta kivusta, kun en osaa sitä ilmeisesti tarpeeksi tarkkaan kuvailla hoitohenkilökunnalle..
Asteikolla 1-10, mitä arvioisit sinulla olleiden kipujen asteeksi pahimmillaan? Verrataan vaikka esim. supistuksiin. Itse keskenmenoja kärsineenä sanoin sairaalassa kipujen asteeksi sen 10 , eivätkä uskoneet millään kun ulvoin supistusten olevan lasten leikkiä sen rinnalla mitä koin.
Pystyin paikallistamaan ja näyttämään sormella kohdat, mistä vatsa oli kipein eli mistä kipu lähti ja säteili ympäriinsä.
Silti jäin ilman vastauksia ja se ärsyttää. Edelleen elän vain hetki kerrallaan, sillä kipuja on koko ajan, liikkuminen vaikeaa jne. Neuvoiksi olen saanut levon ja särkylääkkeet (mitä en halua ottaa). Pahentuessa takaisin sairaalaan saamaan lääkkeet piikkinä ja tod.näk. leikkaukseen.
Muistelin teini-ikää, jolloin minulla oli pahimmat kystat koskaan; jouluomenan kokoinen (suurin) kohdun takana vei tajunkin pois ennen kuin puhkesi jne. Tämä kipu on niin samanlaista kuin sen aikainen, ei sellaista voi unohtaa millään!
Puhuttiinko sinulle missään vaiheessa tutkimuksia, milloin ehkä leikataan?
Jäin miettimään, että kuinka pitkälle tarvitsee kipujen ja tuskan mennä, ennen kuin avataan ja katsotaan..ja miten tämä vaikuttaa nyt toistaiseksi terveen oloiseen vauvaan..eihän jatkuvassa adrenaliinissa ja stressihormoneissa lilluminen voi kovin hyvää tehdä?
Ja miten kystien leikkaaminen; nehän ilmaantuvat takaisin miten sattuu. Eli kun yhden leikkaa niin viikon päästä voi olla jo seuraava aiheuttamassa tuskaa. MIten tästä kierteestä voisi muuten päästä eroon raskauden aikana, kun mitään hormoneita ei voi syödä?
Kiitokset etukäteen vastauksesta, jos ehdit ja voit sen laittaa :)Ennen raskautta, kun minulla oli suuri kysta, kivut olivat luokkaa 10 . Kystan puhjetessa kylmä hiki valui kasvoilta, en voinut liikkua. Olin vain kyykyssä ja keskityin hengittämiseen. Sairaalassa annettu kipupiikki auttoi hieman, mutta olin todella kipeä pari päivää. Seuraavan viikon ajan oikea munasarja oli arka ja jouduin syömään kipulääkkeitä selvitäkseni arjesta. Olen synnyttänyt kerran ja avautumisvaiheen supistelukipu ei ole läheskään niin pahaa kuin minulla oli tuolloin tuon kystan kanssa.
Minulle ei ole hoidosta puhuttu, sillä tuon jälkeen minulla on ollut vain todella pieniä kystia raskausaikana. Niin pieniä, että Panadol helpottaa parin päivän säteilevään kipuun. Pystyn kuitenkin sormella osoittamaan, missä kipupesäke on ja siitä kipu säteilee ympäriinsä. Mutta mielestäni tilanne on ollut hyvä koko raskauden ajan ja helpottanut, mitä pitemmälle raskaus on mennyt. Nähtäväksi jää, millaiseksi tilanne muuttuu raskauden jälkeen.
Ota ihmeessä särkylääkettä, että saat rauhan kivulta ja saat keskittyä raskauteen. Jos tilanne pahenee niin luulen, että tunnet sen kipulääkkeen läpikin. Minä kävin alkuraskaudesta yksityisellä gynellä ja sain sieltä voimakkaammat kipulääkkeet, joita en kuitenkaan ole tarvinnut. Julkiselle puolelle en enää kystien takia mene (ellei puhkea ja joudun ensiapuun). Olen muuten ymmärtänyt, että kipu johtuu siitä, kun kystan neste valuu vatsaonteloon. Muistaakseni. - Milian*
rv31 kirjoitti:
Ennen raskautta, kun minulla oli suuri kysta, kivut olivat luokkaa 10 . Kystan puhjetessa kylmä hiki valui kasvoilta, en voinut liikkua. Olin vain kyykyssä ja keskityin hengittämiseen. Sairaalassa annettu kipupiikki auttoi hieman, mutta olin todella kipeä pari päivää. Seuraavan viikon ajan oikea munasarja oli arka ja jouduin syömään kipulääkkeitä selvitäkseni arjesta. Olen synnyttänyt kerran ja avautumisvaiheen supistelukipu ei ole läheskään niin pahaa kuin minulla oli tuolloin tuon kystan kanssa.
Minulle ei ole hoidosta puhuttu, sillä tuon jälkeen minulla on ollut vain todella pieniä kystia raskausaikana. Niin pieniä, että Panadol helpottaa parin päivän säteilevään kipuun. Pystyn kuitenkin sormella osoittamaan, missä kipupesäke on ja siitä kipu säteilee ympäriinsä. Mutta mielestäni tilanne on ollut hyvä koko raskauden ajan ja helpottanut, mitä pitemmälle raskaus on mennyt. Nähtäväksi jää, millaiseksi tilanne muuttuu raskauden jälkeen.
Ota ihmeessä särkylääkettä, että saat rauhan kivulta ja saat keskittyä raskauteen. Jos tilanne pahenee niin luulen, että tunnet sen kipulääkkeen läpikin. Minä kävin alkuraskaudesta yksityisellä gynellä ja sain sieltä voimakkaammat kipulääkkeet, joita en kuitenkaan ole tarvinnut. Julkiselle puolelle en enää kystien takia mene (ellei puhkea ja joudun ensiapuun). Olen muuten ymmärtänyt, että kipu johtuu siitä, kun kystan neste valuu vatsaonteloon. Muistaakseni.Kyllä meillä on niin samanlaiset oireet ja tunnehdinnat ja kaikki, että kystat tämän minunkin tuskaisuuden aiheuttaa.
Sama juttu oli minulla kun se kysta ilmeisesti puhkesi; kylmä hiki joka puolella, vesi lensi silmistä ja jalat ei pitäneet alla. Ei kärsinyt liikahtaa yhtään ja samaan aikaan kuitenkin lääkärit kopeloivat ja painelivat mahaa. Ulvontahan siinä pääsi moneenkin kertaan.
Kipupiikit vei tosiaan vain sen ns. terän pois ja muut ainekset vasta teki sen verran sekavaksi, että sain nukuttua hieman.
Kaikenkaikkiaan ihan hirvittävä kokemus..toivo kenellekään sitä tuskaa!
Noita särkylääkkeitä en uskalla ottaa itseni takia; olen aikamoinen menijä jos vain olen kunnossa, enkä sitten osaa olla paikoillaan ellen muista joka hetki, mitä voi olla tulossa ellen nyt lepää kunnolla. Kestän tämän "jälkisäryn" kyllä, vaikka pirullista on, mutta tiedostan tosiaan kokoa ajan tuon kivun ja voin seurata sen muuttumista jatkuvasti.
Minulla tämä oli ensimmäinen kystiin viittaava kohtaus tämän raskauden aikana, ja sain varoituksen tuskien täyteisestä loppuraskaudesta, jos uusii piankin. Niillä on kuulema taipumus vaivata sitten loppuun asti jos pariin kertaan peräkkäin ilmaantuu.
että ei voi muuta nyt tehdä kuin toivoa parasta, levätä ja levätä ja levätä...Kammottavaa tällaiselle sähköjänikselle kun ei osaa olla paikoillaan ollenkaan :D
>>>Olen muuten ymmärtänyt, että kipu johtuu siitä, kun kystan neste valuu vatsaonteloon. Muistaakseni.
mulla löyty pieni lihaskasvain kohdun suulta rv5,joka aiheutti aluksi kaksi viikkoa verenvuotoa. muutaman viikon päästä
alkoi kamala kipu alavatsan molemmin puolin,sekä selässä ja "istuma-alueella". vietin sairaalassa kipulääkityksessä vuorokauden ja syyksi selvisi endometrioosi. olin siis viikolla 8.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997853- 1075617
- 2754881
- 494843
- 763607
- 512859
- 632605
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222468Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294