Hitsaus akkukaapelit kiinni

Mikä hajoaa?

Hitsailin passatin (-88 1.6bensa) helmoja ja ottanut akunjohtoja irti. Sen jälkeen rupes ajaessa valot himmeneen eli varmaan ei lataa. Mistä kannattaisi aloittaa vianhaku? Onko laturi uusittava jos diodit kärvähtäneet vai selviääkö pelkällä jännitteensäätäjän vaihdolla?

11

12161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmeessä

      diodeilla ja jännitteensäätäjällä ei ole mitään tekemistä toistensakanssa

    • mitään

      Ei pitäisi akunjohdot kiinni ollessa hajota mitään. Joissain oppaissa jopa suositellaan johtojen kiinnipitoa, lyijyakku kun toimii varsin hyvänä "puskurina" mahdollisille kiertäville virroille.

      En ole koskaan ottanut mistään hitsaamastani autosta akunjohtoja irti, mitään ei ole koskaan hajonnut. Yleensähän hitsattava paikka on varsin kaukana moottoritilasta ja virtahan kulkee lyhintä reittiä pitkin hitsauskoneen navasta toiseen.

      Latauksen voit tarkistaa ihan yleismittarilla, auto käynnissä pitäisi jännitteen olla karkeasti 13-15V.

      • Indusoitumisesta?

        "Yleensähän hitsattava paikka on varsin kaukana moottoritilasta ja virtahan kulkee lyhintä reittiä pitkin hitsauskoneen navasta toiseen."

        Näinhän se on, mutta vaikka hitsattava paikka ja varsinainen hitsauksen virtapiiri olisikin vaikka takapuskurissa, voi silti auton korirakenteessa ja johtosarjoissa indusoitua hetkellisesti suuriakin jännitteitä.

        Varminta on ottaa miinuskaapeli irti, ei se niin iso homma ole että kannattaisi siltä välttyäkseen riskeerata laturin tai muitten sähkölaitteiden kunto.


      • täydellinen,,,

        tietämättömyys voi tuoda tuollaisen varmuuden. Virta ei tosiaankaan kulje lyhintä reittiä, vaan kaikkealta mistä se suinkin pääsee.

        Virran suuruus on jännite jaettuna vastuksella, joten harhavirrat voivat olla hyvinkin pieniä, mutta riittävän suuria tuhotakseen elektroniikkaa.


      • da.da

        näin on varsinkin jos ja kun hitsin maadotuksen laittaa siihen kappaleeseen mitä hitsaa ei se minnekään kierrä.


      • mikä hajoaa?
        da.da kirjoitti:

        näin on varsinkin jos ja kun hitsin maadotuksen laittaa siihen kappaleeseen mitä hitsaa ei se minnekään kierrä.

        maadoitus oli parinkymmenen sentin päässä samassa helmassa jota hitsasin. Siltikin laturi hajosi.

        Tarkemmin tutkiessa siitä oli käämi poikki roottorista. Liukurenkaista mitattaessa vastus oli ääretön. Normaalisti siinä kuulemma pitää olla 4 ohmin paikkeilla vastusta.

        Kaverilta sain käytetyn laturin ja taas toimii. Kiitoksia kaikille vastanneille. Nyt tiedän ottaa maakaapelin aina pois akusta hitsatessa.


    • irti,,

      Kyllä ohjeena on ollut irroittaa akun miinuskaapeli hitsitöitä varten ja perusteena, että vaihtovirtalaturin diodit voi kärähtää.
      Ja jos ne meni, niin taitaa olla helpompi vaihtaa koko laturi ja silloihan se säädinkin vaihtuu nykykoslissa myös (laturin persuksissa).

      • mikä hajoaa?

        noita diodeja saa erikseen tuohon, eikö niitä voi pelkästään vaihtaa? onko vaikea homma?

        Normaalisti olen ottanu miinusjohdon irti, mutta kaveri hehkutti ettei ikinä ole ottanut hitsatessa johtoa irti ja mitään ei ole sattunut. Siks en pitänyt niin tärkeänä. Siinä ne nähdään hyvät neuvot.


      • Hitsaillut ja kämmännytkin

        Ohjeita ajoneuvon hitsailuihin on syytä noudattaa. Akun kaapelit irti heti ekaksi, laturin piuhat irti lisäksi kaikkien herkkien lisälaitteitten, sytytysboksien, ruiskuboksien, hälyttimien ym. laitteitten piuhat (ovat yleensä sellaisilla liittimillä kytketty, joita ei voi väärin asentaa. Siksi, että jännite/virtapiikit rikkoo elektroniikkaa hyvin helposti. Toinen tärkeä asia on se, että rauta/teräs ruostuneena on todella huono sähkönjohdin kupariin verrattuna. Jos maadoituspiste on liian etäällä korissa/lohkossa, saattaakin käydä niin, että hitsausvirta "oikaisee" auton johtimia myöten muutamakaan 1.5 m2 johdin ei hitsausvirralle oo, kuin hehkulanka, joka palaa hetkessä. Maadoitus on syytä ainakin pitää samassa auton osalohkossa, joka on varmasti suoraan yhteydessä hitsattavaan osaan (ruostunut pelti ei koskaan ole hyvä johdin). Usein hitsauksen jälkeen alkaa auton sähkölaitteet "kummittelemaan" joskus löytää vian auton johdinsarjoista, tai maadoituskaapeleista jotka on menneet toimimattomiksi väärin toteutetun hitsauksen seurauksena. Huom! Jos autonne radio alkaa rahahtelemaan epätasaisella tiellä ajettaessa, niin viekää autonne, sekä radio jonkun sähkömiehen tutkittavaksi, ja käskekää tarkistaa auton alustan ja korin välisten maadoitusten kunto ihan johtimet irroittamalla ja tarvittaessa johtimet/maajohtimet uusimalla. Kiertäkää kaukaa myös sellaiset vanhemmat autot joihin on rakennettu huonosti/epäsiististi johdotettuna, stereoita, lisävaloja sun muuta krääsää, tai ensi töiksenne poistakaa ne johtimineen. Oon muutaman kerran laiskuuttani, tai saamattomuuttani polttanut tällaisten asennusten seurauksena hiljattain hankittujen autojeni johdin sarjoja, hyvä, ettei koko auto oo syttynyt tuleen. Olin katsonut jo aiemmin niitä asennuksia "vinoon" mutta jättänyt ne sikseen, savuisin seurauksin.
        Itsekin jouduin kerran omien hitsausteni seurauksena johtopalon uhriksi, ja siitä "viisastuneena" oon tehnyt hitsausmaadoitukset asianmukaisesti. Nykyisten uudempien "elektroniikkahirmujen" kanssa on oltava aurinkoa tarkempi myös hitsauksissa, niistä kun hajoaa huonossa tapauksessa paljon ja kallista tavaraa.


    • RTT

      kyrvähtänyt. sen sanoo jo järkikin. 220V on liikaa 12V järjestelmälle.

      • TRTR

        entä jos hitsaa voimavirtavehkeellä (380V)?
        silloin varmaan räjähtää kaikki sähkövehkeet!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1831
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1601
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1589
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      103
      1539
    5. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      80
      1447
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1259
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      281
      1236
    8. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1090
    9. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1081
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      38
      1032
    Aihe