Nasta- vai kitka-

renkaat??

Uusi autoni tilauksessa, askarruttaa ottaisiko siihen kitkat vai nastarenkaat talveksi? Kestääkö nykyiset nastarenkaat runsasta ajoa kuivilla/märillä aslfattiteillä ja motareilla nastojen pysyvyyden osalta? Entä rengasmelu? MIkä olisi hiljainen nastarengasmerkki? Entäs pk-seudun ajoympäristö: täällähän suolataan koko ajan joten luntakaan harvoin on, joskus jäätä.

18

1968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mallia...

      kitkarenkaat ainoa oikea vaihtoehto...vaihtoajankohdankanssa ei ole niin tarkkaa ja kitkarankaan voi aina laittaa vaikka vararenkaaksi jos kesärengas sattuu meneen rikki..

    • riittävät

      Kitkarenkailla pärjää hyvin PK seudulla. Pari kertaa talvessa keli on sellainen, että nastarenkailla voisi ajaa reippaammin, mutta plussa puolella renkaat voi vaihtaa syksyllä ajoissa alle ja väistää kesärenkailla luistelun. Mitä hyötyä on testivoittajanastoista, jos ne eivät ole auton alla?

      • viime talvena

        Itse olen ajnut kitkoilla 9 talvea. Nyt alkaa 10.

        Pidin viime "talvena" huvikseen kirjaa, kuinka monena päivä talvirengas (nasta tai kitka) olisi parempi tai turvallisempi kuin kesärengas. 1-5 asteen lämmössä kelpuutin vielä talvirenkaan paremmaksi paremmaksi valinnaksi. Jos oli yli 5 C ja satoi vettä, kirjasin kesärenkaan paremmaksi.

        Tulos oli 42 päivää. Eli vain 42 päivänä talvirengas oli parempi valinta. Vuodessa on 365 päivää, joten 42 on aika pini osa. Silti useimmat täällä pk-seudulla laittavat nastat alle jo syyskuussa ja pois vasta toukokuussa. Suurimman osan tuosta ajasta kesärengas olisi laillinen ja ehdottomasti turvallisempi. Sitävastoin nastarengas on laiton syys ja tokokuussa 10-20 asteen lämmössä.

        Olen aivan varta, että kun 50 vuoden päästä lumi on harvinaisuus etelä-Suomessa ja lähes palmut kasvavat täällä, laittaa jengi yhä testivoittaja nastat alle syyskuussa ja jyystää niillä asfaltit ruvelle kesäkuun alkuun asti.


    • ajoavut

      niin kitkoilla pärjää.

      • kokemusta niistäkin

        kun 70% on nastat jotka hakkaa tiet "suliksi"...muuten ei sillä kitkat toimii sulalla ja lumella mutta ei jäällä ja sitä jää keliä on paljon talvella esim. suolauksen jälki on aina jäinen.


      • karkea jää
        kokemusta niistäkin kirjoitti:

        kun 70% on nastat jotka hakkaa tiet "suliksi"...muuten ei sillä kitkat toimii sulalla ja lumella mutta ei jäällä ja sitä jää keliä on paljon talvella esim. suolauksen jälki on aina jäinen.

        karkealla jäällä uusilla testivoittaja-kitkoilla on parempi pito kuin 90%:lla niistä nastarenkaista joita autojen alla pk-seudulla pyörii.

        SILEÄLLÄ jäällä ne eivät sitten pidä yhtään mitään mutta sileää jäätä on lähes mahdoton löytää pk-seudulta jossa nastarenkaiset autot jyräävät jokaista tienpätkää vuorokaudet läpeensä jos suola-auto ei ole ehtinyt ensin.

        Bussipysäkit ovat käytännössä ainoita paikkoja joissa tuollaiseen voi törmätä joten niihin ei kannata kaartaa kitkarenkailla sata lasissa.


    • kolmas kierros

      disclaimer: käytössä on kaksi autoa joista toisella ajetaan vain pk-seudun työmatka-ajoa ja muuta kauppareissua ja toisella sitten maantieajot kelissä kuin kelissä.

      Pk-seudun pyöritykseen en ole enää kymmeneen vuoteen hyväksynyt mitään muuta kuin kitkat niiden pidon, ajomukavuuden ja äänettömyyden takia. Merkiksi on vakiintunut Continental joka yleensä voittaa testitkin.

      Vain parina päivänä talvessa saattaa pk-seudulla törmätä jäähän jota 250 000 nastarenkailla ajavaa kollegaa ei ole karhentanut ja karhealla jäälläkin uudet huippuluokan kitkat pitävät paremmin kuin monet nastarenkaat. Lumellahan ei nastoista ole mitään hyötyä joten kitkojen kuuluukin pitää vähintään yhtä hyvin.

      95% ajasta ajetaan kuitenkin kuivalla, märällä tai suolasohjoisella asfaltilla joissa kitkat ovat täysin ylivertaiset nastarenkaisiin verrattuna.

      Siihen toiseen autoon en sitten harkitsekaan muita kuin nastarenkaita koska sillä pitää ajaa perhe kyydissä kelissä kuin kelissä muuallakin kuin suolatuilla pääteillä.

    • tämä.
      • pera-q-

        taitaa olla kesärenkaat alla tossa videossa. Noin tietenkin ajattelee kitkarenkaista mitään tietämätön ihminen.


    • valinta...........

      Nasta antaa sen ns. viimeisen ratkaisevan pidon jos esim. jäisellä tiellä auto joutuu luisuun, ja silloinkin Nokian Hakkapeliitta on ylivoimainen -henkivakuutus. Jos auto on keskikokoinen ja varustettu ABS ESP, menettelee kitkarengas pääteillä mutta sivutiestössä ei. Oma mielipide on että antaa nastojen rapista vaan, ei haittaa. Kuitenkin talvenkin aikana sattuu kelitilanteita joissa nastoja ei korvaa mikään, ja jarrutusmatka jäällä totaalisesti lyhyempi nastarenkailla kuin millään kitkarenkaalla. Siinä on muutaman auton mittainen ero -ja se on liian paljon tiukassa tilanteessa.

      • tilanteeseen

        1. Taitava kuljettaja selviää tilanteesta, johon hyvä kuljettaja ei edes joudu.

        2. Nastoilla selviää tilasteesta joihin kitkoilla ei edes joudu.

        Kitkat opettavat hyväksi kuljettajaksi. Niiden tuntuma keliin on paljon nastoja rehellisempi. Oppii nopeasti lukemaan keliä kun ei ole nastoja "tasaamassa" pitoa.

        Nastojen tuomaan lisäpitoon liukkaalla turtuu nopeasti ja huomaamattaa ulosmittaa sen astetta kovella ajonopeudella. Sille ei vain voi mitään vaikka kuinka päättäisi varata ylimääräisen pitoreservin yllättäviä tilanteita varten. Vallitsevaan pitoon vain sopeutuu ajan kanssa ja nopeus kasvaa petollisesti.


    • nastat!

      Viime talvena oli tv:ssä ohjelma jossa kuvattiin ex-rallimestari Juba Kankkusen ajokoulutusfirman toimintaa Kuusamossa. Toimittaja kysyi Juhalta että kumpi on mielestäsi parempi talvirengas, nasta vai kitka. Juha sanoi heti empimättä että nastarengas ehdottomasti. Ehkä tuonkin tason ratinkääntäjä tietää hommasta jotakin...

      • siellä on lunta ja jäätä

        Kuusamossa ajetaankin nastoilla koska siellä on kuukausitolkulla lunta ja jäätä tiellä. Nastojen rapina ei haittaa ja kirkolta ei tarvitse montaa kilometriä eksyä syrjätielle niin peili- ja pannejäätä on tarjolla vaikka muille jakaa.

        Miten ihmeessä tuo muuten liittyi kehä III:n sisäpuolella suolaliemessä ajavan autoilijan rengasvalintaan?


      • se suolaliemikin
        siellä on lunta ja jäätä kirjoitti:

        Kuusamossa ajetaankin nastoilla koska siellä on kuukausitolkulla lunta ja jäätä tiellä. Nastojen rapina ei haittaa ja kirkolta ei tarvitse montaa kilometriä eksyä syrjätielle niin peili- ja pannejäätä on tarjolla vaikka muille jakaa.

        Miten ihmeessä tuo muuten liittyi kehä III:n sisäpuolella suolaliemessä ajavan autoilijan rengasvalintaan?

        täällä etelässä.


      • kitkapelle
        se suolaliemikin kirjoitti:

        täällä etelässä.

        Hyvin pääsee kitkoillakin. Paremmat renkaat ne on kuin bussien ja rekkojen kumit.

        Kitkoilla kun on oppinut ajamaan ennakoiden ja pitoa tunnustellen, niin aina se on yhtä hirvittävää astua nastarengaskuskin kyytiin, joka luottaa siihen, että pitoa on. Sitten ajetaan kuin kesällä ja pellit kolisee.


      • stressiä!
        kitkapelle kirjoitti:

        Hyvin pääsee kitkoillakin. Paremmat renkaat ne on kuin bussien ja rekkojen kumit.

        Kitkoilla kun on oppinut ajamaan ennakoiden ja pitoa tunnustellen, niin aina se on yhtä hirvittävää astua nastarengaskuskin kyytiin, joka luottaa siihen, että pitoa on. Sitten ajetaan kuin kesällä ja pellit kolisee.

        Itsekin olen ajanut viimeisissä kahdessa autossa kitkoilla, seuraavaan ei enää tule vaan nastat tilalle. Kitkarengas on niin kauan mukava, kun ei ole liukasta, jäätä ja jäänsekaista lumipolannetta eikä niin sanottua nollakelin alijäähtynyttä vettä tiellä. Silloinkin kitkoilla olen pärjännyt, mutta ajaminen on vittumaisen stressaavaa nastarenkaisiin verrattuna; saa koko ajan keskittyä ylitarkasti kieli keskellä suuta siihen meneekö pito alta vai ei. Ja koko ajan pitää ylisuurta välimatkaa edelläajavaan johon väliin taas kiireisemmät kiilaa. Ei kiva.


      • Toyotalla
        stressiä! kirjoitti:

        Itsekin olen ajanut viimeisissä kahdessa autossa kitkoilla, seuraavaan ei enää tule vaan nastat tilalle. Kitkarengas on niin kauan mukava, kun ei ole liukasta, jäätä ja jäänsekaista lumipolannetta eikä niin sanottua nollakelin alijäähtynyttä vettä tiellä. Silloinkin kitkoilla olen pärjännyt, mutta ajaminen on vittumaisen stressaavaa nastarenkaisiin verrattuna; saa koko ajan keskittyä ylitarkasti kieli keskellä suuta siihen meneekö pito alta vai ei. Ja koko ajan pitää ylisuurta välimatkaa edelläajavaan johon väliin taas kiireisemmät kiilaa. Ei kiva.

        juu


    • Anonyymi

      Oikea kitkarengas tietysti. Miksi pitäisi tyytyä nastarenkaaseen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2663
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2614
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1530
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe