kansalaisuudesta

ruotsalainen äiti ....

moi. en tiedä mistä kysyisin niin ajattelin aloittaa täältä. siis olen itse ruotsin kansalainen ja mieheni suomen. meillä on ennestään jo yksi lapsi ja hän on syntynyt ruotsissa ja on ruotsin kansalainen. nyt tässä toista odotetaan ja pitäis ihan just syntyä. niin kysyisin nyt, tuleeko tästä uudesta vauvasta nyt automaattisesti suomen kansalainen un täällä kerta syntyy. vai miten se toimii. olisin tosi kiitolie jos joku joka ollut samassa tilanteessa voisi vastata minulle. kyselin tuolta konsulaatista mutta eivät olleet asiasta varmoja.

3

646

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä se tietää

Paremmin kuin tämä palsta.Vaadi fakta tietoa sieltä.Heidän tulee tietää tai ottaa selvää siitä jos ikeävät olla tietämättömiä.Ei kaikkeen tyhmyyteen saa tyytyä toimistoissa se on heidän työtään. Painostusta kehiin vaan..

• Pipa

Moi
      Mieheni on ruotsin kansalainen, lapsemme ja minä suomen. Voisimme anoa myös kaksoiskansalaisuutta, mutta ei ole tullut tarpeelliseksi, kun mieheni pääsee Ruotsin kansalaisenakin Suomen sosiaaliturvan piiriin, koska asuu täällä vakituisesti ja työskentelee suomalaisessa yrityksessä. Löysin asiasta virallista tekstiä:

Kansalaisuuden määräytyminen Suomessa

Suomen kansalaisuuden voi saada monella eri tavalla. Yleisin niistä on, että lapsen äiti on suomalainen. Tällöin lapsi saa automaattisesti Suomen kansalaisuuden. Lapsi saa Suomen kansalaisuuden automaattisesti myös silloin, jos hän syntyessään Suomessa ei saa minkään muun maan kansalaisuutta.

Lapsi saa Suomen kansalaisuuden myös, jos hänen äitinsä on ulkomaalainen, mutta äidin aviomies on suomalainen. Jos äiti on ulkomaalainen ja isä suomalainen, mutta he eivät ole naimisissa, lapsi ei saa heti automaattisesti Suomen kansalaisuutta. Tässä tapauksessa lapsi saa Suomen kansalaisuuden silloin, kun vanhemmat menevät naimisiin, kuitenkin ennen kun lapsi täyttää 18 vuotta ja on yhä naimaton. Isyys pitää kuitenkin ensin tunnustaa.

Kaksoiskansalaisuus, monikansalaisuus

Suomalainen ei menetä Suomen kansalaisuutta saadessaan toisen maan kansalaisuuden. Myöskään ulkomaalaisen, joka saa Suomen kansalaisuuden, ei enää tarvitse luopua aikaisemmasta kansalaisuudestaan. Monikansalaisuuden (kaksoiskansalaisuuden) aiempaa laajemmin hyväksyvä kansalaisuuslaki astui voimaan 1.6.2003.

Onnea teille ja tervetuloa Suomeen!

• Pariton Isä

Voi tosiaan valita kolmesta vaihtoehdosta:
        - Suomen kansalainen
        - Ruotsin kansalainen
        - kaksoiskansalainen

Ainoastaan ensimmäisessä tapauksessa poikien on pakko mennä aikuistuttuaan leikkikouluun (sinne missä tehdään naisista miehiä ja pojista pikkupoikia).
        Vapaaehtoisesti sinne saa mennä joka tapauksessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      77
      3095
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      86
      2989
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1852
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1792
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1691
    6. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1677
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1661
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1317
    9. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      32
      1316
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1299
    Aihe