Nyt kun tuossa alempana palstamme jehovantodistajaksi mielletty anonyymi henkilö on loivennellut ja valehdellut jo aikansa Lauma-kirjan salailutasosta, niin on hyvä esittää muutama fakta kyseisestä kirjasta.
Eräs kohta johon saamme lisätietoa on kirjan marginaalien tarkoituksellinen ja tietoinen käyttö. Kirjan marginaaleihin kirjoitetaan kirjan omistajan (vanhimman) toimesta omin pikku kätösin kohtia, jotka saattaisivat johtaa - järjestön taholta kirjoitettuna - oikeudellisiin toimenpiteisiin. Näin toimimalla vartiotorniseura pääsee päävastuusta (tarvittaessa) kuin koira veräjästä. Toki tuonkin faktan anonyymi loiventajamme ja valehtelijamme pyörtää täysin.
Laumakirja alkaa näin:
”KIINNITTÄKÄÄ
HUOMIOTA ITSEENNE
JA KOKO LAUMAAN”
APOSTOLIEN TEOT 20:28
Valtakunnan palveluskoulun
oppikirja
Tällainen oppikirja annetaan kullekin nimitetylle vanhimmalle,
ja hän voi pitää sen niin kauan kuin hän
palvelee jonkin seurakunnan vanhimpana. Jos hän ei
enää palvele tuossa asemassa, hänen kirjansa täytyy
toimittaa seurakunnan palveluskomitealle, koska tämä
julkaisu on seurakunnan omaisuutta. Mitään osaa tästä
julkaisusta ei tule kopioida.
© 1991
Niinpä niin. Kirja on "seurakunnan omaisuutta", jolla varmistetaan se etteivät muut kuin vanhimmat tuota opusta käsiinsä saa - pyydettäessäkään. Kirja on siis salainen, väittipä anonyymi jehovantodistajamme mitä tahansa.
Marginaaleihin lisättyä aineistoa:
KIERROSVALVOJAN LISÄYS:
Muistiinpanoja ks91 –oppikirjan marginaaliin, ks91 s.121 kpl 9:
Kaikki oikeudellisia asioita koskeva aineisto tulee säilyttää turvallisessa paikassa, jonne vain vanhimmilla on pääsy. Lopulliset raportit oikeudellisten asioiden käsittelystä tulee säilyttää suljetussa kuoressa
seurakunnan arkistossa.
Oikeuskomitean ei tule lähettää yksilölle mitään kirjeitä, joissa häntä syytetään jostakin
väärinteosta (huom. ks91 s.110,111)
Kenellekään erotetulle ei tule esittää kirjallisesti mitään ilmoituksia hänen asemastaan tai sitä koskevia perusteita, ellei Seuralta ole saatu asiasta nimenomaisia ohjeita. Jehovan todistajien ohjeet tai menettelytavat eivät vaadi tällaisen kirjallisen ilmoituksen antamista.
Kaikki kirjallinen aineisto, joka annetaan oikeuskomitealle, tulee pitää ehdottoman
luottamuksellisena. Jos oikeuskomitea erottaa yksilön, hänelle tulee ilmoittaa suullisesti tästä toimenpiteestä ja oikeudesta valittaa. Jos väärintekijä kieltäytyy tulemasta kuulusteluun, kahden oikeuskomitean jäsenen tulee yrittää tavoittaa hänet hänen kotoaan ja ilmoittaa hänelle suullisesti päätöksestä. Jos tämä ei ole mahdollista, ehkä kaksi vanhinta voi ilmoittaa hänelle asiasta
puhelimitse.
KIERROSVALVOJAN ANTAMA LISÄYS:
Kuusi ilmausta, joita ei tule käyttää lomakkeissa S77-79:
Mitään, mikä nimeää Seuran virallisen edustajan.
Mitään mainintaa Seuran lakiosastosta.
Mitään lausuntoa, jotka viittaavat Seuralta saatuun ohjaukseen.
Mitään lausuntoa, jotka ilmaisevat jonkin muun kuin komitean vaikuttaneen päätöksiin.
Mitään lausuntoa, joka voisi saada jonkin kriittisesti suhtautuvan ajattelemaan, että komitea ei tehnyt ratkaisuja itsenäisesti vaan salli jollakin tavalla jonkun toisen ulkopuolisen vaikuttaa ratkaisuun.
Mitään sellaista lausuntoa, että vanhimmat käsittelivät tapausta väärin tai tekivät jonkin virheen käsitellessään tapausta oikeuskomitean istunnossa.
Marginaaleihin siis lisätään terkoituksellisesti ja manuaalisesti aineistoa, joka 'saattaa' olla vartiotorniseuralle oikeudellisesti tulenarkaa tekstiä.
Sen lisäksi nuo kuusi viimeistä kohtaa joita ei tule käyttää lomakkeissa, kertovat kyllä omaa kieltään vartiotorniseuran suhteesta jäseniinsä ja heidän oikeuksistaan. Esimerkkinä tuo viimeinen kohta, jossa kielletään vanhimpia myöntämästä tehneensä virhettä, on jotain aivan muuta kuin raamatullista tai rakkaudellista.
Faktaa Lauma-kirjasta
29
1195
Vastaukset
- se on
Tuo marginaaleihin kirjoittamisen ohje on mainittu jossakin seurauksena siitä, että Jehova on saattanut kirjan yleensäkin julkisuuteen, kuten se on luettavissa sivulla http://www.jttuki.info
Lahko on yrittänyt salata kirjan myös Helsingin yliopistoston kirjastossa, vapaakappalelain nojalla kirja on kirjastossa, mutta lahko on pystynyt kieltämään sen lainaamisen yleisölle. Tämä mahdollisuus lienee olemassa sillä perusteella, jos kirjaa ei ole julkistettu.>>lahko on pystynyt kieltämään sen lainaamisen yleisölle. Tämä mahdollisuus lienee olemassa sillä perusteella, jos kirjaa ei ole julkistettu.
tämäkin seikka todistaa kiistattomasti sen, ettävartiotorniseura yrittää salailla kirjaansa kaikin mahdollisin keinoin.
- jäävät ilman.
Tosiasiahan on, että on iso lauma kärkkymässä josko saisi rahastaa seuraa ja siitä syystä on minimoitava "raha haukkojen" mahdollisuudet. Aameriikassa tämä rahastus on kehitelty huippuunsa. Jos mitä tahansa tekstiä ei kymmenellä juristilla hyväksytä voit olla korviasi myöten suossa. Siitä syystä on parempi ettei matti ja maija papereihin omin päin rustaile mitä tahansa. Vilpittömässä mielessä tehtynä, mutta toisin tulkittuna rahastus mielessä, onkin väärin kirjoitellut.
- Jesajassa
..Kaupallisella alalla on jo kauan ollut mainonnassa mukana sana "Auttaa," sen lakimiehet keksivät Usa;ssa jo joskus -30- luvulla, ja sen avulla tavaranvalmistaja tai- Myyjä livahtaa turvaan -Joukkokanteilta.
Tuossa lienee samasta kysymys. - toinen tapa
Jesajassa kirjoitti:
..Kaupallisella alalla on jo kauan ollut mainonnassa mukana sana "Auttaa," sen lakimiehet keksivät Usa;ssa jo joskus -30- luvulla, ja sen avulla tavaranvalmistaja tai- Myyjä livahtaa turvaan -Joukkokanteilta.
Tuossa lienee samasta kysymys.Lahko on kuitenkin määrännyt seurakuntansa suojelemaan pedofiilejä, mistä sitten maksanut oikeudenkäyntien välttämiseksi.
Miksi ei olisi voitu Raamatun mukaisesti suojella lapsia pedofiileiltä ja säästää myös maksut oikeudenkäyntien välttämisestä. - mitä.
toinen tapa kirjoitti:
Lahko on kuitenkin määrännyt seurakuntansa suojelemaan pedofiilejä, mistä sitten maksanut oikeudenkäyntien välttämiseksi.
Miksi ei olisi voitu Raamatun mukaisesti suojella lapsia pedofiileiltä ja säästää myös maksut oikeudenkäyntien välttämisestä.Mitäs se raamattu sanoikaan kahdesta todistajasta? Ajattelin vain kun otit asian puheeksi. Mitä kirkkoraamattusi sanoo asiasta?
- troyen
mitä. kirjoitti:
Mitäs se raamattu sanoikaan kahdesta todistajasta? Ajattelin vain kun otit asian puheeksi. Mitä kirkkoraamattusi sanoo asiasta?
Raamatun hyödyllisyydestä kertoo:
Laura Schlesiger on yhdysvaltalainen radioesiintyjä, joka jakaa ohjeita ihmisille, jotka soittavat hänen ohjelmaansa. Taannoin hän
sanoi, että homoseksuaalisuus on iljetys viitaten 3. Mooseksen kirjaan (3. Moos. 18:22) eikä sitä voi missään tapauksessa hyväksyä.
Seuraavassa avoin kirje, jonka Tri Laura sai eräältä kuulijaltaan:
Hyvä tohtori Laura,
Kiitos siitä, että teet niin paljon opettaaksesi ihmisille Jumalan lakia. Olen oppinut paljon ohjelmastasi, ja pyrkinyt myös
jakamaan tietoni niin monelle ihmiselle kuin mahdollista. Aina kun joku yrittää puolustella homoseksuaalien elämäntapaa,
yksinkertaisesti viittaan 3. Mooseksen kirjaan (3. Moos. 18.22), jossa selkeästi tuomitaan se iljetyksenä. Keskustelu loppuu siihen.
Tarvitsisin kuitenkin neuvoasi muutaman muun lain suhteen, miten niitä pitäisi noudattaa.
a) Kun poltan alttarilla polttouhria, tiedän, että siitä syntyy Herralle mieluisa tuoksuva tuliuhri. (3. Moos. 1:9). Ongelmana ovat
naapurit. Heidän mielestään tuoksu ei ole mieluisa. Pitäisikö minun kirota heidät?
b) Haluaisin myydä tyttäreni orjaksi, mikä 2. Mooseksen kirjassa hyväksytään. (2. Moos. 21:7). Nykypäivänä, mikä mielestäsi olisi
sopiva hinta hänestä?
c) 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 25:44) todellakin sanotaan, että voin omistaa orjia, sekä mies- että naispuoleisia, sillä
ehdolla, että he ovat naapurikansojen edustajia. Eräs ystäväni on sitä mieltä, että tämä pätee meksikolaisiin, mutta ei
kanadalaisiin. Voitko selventää? Miksi en saisi omistaa kanadalaisia?
d) Minulla on naapuri, joka jatkuvasti työskentelee sapattina. 2. Mooseksen kirja (2 Moos. 35:2) selkeästi määrää, että hänet olisi
surmattava. Onko minulla moraalinen velvollisuus tappaa hänet itse?
e) Eräs ystäväni on sitä mieltä, että vaikka simpukoiden syöminen on iljetys (3. Moos. 11:10), se on kuitenkin vähemmän iljettävää
kuin homoseksuaalisuus. Olen eri mieltä. Voisitko selventää tämän asian?
f) 3. Mooseksen kirjan (3. Moos. 21:20) mukaan en saa lähestyä Jumalan alttaria, jos minulla on näössä vikaa. Myönnän, että käytän
lukulaseja. Pitääkö näköni olla virheetön, vai voiko tätä jotenkin kiertää?
g) Useimmat miespuoleiset ystäväni antavat leikata hiuksensa, mukaan lukien myös ohimolta, vaikka tämä on ehdottomasti kielletty 3.
Mooseksen kirjassa (3. Moos. 19:27). Kuinka heidän tulisi kuolla?
h) Olen oppinut 3. Mooseksen kirjasta (3. Moos. 11:6-8) että kuolleen sian koskettaminen tekee minusta saastaisen. Voinko kuitenkin
pelata amerikkalaista jalkapalloa, jos käytän käsineitä?
i) Sedälläni on maatila. Hän rikkoo 3. Mooseksen kirjan lakia (3. Moos. 19:19) kylvämällä samaan peltoon kahta eri siementä. Samoin
hänen vaimonsa rikkoo käyttämällä vaatteita, joiden valmistuksessa on käytetty kahdenlaista kuitua (puuvilla-polyester -sekoitetta).
Hän myös kiroilee paljon. Onko todellakin tarpeellista nähdä vaiva kutsua koko kaupungin väki kivittämään heitä? (3. Moos.
24:10-16). Emmekö voisi vain polttaa heidät perhepiirissä niin kuin teemme ihmisille, jotka makaavat puolisonsa perheenjäsenten
kanssa? (3. Moos. 20:14)
Tiedän, että olet tutkinut näitä asioita laajasti, joten olen varma, että voit auttaa. Kiitos taas kerran, että muistutit meitä
siitä, että Jumalan sana on ikuinen ja muuttumaton. Uskollinen kuulijasi ja
palvova ihailijasi. - Minä_minä
mitä. kirjoitti:
Mitäs se raamattu sanoikaan kahdesta todistajasta? Ajattelin vain kun otit asian puheeksi. Mitä kirkkoraamattusi sanoo asiasta?
1.Pitääkö ilmoittaa poliisille, ja he tutkivat tapauksen?
2.Pidetäänkö omat käräjät missä kuulustellaan uhri ja tekijä, ja jos tekijä kieltää niin uskotaan tekijää. Jos myöntää ja katuu tekoaan kehotetaan tekemään sovintoa uhrin kanssa? - sanoo.
Minä_minä kirjoitti:
1.Pitääkö ilmoittaa poliisille, ja he tutkivat tapauksen?
2.Pidetäänkö omat käräjät missä kuulustellaan uhri ja tekijä, ja jos tekijä kieltää niin uskotaan tekijää. Jos myöntää ja katuu tekoaan kehotetaan tekemään sovintoa uhrin kanssa?Niin, kysyinkin mitä Raamattu sanoo tästä seikasta. Tottahan sinä löydät kyseiset kohdat jossa todistajista puhutaan. Ajattelin vain, että kahden todistajan asiasta puhutaan kuin se olisi Jt keksintö täysin, mutta raamatussahan se on monessakin paikassa.
Lakihan velvoittaa ilmoittamaan poliisille. Mitä virkavalta asiassa tekee, on taas sen oma asia ja seurakunnassa sitten käsitellään asianomaisen tuleva asema srk:ssa. Onko se sitten monoa tai ei riippuu tapauksesta. - troyen
sanoo. kirjoitti:
Niin, kysyinkin mitä Raamattu sanoo tästä seikasta. Tottahan sinä löydät kyseiset kohdat jossa todistajista puhutaan. Ajattelin vain, että kahden todistajan asiasta puhutaan kuin se olisi Jt keksintö täysin, mutta raamatussahan se on monessakin paikassa.
Lakihan velvoittaa ilmoittamaan poliisille. Mitä virkavalta asiassa tekee, on taas sen oma asia ja seurakunnassa sitten käsitellään asianomaisen tuleva asema srk:ssa. Onko se sitten monoa tai ei riippuu tapauksesta.Vaaditaanko missään muussa uskonnossa kahta todistajaa raiskaukselle, pedofilialle, murhalle jne.?
Nuo todistaja-jutut ovat jo mennyttä aikaa, nykyäänrikoksia pystytään ratkomaan ja selvittämään täysin ilman minkäänlaista todistajaa tai silminnäkijää. Joten raamattu sucks! - tiedä.
troyen kirjoitti:
Vaaditaanko missään muussa uskonnossa kahta todistajaa raiskaukselle, pedofilialle, murhalle jne.?
Nuo todistaja-jutut ovat jo mennyttä aikaa, nykyäänrikoksia pystytään ratkomaan ja selvittämään täysin ilman minkäänlaista todistajaa tai silminnäkijää. Joten raamattu sucks!>>>Joten raamattu sucks!
- Ei ilmoitetaan..
sanoo. kirjoitti:
Niin, kysyinkin mitä Raamattu sanoo tästä seikasta. Tottahan sinä löydät kyseiset kohdat jossa todistajista puhutaan. Ajattelin vain, että kahden todistajan asiasta puhutaan kuin se olisi Jt keksintö täysin, mutta raamatussahan se on monessakin paikassa.
Lakihan velvoittaa ilmoittamaan poliisille. Mitä virkavalta asiassa tekee, on taas sen oma asia ja seurakunnassa sitten käsitellään asianomaisen tuleva asema srk:ssa. Onko se sitten monoa tai ei riippuu tapauksesta.vaan selvitellään ite tapaukset ja "pidetään seurakunnan maine puhtaana"
>>Lakihan velvoittaa ilmoittamaan poliisille. - niin.
Ei ilmoitetaan.. kirjoitti:
vaan selvitellään ite tapaukset ja "pidetään seurakunnan maine puhtaana"
>>Lakihan velvoittaa ilmoittamaan poliisille.Kuulopuheitahan ei voida ilmoitella. Kyllä silloin pitää asianomistajan olla aktiivinen.
- kuulopuheitten
niin. kirjoitti:
Kuulopuheitahan ei voida ilmoitella. Kyllä silloin pitää asianomistajan olla aktiivinen.
perusteella voidaan erottaa seurakunnasta.
Ja kuulopuheitten perusteella suurin osaa oikeuskomitean käsittelyt alkavat. Ja vielä täysin pätemättömät käsittelijät mitä tulee hyväksikäyttö/raiskaustapaukset.
Aika huvittavaa. - troyen
kuulopuheitten kirjoitti:
perusteella voidaan erottaa seurakunnasta.
Ja kuulopuheitten perusteella suurin osaa oikeuskomitean käsittelyt alkavat. Ja vielä täysin pätemättömät käsittelijät mitä tulee hyväksikäyttö/raiskaustapaukset.
Aika huvittavaa.Joo, ei siinä mitään kahta todistajaa enää kysellä, kun erottamaan aletaan...
- Johanneksen_poika
troyen kirjoitti:
Joo, ei siinä mitään kahta todistajaa enää kysellä, kun erottamaan aletaan...
Aina ei edes kerrota, mistä syystä erotetaan. Ja vaikka pyydetään selittämään asiaa, oikeuskomitean jäsenet eivät kommentoi erottamista. Myöskään sitä ei aina saa selville, kuka tai mikä taho on pyytänyt erottamaan jonkun. Minun kohdallani tosin sain sen lopulta tietää: Betelin voimakaksikko Jukka Ropponen ja Jouni Palmu olivat minun erottamiseni takana.
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/erottaminen.htm - miten laura
troyen kirjoitti:
Raamatun hyödyllisyydestä kertoo:
Laura Schlesiger on yhdysvaltalainen radioesiintyjä, joka jakaa ohjeita ihmisille, jotka soittavat hänen ohjelmaansa. Taannoin hän
sanoi, että homoseksuaalisuus on iljetys viitaten 3. Mooseksen kirjaan (3. Moos. 18:22) eikä sitä voi missään tapauksessa hyväksyä.
Seuraavassa avoin kirje, jonka Tri Laura sai eräältä kuulijaltaan:
Hyvä tohtori Laura,
Kiitos siitä, että teet niin paljon opettaaksesi ihmisille Jumalan lakia. Olen oppinut paljon ohjelmastasi, ja pyrkinyt myös
jakamaan tietoni niin monelle ihmiselle kuin mahdollista. Aina kun joku yrittää puolustella homoseksuaalien elämäntapaa,
yksinkertaisesti viittaan 3. Mooseksen kirjaan (3. Moos. 18.22), jossa selkeästi tuomitaan se iljetyksenä. Keskustelu loppuu siihen.
Tarvitsisin kuitenkin neuvoasi muutaman muun lain suhteen, miten niitä pitäisi noudattaa.
a) Kun poltan alttarilla polttouhria, tiedän, että siitä syntyy Herralle mieluisa tuoksuva tuliuhri. (3. Moos. 1:9). Ongelmana ovat
naapurit. Heidän mielestään tuoksu ei ole mieluisa. Pitäisikö minun kirota heidät?
b) Haluaisin myydä tyttäreni orjaksi, mikä 2. Mooseksen kirjassa hyväksytään. (2. Moos. 21:7). Nykypäivänä, mikä mielestäsi olisi
sopiva hinta hänestä?
c) 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 25:44) todellakin sanotaan, että voin omistaa orjia, sekä mies- että naispuoleisia, sillä
ehdolla, että he ovat naapurikansojen edustajia. Eräs ystäväni on sitä mieltä, että tämä pätee meksikolaisiin, mutta ei
kanadalaisiin. Voitko selventää? Miksi en saisi omistaa kanadalaisia?
d) Minulla on naapuri, joka jatkuvasti työskentelee sapattina. 2. Mooseksen kirja (2 Moos. 35:2) selkeästi määrää, että hänet olisi
surmattava. Onko minulla moraalinen velvollisuus tappaa hänet itse?
e) Eräs ystäväni on sitä mieltä, että vaikka simpukoiden syöminen on iljetys (3. Moos. 11:10), se on kuitenkin vähemmän iljettävää
kuin homoseksuaalisuus. Olen eri mieltä. Voisitko selventää tämän asian?
f) 3. Mooseksen kirjan (3. Moos. 21:20) mukaan en saa lähestyä Jumalan alttaria, jos minulla on näössä vikaa. Myönnän, että käytän
lukulaseja. Pitääkö näköni olla virheetön, vai voiko tätä jotenkin kiertää?
g) Useimmat miespuoleiset ystäväni antavat leikata hiuksensa, mukaan lukien myös ohimolta, vaikka tämä on ehdottomasti kielletty 3.
Mooseksen kirjassa (3. Moos. 19:27). Kuinka heidän tulisi kuolla?
h) Olen oppinut 3. Mooseksen kirjasta (3. Moos. 11:6-8) että kuolleen sian koskettaminen tekee minusta saastaisen. Voinko kuitenkin
pelata amerikkalaista jalkapalloa, jos käytän käsineitä?
i) Sedälläni on maatila. Hän rikkoo 3. Mooseksen kirjan lakia (3. Moos. 19:19) kylvämällä samaan peltoon kahta eri siementä. Samoin
hänen vaimonsa rikkoo käyttämällä vaatteita, joiden valmistuksessa on käytetty kahdenlaista kuitua (puuvilla-polyester -sekoitetta).
Hän myös kiroilee paljon. Onko todellakin tarpeellista nähdä vaiva kutsua koko kaupungin väki kivittämään heitä? (3. Moos.
24:10-16). Emmekö voisi vain polttaa heidät perhepiirissä niin kuin teemme ihmisille, jotka makaavat puolisonsa perheenjäsenten
kanssa? (3. Moos. 20:14)
Tiedän, että olet tutkinut näitä asioita laajasti, joten olen varma, että voit auttaa. Kiitos taas kerran, että muistutit meitä
siitä, että Jumalan sana on ikuinen ja muuttumaton. Uskollinen kuulijasi ja
palvova ihailijasi.vastasi? vai oliko hiljaisuus myöntymisen merkki?
- troyen
miten laura kirjoitti:
vastasi? vai oliko hiljaisuus myöntymisen merkki?
Ei ole mitään tietoa, mutta ei kai tuohon mitään voi sanoa... jauhot suuhun.
- Moog
Hassua kun tuossa ei määrätä käyttämään prepaid -liittymää, jos joutuu käyttämään puhelinta...
Mut oikeesti, aikamoiset laput silmillä täytyy jt parkojen kulkea, jos tuota tekstiä alkaa vielä selittelemään itselleen ja muille jotenkin hyväksyttävänä miltään osin. Luulisi, että kyse olisi jonkun rikollisjärjestön opaskirjasta.
Täytyy kyllä sanoa, että hyvin on lauma alistettu ja aivopesty, kun ei tämän luokan todisteidenkaan jälkeen ymmärrä missä mennään. Ihan käy sääliksi!>>Täytyy kyllä sanoa, että hyvin on lauma alistettu ja aivopesty, kun ei tämän luokan todisteidenkaan jälkeen ymmärrä missä mennään.
Ehkä vastaamattomuus tarkoittaa, että jotain on jo ymmärretty. Ei sitä tietenkää ääneen sanota sen enempää itselleen kuin julkisestikaan, mutta hiljaa hyvä tulee...
- maukas
satsi anonyymille funtsittavaks...
- tapahtuu?
>>>loivennellut ja valehdellut jo aikansa Lauma-kirjan salailutasosta
- Minä_minä
SAA käydä jttuki sivuilla lukemassa, siis ilman sanktiota jos käry käy. Ei YKSiKÄÄ!
>>Mitäs sinä täällä valehtelet minun päihini?
Turha yrittää taas loivennella omia horinoita. Sinusta laua-kirja ei ole salainen, vaikka sitä ei kukaan muu saa vt-seuran mukaan lukea kuin vanhimmat.
>>Minä alempana sanoin, että se on kohderyhmä kirja ja sitä ei anneta sen enempää muille kuin muitakaan kohde kirjoja.
Eli alat jo ymmärtää itsekin, että se on salainen?
>>Aloittaja jo itsekin totesi ettei ole salainen kun kerran netissä on.
Kirja on salainen juuri siltä ryhmältä, jota se koskee, ja tuota faktaa sinä et halua yhdistää siihen tosiasiaan, että sitä kautta se nimenomaan on salainen.
- Johanneksen_poika
On hyvä välillä ottaa esille tämän Lauma-kirjan epäinhimilliset ohjeet. Kaikki JT-seurakunnan jäsenet eivät koskaan ole saaneet tutustua tähän VTS:n lakikirjaan. Tämä ohjekirja on siitä outo, että siinä esitetään esim. tiettyjen rikkomusten seuraamuksia ilman että mahdollinen "syntinen" on tietoinen näistä. Tämä asia on yhtä kummallinen kuin olisi tilanne, jossa Suomen laki olisi vain harvojen ja valittujen tiedossa, ja samoin olisi mahdolliset rangaistukset vain harvojen tiedossa. Pieni yksilö reppana sitten taapertaisi ilman kunnon tietoja laista.
Mutta Vartiotorniseura on Vartiotorniseuran, ja sen logiikka ei ole aina oikein "avautunut" minulle.
Lainaanpa tähän kaikkien iloksi pari kohtaa tuosta Lauma-kirjasta. Ne osoittavat sen, että Vartiotorniseuran menettelytavat ja asenteet ovat täysin päinvastaisia kuin oli Jeesuksella Kristuksella. Jeesuksen opetus lähimmäisen rakkaudesta ei oikein "istu" Lauma-kirjan henkeen. No niin, pitäkää tuolistanne kiinni, nyt lähdemme:
Ne, jotka haluavat säilyttää hyvän suhteen Jehovaan, karttavat erotettuja ja eronneita.
Keskeiset Raamatun neuvot oikeasta suhtautumistavasta niihin, jotka on poistettu seurakunnasta, esitetään 1. Korinttolaiskirjeen 5:11-13:ssa olevissa apostoli Paavalin sanoissa.
Johannes kehottaa olemaan puh1umatta erotetulle tai eronneelle tai olemaan seurustelematta hänen kanssaan, jottei olisi "osallinen hänen pahoihin tekoihinsa". (2. Joh. 11)
Raamatullisia ja historiallisia suuntaviivoja siitä, miten erotettuihin ja eronneisiin tulee suhtautua, löytyy Vartiotornista 15. marraskuuta 1981 sivuilta 20-31.
Matteuksen 10:34-38:ssa olevissa Jeesuksen sanoissa esitetty periaate koskee tilanteita, jotka liittyvät erotettuihin tai eronneisiin sukulaisiin.
Erityisiä ja vaikeita ongelmia voi syntyä, kun on kyse yhteenkokoontumisista.
Jehovan uskolliset palvojat haluavat pitää kiinni 1. Korinttolaiskirjeen 5:11:ssä olevasta henkeytetystä neuvosta.
Tavallisesti ei lähisukulaista erotettaisi siksi, että hän on yhteydessä erotettuun jollei yhteydenpito ole hengellistä tai jollei väärää menettelyä yritetä puolustella.
Miten erotetun hautajaiset voidaan hoitaa:
Jos erotetun käytöksessä oli näkynyt todisteita katumuksesta, jonkun veljen omatunto voisi sallia sen, että hän pitää raamatullisen puheen hautajaiskappelissa tai haudalla. Valtakunnansalia ei kuitenkaan tule käyttää. (w81 15/11 s. 31; w78 1/1 s. 30, 31)
Jos vainaja yhä puolsi vääriä opetuksia tai jumalatonta käytöstä, ei olisi sopivaa pitää hänen hautajaispuhettaan. (2.Joh.9-11)
Tässä oli vain pari esimerkkiä. Missähän kohdassa Raamatussa puhutaan siitä, että erotetun hautajaispuhetta ei saa pitää? Olisi kiinnostavaa tietää, mihin tämäkin perustuu. Toisaalta, eihän Vartiotorniseura ole koskaan asian perustelemisen kanssa niin kovin tarkka. Sillä ei ole muka todistustaakkaa asioissa. Muilla on. Tämä on se asenne.
On hyvä muistaa, miten Jeesuksen ajan fariseukset ja kirjanoppineet toimivat. Sitä sietää sitten verrata nykyisten fariseusten ja kirjanoppineiden toimintaan. Täytyy nöyrästi todeta, että vaikka Jeesuksen ajan fariseukset, kirjanoppineet ja muut Jumalan kansan uskonnolliset johtajat olivat aika veijareita Raamatun periaatteiden vääntämisessä kieroon, nykyinen Vartiotorniseura vie kirkkaan voiton kieroilussa ja ihmistekoisten käskyjen keksimisessä. Ehkä tämä raamatunkohta antaa siitä oikean kuvan myös nykyisin:
(Matteus 5:20) – –Sillä minä sanon teille, että jos teidän vanhurskautenne ei ole runsaampaa kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin ette missään tapauksessa tule menemään taivasten valtakuntaan.
(Matteus 23:1-8) 23 Sitten Jeesus puhui ihmisjoukoille ja opetuslapsilleen sanoen: 2 ”Kirjanoppineet ja fariseukset ovat istuutuneet Mooseksen istuimelle. 3 Sen tähden kaikki, mitä he teille sanovat, se tehkää ja sitä noudattakaa, mutta älkää tehkö heidän tekojensa mukaan, sillä he sanovat, mutta eivät tee. 4 He sitovat kokoon raskaita kuormia ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät halua niitä sormellaankaan liikauttaa. 5 Kaikki tekonsa he tekevät ihmisten katseltaviksi, sillä he leventävät [raamatunlauseita sisältävät] kotelot, joita he käyttävät suojelusesineinä, ja suurentavat vaatteittensa reunukset. 6 He pitävät huomattavimmasta paikasta illallisilla ja etumaisista istuimista synagogissa 7 ja tervehdyksistä toreilla ja siitä, että ihmiset kutsuvat heitä rabbiksi. 8 Mutta teitä älköön kutsuttako rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, kun taas te kaikki olette veljiä.
(Matteus 23:23-25) 23 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, ulkokullatut, koska te annatte kymmenykset mintusta ja tillistä ja kuminasta, mutta olette jättäneet huomioon ottamatta Lain painavammat asiat, nimittäin oikeuden ja armon ja uskollisuuden! Näitä oli tehtävä, mutta ei pitänyt jättää huomioon ottamatta noita toisiakaan. 24 Te sokeat oppaat, jotka siivilöitte sääsken, mutta nielette kamelin! 25 Voi teitä – –
(Matteus 23:25-26) 25 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, ulkokullatut, koska te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisäpuolelta ne ovat täynnä ryöstöä ja kohtuuttomuutta! 26 Sokea fariseus, puhdista ensin maljan ja vadin sisäpuoli, jotta sen ulkopuolikin tulisi puhtaaksi.
(Matteus 23:27-28) 27 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, ulkokullatut, koska te muistutatte valkoisiksi kalkittuja hautoja, jotka tosin ulkonaisesti näyttävät kauniilta, mutta sisältä ovat täynnä kuolleiden luita ja kaikenlaista epäpuhtautta! 28 Sillä tavoin tekin tosin ulkonaisesti näytätte ihmisistä vanhurskailta, mutta sisältä te olette täynnä ulkokultaisuutta ja laittomuutta.
(Luukas 11:53-54) 53 Kun hän sitten lähti sieltä, kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat hirvittävästi painostamaan häntä ja ahdistamaan häntä lisäseikkoja koskevilla kysymyksillä 54 ja väijyivät häntä saadakseen hänet hänen suustaan satimeen.
Tuo viimeisin raamatunpaikka korostaa sitä, että on syytä olla varuillaan, jos ja kun vanhimmat tulevat paimennuskäynnille kahdestaan. He yrittävät saada ihmiset "satimeen" siinä, mitä he puhuvat. Heillä ei ole aikomustakaan "auttaa" veljiä ja sisaria, vaan he yrittävät painostaa heitä noudattamaan omia käskyjään ennemmin kuin Raamatun käskyjä. Ja jos joku ei suostu kumartamaan näitä "rabbeja", niin mono heiluu.
Jos siis paimennuskäynti on tulossa, valmistaudu ajoissa. Nauhuri valmiiksi, kaikki on varmuuden vuoksi tallennettava, koska muuten vanhimmat vääntävät asiat aivan toisiksi kuin ne ovat. Kerron tämän siksi, että kuulustelujeni aikana tapahtui juuri näin. Nämä vanhimmat lupasivat asioita, joita eivät aikoneetkaan täyttää. Vanhimmat valehtelivat ja yrittivät peittää jälkensä. Mutta nauhuri on lahjomaton. Se paljastaa myös kieroiluyritykset:
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/nauhoitteet.htm
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/askosoittaa.mp3
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/reimakannattaa.mp3- tärppäisi.
Esittelemässäsi otteissa ei kait ollut sinulle mitään sellaista mitä ei olisi Wt:ssa käsitelty, eli väitäkö kaiken tuonkin olevan sinulle täysin uutta?
Ymmärtäisi tuohtumisesti jos asiat olisivat kerrasta poikki, mutta ketäänhän ei suit sait eroteta. Sinunkin kohdalla tämä varsin hyvin näkyy. Eli mikään ei tule täytenä yllätyksenä.
Lainaamastasi aiheesta voimmekin sitten käydä keskustelun. Joka kerta se vain on tyssännnyt, ehkä sinun eläke kiireisiisi.
>>>10 Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä. 11 Sillä se, joka sanoo hänelle tervehdyksen, on osallinen hänen pahoihin tekoihinsa. - Johanneksen_poika
tärppäisi. kirjoitti:
Esittelemässäsi otteissa ei kait ollut sinulle mitään sellaista mitä ei olisi Wt:ssa käsitelty, eli väitäkö kaiken tuonkin olevan sinulle täysin uutta?
Ymmärtäisi tuohtumisesti jos asiat olisivat kerrasta poikki, mutta ketäänhän ei suit sait eroteta. Sinunkin kohdalla tämä varsin hyvin näkyy. Eli mikään ei tule täytenä yllätyksenä.
Lainaamastasi aiheesta voimmekin sitten käydä keskustelun. Joka kerta se vain on tyssännnyt, ehkä sinun eläke kiireisiisi.
>>>10 Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä. 11 Sillä se, joka sanoo hänelle tervehdyksen, on osallinen hänen pahoihin tekoihinsa.>>Esittelemässäsi otteissa ei kait ollut sinulle mitään sellaista mitä ei olisi Wt:ssa käsitelty
Minun auktoriteettini uskon asioissa on Raamattu, VTS:n kirjat eivät ole Raamatun veroisia.
>>10 Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä. 11 Sillä se, joka sanoo hänelle tervehdyksen, on osallinen hänen pahoihin tekoihinsa.
Aloitamme tällä. Keihin kyseinen kohta soveltuu?
Kuulut niihin fanaatikkoihin, jotka tempaisevat raamatujakeen pois asiayhteydestään. Hakemalla haet kohtia, jotta sinun ei itsesi tarvitsisi kohdella lähimmäisiäsi inhimillisesti ja kohteliaasti. Miksi et lainannut kokonaisuutta?
*** (2. Johanneksen kirje 7-11) 7 Sillä monia eksyttäjiä on lähtenyt maailmaan, sellaisia jotka eivät tunnusta Jeesuksen Kristuksen lihaan tulemista. Tämä on eksyttäjä ja antikristus. 8 Olkaa varuillanne, ettette kadota sitä, minkä aikaansaamiseksi olemme työskennelleet, vaan että saisitte täyden palkan. 9 Kenelläkään, joka tunkeutuu edelle eikä pysy Kristuksen opetuksessa, ei ole Jumalaa. Joka pysyy tässä opetuksessa, sillä on sekä Isä että Poika. 10 Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä. 11 Sillä se, joka sanoo hänelle tervehdyksen, on osallinen hänen pahoihin tekoihinsa. ***
Tuossa ei puhuttu suhtautumisesta erotettuihin tai eronneisiin. Oli puhe "teologisesta" ongelmasta. Jotkut eivät tunnustaneet "Jeesuksen Kristuksen lihaan tulemista". Miten tämä liittyy erotettuihin ja eronneisiin? Sinä sovellat tuon kohdan tahallisen huolimattomasti.
Ja sitten tuo, ettei sanottu tervehdystä jollekin. Muinaisina aikoina (niin kuin nytkin) oli monenlaisia tervehdyksiä, joita sovellettiin eri tavalla eri ihmisiin, riippuen esimerkiksi siitä, kuinka läheisiä ihmiset olivat. Ehkä läheisin tervehtimistapa, mikä Jeesuksen aikana oli käytössä, oli "pyhä suudelma". Voit lukea tästä Raamatun ymmärtämisen oppaasta.
*** it-2 s. 1032 Suudelma ***
”Pyhä suudelma”. Varhaiskristittyjen keskuudessa ”pyhä suudelma” (Ro 16:16; 1Ko 16:20; 2Ko 13:12; 1Te 5:26) tai ”rakkauden suudelma” (1Pi 5:14) annettiin mahdollisesti samaa sukupuolta oleville. Tämä varhaiskristittyjen tervehdys vastasi ehkä muinaista heprealaista tapaa suudella toista tervehdykseksi. Vaikka Raamattu ei paljasta enempää yksityiskohtia, ”pyhä suudelma” tai ”rakkauden suudelma” heijasteli ilmeisestikin kristillisen seurakunnan keskuudessa vallitsevaa tervehenkistä rakkautta ja ykseyttä (Joh 13:34, 35).
Jeesus puhui paljon lähimmäisten rakastamisesta. Hän kehotti rakastamaan jopa vihollisiaan. Vihollisia ei kuitenkaan tarvinnut suudella pyhällä suudelmalla tervehdittäessä, joku vähemmän intiimi tapa oli ehkä suositeltava. Tosin Juudas Iskariot suuteli Jeesusta, kun hän ilmaisi Jeesuksen vihollisille tämän henkilöllisyyden. - helppo vastaus?
Johanneksen_poika kirjoitti:
>>Esittelemässäsi otteissa ei kait ollut sinulle mitään sellaista mitä ei olisi Wt:ssa käsitelty
Minun auktoriteettini uskon asioissa on Raamattu, VTS:n kirjat eivät ole Raamatun veroisia.
>>10 Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä. 11 Sillä se, joka sanoo hänelle tervehdyksen, on osallinen hänen pahoihin tekoihinsa.
Aloitamme tällä. Keihin kyseinen kohta soveltuu?
Kuulut niihin fanaatikkoihin, jotka tempaisevat raamatujakeen pois asiayhteydestään. Hakemalla haet kohtia, jotta sinun ei itsesi tarvitsisi kohdella lähimmäisiäsi inhimillisesti ja kohteliaasti. Miksi et lainannut kokonaisuutta?
*** (2. Johanneksen kirje 7-11) 7 Sillä monia eksyttäjiä on lähtenyt maailmaan, sellaisia jotka eivät tunnusta Jeesuksen Kristuksen lihaan tulemista. Tämä on eksyttäjä ja antikristus. 8 Olkaa varuillanne, ettette kadota sitä, minkä aikaansaamiseksi olemme työskennelleet, vaan että saisitte täyden palkan. 9 Kenelläkään, joka tunkeutuu edelle eikä pysy Kristuksen opetuksessa, ei ole Jumalaa. Joka pysyy tässä opetuksessa, sillä on sekä Isä että Poika. 10 Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä. 11 Sillä se, joka sanoo hänelle tervehdyksen, on osallinen hänen pahoihin tekoihinsa. ***
Tuossa ei puhuttu suhtautumisesta erotettuihin tai eronneisiin. Oli puhe "teologisesta" ongelmasta. Jotkut eivät tunnustaneet "Jeesuksen Kristuksen lihaan tulemista". Miten tämä liittyy erotettuihin ja eronneisiin? Sinä sovellat tuon kohdan tahallisen huolimattomasti.
Ja sitten tuo, ettei sanottu tervehdystä jollekin. Muinaisina aikoina (niin kuin nytkin) oli monenlaisia tervehdyksiä, joita sovellettiin eri tavalla eri ihmisiin, riippuen esimerkiksi siitä, kuinka läheisiä ihmiset olivat. Ehkä läheisin tervehtimistapa, mikä Jeesuksen aikana oli käytössä, oli "pyhä suudelma". Voit lukea tästä Raamatun ymmärtämisen oppaasta.
*** it-2 s. 1032 Suudelma ***
”Pyhä suudelma”. Varhaiskristittyjen keskuudessa ”pyhä suudelma” (Ro 16:16; 1Ko 16:20; 2Ko 13:12; 1Te 5:26) tai ”rakkauden suudelma” (1Pi 5:14) annettiin mahdollisesti samaa sukupuolta oleville. Tämä varhaiskristittyjen tervehdys vastasi ehkä muinaista heprealaista tapaa suudella toista tervehdykseksi. Vaikka Raamattu ei paljasta enempää yksityiskohtia, ”pyhä suudelma” tai ”rakkauden suudelma” heijasteli ilmeisestikin kristillisen seurakunnan keskuudessa vallitsevaa tervehenkistä rakkautta ja ykseyttä (Joh 13:34, 35).
Jeesus puhui paljon lähimmäisten rakastamisesta. Hän kehotti rakastamaan jopa vihollisiaan. Vihollisia ei kuitenkaan tarvinnut suudella pyhällä suudelmalla tervehdittäessä, joku vähemmän intiimi tapa oli ehkä suositeltava. Tosin Juudas Iskariot suuteli Jeesusta, kun hän ilmaisi Jeesuksen vihollisille tämän henkilöllisyyden.>>>Jotkut eivät tunnustaneet "Jeesuksen Kristuksen lihaan tulemista
helppo vastaus? kirjoitti:
>>>Jotkut eivät tunnustaneet "Jeesuksen Kristuksen lihaan tulemista
>>Näetkö mitään ongelmaa siinä, että 90% Vs sivuston kaiffareista pitää raamattua satukirjana?
Yrität oikoa vaikeita asioita. Moni (minä mukaan luettuna) on menettänyt uskonsa raamattuun vasta eroamisensa jälkeen.
Eikä seurakunnassa tiedetä monessakaan tapauksessa henkilön kulloistakin näkemystä ja uskon laatua raamattuun. Tällöin tuo käytäntö ei ole mitenkään perusteltua.
Sitä paitsi; ystävyys tai morjenstelu ei tunne uskonnollisia rajoja. Kyllä se sinäkin taidat morjenstella moniakin ihmisiä, jotka eivät pidä raamattua minkäänlaisena auktoriteettina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577310Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393577Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3651937Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641805- 861449
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841391- 911290
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247- 811154