tavan/tavallinen

tavallinen.

Onko "tavan" oikea sana vastaamaan "tavallista"? Tuota "tavania" näkee silloin tällöin, omituiselta se vaikuttaa, kun ei ole tottunut.

8

568

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomea

Ihmiset ikään kuin nielaisevat sanan keskiosan kuulumattomiin. Minun korviini se särähtää pahasti.

• se sitten

pikemminkin lyhenne sanasta "tavanomainen" eikä sanasta "tavallinen"?
        Mutta ikinä en ole kuullut tai nähnyt ennen tätä.

• ikinä

kuullut saati lukenut 57 ikävuotenani sanaa "tavan" merkityksessä "tavallinen", jos sitä tarkoitat? Siksi en edes ymmärrä kysymystäsi.

• tavallinen.

No onpa kumma, ettet ole sitä kuullut. Minä olen monet kerrat, mutta tottunut en ole, omituiselta tuntuu, kovastikin.

• ........
        tavallinen. kirjoitti:

No onpa kumma, ettet ole sitä kuullut. Minä olen monet kerrat, mutta tottunut en ole, omituiselta tuntuu, kovastikin.

En ole minäkään koskaan kuullut. Internetpalstoilla olen nähnyt 2-3 kertaa.

• Anonyymi
        ........ kirjoitti:

En ole minäkään koskaan kuullut. Internetpalstoilla olen nähnyt 2-3 kertaa.

Kai sillä on jokin tarkoitus. Saadaan sillä ainakin kuulijat hämilleen.

• ”Tavan” merkityksessä ’tavallinen’ kuuluu joillakin alueilla murteeseen. Tosin Nykysuomen sanakirja ei sitä tunne, joten kyseessä voisi olla joko melko nuori ilmiö tai sitten melko paikallinen murrepiirre, joka on jostain syystä ruvennut leviämään.

Netissä sitä näkee melko usein, koska nettiin kirjoitetaan kevyttä kieltä, johon usein pääsee murteellisuuksia – eivätkä kaikki välttämättä koe tätä sanaa murteelliseksi.

• usein.

Kuulin tuota sanaa käytettävän jatkuvasti opiskeluaikoinani; Joensuun takamailta kotoisin olleet opiskelukaverini sitä viljelivät. Minun korvissani se kuulostaa yhä oudolta, enkä täällä kotonani Helsingissä ole kuullut sitä muiden kuin pohjoiskarjalasta tulleiden suusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2703
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2644
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      37
      1180
    Aihe