Lapsi tuossa kyseli äng-äänteestä ja automaattisesti vastasin että se on ng-äänne. Niinhän meille koulussa aikanaan opetettiin. Jos sanassa oli nk, sitä sanottiin änk-äänteeksi.
Nyt kaikki ovat äng-äänteitä (tai itse asiassa se n-kirjain muuttuu äng-äänteeksi).
Korjatkaa nyt muut. Muistanko minä väärin vai opetettiinko 60-70 -luvun vaihteessa erikseen äng ja änk?
äng-äänne
6
8903
Vastaukset
- ei mikään äidinkielen ope
Tarkoitatko että nykyisin ...
1) sekä nk että ng ovat äng-äänteitä
vai
2) mikä tahansa n-kirjaimen sisältävä äänne on äng-äänne? - opetettiin,
vaan et vain muista asiaa ihan tarkasti.
Sanassa lanka on äng-äänne, jolla ei ole omaa kirjoitusasua suomen kielessä, joten se merkitään nk:lla. Sen huomaa, kun lukee sanan juuri niin kuin se kirjoitetaan eikä niin, kuin olemme sen tottuneet ääntämään. Sanassa langan on kaksi äng-äännettä peräkkäin eli geminaatta, joka merkitään ng:llä (vrt.kisa yksi s, kissa kaksi s:ää). - öhhhöh
siis nk=ng eli äng-äänne
kenkä-kengän
länki-längen
onki-ongen
jotenkin näin..."Suomen kielessä on yksi äänne, jolla ei ole omaa kirjainmerkkiä. Tämä äänne on äng-äänne.
Se voidaan kirjoittaa joko n- kirjaimella tai g- kirjaimella. Ei millään muulla merkillä."
http://edu.ouka.fi/~harski/ang-aanne/- Kollou
Äänteen nimi on äng-äänne. Sille ei ole omaa kirjainmerkkiä, mutta merkittäköön sitä tässä vaikka merkillä "N". Äng-äänne voi esiintyä sanassa lyhyenä tai pitkänä: Kenkä: keNkä Kengät: keNNät Edellinen esimerkki osoittaa, että äng voi esiintyä joko k:n edellä lyhyenä (merkitään nk) tai vokaalien välissä pitkänä (merkitään ng). Kolmaskin vaihtoehto on: n:n edellä lyhyenä (merkitään gn): Magneetti: maNneetti Signaali: siNnaali
- äng-äänne
Eikö voitaisi vaan adoptoida uusi kirjain suomeen merkkaamaan sitä? Paljon yksinkertaisempaa. Kenkä -> Keŋkä, Kengät -> Keŋŋät
- Anonyymi
Laittakaa semmosiii mis on äng eikä änk
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395120Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5131679Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771090Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59860
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50793Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738