Teen viiniä herukoista hyvin kävi ja nyt on käymisen pysäytys menossa.
En ymmärtänyt minun ominais painomittarin lukemia verrattuna ohjeeseen,mutta maistelemalla viini on liian kuivaa .Haluisin makeampaa. Milloinka jälkimakeutan sen? Ennenkö kirkastamista vai sen jälkeen? Ohje on vähän epä selvä. Liotanko sokerin veteen ja laitan sitten vai miten. Osaanko lisätä sokeria maun perusteella ,kun tuo minun mittari taitaa olla erilainen kuin mikä ohjeessa on?
Jälkimakeutus
1
11498
Vastaukset
- Kotiviinin ystävä
Makeuta viinisi vasta ennen pullotusta eli kaikki kirkastukset ja lappoamiset pitää olla tehdyt ja viini kelpaa pullotettavaksi.
Ominaispainomittari näyttää, paljonko viinissä on sokeria. Jos se on nollassa tai vain vähän plussan puolella, laitan (hedelmä)sokeria makeudeksi. Jo 10 ominaispainoinen viini on mielestäni sellaista, ettei se kaipaa lisäsokeria. Makuasia.
Laitan sokeria muutaman desin suoraan viinipyttyyn, hämmennän kunnolla ja maistan lusikalla kuppiin nostaen. Jos tuntuu, että vieläkin voisi makeutta lisätä, laitan desin kerrallaan. Yleensä 30 litran astiaan, jossa on viiniä ehkä 25 litraa loppuvaiheessa kaikkine lappoamisineen, laitan 0,5 kg hed.sokeria ja 1-3 dl vielä sen päälle. Tällöin viinin ominaispaino on ennen maustamista vain muutaman pykälän plussan puolella. Tavallista kidesokeria en ole käyttänyt maustamiseen, enkä osaa sen määrää arvioida. Sokeri pitää hämmentää kunnolla sulaksi, muuten se kuplii ja tekee pullotettaessa viiniä kuohua pintaan.
Toivottavasti tästä oli apua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 863176
- 883023
- 681862
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191812- 271711
- 211691
- 241677
Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi321336- 481327
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91309