Jälkimakeutus

MUMMELI1

Teen viiniä herukoista hyvin kävi ja nyt on käymisen pysäytys menossa.
En ymmärtänyt minun ominais painomittarin lukemia verrattuna ohjeeseen,mutta maistelemalla viini on liian kuivaa .Haluisin makeampaa. Milloinka jälkimakeutan sen? Ennenkö kirkastamista vai sen jälkeen? Ohje on vähän epä selvä. Liotanko sokerin veteen ja laitan sitten vai miten. Osaanko lisätä sokeria maun perusteella ,kun tuo minun mittari taitaa olla erilainen kuin mikä ohjeessa on?

1

11498

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kotiviinin ystävä

Makeuta viinisi vasta ennen pullotusta eli kaikki kirkastukset ja lappoamiset pitää olla tehdyt ja viini kelpaa pullotettavaksi.
      Ominaispainomittari näyttää, paljonko viinissä on sokeria. Jos se on nollassa tai vain vähän plussan puolella, laitan (hedelmä)sokeria makeudeksi. Jo 10 ominaispainoinen viini on mielestäni sellaista, ettei se kaipaa lisäsokeria. Makuasia.
      Laitan sokeria muutaman desin suoraan viinipyttyyn, hämmennän kunnolla ja maistan lusikalla kuppiin nostaen. Jos tuntuu, että vieläkin voisi makeutta lisätä, laitan desin kerrallaan. Yleensä 30 litran astiaan, jossa on viiniä ehkä 25 litraa loppuvaiheessa kaikkine lappoamisineen, laitan 0,5 kg hed.sokeria ja 1-3 dl vielä sen päälle. Tällöin viinin ominaispaino on ennen maustamista vain muutaman pykälän plussan puolella. Tavallista kidesokeria en ole käyttänyt maustamiseen, enkä osaa sen määrää arvioida. Sokeri pitää hämmentää kunnolla sulaksi, muuten se kuplii ja tekee pullotettaessa viiniä kuohua pintaan.
      Toivottavasti tästä oli apua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      86
      3176
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3023
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1862
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1812
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1711
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1691
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1677
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      32
      1336
    9. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1327
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1309
    Aihe