Heippa! Osaisiko joku viisas selittää minulle mitä eroa on seuraavilla termeillä: pakkasneste, jäätymisenestoaine, jäähtysneste ja jäähdytinneste. Mitä näistä laitetaan merivesijäähdytteiseen moottoriin talven ajaksi? Entä mitä näistä kiertää makeavesijäähdytteisessä moottorissa?
Ilmeisestikin pakkasneste tarkoittaa samaa kuin jäätymisenestoaine. Mutta tarkoittaako jäähdytysneste samaa kuin jäähdytinneste.. Itse olen nyt päätellyt niin, että moottoriin laitetaan talven ajaksi jäähdytinestettä ja makeavesijäähdytteisessä moottorissa kiertää tuo sama aine, eli olenko oikeassa??
jäähdytysneste ja jäähdytinneste, onko eroa?
7
4248
Vastaukset
yleensä ottaen pakkasneste, jäähdytysneste ja jäähdytinneste tarkoittavat samaa asiaa eli etyleeni- tai probyleeni glykolia. sillä erolla että toinen noista soveltuu paremmin alumiiniosille ja toinen taas valurautaosille, mutta sillä ei ole oikeastaan sinun käytössä mitään väliä kumpaa laittaa ellet aio montaa vuotta moottoria seisottaa. ja muista että em. tuotteet sinällänsä jäätyvät, mutta suhteessa 1:1 veden kanssa jäätymispiste on jossain -30 ellei enempikin.
Jäätymisenestoaineella taas voidaan tarkoittaa melkein mitä vaan mikä ei jäädy? esim bensan tai dieselin sekaan laitettava masinol (sekoittuu mahdollisen tankissa olevan veden kanssa). paineilmajarruissa käytetään myös jäätymisenesto ainetta.
Tosin en ymmärrä jos kerran on merivesijäähdytys ja kone jäähtyy suoraan sillä niin miksi ja mihin sitä glykolia tunget? eikö muka riitä että vesijärjestelmän tyhjää, jolloin jäätyvä vesi ei tee vahinkoa kun sitä ei kerran ole...? ja jos on lämmönvaihdin niin suosittelen pitämään siinä kesät talvet glykoliseosta, se kun estää myös korroosiota.- Jeppe II
Vaikka on merivesijäädytetty moottori niin kyllä se tekee hyvää kierrättää huuhtelun jälkeen glykoolia läpi.Voi olla paikkoja mihin vesi jää, esm.sisäperämoottorit.Ja tekeehän se suojaavan kalvon vesikanavissa.
- Pelle Peloton
Jeppe II kirjoitti:
Vaikka on merivesijäädytetty moottori niin kyllä se tekee hyvää kierrättää huuhtelun jälkeen glykoolia läpi.Voi olla paikkoja mihin vesi jää, esm.sisäperämoottorit.Ja tekeehän se suojaavan kalvon vesikanavissa.
Perämoottorin jäähdytysjärjestelmä huuhdellaan ennen talviteloille laittamista puhtaalla suolattomalla vedellä (vesijohtovedellä) ja se on siinä. Mitään kemikaalioita ei tarvita.
Perämoottoriin ei jää mitään vesiä seisomaan eikä jäädy pakkasella.
Sitä glykolia saadaan näillä hätävarjelun liiotteluohjeilla maaperä täyteen ja sitten tehdään taas kalliita maaperän vaihtoja jos alueelle rakennetaan jotakin. - Jeppe II
Pelle Peloton kirjoitti:
Perämoottorin jäähdytysjärjestelmä huuhdellaan ennen talviteloille laittamista puhtaalla suolattomalla vedellä (vesijohtovedellä) ja se on siinä. Mitään kemikaalioita ei tarvita.
Perämoottoriin ei jää mitään vesiä seisomaan eikä jäädy pakkasella.
Sitä glykolia saadaan näillä hätävarjelun liiotteluohjeilla maaperä täyteen ja sitten tehdään taas kalliita maaperän vaihtoja jos alueelle rakennetaan jotakin.Kuka tässä on kirjoittanut perämoottoreista?
Venemoottoriin ajetaan ilman muuta glykoolia läpi ennen pakkasia. - Ikänsä veneillyt
Jeppe II kirjoitti:
Kuka tässä on kirjoittanut perämoottoreista?
Venemoottoriin ajetaan ilman muuta glykoolia läpi ennen pakkasia.sinne pitäisi glykoolia ajaa läpi jäähdytysjärjestelmään??? en ole koskaan minkään moottorinvalmistajan sellaista kuullut esittävän? vaikka olen yli 40 v veneillyt hyvin monilla eri moottoreilla ja veneillä, ja eiväthän nuo ole koskaan ruostuneet puhki ainakaan 20 vuodessa.
Kyllä olisi parempi jättää glykoolit purkkeihin eikä laskea tarpeettomasti luontoon kuten edellä jo joku esittikin.
Taitaa olla jonkun tietämättömän mutu luuloja että pitäisi moottorin läpi ajaa pakkasnesteitä. - Jeppe II
Ikänsä veneillyt kirjoitti:
sinne pitäisi glykoolia ajaa läpi jäähdytysjärjestelmään??? en ole koskaan minkään moottorinvalmistajan sellaista kuullut esittävän? vaikka olen yli 40 v veneillyt hyvin monilla eri moottoreilla ja veneillä, ja eiväthän nuo ole koskaan ruostuneet puhki ainakaan 20 vuodessa.
Kyllä olisi parempi jättää glykoolit purkkeihin eikä laskea tarpeettomasti luontoon kuten edellä jo joku esittikin.
Taitaa olla jonkun tietämättömän mutu luuloja että pitäisi moottorin läpi ajaa pakkasnesteitä.Tehkää niinkuin ennenkin.Toiset tervaa kattoja,toiset jättää tervaamatta.
Ensi kuussa alkaa rumba, on 7 venettä mistä pitää ajaa glykoolit läpi. - Pakkasukko
Jeppe II kirjoitti:
Tehkää niinkuin ennenkin.Toiset tervaa kattoja,toiset jättää tervaamatta.
Ensi kuussa alkaa rumba, on 7 venettä mistä pitää ajaa glykoolit läpi.Venetelakoilla moottoriin kuin moottoriin laitetaan pakkasneste talven ajaksi. Se suojaa korroosiovauriolta jäätymiseltä. Kannattaa suosia ympäristöystävällisempää propyleenipohjaista pakkasnestettä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565360Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1141607
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2321564- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3101116- 721047