Sipulin korvike liharuuissa

allergikko

Olen oikeasti allerginen sipulille, sekä haju että maku tekevät helposti hengenvaaralliset tepposet. Käytän itse ruuanvalmistuksessa paljon yrttejä, joilla ruokiin saa "voimaa". Myös valkosipuli ihan minimaalisina annoksina käy. Mitä suosittelette ja mikä ylipäätään on näkemyksenne tämän kansanmausteen käytöstä; sitä kun tungetaan kaikkiin mahdollisiin paikkoihin.

8

4761

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sipuli on ruoanlaiton perusaineksia ja on tietysti onnetonta, että olet allerginen sille. Toisaalta eivät kaikki ei-allergisetkaan siitä pidä. Muistan itse nuorempana, etten voinut sitä sietää - nyt en tule sitä ilman edes toimeen.

Sipulia lienee varsin vaikeata yrteillä korvata - en tiedä yhtään konstia. Toisaalta sipulien vaikuttavan aineosan - rikkipitoiset yhdisteet - saa talttumaan huuhtomalla silputun sipulin ja sen jälkeen hauduttamalla sen.

Voit myös käyttää jotain mietoa sipulilajiketta - shalottisipuli, jättisipuli. Entä paahdettu sipuli? Ruohosipuli?

On totta, että sipulia on alettu käyttää vähän joka paikassa - varsinkin valkosipulia ylettömästi, lähes vihanneksen tavoin. Eivät kaikki ruoat todellakaan sipulia kaipaa, varsinkin jos käyttää sopivasti yrttejä.

• kokeillut

sipulijauhetta tai sipulihiutaleita? Löytyy kaupan maustehyllystä.
      Sipulin makua ei todellakaan voi millään muulla korvata - jos siis nimenomaan haluaa sitä sipulin makua.

• aloittaja

Unohdin itse asiassa mainita, että jossain tilanteessa olen käyttänyt sipulijauhetta, mm. jos olen tehnyt perheelle heidän makunsa mukaista esim. lihapullia, karjalanpaistia tms. liharuokia. Sipulin hajua tulee siinäkin versiossa, mutta se on vielä turvallisesti siedettävissä. Raaka sipuli vie lähes tajun, koska henki saattaa salpautua. Oman ruokalan hernekeittopäivä on painajainen, jolloin raakaa sipulia on isossa kulhossa; samoin päivät, jolloin tarjolla on oikeasti "monen sipulin keitto".

Valkosipulia käytän myös mieluiten rouheena, jota olen ostanut Espanjasta ja se ei, yllättävää kyllä aiheuta mitään erityisiä hajuhaittoja.

• juntti

Käytän itse erilaisia sipuleita kaikenlaisiin ruokiin, mutta sen korvaaminen joillain muilla kasveilla ei liene ongelma. Miedosti tai ei lainkaan kypsennetyn sipulin "raikkauden" korvikkeeksi voisin kuvitella käyttäväni tuoretta retikkaa, retiisiä, vesikrassia tai rucolaa. Näille ristikukkaisille vihanneksille tyypillinen kirpeys johtuu rikkipitoisista glykosideista, joilla voidaan jäljitellä sipulin aromia.
      Kypsennetty sipuli voidaan korvata helpostikin mitä erilaisemmmilla vihanneksilla. Maut pyöristyvät kypsennettäessä ja varsinkin karamellisoiduissa kasviksissa makuyhdisteet syntyvät lähinnä kypsennystekniikan vaikutuksesta, jolloin varsinaisen raaka-aineen merkitys vähenee.
      Intialaisessa kastijärjestelmässä brahmaanit (pyhät oppineeet)eivät käytä valkosipulia, vaan korvaavat sen hajupihkalla eli asafoetidalla (kansanomaisesti pirunpaskalla;)
      Antoisaa löytöretkeilyä makujaen maailmassa!

• alkuperäinen kirjoittaja

Ei ollenkaan asian vierestä, osin noita samoja on tullut kokeiltua ja hyvin toimivat. Perhe ei aina tykkää äidin skitsoilusta, mutta ovat kuitenkin halunneet pitää mamman mieluiten hengissä. Kun palaan työmatkoilta, sipulin haju kantautuu jo kotiportille - kun kissa on poissa niin hiiret hyppii pöydällä...

• samaan ketjuun

Itse inhoan yli kaiken sipulia hajua ja makua, pelkkä haju jo vie ruokahalut, sipulia joudun pakosta silti syömään koska keittäjäni sitä tunkee kaikkiin mahdollisiin ruokiin ja sitte viimesenpäälle reilusti koska itte sitä syö vaikka sellasenaan, niin varsinainen kysymys millä minä tuon inhottavan maun ja hajun peitän ruoka-annoksessani onko mitään maustetta tai jotain?

• kristus1

kasva aikuiseks niin eiköhän se siitä

• nainen4

Mieheni ei pitänyt sipulin mausta, käytimme paljon erilaisia pippureita, maustuuhan ruoka niilläkin ja tietysti yrttejä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1440
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      95
      1137
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      256
      958
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe