Surullista miten suomessa on asiat

habibati

Olen aivan uusi palstalla. Innostuin valtavasti taman palstan nahtyani siita, etta meille monikulttuurisille ihmisillekin on oma palsta, jossa puhua asioista. Pettymys oli kuitenkin kova. miten negatiivisia ihmiset ovatkaan. Suomessa on varmaan tosi rankkaa elaa ulkomaalaisen kanssa.
Itse elan ulkomailla libanonilaisen miehen kanssa. Taalla me saadaan olla rauhassa eika ihmiset mitenkaan ihmettele. Kaikki ystavamme ovat eri maista, joten monikulttuurisuus on 'normaalia'.
Olen miettinyt millaista olis tulla asumaan suomeen. Naiden juttujen perusteella se olis varmaan ihan kamalaa. Toivottavasti meissa suomalaisissa on sen verran selkarankaa ettei menna rasistiseen suuntaan vaan hyvaksytaan kaikenlaiset ihmiset. Surullista miten paljon niita pikkusieluja loytyykaan. saisivat kaikki paskanjauhajat haveta ja kattoa peiliin. Siella ollaan elamassa varmaan tosi pahasti epaonnistuttu.

Niin, se piti viela sanoa. Olin suomalaisen kanssa naimisissa eika se onnistunut sitten mitenkaan. Olen onnellinen nyt, ihanan miehen rinnalla, joka osaa rakastaa minua sellaisena kuin olen. Perheessa puhutaan arabiaa, englantia ja suomea. Olen etuoikeutettu, etta saan olla tassa ja oppia toisistakin kulttuureista. Monesti havettaa olla suomalainen, sen verran juntteja me monesti ollaan.

Jaksamista kaikille monikultturisille perheille jotka kamppailevat mita kummallisimpien asioiden kanssa. Me tiedetaan silti parhaiten miten asiat suhteessa ovat. ei naapurit eika tuttavat.

Iloista syksya!

20

1992

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomijuntti

sinulla on asiat hyvin, et asu suomessa ja olette tai miehesi on duunissa. maassa x on enemmän ulkomaalaisia ja miehesi on helppo sinne sopeutua.
      jne.

suomi taas ei ole helppo maa, vain vähän ulkomaalaisia, kieli vaikea, kulttuurierot vaikka libanoniin suuret -> duuniin pääseminen vaikka libanonilaiselle vaikeaa, jos suomeen tulisitte hyvä jos miehesi siivoojaksi pääsisi.

suomessa saa kuule olla ihan rauhassa ja rasismia on vähän, mutta muuten elosi libanonilaisen miehesi kanssa olisi varmasti vaikeaa (lue ylh.)
      mitä täällä ainakin minä kritisoin on se, miksi suomeen ylipäätään pitää tulla, kun se tulee niin vaikeaa olemaan. suominaisia tässä kai jopa enemmän kritisoidaan, koska he taatusti tietävät kuinka asiat suomessa ovat, mutta heistä ei kuitenkaan ole lähtemään johonkin toiseen maahan.
      sinänsä merkillistä, silloin luulisi kaikkien voivankin paremmin (parisuhde, lapset ...)

"jokinorsu, mitäs sen karvaranteen toit tänne loisimaan, menisitte sinne paratiisiin, miehesi maahan x"

on sama sanottuna vähän brutaalimmin.

sinulle onnittelut, mietit vähän nenääsi pitemmälle ja olet nyt onnellinen maassa x.

• Realisti.

"miten negatiivisia ihmiset ovatkaan."

Oletko koskaan lukenut nykyisen kotimaasi keskustelupalstoja. Olen siitä hyvin varma, että niistäkin löytyy paljon negatiivista kirjoittelua ulkomaalaisista. Yleensä negatiiviselle kirjoittelulle on hyvät syytkin.

http://www.youtube.com/watch?v=VBihvh_UhnU

"Itse elan ulkomailla libanonilaisen miehen kanssa."

Kuinka monta eurooppalaista miestä (ei muslimi) tunnet, jolla on musliminainen?

http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kas/kasva/pg/kuntsi/luku3.html

"Monesti havettaa olla suomalainen, sen verran juntteja me monesti ollaan."

No häpeä vaan siellä ulkomailla niin paljon kuin haluat.

Voisit vähän tarkentaa, miksi pidät suomalaisia juntteina. Onko siihen syynä rasistinen ajattelu, että kun Suomessa on niin vähän maahanmuuttajia.

http://www.youtube.com/watch?v=1mwnbmaKgr4

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=620017
      http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2007/09/563738

• Nimetön

Musliminainen EI saa mennä naimisiin ei-muslimimiehen kanssa, siksi et ole itsekkään koskaan nähnyt sellaista paria...

• tarpeetonta

hävetä sitä, että on suomalainen. Olisiko sinusta hauskaa, jos miehesi häpeäisi sitä, että on libanonilainen?
      Ei kai vain ole käynyt niin, että miehesi on saanut sinut manipuloiduksi häpeämään itseäsi?
      Meillä Suomessa menee oikein hyvin. Suomi on maailman vähitn korruptoitunut ja kilpailukykyisin maa, lapsikuolleisuus on maailman alhaisin ja lukutaito ja koulutustaso maailman huippuluokkaa. Ulkomaalaisten vaikeudet työllistyä Suomessa johtuvat yleensä juuri heidän koulutustasostaan, joka on heikompi kuin suomalaisten työnhakijoiden. Mutta yhteiskunta huolehtii täällä jopa työttömistä. Täällä on sananvapaus ja siksi valitusta riittää, mutta todellista aihetta siihen on harvoin. Esimerkiksi Libanonin oloihin verrattuna asiat Suomessa ovat hyvällä tolalla.

• HATTIWATTI

Heh, voi teitä häpeilijöitä. Häpeä on tietty tunne muiden joukossa, jopa hyödyllinenkin sellainen, mutta olet aika yksisilmäinen jos mielestäsi kehittynyt valtio kuten Suomi tuottaa sinulle häpeää, ja samaan aikaan ilmeisesti miehesi "ihmisoikeuksien mallimaa" Libanon ei aiheuta aihetta häpeilyyn...

Aika vekkuli tapaus olet muuten kun olet niin huolissasi rasismista ja kuitenkin itse rasistisesti kutsut suomalaisia junteiksi.

"Toivottavasti meissa suomalaisissa on sen verran selkarankaa ettei menna rasistiseen suuntaan vaan hyvaksytaan kaikenlaiset ihmiset"

No minä en ainakaan hyväksy kaikenlaisia ihmisiä. Hyväksytkö sinä esim. pedofiilit? Tai puistoraiskaaja-somalit? Entä seksipalveluja myyvät thai-hierojat? Jos et niin olet oman näkemyksesi mukaan "pikkusielu".

Niin muuten ennekuin joku taas toteaa että "mitä teet palstalla joka on tarkoitettu moku-pareille" niin minä elän moku-suhteessa, ja muutamia vastauksia pohdiskeluihisi näin moku-suhteellisena:
      - ei, elämä ei ole erityisen rankkaa Suomessa moku-suhteessa eläville
      - saamme olla rauhassa eikä ihmiset pahemmin ihmettele (ja mitä sitten vaikka ihmettelisivätkin, onneksi Suomi on vapaa maa ja ihmettelykin on sallittua?). Joskus muutama ihminen on esittänyt ennakkoluuloisia kysymyksiä esim. vamoni kulttuuriin tai kotimaahan liittyen. Heitä arvostan paljon enemmän koska uskaltavat sanoa asiat sellaisina kuin ne ovat, kuin kaiken hyväksyviä "suvaitsevaisia" oman pesän likaajia joille on suuri itseisarvo olla ulkomaalainen.
      - Suomessa asuminen ei ole kamalaa - päinvastoin täällä hyväksytään ja ymmärretään liikaakin jopa laittomuuksia esim. eri kulttuurien varjolla. Jos Suomessa on rasismia niin se johtuu ennenkaikkea ongelmista vaikenemisesta, siitä että ulkomaalaisista saa puhua vain kivoja asioita.
      - Emme kamppaile päivittäin mitä kummallisimpien asioiden kanssa.

• *Nela*

Ei mulla ole ainakaan kamalaa asua suomessa afrikkalaisen mieheni kanssa. Nämä täällä uhoavat suomalaismiehet eivät oikeassa elämässä uskalla sanoa tai tehdä yhtään mitään. Positiivisia kommentteja ollaan vaan kuultu, esim. "teidän lapsista tulee varmaan söpöjä"

• Jos olisit siskoni
        *Nela* kirjoitti:

Ei mulla ole ainakaan kamalaa asua suomessa afrikkalaisen mieheni kanssa. Nämä täällä uhoavat suomalaismiehet eivät oikeassa elämässä uskalla sanoa tai tehdä yhtään mitään. Positiivisia kommentteja ollaan vaan kuultu, esim. "teidän lapsista tulee varmaan söpöjä"

tai muu sukulaisini saisit kuulla vähän eilaistakin kommenttia. Eikö kukaan sukulaisistasi ole kommentoinut mitenkään negatiivisesti?

• bidrali

Hyvä kirjoitus.

Eipä tulisi mieleen julkisesti hehkuttaa Bangladeshin paremmuutta SUomeen verrattuna;D
        Perhe suhteet siellä tietysti ovat läheisempiä ja avioliitto on vielä arvossaan mutta eipä se pelasta kun on kuitenkin korruptoitunein valtio ja matkailusivuilla on, vaikka mitä mellakka varoituksia ja pukeutumisohjeita.
        Mies on taas menossa vierailulle kotimaahansa, tässä olikin ajankohtista vertailla sitä mitä Suomesta sanotaan matkailumaana ja mitä Bangladeshista kerrotaan... No jokainen voi lukea ne jutut itse sieltä.

Itse en koe elämää ulkomaalaisen kanssa vaikeaksi.
        Ihmiset suhtautuvat minuun ja mieheeni varsin hyvin, jos joku tuijottaa se on vain itäsuomalainen tapa.

En tietenkään hyväksy sitä, että joka kolmas raiskauksesta epäilty on ulkomaalainen, enkä sitä että lähes kaikissa thaimaalaisissa hierontapaikoissa on mahdollisuus ostaa seksiä.
        Kuitenkaan mielestäni koko vastuu nykytilanteesta ei ole vain ulkomaalaisilla vaan meillä on siitä hyvin pieni osa myös itsellämme. (esim raiskauksessa ulkomaalainen mies kyllä vastaa täysin omasta teostaan se ei ole Suomen "vika" vaan se että kyseinen mies saa vapaasti raiskailla Suomessa saamatta kunon tuomioita, se on meidän vikamme hyvin minimaalisesti.. tai oikeastaan päättävien elimien)

Ensinnäkin miten voimme vaikuttaa maahanmuutto politiikkaan, niin että kaikki halukkaat eivät pääsisi tänne ihan tuosta vain.
        Toiseksi miten voisimme sopeuttaa maahamme ne yksilöt joilla ei ole halua sopeutua, mutta heillä on esim pakolaisstatus (näistähän se ongelma lähtee, ei siitä aineksesta jolla on motivaatiota kielen ja lain opiskeluun).
        Kolmanneksi miten voisimme lisätä suvaitsevaisuuttaa tietyissä tilanteissa ja toisaalta vähentää sitä toisissa. Eli miten saisimme suvaitsevaisuuden ja sopivan ennakkoluuluoisuuden tasapainoon.
        Siinä nyt joitakin kysymyksiä.
        On myös mielenkiintoista, että ongelma-aines on usein määriteltävissä kansalaisuuden perusteella (vrt. tiettyistä maista tulleiden rikollisuus heidän todelliseen lukumääräänsä) Pitäisikö siis ennalta olla vähän ennakkoluuloinen tiettyjä kansalaisuuksia kohtaan vai pitäisikkö vain ajatella että ihminen ihmisenä, varastaa ja raiskaa ne suomalaisetkin;D

Pedofiilit ja muuta seksuaalirikolliset saisi minnun puolestani palauttaa otimaahansa (siellä heille sitten kyseisen maan tuomio eikä mitään Suomalaista päänsilittelyä;D)

Toisinkuin muissa maissa meillä ollaan menty suvaitsevaisuudessa ja empatiassa jo pimeälle puolelle. Kukaan ei halua leimautua rasistiksi ja rasismin määrittelytkin ovat mitä kummallisempia.

Opiskelija kaverini kanssa tuli puhetta ulkomaalaisista miehistä (no niin, satumainen Ahmed oli vaihteeksi osoittanut kiinnostusta kyseiseen tyttöön kun oli nähnyt hänet kerran seurassani... tätä sitten puitiin)

Kaverini: "hmm.. Aika kummasti se yks käyttäyty siellä..."

Minä: "Joo se Ahmed on semmonen ihan seko ei sitä kannata ottaa vakavasti, se ihastu minun serkkuunkin tässä kerran."

Kaverini "Ethän sinä pidä minua hirveänä rasistina... minä vain haluaisin suomalaisen miehen ja mieluiten vaaleahiuksisen"

Minä: "No hei, en minäkään halua mitään ihan mustaa miestä. Sulle sopii se mikä sinulle sopii. Ei siinä voi olla kyse mistään rasismista ainakaan minun mittapuun mukaan ja ei minua haittaa vaikka olisitkin rasisti, kaikilla meillä on omat ennakkoluulomme. Minä en esim. hirveästi arvosta somalimiehiä, naiset on yleensä ihan jees."

Yleensä rasisteihin ja rasismiin törmäävät henkilöt, joilla muutenkin on vaikeuksia sopeutua meidän lakiimme ja piiriimme. Eipä ole ollut meillä rasistisia konflikteja, johtuu paljolti siitä että mies on opetellut suomen kielen, ei käyttäydy koppavasti ja pelaa Suomen säännöillä.
        Kaikilla ei tietysti ole samoja mahdollisuuksia mutta silloin pitäisi vain yrittää enemmän, eikä luisua sieltä mistä on helpoin mennä (eli suomalaisten hyväksikäyttö ja sossuntuet)

• tätä jatkuvaa häpeämistä. Eikö sinulla todellakaan ole muuta tekemistä kuin hävetä? Oli asia sitten suomalaisten pukeutuminen, kielitaito, mielipiteet tai mikä tahansa niin aina tuntuu häpeäjiä riittävän. Minua ei ainakaan kiinnosta vaikkapa se miten muut pukeutuvat, pääasia, että viihtyvät vaatteissaan, enkä todellakaan jaksa tai edes halua hävetä muita ihmisiä.

Ja voin myös sen sanoa, että kovin on pienet ongelmasi jos sinua surettaa miten Suomessa ovat asiat. Sen voin sanoa, että Suomessa on todella hyvin asiat ulkomaalaisilla. Täällä on mm. syrjintä kielletty toisin kuin monissa maissa sekä ulkomaalaisilla on samat perus- ja ihmisoikeudet kuin suomalaisilla. Mutta sitä eivät monet näe jopa "sairaassa" ulkomaan ihailussa. On aina helppoa haukkua Suomea joka asiasta unohtaen muiden maiden ongelmat. En väitä Suomea paratiisiksi, mutta mielestäni on turha väittää Suomen olevan mitenkään erityisen rasistinen maa.

Minulla on kokemusteni ja näkemysteni perusteella tullut jopa sellainen kuva, että oikeastaan kaikkein rasistisempia ihmisiä Suomessa taitavat olla ulkomaalaisten puolisot. Monet heistä ovat hyvin kärkkäästi näkemässä rasismia joka paikassa ja aina valittamassa. En väitä, että kaikki mutta hyvin moni.

Internet on täynnä keskustelupalstoja, joissa on kaikenlaisia kirjoituksia maasta riippumatta. Kannattaa myös huomioida, että yhden palstan perusteella ei voi juurikaan muodostaa yleistä mielipidettä, koska tietty palsta houkuttelee tietynlaisia ihmisiä kirjoittamaan, jotka kokonaisuuden nähden ovat hyvin pieni osa kaikista kyseisessä maassa asuvista ihmisistä.

Tällä palstalla kirjoittelee monia ulkomaalaisiin kriittisesti suhtautuvia ihmisiä enkä ihmettele miksi. Ulkomaalaisasioihin liittyy moninkertaisesti ongelmia verrattuna esimerkiksi kantaväestön aiheuttamiin ongelmiin. Pelkästään ulkomaalaisten rikollisuus on hälyttävän korkea, varsinkin tietyissä rikoksissa. Samoin avioerot ovat yleisempiä, asiaan liittyy myös monia ongelmia kuten lumeliittoja ja ihmisten hyväksikäyttämistä jne. Eivät nämä ole tuulesta temmattuja vaan täyttä totta. Joten tietynlaiseen yleistykseen on aina varaa eli voi ihan hyvin todeta, että ulkomaalaisen kanssa avioituessa on todennäköisesti odotettavissa enemmän ongelmia kuin jos molemmat puolisot olisivat samasta maasta.

Samoin voidaan sanoa, että keskimäärin suomalainen mies on 178 cm pitkä ja nainen 165 cm pitkä. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että Suomesta löytyy myös 160-senttisiä miehiä ja 180-senttisiä naisia.

• voi muuta

sanoa kuin Aamen!

• HATTIWATTI

Kahvitar kirjoittaa taas ihan asiaa. Monet moku-miesten omistajat tosiaan näkevät rasismia helposti joka asiassa, eivätkä taida ymmärtää että juuri sellainen asenne aiheuttaakin ulkomaalaisia vierovia asenteita. Jos teet niin tai näin niin olet rasisti, joten ei ihme jos joillekin suomalaisille tulee vaivaantunut olo ulkomaalaisten seassa. Toisaalta tälläinen "itseään toteuttava ennustus" taitaa olla moku-puolisojen mielestä heille eduksi; mitä enemmän rasistisia asenteita, sitä parempi tekosyy selittää omat vaikeudet ja epäonnistumiset kun pääsee uhrin asemaan.

Jos halutaan esim. keskustella ulkomaalaisten suuresta osuudesta väkivalta- ja seksuaalirikoksista epäiltyjen joukossa tai tiettyjen ulkomaalaisryhmien työhaluttomuudesta, saa helposti rasistin leiman näiden moku-puolisojen taholta. Se antaa vaikutelman ettei tällä leimaajalla itsellään ole puhtaat jauhot pussissa tai leimaaja haluaa suojella miehensä hämäräpuuhia, koska rasistiksi leimaaja ei halua puhua aiheen sisällöstä eikä edes sallia muiden puhua aiheesta, vaan näkee vääränä että koko aiheesta edes halutaan keskustella.

• ulkomailla

Me asumme myös ulkomailla, sillä Suomessa miehelläni ei olisi samoja mahdollisuuksia harjoittaa koulutustaan vastaavaa ammattia, suomenkielen oppiminen vaadittavaan tasoon kestäisi vuosia. Myös itselläni on hyvin töitä Suomen ulkopuolella joten mitä tässä väkisin Suomeen muuttamaan. Suomi on kiva maa, mutta meille ei paras mahdollinen.

Olemme nyt Suomessa lomailemassa muutaman päivän. Mieheeni suhtaudutaan aina kivasti ja ystävällisen uteliaasti. Ei ulkomaalaisrasismista tietoakaan. Olimme eilen sukujuhlissa ja mieheni tapasi viimeinkin serkkujani ja laajempaa sukua. Hän on myös ystävystynyt veljeni kanssa, soittelevatkin toisilleen selkäni takana ;-) Mukavasti sujuu.

Oman kokemukseni mukaan ulkomaalaisrasismia lietsotaan lähinnä tällä palstalla. Normaalielämässä emme ole siihen Suomenlomilla törmänneet. Minä olen suomalaisuuteeni tyytyväinen, myös kodissamme ja tuttavapiirissämme ulkomailla suomalaisuus on jyrännyt miehen kulttuurin yli, esimerkiksi suurin osa kavereistamme on ulkosuomalaisia.

• tsemppiä....

ja pysykääkin siellä ulkomailla. Juuri noin kuuluisi kaikkien mokuihmisten tehdä, miehen kotimaa on se paras paikka, teille kaikille olla ja elää.

• terveisiä täältä
        tsemppiä.... kirjoitti:

ja pysykääkin siellä ulkomailla. Juuri noin kuuluisi kaikkien mokuihmisten tehdä, miehen kotimaa on se paras paikka, teille kaikille olla ja elää.

Toki toki pysymme! Suomeen ei ole mitään sen kummempaa hinkua, ei minulla eikä miehellä. Lomalla ja sukuloimassa on joskus kiva käydä. Viime viikolla Tikkurilan aseman ankeudessa ja 8 asteen koleudessa kylläkin manasin sitä että piti lähteä sukuloimaan.

Mutta ei sen asuinmaan tarvitse välttämättä olla miehen kotimaa, vaan maa missä kumpikin voivat tehdä koulutustaan vastaavaa työtä ja hankkia samalla mukavan elintason. Tätä asiaa olen yrittänyt muillekin suositella sen sijaan että toisivat puolison Suomeen vaikean kielen ja ankean ilmaston kanssa kamppailemaan. Kolmas maa on todella hyvä vaihtoehto.

• vai jossain

kolmannessa maassa?

• mieltä...

Moi! Mulle kävi samalla tavalla, innoistuin kovasti löytäessäni tämän palstan... tarkemmin juttuja luettuani jouduin kuitenkin pettymään ja kovasti!! En ymmärrä, mitä nämä kaikki rasistit ja suomijuntit tällä palstalla edes tekevät?? Jos inhoat ulkomaalaisia, etkä voisi itsellesi monikulttuurista suhdetta kuvitellakaan, jättäisitkö tämän palstan niille, jotka sellaisessa elävät?! Itselläni ei riittäisi aikaa/mielenkiintoa hengata palstoilla, jotka eivät minua koske...

Itse olen tällä hetkellä Suomessa, mutta kova ikävä on koko ajan muualle... afrikkalaisen poikaystäväni luo. Harkitsemme eri vaihtoehtoja tulevaisuuden suhteen ja hän olisi kovin innokas tulemaan Suomeenkin. Tämä sopisi minulle, koska täällä mahdollisuudet saada juuri oman alani töitä ovat paremmat, mutta ajatus jotenkin pelottaa... Kulttuuri- ja ilmastoerot ovat jo suuret, ja mietin voisiko rakkaani todella viihtyä täällä, edes joten kuten. Mutta siihen päälle ajatus rasismista ja syrjinnästä masentavat. Kyllä- rasismia varmasti löytyy joka puolelta, myös Etelä-Euroopasta, jossa poikaystäväni tällä hetkellä asuu, mutta siellä on sentään kohtalotovereita joka kadun kulmassa... meillä Suomessa on niin tosi tosi vähän ulkomaalaisia, heihin ei vain ole vielä totuttu! Ja valitettavasti erilaisuus/vieraus synnyttää joillekin pelkoa, mikä taas purkautuu rasismina.

Itse ajattelen myös, että monikulttuurisuus on suuri rikkaus. Tottakai tällaisessa suhteessa on omat riskinsä ja varmasti itsekin tulen suhteessani vielä törmäämään moniin ongelmiin, joita ei välttämättä suomalaisen miehen kanssa tulisi. Mutta toisaalta, eikös joka toinen suomalainen avioliitto lopu eroon, joten eipä ole tulevaisuus kovin varma täysin suomalaisissakaan suhteissa. Ja kyllä, samaa mieltä olen kanssasi myös siinä, että joskus tosiaan täytyy hävetä tätä "junttiutta", kuten esim tällä palstalla!!!!!!

Kuten joku tännä vastaili, meillä on Suomessa monet asiat hyvin, se on selvää... mutta eihän korruptoitumisen asteella tai lapsikuolleisuudella voi kaikkea mitata!?!?! Onhan meillä myös masentuneisuus- ja itsemurhatluvut huipussaan. Alkoholiongelmista puhumattakaan...

No, tästä aiheesta voisi jatkaa ikuisuuksiin... Mutta onneksi täällä palstalla on mukana myös niitä, jotka osaavat arvostaa erilaisuutta ja kokevat sen mielenkiintoisena/kiehtovana. Hyvää syksyä teille kaikille ja tsemppiä moku-suhteisiin! :)

• sinulla tuossa

>>Itse olen talla hetkella Suomessa, mutta kova ikava on koko ajan muualle... afrikkalaisen poikaystavani luo. Harkitsemme eri vaihtoehtoja tulevaisuuden suhteen ja han olisi kovin innokas tulemaan Suomeenkin.

• Suomalaisiin.....

ihmisiin, meihin kaikkiin koskee todellakin se, että suomalaiset naiset roudaavat sosiaalitapauksiaan maahamme. Veronmaksajat joutuvat apinanne alunalkaeen ja loppupeleissä maksamaan. Mielipiteeni mokusuhteista on se, että muuttakaa miestenne kotimaihin ja pysykää siellä hamaan loppuunne saakka. Älkää tuoko ongelmianne sivistyneeseen yhteiskuntaamme.

• "En ymmärrä, mitä nämä kaikki rasistit ja suomijuntit tällä palstalla edes tekevät?? Jos inhoat ulkomaalaisia, etkä voisi itsellesi monikulttuurista suhdetta kuvitellakaan, jättäisitkö tämän palstan niille, jotka sellaisessa elävät?"

Mikä saa sinut kuvittelemaan että kaikki negatiivinen täällä on aina jonkin muun kuin monikulttuurisessa suhteessa elävän kirjoittamaa?

Itse olen lähes koko ikäni maailmaa kiertänyt ja eipä ole tuolla maailmalla tullut vastaan mitään negatiivista. Päinvastoin - sieltä aikoinani vaimonkin itselleni löysin.
        Mutta nyt kun olemme tänne Suomeen asettuneet ja monikulttuurisissa piireissä pyörineet niin nyt alkaa rasismi jo minunkin osaltani nostaa päätään :(.
        Itseasiassa en olisi voinut edes kuvitella kuinka paljon lusmuja tänne Suomeen on muuttanut ja kuinka törkeästi ne sitten lypsävät tätä meidän järjestelmäämme!
        Positiivisena sentään se, että kaikki tuntemani kiinalaiset sentään ovat olleet kunnollisia ja ahkeria työntekijöitä toisin kuin monen muun maan osalta vastaan tulleet ulkomaalaiset..

Eli kyllä asia on niin että tutustumalla monikulttuurisuuteen saattaa mielipiteet radikalisoitua eikä suinkaan pehmentyä joten viestin asiasisällöstä et voi päätellä kuka elää monikulttuurisessa suhteessa ja kuka ei!

• juba...

Hienoa, ettette ole muuttamassa Suomeen! Suorastaan loistavaa!! :-D

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2224
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      24
      1780
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1435
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      109
      1264
    5. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      15
      1229
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1035
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      944
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      864
    9. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      853
    10. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      74
      846
    Aihe