Seitsemän vuotta Raakelin tähden ja kanssa

Baijerilainen kansanedustaja Gabriele Pauli on esittänyt, että avioliitoilla pitäisi olla seitsemän vuoden määräaika.
Tämän jälkeen avioliitto päättyisi automaattisesti, ellei sitä uusita.

Esitys lienee tehty kokemuksen syvällä rintaäänellä. Sen tekijä on itse kahdesti eronnut, ja hänen viimeisin avioliittonsa kesti seitsemän vuotta.
Koska G. Pauli on konservatiivien kansanedustaja, hän varmuuden vuoksi rajasi esityksensä koskemaan vain siviiliavioliittoja.

Itse olen siviiliavioliitossa, ja seitsemäs seitsemän vuoden jakso on jo reippaasti takana päin. Rakkautta, jonka kestoaikaan G.P. on perustanut esityksensä, on riittänyt ja riittänee edelleenkin. Olisimme joko uudistaneet liittomme, eläneet avoparina tai peräti nousseet barrikadeille ihmiset eriarvoisiksi luokittelevaa lakia vastaan.

33

2056

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hintriika*

Meidän siviiliavioliittomme ehti kestää vain vajaat 35 vuotta, kun kuolema korjasi toisen. Kaikki ainekset oli elää yhdessä samanmoinen määrä vuosia ja vaikka enemmänkin. Rakkaus senkuin kiihtyi vanhestessaan. Mihin olisikaan johtanut? Palovammoihin tai peräti tulipaloon?

Mikä lie, että toisilla onnistuu, toisilla ei. Pojallamme tuo 7 vuoden maaginen raja johti eroon. Toivottavasti toinen yritys on elinikäinen. Tai ainakin kestävämpi, ettei tulisi taas pieniä avioerolapsia.

• viilennyt

miten se roihu ylläpidetään ja saadaan vaan iän myötä yltymään paloksi.

• Hintriika*
        viilennyt kirjoitti:

miten se roihu ylläpidetään ja saadaan vaan iän myötä yltymään paloksi.

Ei ole olemassa yleispätevää reseptiä, jolla voi leipoa onnellisen liiton. Kaikki on kiinni osapuolten tahdosta, luonteesta, sopeutumiskyvystä jne.

Jokaisessa pitkässä liitossa on hyviä ja huonoja hetkiä. Toiset kompastuvat ensimmäiseen pahaan päivään, toiset jaksavat rämpiä kaikkien vastoinkäymisten yli. Sopu onkin sitten entistä auvoisempi.

Pahinta on menneitten asioiden kaivelu ja kyvyttömyys antaa anteeksi. Itsekussakin meistä on virheitä, siksi virheettömyyttä ei pidä vaatia toiseltakaan. Rakastamiseen ei voi pakottaa. Ei edes itseään saati toista!

• Liisikkä

Kummallista, että 94 vuotias anoppi pitää ansionaan avioliittomme kestävyyttä. Hänen 96 vuotiaan sisarensa seisemän lapsen avioliitoista on vain 2 kestänyt.
      Emme kumpikaan ole lainkaan tuulihattuja, joten kummastelen anopin ajattelua. Onhan minutkin omat vanhemmat esimerkillään kasvattanut.

• huokaaja

tämmöinen kahdesti eronnut ja komannen kanssa kituuttava tuntee itsensä ihan epäonnistuneeksi lukiessaan noita rakkaudessa onnistuneita. Tuo Hintriikan tapaus varsinkin panee ihmettelemään, meillä on aikaa, mutta ei kertakaikkiaan viihdytä yhdessä, puuhumattaaan roihusta.Mutta se avioerokin on niin hankala, kun on omaisuutta , yhteisiä lapsia ja lapsenlapsia.

• Einonen

Lyhyen avioliiton kokeneena ajattelen kauhistuneena olla tuomittuna 7 vuodeksi!
        Kirkkohäät pidettiin mutta ero tuli nopeasti.

• elma05
        Einonen kirjoitti:

Lyhyen avioliiton kokeneena ajattelen kauhistuneena olla tuomittuna 7 vuodeksi!
        Kirkkohäät pidettiin mutta ero tuli nopeasti.

Ettei avioliitot kestä?Sitä kai odotetaan ensi huuman roihun (rakastumisen)kestävän läpi elämän.Mutta sen ensi palon jälkeen alkaakin niin sanottu rakastaminen.Rakastaa ja rakastua on ihan kaksi eri juttua.
        Nimi merkillä (45v.aviossa)on kokemusta ,jotta monta kertaa on saanut alkaa alusta .Tuo viha ja rakkaus on todella aika vierekkäin avioliiton arjessa.
        Tässä sitä kuitenkin mennään ja toimehen tullaan!

• onnistuneessa avioliitossa
        elma05 kirjoitti:

Ettei avioliitot kestä?Sitä kai odotetaan ensi huuman roihun (rakastumisen)kestävän läpi elämän.Mutta sen ensi palon jälkeen alkaakin niin sanottu rakastaminen.Rakastaa ja rakastua on ihan kaksi eri juttua.
        Nimi merkillä (45v.aviossa)on kokemusta ,jotta monta kertaa on saanut alkaa alusta .Tuo viha ja rakkaus on todella aika vierekkäin avioliiton arjessa.
        Tässä sitä kuitenkin mennään ja toimehen tullaan!

on olla oma itsensä.

Se on minusta ainoa hyvä neuvo.

Ihmistä, joka on oma itsensä, on helppo
        rakastaa.

Tai sanon: on mahdollista rakastaa.

• lavi
        onnistuneessa avioliitossa kirjoitti:

on olla oma itsensä.

Se on minusta ainoa hyvä neuvo.

Ihmistä, joka on oma itsensä, on helppo
        rakastaa.

Tai sanon: on mahdollista rakastaa.

Vasta 50 vuotta on kestetty toisiamme.Tehty yhdessä töitä eikä maltettu nukkua öitä,kun lapsia siunautui useampi.Lastenlapsia toistakymmentä. Tuovat iloa arkeen ja juhlaan. On ollut hyviä ja huonoja tapahtumia näin pitkässä liitossa,vaan pitää kait unohtaa huonot asiat ja muistaa vain ne hyvät.

• naisen sanonta, kun sanoo
        lavi kirjoitti:

Vasta 50 vuotta on kestetty toisiamme.Tehty yhdessä töitä eikä maltettu nukkua öitä,kun lapsia siunautui useampi.Lastenlapsia toistakymmentä. Tuovat iloa arkeen ja juhlaan. On ollut hyviä ja huonoja tapahtumia näin pitkässä liitossa,vaan pitää kait unohtaa huonot asiat ja muistaa vain ne hyvät.

Minä olen antanut parhaat vuoteni sinulle...

Paras silloin vaihtaa.

Kukas sitä huonoa haluaa pitää....

• Maalaismies*

Meniks tuo seiskan tarina joteski seuraavasti: Jaakob oli korviaan myöten rakastunut naapurin Raakeliin. Sen isä sanoi, että kun palvelet minua 7 vuotta, saat tytön.

No Jaakob siitä tuumasta toimeen. Kuivin suin paiskoi töitä 7 vuotta. Häät järjestettiin ja ajan tavan mukaan sulhanen kohtasi morsiamen pimeässä teltassa. Kuinka ollakaan, aamulla viltin alta löytyi Lea.

Ei siinä mitään. Jaakobolle tiedotettiin, että tee vielä 7 vuotta. Sitten tippuu Raakel syliisi. Mikä ettei. Meni siis 14 vuotta Raakelin tähden.

Poikia tuli ellen väärin muista 12. Ruuben, Simeon, Leevi, Juuda jne. olivat Lean aikaan saannoksia. Tosin siinä avusti myös hänen palvelijattarensa. Pojat olivat kovaa valuuttaa siihen aikaan (ja ovat vieläkin).

Raakel synnytti tuon kuuluisaksi tulleen Joosefin. Tämähän päätyi kateellisten veljien toimesta Egyptiin, ensin vankilaan sitten faaraon hoviin.

Hän selitti faaraon unen, missä esiintyi 7 lihavaa ja 7 laihaa lehmää niin etevästi, että faarao nimitti hänet rahaministeriksi.

Ja 7:n lihavan talousvuoden aikana Joosef ei pannut menemään varoja taivaan tuuliin, vaan talletti ne 7 seuraavan laihan vuoden varalle.

En tiedä, tulisko tästä aineestani uskonnon opelta muuta kuin 7, mutta luulisin tuon 7 merkittävän vuoden tarinan juontuvan tästä vanhasta ihanasta sadusta.

• Raamattuun uskova

pidät siis Raamattua satukirjana?

• Maalaismies*
        Raamattuun uskova kirjoitti:

pidät siis Raamattua satukirjana?

Raamattu on suurenmoinen kirja. Jeesus puhuu vertauskuvin. Kun hänen kerrotaan kävelleen vetten päällä, minä en usko niin todellisuudessa tapahtuneen, vaan käsitän sen kuvastavan sitä, kuinka hän kulki suurten syvyyksien yllä nähden enemmän kuin muut.

Uskon minäkin Raamattuun. Nautin sen tarinoista, jotka panevat ajattelemaan. Tuo Jaakobin tarinakin sisältää paljon enemmän kuin konkreettiset seitsemän vuotta.

• Fanni
        Maalaismies* kirjoitti:

Raamattu on suurenmoinen kirja. Jeesus puhuu vertauskuvin. Kun hänen kerrotaan kävelleen vetten päällä, minä en usko niin todellisuudessa tapahtuneen, vaan käsitän sen kuvastavan sitä, kuinka hän kulki suurten syvyyksien yllä nähden enemmän kuin muut.

Uskon minäkin Raamattuun. Nautin sen tarinoista, jotka panevat ajattelemaan. Tuo Jaakobin tarinakin sisältää paljon enemmän kuin konkreettiset seitsemän vuotta.

Kiva oli lukea edelläolevia puheenvuorojasi. Ehdotan, että ryhtyisit huoltamaan myös sellaista ketjua, jossa kertaillaan meidän ikäluokan alkuopetuksen asioita. Olihan se vankkaa, hyvää opetusta. Tuppaa vaan unohtumaan raamatunhistoriankin kertomukset, vaikka niitä opetettiin kuutena päivänä viikossa.
        Kaikkea hyvää toivotellen F.

• Ullaleena**
        Maalaismies* kirjoitti:

Mutta jännittäviä tarinoita sieltä löytyy.
        Jos pitäisi elää raamatun mukaan niin millähän minunkin ukkoni olisi elättänyt kaksi vaimoa?
        Sillä Jaakobillahan oli sekä Leea etteä Raakkel.

• katicat

Baijerilainen kansanedustaja on viisas olevinaan. Laittaa omat kokemuksensa muiden malliksi. Onko kahta samanlaista parisuhdetta olemassakaan. On olemassa myös ikuisia parisuhteita. Puolison kuoleman jälkeen ei haluta uutta tilalle.

Satuin kerran katsomaan vanhan naispotilaan yöpöydällä olevan miehensä sotilaskuvan taakse. Sinne oli kirjoitettu:
      "Sua huudan tuhannesti,
      pois ootko kokonaan?
      Ei - jotain ikuisesti
      sinusta pitää saan.
      Jää jäljelle ees hiven
      - muistos jää -
      kuin kalliin jalokiven
      sen tahdon säilyttää."

Kun minä kuolen, lapset saavat lukea isänsä kuvan takaa saman tekstin ja lisäyksen:"Hevosen pitäisi potkaista minua päähän tai minun pitäisi dementoitua kokonaan, ennen kuin voisin unohtaa L.....n. Hän on mukana ja ajtuksissani lopun ikääni, enkä muuta haluakaan."

• Herran siunaama

Sitä ihminen ei saa eroittaa minkä Herra on asettanut.
        Jos ei ole papin vihkimä ei ole ihme jos avioliitto ei kestä.
        Kansanedustaja on oikeassa ettei laki voi koskea kirkollisia avioliittoja.
        Siviliavioliitto on melkein kuin avoliitto.
        Niillä ei ole siunausta.

• Hintriika*
        Herran siunaama kirjoitti:

Sitä ihminen ei saa eroittaa minkä Herra on asettanut.
        Jos ei ole papin vihkimä ei ole ihme jos avioliitto ei kestä.
        Kansanedustaja on oikeassa ettei laki voi koskea kirkollisia avioliittoja.
        Siviliavioliitto on melkein kuin avoliitto.
        Niillä ei ole siunausta.

Liekö kukaan tehnyt tilastoa siitä, kuinka moni purkaantuneista liitoista on ollut siviili- ja kuinka moni kirkollisia liittoja.

Vanhempieni siviiliavioliitto kesti kuolemaan saakka (56 v), samoin omani (lähes 35 v). Eronneita tuttavia on yhtälailla tuomarin kuin papinkin yhteenliittämisen jäljiltä.Kuten myös niitä liittoja, jotka ovat kestäneet vuosikymmeniä.

Ikävää varmaan on väkipakolla yhdessä pysyminenkin, vaikka omakohtaista kokemusta minulla ei olekaan...

• jutta-juulia

Tavallaan tuo sopii nykyaikaan. Pidetään kymmeniätuhansia euroja maksavat häät, hankitaan parinsadan neliön omakotitalo, kaksi autoa, pari lasta ja koira. Sen jälkeen koittaa arki, velan maksut kaatuvat päälle eikä enää ole kivaa. Valmiita eroon ollaan jo viimeistään seitsemän vuoden päästä.
      Siitä olen nähnyt lukemattomia esimerkkejä.
      Tämä meidän sukupolvi ja aikaisemmat olivat eri juttu, liitto kesti hammasta purren myös vastamäessä.

• myötämäet sylityksin

niin sitä pitää.

• myötämäet sylityksin kirjoitti:

niin sitä pitää.

Siinähän se on tiivistettynä pitkän ja onnellisen avioliiton salaisuus.

• avioliittoneuvoja siinäkin
        Venlastiina kirjoitti:

Siinähän se on tiivistettynä pitkän ja onnellisen avioliiton salaisuus.

aina olet kehumassa onnellista pitkää liittoasi, siitä puhe mistä puute, sanotaan.

• Hintriika*
        avioliittoneuvoja siinäkin kirjoitti:

aina olet kehumassa onnellista pitkää liittoasi, siitä puhe mistä puute, sanotaan.

Miltäs se kuulostaisi, jos Venlastiina olisi koko ajan valittamassa onnellista, pitkää liittoaan?

Ei kai vain kateuden kalikka kolahtanut nilkkaan? Minäkin olen kateellinen kaikille, jotka saavat pitää kumppaninsa vanhoille päiville saakka.

• Hintriika*
        Hintriika* kirjoitti:

Miltäs se kuulostaisi, jos Venlastiina olisi koko ajan valittamassa onnellista, pitkää liittoaan?

Ei kai vain kateuden kalikka kolahtanut nilkkaan? Minäkin olen kateellinen kaikille, jotka saavat pitää kumppaninsa vanhoille päiville saakka.

Aivan kuin tilauksesta oli aamun lehdessä viisaita ajatuksia tähän aiheeseen:

Ei ole väliä, kuka avioliitossa hymyilee. Jos edes toinen hymyilee, voi olla varma, että toinen on onnellinen. (Marie Colban)

Avioliitto on kuin rieska: lauantaina se on hyvvee, maanantaina tekkee mieli ruisleipee. (Nurmes)

• Remanteri
        avioliittoneuvoja siinäkin kirjoitti:

Juur ton takkii me Remanterskan kanssa aina vähän mollataan toisiamme ettei kukkaan eppäilisi että me ollaan onnellisia yhressä.
        Enkä mää mittään ylenpalttisia leuhkimisia ole huamannu. Ei sunkas se synti o että on kauan naimisissa ollu. Kyä se jottain ihmisestä osottaa sillon ku kummiski on pysyny yksilönä ja humoori tallella on.

• lavi
        Remanteri kirjoitti:

Juur ton takkii me Remanterskan kanssa aina vähän mollataan toisiamme ettei kukkaan eppäilisi että me ollaan onnellisia yhressä.
        Enkä mää mittään ylenpalttisia leuhkimisia ole huamannu. Ei sunkas se synti o että on kauan naimisissa ollu. Kyä se jottain ihmisestä osottaa sillon ku kummiski on pysyny yksilönä ja humoori tallella on.

Huumoria olla pitää avioliitossa ei kait se muuten kestä.Ja riidellä pitää sopivasti,että jännitys säilyy.Olis tosi tylsää elää kaverin kanssa,joka aina olis samaa mieltä.Mutta,auringon ei saa antaa laskea vihaisena olon yli.Anteeksi on annettava ja pyydettävä,jos aihetta on ja illalla on toivotettava hyvää yötä,eikä pieni pusukaan pahaa tee.

• Aleksanteri XV
        Remanteri kirjoitti:

Kukaan ei edes tiedä onko minulla puolisoa vai ei.

• Hintriika*
        Aleksanteri XV kirjoitti:

Kukaan ei edes tiedä onko minulla puolisoa vai ei.

JOS Sinulla on puoliso, niin viisainta olisi kuljettaa hänet mukanasi vaikka selkärepussa. Muutoin voi käydä niin, että kun palailet ylipitkiltä reissuiltasi, niin Sinulla EI ENÄÄ olekaan puolisoa.

Eivät kaikki jaksa rannalla ruikuttaa loputtomiin niin kuin merimiehen muija ja kalamiehen koira.

• Hintriika* kirjoitti:

Aivan kuin tilauksesta oli aamun lehdessä viisaita ajatuksia tähän aiheeseen:

Ei ole väliä, kuka avioliitossa hymyilee. Jos edes toinen hymyilee, voi olla varma, että toinen on onnellinen. (Marie Colban)

Avioliitto on kuin rieska: lauantaina se on hyvvee, maanantaina tekkee mieli ruisleipee. (Nurmes)

Nimittäin se, miksi tunnen lukkarinrakkautta Nurmesta kohtaan.

• Hintriika* kirjoitti:

JOS Sinulla on puoliso, niin viisainta olisi kuljettaa hänet mukanasi vaikka selkärepussa. Muutoin voi käydä niin, että kun palailet ylipitkiltä reissuiltasi, niin Sinulla EI ENÄÄ olekaan puolisoa.

Eivät kaikki jaksa rannalla ruikuttaa loputtomiin niin kuin merimiehen muija ja kalamiehen koira.

Jos Aleksanteri Viidennellätoista on puoliso, saattaa kyseessä olla morganaattinen liitto. Jos näin on, miten pari kestää paineet?
        Se toinen asia unohtui, joten menen suoraan kolmanteen:
        Eilen oli "Inhimillisessä tekijässä" kolme pappia, joista kukin oli eronnut vuosikymmeniä avioliitossa oltuaan. Piispa kuvasi eronsa melko elettömästi, mutta minulle jäi vaikutelma, että hänenkin eronsa syyt olivat samat kuin kahdella muulla:
        Itseytensä löytymättä jääminen uskonnon ja kirkollisen ammatin paineissa. Jäi sellainen mielikuva, että pyöreä palikka oli tungettu neliskulmaiseen reikään. Siinä se sitten leikki onnistunutta palikkatestiä pyöreiksi jääneitten ylä- ja alapuolen keikuttaessa. Pikkupalikoitten postuttua laatikoon tuli enemmän tilaa, ja listystyneet sivut alkoivat saada pyöreytensä takaisin. Ehkä tausta huomioon ottaen oli erityisen vaikeaa vaikeaa karata laatikosta ja lähteä itseään etsimään, mutta tuskin se "tavallisille" ihmisillekään on helppo ratkaisu.
        Maallikkojen kohdalla puhuttaisiin viidenkymmenen villityksestä tai jopa kuudenkymmenen...

Olin ymmärtävinäni, että yksi syy oli liian nuorena avioituminen. Sekin on yksilöllistä. Joku muu eroaa sen tähden että on liian kauan ollut itsenäinen eikä pysty sopeutumaan toisen kanssa elämiseen.
        On niin tai näin, avioliitto on joka tapauksessa sellainen palikkatesti, että siinä tulee kolhuja puolin ja toisin. Siinä särmiä ja turhat pyöreydet hioutuvat.

• Hintriika*
        Venlastiina kirjoitti:

Jos Aleksanteri Viidennellätoista on puoliso, saattaa kyseessä olla morganaattinen liitto. Jos näin on, miten pari kestää paineet?
        Se toinen asia unohtui, joten menen suoraan kolmanteen:
        Eilen oli "Inhimillisessä tekijässä" kolme pappia, joista kukin oli eronnut vuosikymmeniä avioliitossa oltuaan. Piispa kuvasi eronsa melko elettömästi, mutta minulle jäi vaikutelma, että hänenkin eronsa syyt olivat samat kuin kahdella muulla:
        Itseytensä löytymättä jääminen uskonnon ja kirkollisen ammatin paineissa. Jäi sellainen mielikuva, että pyöreä palikka oli tungettu neliskulmaiseen reikään. Siinä se sitten leikki onnistunutta palikkatestiä pyöreiksi jääneitten ylä- ja alapuolen keikuttaessa. Pikkupalikoitten postuttua laatikoon tuli enemmän tilaa, ja listystyneet sivut alkoivat saada pyöreytensä takaisin. Ehkä tausta huomioon ottaen oli erityisen vaikeaa vaikeaa karata laatikosta ja lähteä itseään etsimään, mutta tuskin se "tavallisille" ihmisillekään on helppo ratkaisu.
        Maallikkojen kohdalla puhuttaisiin viidenkymmenen villityksestä tai jopa kuudenkymmenen...

Olin ymmärtävinäni, että yksi syy oli liian nuorena avioituminen. Sekin on yksilöllistä. Joku muu eroaa sen tähden että on liian kauan ollut itsenäinen eikä pysty sopeutumaan toisen kanssa elämiseen.
        On niin tai näin, avioliitto on joka tapauksessa sellainen palikkatesti, että siinä tulee kolhuja puolin ja toisin. Siinä särmiä ja turhat pyöreydet hioutuvat.

Jostakin viestistäsi muistelen lukeneeni, että löysit tämän nykyisen (ensimmäisen ja ikuisen) puoliskosi 15-vuotiaana.

Minä taas olin justiinsa täyttänyt 16, kun oltiin ensimmäisillä "virallisilla" treffeillä. Tiivistä seurustelua kesti kolme vuotta, kun sitten "tahdottiin" puolin ja toisin tuomarin edessä

• Vs. ei kirj.
        Hintriika* kirjoitti:

Jostakin viestistäsi muistelen lukeneeni, että löysit tämän nykyisen (ensimmäisen ja ikuisen) puoliskosi 15-vuotiaana.

Minä taas olin justiinsa täyttänyt 16, kun oltiin ensimmäisillä "virallisilla" treffeillä. Tiivistä seurustelua kesti kolme vuotta, kun sitten "tahdottiin" puolin ja toisin tuomarin edessä

Kyllä sitä jotkut ovat nuoruudessaan uhkarohkeita! Me sentään taluttelimme toinen toistamme viitisen vuotta ennen kuin tahdottiin.
        Sulhanen vielä harkitsi tuomarin edessä niin pitkään, että ehdin melkein tulistua. Jos se rontti ei olisi tahtunutkaan, olisi minulla ollut vastine valmiina:- Älä luule, että minäkään tahdon! Kunhan kokeilin kuinka pitkälle olet valmis menemään.
        Onneksi hän kuitenkin tahtoi eikä ole koskaan päässyt sanomaan tehneensä harkitsematonta päätöstä.

• Ullaleena**
        Remanteri kirjoitti:

Avioliitto on taktiikkalaji. Mutta tarvitaan siihen ripaus rakkauttakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5787
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      604
      2265
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1171
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1048
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1013
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      1001
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      61
      936
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      61
      905
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      844
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      778
    Aihe