Tänään HS autoliitteessä

oli tutkimustulos uuden auton ostamisen vaikeudesta, mm Tojotalta ei saa edes autoa koeajoon.
Itselläni samanlaiset kokemukset, vaikka pidän kuitenkin itseäni kokolailla täyspäisenä ja usein automyyjä ei ole vielä edes tavannut kun jo myynnin kiinnostus lopahtaa. Onko muilla samoja kertomuksia/kokemuksia.
Itselleni tulee ensi kuussa kolmas uusi työsuhdeauto alle, eikä niiden saanti ole ollut helppoa.
Ensimmäinen Citroen, ei ensin saanut Olarista kunnolla edes koeajaa. Löytyi kuitenkin samasta paikasta ammattilainen jo hoiti homman kotiin.

Nämähän luulisi olevan myyjille aika helppoja caseja, ei vaihdokkia, ostaja valitsee mallin ja myyjä joutuu vain myymään leasing yhtiölle, mutta ei, ei sitten millään.

Toinen oli Seat,vaihtoehtona Skoda, sellaista ei Espoon pisteestä saanut ostettua, hommasivat kuitenkin koeajoon. Viikistä myivät sitten ystävällisesti.

Nyt odotan Mondeon luovutusta ensikuussa. Ei senkään saaminen helppoa ollut, Espoon kahteen sähköpostiviestiin ei viitsitty edes vastata, vaikka olin auton jo valinnut. Ei olisi tarvinnut edes jumpata kaupan tai asiakkaan kanssa.
No Konalan pisteestä sitten lopulta löytyi yksi ammattilainen joka "suostui" auton myymään.
Katsotaan taas kolmen vuoden päästä onko tämä myyminen yhtä vaikeaa kuin viime vuodet.

10

1674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt c5

      Olen käynyt autokaupoilla Turussa,Raisiossa,Salossa,Forssassa,Huittisissa,Tampereella.Kaikissa paikoissa on suorastaan tyrkytetty koeajolle.

    • tuossa nyt

      on? Mietitään vähän asiaa.

      Menet autokauppaan ja haluat ajaa auton. Miksi menet ennenkuin olet varannut auton koeajoa varten? Jos olet ostamassa työsuhdeautoa, kysyithän yrityksenne autokannan hoitajalta miltä leasingfirmalta autonne ostatte. Ja tietysti kysyit myös heiltä mistä he autonsa ostavat.

      Aika usein saa huonoa palvelua, eli haluttua autoa ei ole koska kerrot saavasi työsuhdeauton esim. leaseplanilta ja myyjä tietää ettei kyseinen yritys osta heiltä autoja. Miksi palvella toisten asiakkaita. Ei ne koeajot bensoineen pesuineen ilmaisia ole.

      Ja varmin keino saada huonoa palvelua on mennä etsimään koeajoautoa joltain myyjältä, joka ei myy yritysautoja varsinkaan hetkellä jolloin haluamaasi autoa ei ole paikalla. Niitä autoja on rajattu määrä ja suurin osa on vielä tyrkytetty jonkun myyjän työsuhdeautoksi. Ekonomitason säästöä.

      Jos siis haluat ajaa tulevan autosi tee näin. Soita paikalliselle edustajalle ja kysy voisitko tulla koeajamaan esim. Skoda Octavian. Älä odota saavasi koeajaa autoa jonka ostat. Kysyt siis perusautoa, ja jos hyvin käy, voit saada ajaa myös mallia jossa on haluamasi vaihteisto, moottori ja varustetaso.

      Jos olet sitä mieltä että Suomen kokoisessa
      banaanivaltiossa pitää saada ajaa sitä mitä haluaa olet väärässä. Suuri osa autoista jota koeajetaan otetaan varastoon koska niistä saa jonkun extra alennuksen maahantuojalta. Siis koska ne ovat jollain tavalla erikoisia tai varustukseltaan vajaita.

      Eli jos haluat koeajaa auton soita ja varaa aika. Älä kierrä näyttelyissä kertomassa työsuhteestasi, koska yleensä yrityksesi asioita hoitaa yksi henkilö kymmenestä, eikä hän kuitenkaan ole paikalla käydessäsi.

      Jos tämä tuntuu huonolta palvelulta niin mieti paljonko itse olisit valmis uhraamaan vapaa-ajastasi esitellessä, takatessa, pestessä ja keskustellessa asiakkaan kanssa, joka kahden tunnin työn jälkeen kiittää ja ostaa auton naapuriliikkeestä. Huomioi myös että palkkasi ei riipu naapuriliikkeen asiakas tyytyväisyydestä vaan sinun myymistäsi autoista.

      • en viitsinyt tässä kertoa yksityis kohtia niin tarkkaan koska kyseiset liikkeet/myyjät olisi voitu tunnistaa.
        Luonnollisesti. esim. juuri tämän Mondeon kohdalla lähetin viestin yhteyshenkilöllemme jolle kerroin että tuo on minun seuraava auto, ei vain viitsinyt edes vastata ettei halua myydä.

        Mitä tulee tuhon ennakkoon tilaamiseen, toimii toki varmaan soittamallakin, mutta minä toimin mielummin niin että tutustun ensin autoon ja jos se vaikuttaa mukavalta niin myyjä järjästää koeajon sovitulla mallilla. Ei tule myyjälle noita maitsimisiasi "töitä" likaa kun eivät oikein ole kiinnostuneita niitä tekemään.
        Jos joutuisin ajamaan sellaisen mallin jota en varmaan halua, niin joutuvat pesettämään sen kuitenkin. Tässä suhteessa logiikkasi tuntuu hieman ontuvan.
        Sitä paitsi tämä nykyinen järjästyi juuri kuten kerroin, tosin kerrottuani koeajon jlkeen että todennäköisesti otan sellaisen en myyjästä sitten enää kuullutkaan. Sain vastaavan tilattua sitten Viikistä.
        Yrityksemme sitäpaitsi tilaa auton aina jommalta kummalta "isolta" joten myyjän lisätyö olisi vain vaihtaa s-posti osoite. Kauppahan syntyy kuitenkin ostaja vain jompikumpi.

        Eihän täällä myydä mitään "eksoottista" mallia vaan niitä vakiomalleja joihin minunkin on siis tyytyminen, eikä se ole ongelmia tuottanut.
        En muuten tiennyt että myyjät tekevät työtänsä vapaa-ajalla niinkuin viestissä kerroit, oletin heidän tkevän nuo myyntipuuhat ihan työajalla jopa vielä prosentti liksalla.
        Tuo selittääkin jo miksi uuden auton ostaminen on pääkaupunki seudulla niin vaikeaa, en mnäkään vapaa-ajalla kauheasti viitsi työpaikkani töitä tehdä. Tuossa toisessa viestissä käy ilmi että muualla suomessa myyjät siis tekevät työnsä työajalla koska auton ostaminen siellä ilmeisesti onnistuu.


      • pitää osata käyttäytyä oikein
        jrsj kirjoitti:

        en viitsinyt tässä kertoa yksityis kohtia niin tarkkaan koska kyseiset liikkeet/myyjät olisi voitu tunnistaa.
        Luonnollisesti. esim. juuri tämän Mondeon kohdalla lähetin viestin yhteyshenkilöllemme jolle kerroin että tuo on minun seuraava auto, ei vain viitsinyt edes vastata ettei halua myydä.

        Mitä tulee tuhon ennakkoon tilaamiseen, toimii toki varmaan soittamallakin, mutta minä toimin mielummin niin että tutustun ensin autoon ja jos se vaikuttaa mukavalta niin myyjä järjästää koeajon sovitulla mallilla. Ei tule myyjälle noita maitsimisiasi "töitä" likaa kun eivät oikein ole kiinnostuneita niitä tekemään.
        Jos joutuisin ajamaan sellaisen mallin jota en varmaan halua, niin joutuvat pesettämään sen kuitenkin. Tässä suhteessa logiikkasi tuntuu hieman ontuvan.
        Sitä paitsi tämä nykyinen järjästyi juuri kuten kerroin, tosin kerrottuani koeajon jlkeen että todennäköisesti otan sellaisen en myyjästä sitten enää kuullutkaan. Sain vastaavan tilattua sitten Viikistä.
        Yrityksemme sitäpaitsi tilaa auton aina jommalta kummalta "isolta" joten myyjän lisätyö olisi vain vaihtaa s-posti osoite. Kauppahan syntyy kuitenkin ostaja vain jompikumpi.

        Eihän täällä myydä mitään "eksoottista" mallia vaan niitä vakiomalleja joihin minunkin on siis tyytyminen, eikä se ole ongelmia tuottanut.
        En muuten tiennyt että myyjät tekevät työtänsä vapaa-ajalla niinkuin viestissä kerroit, oletin heidän tkevän nuo myyntipuuhat ihan työajalla jopa vielä prosentti liksalla.
        Tuo selittääkin jo miksi uuden auton ostaminen on pääkaupunki seudulla niin vaikeaa, en mnäkään vapaa-ajalla kauheasti viitsi työpaikkani töitä tehdä. Tuossa toisessa viestissä käy ilmi että muualla suomessa myyjät siis tekevät työnsä työajalla koska auton ostaminen siellä ilmeisesti onnistuu.

        Itsellä ei ole koskaan ollut vaikeutta saada koeajoa, päinvastoin yleensä niitä ollaan tyrkyttämässä varsin innokkaasti, eikä mielestäni ole ollut eroa onko ollut kiinnostunut työsuhdeautosta vai ostamaan omalla rahalla.

        Mutta asiakkaana pitää osata käyttäytyä niin, että myyjän kiinnostus herää. Sopivan innokkaasti, mutta ei liian. Liika innokkuus tai välinpitämättömyys ei ole hyvästä, samoin ei pidä olla liian tietävä, muttei täysin autoista tietämätönkään. Mitä siistimpi olet sen parempi, kuten kaikissa kauppatilanteissa. Kyse on paljon psykologiasta, asiakkaana sinun pitää saada myyjä koukkuun, ei toisinpäin


      • 225hv
        pitää osata käyttäytyä oikein kirjoitti:

        Itsellä ei ole koskaan ollut vaikeutta saada koeajoa, päinvastoin yleensä niitä ollaan tyrkyttämässä varsin innokkaasti, eikä mielestäni ole ollut eroa onko ollut kiinnostunut työsuhdeautosta vai ostamaan omalla rahalla.

        Mutta asiakkaana pitää osata käyttäytyä niin, että myyjän kiinnostus herää. Sopivan innokkaasti, mutta ei liian. Liika innokkuus tai välinpitämättömyys ei ole hyvästä, samoin ei pidä olla liian tietävä, muttei täysin autoista tietämätönkään. Mitä siistimpi olet sen parempi, kuten kaikissa kauppatilanteissa. Kyse on paljon psykologiasta, asiakkaana sinun pitää saada myyjä koukkuun, ei toisinpäin

        "asiakkaana sinun pitää saada myyjä koukkuun, ei toisinpäin"

        Mitä helvettiä.


      • pitää osata käyttäytyä oikein kirjoitti:

        Itsellä ei ole koskaan ollut vaikeutta saada koeajoa, päinvastoin yleensä niitä ollaan tyrkyttämässä varsin innokkaasti, eikä mielestäni ole ollut eroa onko ollut kiinnostunut työsuhdeautosta vai ostamaan omalla rahalla.

        Mutta asiakkaana pitää osata käyttäytyä niin, että myyjän kiinnostus herää. Sopivan innokkaasti, mutta ei liian. Liika innokkuus tai välinpitämättömyys ei ole hyvästä, samoin ei pidä olla liian tietävä, muttei täysin autoista tietämätönkään. Mitä siistimpi olet sen parempi, kuten kaikissa kauppatilanteissa. Kyse on paljon psykologiasta, asiakkaana sinun pitää saada myyjä koukkuun, ei toisinpäin

        oli siis juuri niinkuin testissä oli havaittu, ja mitä itse pelkäsin todeksi. UUTTA AUTOA EI SIIS HANKITA tuosta vaan. Pitää käyttäytyä ovelasti, pukeutua oikein, hieman psykologiaakin olisi hyvä hallita.....siis oikesti olenko niin hölmö että luulin että voisin vain mennä autokauppaan JA OSTAA AUTON.
        Olisi muuten siis bisnespaikka, pidetään hyvähintaisia kursseja missä ostajille opetettaisiin oikeat kikat, siitä voisi vielä saada kurssitodistuksen. Tämän todistuksen esittäjälle olisi automyyjän MYYTÄVÄ AUTO. Se voitaisiin kirjata vaikka johonkin säädöskokoelmaan.


      • saat auton ostettua
        jrsj kirjoitti:

        oli siis juuri niinkuin testissä oli havaittu, ja mitä itse pelkäsin todeksi. UUTTA AUTOA EI SIIS HANKITA tuosta vaan. Pitää käyttäytyä ovelasti, pukeutua oikein, hieman psykologiaakin olisi hyvä hallita.....siis oikesti olenko niin hölmö että luulin että voisin vain mennä autokauppaan JA OSTAA AUTON.
        Olisi muuten siis bisnespaikka, pidetään hyvähintaisia kursseja missä ostajille opetettaisiin oikeat kikat, siitä voisi vielä saada kurssitodistuksen. Tämän todistuksen esittäjälle olisi automyyjän MYYTÄVÄ AUTO. Se voitaisiin kirjata vaikka johonkin säädöskokoelmaan.

        Ilman kikkoja, mutta jos haluat saada hyvän hinnan, on parempi saada myyjä koukkuun eikä toisinpäin. Jos saat myyjän koukutettua, olet kaupan kuningas ja pystyt saamaan sinulle paremman kaupan. Eli kyse on paljolti psykologiasta, olet ikäänkuin vastakauppias joka myy mielikuvaa hyvästä ja pitkäaikaisesta asiakkaasta, josta kannattaa pitää kiinni..

        Ostotilanteessa toisella on aina yliote.. parempi se on olla itsellä, mutta myyjällä on lähtökohtaisesti paremmat kortit, ilman oveluutta.

        Tämä ei ole bullshittiä, vaan tosielämässä testattua.. (pätee myös muissa kauppatilanteissa, testata voi etenkin kolmansissa maissa missä perinteinen "basaari" kaupankäynti on voimissaan.. suomessa tätä perinnettä on vain autokaupassa)
        Kaupankäynti on kuin pokeria, ei tunnetta, vaan laskenmointia

        Pitäisiköhän alkaa pitämään noi kursseja, tietysti halpaan hintaan ;)


      • Day
        saat auton ostettua kirjoitti:

        Ilman kikkoja, mutta jos haluat saada hyvän hinnan, on parempi saada myyjä koukkuun eikä toisinpäin. Jos saat myyjän koukutettua, olet kaupan kuningas ja pystyt saamaan sinulle paremman kaupan. Eli kyse on paljolti psykologiasta, olet ikäänkuin vastakauppias joka myy mielikuvaa hyvästä ja pitkäaikaisesta asiakkaasta, josta kannattaa pitää kiinni..

        Ostotilanteessa toisella on aina yliote.. parempi se on olla itsellä, mutta myyjällä on lähtökohtaisesti paremmat kortit, ilman oveluutta.

        Tämä ei ole bullshittiä, vaan tosielämässä testattua.. (pätee myös muissa kauppatilanteissa, testata voi etenkin kolmansissa maissa missä perinteinen "basaari" kaupankäynti on voimissaan.. suomessa tätä perinnettä on vain autokaupassa)
        Kaupankäynti on kuin pokeria, ei tunnetta, vaan laskenmointia

        Pitäisiköhän alkaa pitämään noi kursseja, tietysti halpaan hintaan ;)

        Oletko miettinyt sitä, että myyjä tajusi miten rasittava olet ja huomasi, että ei kannata tälle autoa myydä, koska sinusta saisi elämänsä riesan?


      • Day kirjoitti:

        Oletko miettinyt sitä, että myyjä tajusi miten rasittava olet ja huomasi, että ei kannata tälle autoa myydä, koska sinusta saisi elämänsä riesan?

        tuossa alussa mainitsin jotkut ovat jo niin varmoja holtittomuudestani etteivät vastaa edes s-posti viesteihin.
        Muuten sama myyjä ei toimittanut työkaverille autoa, vaan se tilattiin pääkaupungin ulkopuolelta. Siellä, kuten alun vastauksista kävi ilmi, halutaan myydä autoja.
        Niin ja siitä riesasta, en ole kertaakaan vielä ottanut yhteyttä myyjään kaupan jälkeen. Aina ne korjaukset on hoituneet huollon kautta. On toki joku myyjä, sitten kun kaupat on syntyneet, tarjonnut huollon ajaksi sijaisautoa. Kerran otin tarjouksen vastaankin.


    • Sport alusta

      Sainpa tässä uutta autoa ostaessani kirjeen
      maahantuojalta: ASIAKASTYYTYVÄISYYSOHJELMA.

      Sehän tarkoitti käytännössä sitä, että uuden
      uutukaisessa autossa olikin vikaa, vikaa ja
      vikaa !!

      Eipä muuta kuin siten merkkikorjaamolle vikaa
      korjauttamaan ja vikaa oli myös merkkikorjaamon
      huoltopäällikön auton moottoriakin koskevassa
      lausuntpyynnössä katsastusviranomaisille:
      Autoni moottori oli saanut uuden ulottuvuuden:
      Autostani ei löytynyt lausuntopyynnön mukaista
      MOOTTORIA !! Eihän sillä tietenkään ollut mitään
      merkitystä koska se oli katsastuksessakin jo hyväksytty ja rekisteriin merkitty.

      Sitten kuitenkin näitä asiakkaan pyytämiä
      Asiakastyytyväisyysohjelmia suoritettiin autossa
      12 kertaa ja käytiin läpi Helsingin seudulla olevat auton kaikki merkkiliikkeet, Vanttaan
      liikkeitä myöten, olipa siinä mukana myös
      Länsi-Uudenmaankin valtuutetut korjaamotkin.

      Asiakas ostaja yli 62.000 € autosta maksanut
      ei ollut vieläkään tyytyväinen autonsa teknisiin
      ominaisuuksiin, vaan kääntyi asiasta katsastus-
      viranomaisten puoleen ja sai rehelliseltä ja
      osaavalta katsastajalta lausunnon, jonka mukaan
      autossa noita heilahdusliikkeitä oli ajettaessa
      ylimääräisiä, kuten auton omistajakin oli niitä
      merkkiliikkeille esiin tuonut. Ja olihan niiden
      johdosta iskunvaimentimia vaidettu taakse kaksi
      kertaa ja eteen yksi sarja. Ja edelleen nelipyörä
      suuntauksia tehty neljä kertaa. Ja auto tämänkin
      jälkeen etsi tietä ja keinui kuin kameli.

      Ja ostaja ihmetteli auton mainoksessa käytettyä
      SPORT ripustuksen toimivuutta, johon saatiin
      merkkihuoltoliikkeen selitys: Se tarkoitti, että
      koria oli laskettu 25 mm.

      Kun näihin toimenpiteisiin aikaa oli jo kulunut 1,5 vuotta, oli otettava oma tekninen osaaminen
      käyttöön. Autoon vaihdettiin KONI- heilahduksen-
      vaimentimet (iskunvaimentimet ja Eibach-madallus-
      jouset(madallus 30 mm) ja taas katsastusasemalle:
      Jälkiheilahdus-ominaisuus poistunut. Auton omistajan kokemus autosta: Sama kuin katsasta-
      jalla ja ajokokemus: Auto ei hae tietä, ojattavuus hyvä,polttoaineen kulutus pienentynyt.

      Takuuaikaisen uuden auton korjauskustannukset
      liikenneturvallisuuskelpoiseksi, katsastukset
      93 €, tarvikkeet 1499,47 €. Maahantuojan nimetön
      soitto naishenkilöltä: Ei korvata. Ajoneuvohal-
      lintakeskus vaikenee asiasta, kysytäänpä asiaa
      Liikenne- ja viestintäministeriöstä, koskeeko
      Hallintolaki ketä ja mitä ? Kysytty vika asiaa
      GM:n pääkonttorista rapakon takaa ja sieltä jo
      soitettu. Arvuuttelen, että voi tulla uusi
      ASIAKASTYYTYVÄISYYSOHJELMA TAI SITTEN EI, TAI
      KASVAAKO MILJARDITAPPIOT JO KONKURSSIRAJALLE ?

      Ja sitten lopputoteamus: Laatukyselyssä automerkkiä ei voi enää heikommuusjärjestyksessä
      pudottaa alemmaksi, kun portaita ei tehdyn
      kyselun mukaan ole enää alaspäin olemassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5497
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      566
      2018
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      80
      1142
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1038
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      993
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      971
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      833
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      758
    Aihe