Adventisti tätä mieltä:

Adventisti on tätä mieltä:

"Ympärileikkaus on Mooseksen lakia.
Sapatti Jumalan lakia."

Raamattu on tätä mieltä:

ENSIMMÄINEN MOOSEKSEN KIRJA, GENESIS 17

1. Kun Abram oli yhdeksänkymmenen yhdeksän vuoden vanha, ilmestyi Herra
hänelle ja sanoi hänelle: "Minä olen Jumala, Kaikkivaltias; vaella minun edessäni ja ole nuhteeton.
2. Ja minä teen liittoni meidän välillemme, minun ja sinun, ja lisään sinut ylen runsaasti."
3. Ja Abram lankesi kasvoilleen, ja Jumala puhui hänelle sanoen:
4. "Katso, tämä on minun liittoni sinun kanssasi: sinusta tulee kansojen paljouden isä.
5. Niin älköön sinua enää kutsuttako Abramiksi, vaan nimesi olkoon Aabraham, sillä minä teen sinusta kansojen paljouden isän.
6. Minä teen sinut sangen hedelmälliseksi ja annan sinusta tulla kansoja, ja sinusta on polveutuva kuninkaita.
7. Ja minä teen liiton sinun kanssasi ja sinun jälkeläistesi kanssa, sukupolvesta sukupolveen, iankaikkisen liiton, ollakseni sinun ja sinun jälkeläistesi Jumala,
8. ja minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi sen maan, jossa sinä muukalaisena asut, koko Kanaanin maan, ikuiseksi omaisuudeksi; ja minä olen heidän Jumalansa."
9. Ja Jumala sanoi Aabrahamille: "Mutta sinä pidä minun liittoni, sinä ja sinun jälkeläisesi, sukupolvesta sukupolveen.
10. Ja tämä on minun liittoni sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa; pitäkää se: ympärileikatkaa jokainen miehenpuoli keskuudessanne.
11. Ympärileikatkaa esinahkanne liha, ja se olkoon liiton merkki meidän välillämme, minun ja teidän.
12. Sukupolvesta sukupolveen ympärileikattakoon jokainen poikalapsi teidän keskuudessanne kahdeksan päivän vanhana, niin hyvin kotona syntynyt palvelija kuin muukalaiselta, keneltä tahansa, rahalla ostettu, joka ei ole sinun jälkeläisiäsi.
13. Ympärileikattakoon sekä kotonasi syntynyt että rahalla ostamasi; ja niin minun liittoni on oleva merkitty teidän lihaanne iankaikkiseksi liitoksi.
14. Mutta ympärileikkaamaton miehenpuoli, jonka esinahan liha ei ole ympärileikattu, hävitettäköön kansastansa; hän on rikkonut minun liittoni."

36

457

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä käännä veistä.

Adventismin edusmiehet eivät käy perinpohjaiseen keskusteluun tuosta aiheesta! Sieltä paljastuisi adventismin oppien koko paljaus.

• koskeva sääntö

senajan hygieenian huomioon ottaen , hyvinkin tarpeellinen. Ei täällä suomessa ketään ympärileikata, muuta kuin elimellisen vian vuoksi.

• nähty on advarin kujeet

Kovin valikoivaa tuo adventismin mukainen Raamatun luku on? Kristinuskovina me uskomme tuonkin kohdan hyvin. Se kun sopii oppiimme erilaisista liitoista. Adventistit puhuvat vain yhdestä liitosta, ja he joutuvat asettamaan Jumalankin valehtelijaksi.

• UnaFortuna

Jo kauvan enne siinaita, ennenkuin oli olemassa koko Juutalais kansaa, siksi Muslemitkin ympärileikkauttaa poika lapsensa. Tämä ympärileikkaus ei kuulu edes kymmeniin käskyihin millään muotoa, eikä liemmin varsinaiseen mooseksen lakiin koska tämä säädös oli jo olemassa Aabrahamin aikana.

• Seraja-m55

On mielestäni aivan mieletöntä edes keskustella siitä mahdollisuudesta, että ympärileikkaus voisi kuulua Uuteen Liittoon kun näemme, miten suurella kiivaudella apostoli Paavali taisteli sellaista suuntausta vastaan alkuseurakunnan aikana. Vrt. esim. Gal. 5:1-3
      Hän sanoo, että Kristus ei ole sellaiselle miksikään hyödyksi, joka ympärileikkauttaa itsensä.
      Se, että hän sanoo sellaisen, joka kuitenkin niin tekee, olevan velvollinen täyttämään "kaiken lain", ei tietenkään tarkoita Jumalan moraalilakia vaan "Mooseksen lakia".

Miksi hän noin sanoo? Osoittaakseen, että y. kuuluu Vanhan liiton Mooseksen lakiin, seremonialakiin eikä Uuteen Liittoon missään tapauksessa.

Sinä nyt vain kuulut niihin laittomuuden opettajiin, joilla on raamatunvastaisena taktiikkana liittää Mooseksen laki ja Jumalan moraalilaki yhdeksi nipuksi, joka pitäisi kristittynä hylätä. Minä joudun toteamaan, että sellainen on surullista valheopetusta ja myös apostoli Paavalin opetusten vastaista opetusta!

Paavali on hyvin selvästi erotellut Mooseksen lain Jeesuksen Uhrin hetkellä vanhentuneena eli vastakuvansa kohdanneena ja Jumalan moraalilain edelleen voimassaolevana, josta todistavat mm. Room. 3:20, 31 7 7:12, 22. Jumalan laki on alusta asti ollut erillään Mooseksen laista eli "lain kirjasta". Jumalan lakia säilytettiin liiton arkin SISÄLLÄ, mutta tuota "lain kirjaa" sen SIVULLA, VRT. 2. Moos. 40:20 ja 5. Moos. 31:26.

Tämä aihe on läpikäyty lukemattomia kertoja, mutta valitettavasti raamatullinen totuus on aina vain jäänyt Jumalan lain vastustajille epäselväksi.
      Surullisinta on se Raamatun esiintuoma tosiasia, että kun Kristus saapuu toisen kerran, tulee jokainen hänen lakinsa vastustaja tuhoutumaan ja Ilm. 14:9 - 12 valossa saamaan Jumalan ankarimmat tuomiot osakseen.
      Siksi jaksan yhä uudelleen vastata näihin samoihin kysymyksiin, että ihmiset eivät kapinoisi Jumalan pyhää tahtoa vastaan, vaan uskonkuuliaisuudessa hyväksyisivät myös Jumalan pyhän lain voimassaolon, jonka tehtävä on osoittaa meidän syntimme, sillä vain syntinsä tunnustava kokee Jeesuksen sovittavan veren tarvetta sekä armon ja anteeksiantamuksen tarvetta - ei synnitön sitä koe ja HÄN JOKA EI USKO SYNNIN OSOITTAVAN LAIN VOIMASSAOLOON, ON PAKOSTAKIN MIELESTÄÄN TÄYSIN SYNNITÖN. VAARALLISTA - ERITTÄIN VAARALLISTA - minä sanon ja sen vaarallisuuden ihmiset totisesti tulevat vielä tietämään viimeistään Herran tulemuksen päivänä. Aamen!

• ei kuulukaan

Olet oikeassa, ettei ympärileikkaus kuulu kristinuskoon. Mutta eihän kristinuuskoon kuulu myöskään adventismin oppit!

• Adventistin väitteeseen

Palataan aloitukseen lainattuun adventistin väitteeseen ja keskitytään pohtimaan sitä:

"Ympärileikkaus on Mooseksen lakia.
        Sapatti Jumalan lakia."

• UnaFortuna
        ei kuulukaan kirjoitti:

Olet oikeassa, ettei ympärileikkaus kuulu kristinuskoon. Mutta eihän kristinuuskoon kuulu myöskään adventismin oppit!

Sunnuntain Kristityille. Minun Raamatustani ei ikävä kyllä löydy tällaista käskyä missään kohtaa. Tuleeko ihmisestä kristitty jos hän pyhittää kirkollisiin toimituksiinsa sielun vihollisen pyhittämän asetuksen? Missä on tämän pyhityspäivän kohokohta. Kyllä sentään näinkin suuren asian yhteydessä pitäisi Raamatussa olla jokin vakava sana itseltään Jumalalta? Kuka on antanut valtuuden sunnuntain pyhitykselle? Hän on Sunnuntain todellinen Jumala!

• sisällä

Seraja on tätä mieltä "Jumalan lakia säilytettiin liiton arkin SISÄLLÄ"

Raamatussa sanotaan näin "8:21   Ja minä olen valmistanut siihen sijan arkille, jossa on se HERRAN LIITTO, minkä hän teki meidän isiemme kanssa viedessään heidät pois Egyptin maasta."

Lue 2.Moos 34, niin tiedät LIITON EHDOT, nuo kymmenen käskyä (sanaa).

• entäpä
        UnaFortuna kirjoitti:

Sunnuntain Kristityille. Minun Raamatustani ei ikävä kyllä löydy tällaista käskyä missään kohtaa. Tuleeko ihmisestä kristitty jos hän pyhittää kirkollisiin toimituksiinsa sielun vihollisen pyhittämän asetuksen? Missä on tämän pyhityspäivän kohokohta. Kyllä sentään näinkin suuren asian yhteydessä pitäisi Raamatussa olla jokin vakava sana itseltään Jumalalta? Kuka on antanut valtuuden sunnuntain pyhitykselle? Hän on Sunnuntain todellinen Jumala!

Jumalan Temppeliinkään ei ollut ympärileikkaamattomilla mitään asiaa. Koska Jumala on liitostaan poistanut ympärileikkauksen? Millä päiväkäskyllä?

• SE Herran liitto
        sisällä kirjoitti:

Seraja on tätä mieltä "Jumalan lakia säilytettiin liiton arkin SISÄLLÄ"

Raamatussa sanotaan näin "8:21   Ja minä olen valmistanut siihen sijan arkille, jossa on se HERRAN LIITTO, minkä hän teki meidän isiemme kanssa viedessään heidät pois Egyptin maasta."

Lue 2.Moos 34, niin tiedät LIITON EHDOT, nuo kymmenen käskyä (sanaa).

Tuossa on avainsana SE:

"Ja minä olen valmistanut siihen sijan arkille, jossa on SE Herran liitto, minkä hän teki meidän isiemme kanssa viedessään heidät pois Egyptin maasta."

Tämä raamatunpaikka tarkoittaa, että SEN liiton lisäksi on Jumalan ja hänen kansansa Israelin välillä muitakin liittoja, kuten liitto, jonka Jumala teki Aabrahamin, Israelin kansan kantaisän kanssa, eli ympärileikkauksen liitto, josta puhutaan 1. Mooseksenkirjan 17. luvussa.

Ympärileikkauksen liitto EI siis ole Mooseksen lakia, kuten adventisti väitti, vaan satoja vuosia Moosesta edeltäneeltä ajalta. Mieluummin kymmenen käskyn lakia voi nimittää ja nimitetäänkin Mooseksen laiksi, koska se on annettu Mooseksen kautta.

• UnaFortuna
        entäpä kirjoitti:

Jumalan Temppeliinkään ei ollut ympärileikkaamattomilla mitään asiaa. Koska Jumala on liitostaan poistanut ympärileikkauksen? Millä päiväkäskyllä?

Silloin ei ollut vielä koko Juutalais kansaa olemassakaan. Vasta Jaakobin pojasta Juudasta alkaa Juutalaisuus. Ei Jumala ole mitään postanut. Apostolit olivat ne henkilöt, jotka seurakunnan lisääntymisen vuoksi poistivat ympärileikkauksen. Tämä ympärileikkaus koski vain Aabrahamin siementä.

• UnaFortuna kirjoitti:

Silloin ei ollut vielä koko Juutalais kansaa olemassakaan. Vasta Jaakobin pojasta Juudasta alkaa Juutalaisuus. Ei Jumala ole mitään postanut. Apostolit olivat ne henkilöt, jotka seurakunnan lisääntymisen vuoksi poistivat ympärileikkauksen. Tämä ympärileikkaus koski vain Aabrahamin siementä.

Jumala sanoi Aabrahamille:

"Minä vannon itse kauttani, sanoo Herra: Sentähden että tämän teit etkä kieltänyt minulta ainokaista poikaasi, minä runsaasti siunaan sinua ja teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja hiekka, joka on meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valtaavat vihollistensa portit. Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sentähden että olit minun äänelleni kuuliainen."
        1. Moos. 22:16-28

Epäilemättä Aabrahamin siunausta tuottavalla siemenellä tarkoitetaan ensisijaisesti Jeesusta, toissijaisesti Aabrahamista polveutuvaa juutalaista kansaa, johon Jeesuskin kuului.

• hännäet
        Tutkiva_huomio kirjoitti:

Jumala sanoi Aabrahamille:

"Minä vannon itse kauttani, sanoo Herra: Sentähden että tämän teit etkä kieltänyt minulta ainokaista poikaasi, minä runsaasti siunaan sinua ja teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja hiekka, joka on meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valtaavat vihollistensa portit. Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sentähden että olit minun äänelleni kuuliainen."
        1. Moos. 22:16-28

Epäilemättä Aabrahamin siunausta tuottavalla siemenellä tarkoitetaan ensisijaisesti Jeesusta, toissijaisesti Aabrahamista polveutuvaa juutalaista kansaa, johon Jeesuskin kuului.

UnaFotsunan esittämä asia kumoutuu tälläkin sanalla;Roomalaiskirje:
        9:7 eivät kaikki ole lapsia sentähden, että ovat Aabrahamin siementä, vaan: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset";

Hebrealaiskirje:
        11:18 ja jolle oli sanottu: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläisen",

• annettu,
        SE Herran liitto kirjoitti:

Tuossa on avainsana SE:

"Ja minä olen valmistanut siihen sijan arkille, jossa on SE Herran liitto, minkä hän teki meidän isiemme kanssa viedessään heidät pois Egyptin maasta."

Tämä raamatunpaikka tarkoittaa, että SEN liiton lisäksi on Jumalan ja hänen kansansa Israelin välillä muitakin liittoja, kuten liitto, jonka Jumala teki Aabrahamin, Israelin kansan kantaisän kanssa, eli ympärileikkauksen liitto, josta puhutaan 1. Mooseksenkirjan 17. luvussa.

Ympärileikkauksen liitto EI siis ole Mooseksen lakia, kuten adventisti väitti, vaan satoja vuosia Moosesta edeltäneeltä ajalta. Mieluummin kymmenen käskyn lakia voi nimittää ja nimitetäänkin Mooseksen laiksi, koska se on annettu Mooseksen kautta.

Moosekselle mutta JUMALA KIRJOITTI KYMMENEN KÄSKYN LAIN OMALLA SORMELLAAN

Ja käski Mooseksen laittamaan KYMMENEN KÄSKYN LAIN ARKIN SISÄÄN, mutta ne käskyt jotka Jumala käski Mooseksen kirjoittamaan, niistä JUMALA SANOI LAITA NE ARKIN SIVULLE.
        Eikö tämä jo sano teille mitään, kuinka pyhät olivat JUMALAN KIRJOITTAMAT KÄSKYT, ETTÄ HÄN KIRJOITTI NE OMALLA SORMELLAAN, JOPA KAKSI KERTAA
        KUN MOOSES RIKKOI NE ENSIMMÄISET JUMALAN KIRJOITTAMAT KÄSKYT.
        Miksi Jumala olisi kirjoittanut kymmenen käskyä omalla sormellaan, jos ne olivat samanvertaiset kuin Mooseksen kirjoittamat, mutta MOOSEKSEN KIRJOITTAMISTA SANOTAANKIN ETTÄ NE OLIVAT TEITÄ VASTAAN.

Ja ne juuri jotka olivat meitä vastaan, ne Jeesus poisti ristillä, mutta ei koskaan kymmenen käskyä ole naulittu ristille, eikä tulla poistamaankaan laista edes yhtään piirtoa.
        Ajatelkaa oikein järjellänne te jotka yritätte poistaa kymmentä käskyä, kuinka mahdotonta te yritätte, se ei tule tapahtumaan millään tavalla eikä koskaan, yrittää voi kylläkin mutta se on turhaa, minkä Jumala on kirjoittanut pyhällä sormellaan, ne tulevat olemaan iäti.

• UnaFortuna
        hännäet kirjoitti:

UnaFotsunan esittämä asia kumoutuu tälläkin sanalla;Roomalaiskirje:
        9:7 eivät kaikki ole lapsia sentähden, että ovat Aabrahamin siementä, vaan: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset";

Hebrealaiskirje:
        11:18 ja jolle oli sanottu: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläisen",

Jaakob myi esikoisuutensa Hernerokasta. Jaakob oli jo petturi alusta lähtien. Tästähän periytyy tämä Juutalaisten mainio Rahankäsittelytaito. Juutalaisten liiketoimien salaisuuksia on taktiikka. Pakanoiden kanssa sellainen, että työ kuuluu pakanoille ja rahat Juutalaisille. Tämä kaikki on Jaakobin kierouden perintöä.

Eihän siitä Eesaustakaan kunnon periöitä tullut, näet tämäkin suku haihtui pois maailman näyttämöltä.

Aikoinaan tähähän Juutalaisuuteen jäi Benjaminilaiset ja pieni osa Leeviläisiä. Leeviläiset olivat Makkabealais aikaan Pappis-kunikaita joista ei liiemmin mainita Kirkko-raamatussa.

Kaipa sinä ymmärrät oikein tämän Aarahamin siemenen. Näet Ismaelilaiset periytyvät samasta kantaisästä Aabrahamista, Jos ajattelet tämän asian vielä tarkemmin, niin vasta Jaakobin pojasta Juudasta tulee Jeesus. Pitää vielä nuistaa Eesaun oma kansallinen intenteetti. On Edomin kansakunta. Koeta ymmärtää asiat oikein päin. Huono on sinulla tietämys, kun et osannut edes minun nimmaria kirjoittaa oikein.

• Matteuksen mukaan
        UnaFortuna kirjoitti:

Jaakob myi esikoisuutensa Hernerokasta. Jaakob oli jo petturi alusta lähtien. Tästähän periytyy tämä Juutalaisten mainio Rahankäsittelytaito. Juutalaisten liiketoimien salaisuuksia on taktiikka. Pakanoiden kanssa sellainen, että työ kuuluu pakanoille ja rahat Juutalaisille. Tämä kaikki on Jaakobin kierouden perintöä.

Eihän siitä Eesaustakaan kunnon periöitä tullut, näet tämäkin suku haihtui pois maailman näyttämöltä.

Aikoinaan tähähän Juutalaisuuteen jäi Benjaminilaiset ja pieni osa Leeviläisiä. Leeviläiset olivat Makkabealais aikaan Pappis-kunikaita joista ei liiemmin mainita Kirkko-raamatussa.

Kaipa sinä ymmärrät oikein tämän Aarahamin siemenen. Näet Ismaelilaiset periytyvät samasta kantaisästä Aabrahamista, Jos ajattelet tämän asian vielä tarkemmin, niin vasta Jaakobin pojasta Juudasta tulee Jeesus. Pitää vielä nuistaa Eesaun oma kansallinen intenteetti. On Edomin kansakunta. Koeta ymmärtää asiat oikein päin. Huono on sinulla tietämys, kun et osannut edes minun nimmaria kirjoittaa oikein.

Evankeliumi Matteuksen mukaan 1

1. Jeesuksen Kristuksen, Daavidin pojan, Aabrahamin pojan, syntykirja.
        2. Aabrahamille syntyi Iisak, Iisakille syntyi Jaakob, Jaakobille syntyi Juuda ja tämän veljet;

3. Juudalle syntyi Faares ja Sera Taamarista, Faareelle syntyi Esrom, Esromille syntyi Aram;
        4. Aramille syntyi Aminadab, Aminadabille syntyi Nahasson, Nahassonille syntyi Salmon;
        5. Salmonille syntyi Booas Raahabista, Booaalle syntyi Oobed Ruutista, Oobedille syntyi Iisai;
        6. Iisaille syntyi Daavid, kuningas. Daavidille syntyi Salomo Uurian vaimosta;
        7. Salomolle syntyi Rehabeam, Rehabeamille syntyi Abia, Abialle syntyi Aasa;
        8. Aasalle syntyi Joosafat, Joosafatille syntyi Jooram, Jooramille syntyi Ussia;
        9. Ussialle syntyi Jootam, Jootamille syntyi Aahas, Aahaalle syntyi Hiskia;
        10. Hiskialle syntyi Manasse, Manasselle syntyi Aamon, Aamonille syntyi Joosia;
        11. Joosialle syntyi Jekonja ja tämän veljet Babyloniin siirtämisen aikoina.
        12. Babyloniin siirtämisen jälkeen Jekonjalle syntyi Sealtiel, Sealtielille syntyi Serubbaabel;
        13. Serubbaabelille syntyi Abiud, Abiudille syntyi Eljakim, Eljakimille syntyi Asor;
        14. Asorille syntyi Saadok, Saadokille syntyi Akim, Akimille syntyi Eliud;
        15. Eliudille syntyi Eleasar, Eleasarille syntyi Mattan, Mattanille syntyi Jaakob;
        16. Jaakobille syntyi Joosef, Marian mies, hänen, josta syntyi Jeesus, jota kutsutaan Kristukseksi.

17. Näin on sukupolvia Aabrahamista Daavidiin kaikkiaan neljätoista polvea, ja Daavidista Babyloniin siirtämiseen neljätoista polvea, ja Babyloniin siirtämisestä Kristukseen asti neljätoista polvea.

• lukemaasi :)
        annettu, kirjoitti:

Moosekselle mutta JUMALA KIRJOITTI KYMMENEN KÄSKYN LAIN OMALLA SORMELLAAN

Ja käski Mooseksen laittamaan KYMMENEN KÄSKYN LAIN ARKIN SISÄÄN, mutta ne käskyt jotka Jumala käski Mooseksen kirjoittamaan, niistä JUMALA SANOI LAITA NE ARKIN SIVULLE.
        Eikö tämä jo sano teille mitään, kuinka pyhät olivat JUMALAN KIRJOITTAMAT KÄSKYT, ETTÄ HÄN KIRJOITTI NE OMALLA SORMELLAAN, JOPA KAKSI KERTAA
        KUN MOOSES RIKKOI NE ENSIMMÄISET JUMALAN KIRJOITTAMAT KÄSKYT.
        Miksi Jumala olisi kirjoittanut kymmenen käskyä omalla sormellaan, jos ne olivat samanvertaiset kuin Mooseksen kirjoittamat, mutta MOOSEKSEN KIRJOITTAMISTA SANOTAANKIN ETTÄ NE OLIVAT TEITÄ VASTAAN.

Ja ne juuri jotka olivat meitä vastaan, ne Jeesus poisti ristillä, mutta ei koskaan kymmenen käskyä ole naulittu ristille, eikä tulla poistamaankaan laista edes yhtään piirtoa.
        Ajatelkaa oikein järjellänne te jotka yritätte poistaa kymmentä käskyä, kuinka mahdotonta te yritätte, se ei tule tapahtumaan millään tavalla eikä koskaan, yrittää voi kylläkin mutta se on turhaa, minkä Jumala on kirjoittanut pyhällä sormellaan, ne tulevat olemaan iäti.

2.Moos 34

1 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Veistä itsellesi kaksi kivitaulua, entisten kaltaista, niin minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, JOTKA OLIVAT ENTISISSÄ TAULUISSA, jotka sinä murskasit.

---------------- LUE KÄSKYT

27 Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni LIITON EHDOT."
        28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän KIRJOITTI TAULUIHIN LIITON EHDOT, nuo KYMMENEN KÄSKYÄ.

1.Kuningasten kirja:
        8:21 Ja minä olen valmistanut siihen sijan arkille, jossa on SE Herran liitto, minkä hän teki meidän isiemme kanssa viedessään heidät pois Egyptin maasta."

Eihän tässä sanota, että arkissa olisi Luther´in kymmenen käskyä, omituista?

• liiton arkki
        lukemaasi :) kirjoitti:

2.Moos 34

1 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Veistä itsellesi kaksi kivitaulua, entisten kaltaista, niin minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, JOTKA OLIVAT ENTISISSÄ TAULUISSA, jotka sinä murskasit.

27 Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni LIITON EHDOT."
        28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän KIRJOITTI TAULUIHIN LIITON EHDOT, nuo KYMMENEN KÄSKYÄ.

1.Kuningasten kirja:
        8:21 Ja minä olen valmistanut siihen sijan arkille, jossa on SE Herran liitto, minkä hän teki meidän isiemme kanssa viedessään heidät pois Egyptin maasta."

Olisi ollut aivan naurettavaa pitää liiton arkissa esim. käskyä "älä tapa", kun koko ajan kuitenkin muita tapettiin!

Liiton arkissa oli tietenkin LIITON EHDOT.

34:10 Hän vastasi: "Katso, minä teen liiton, minä teen kaiken sinun kansasi nähden ihmeellisiä tekoja, joiden kaltaisia ei ole tehty yhdessäkään maassa, ei minkään kansan keskuudessa. Niin koko kansa, jonka keskellä sinä olet, on näkevä Herran teot, sillä peljättävää on se, mitä minä sinulle teen.
        34:11 Noudata, mitä minä tänä päivänä käsken sinun noudattaa. Katso, minä karkoitan sinun tieltäsi amorilaiset, kanaanilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset.
        34:12 Kavahda, ettet tee liittoa sen maan asukasten kanssa, johon tulet, etteivät he tulisi teidän keskuudessanne ansaksi;
        34:13 vaan kukistakaa heidän alttarinsa ja murskatkaa heidän patsaansa ja hakatkaa maahan heidän asera-karsikkonsa.
        34:14 Älä kumarra muuta jumalaa; sillä Herra on nimeltänsä Kiivas, hän on kiivas Jumala.
        34:15 Älä siis tee liittoa maan asukasten kanssa, ettet, kun he kulkevat haureudessa jumaliensa jäljessä ja uhraavat jumalillensa ja kutsuvat sinua, sinä söisi heidän uhristaan,
        34:16 ja etteivät heidän tyttärensä, kun sinä otat heitä pojillesi vaimoiksi ja kun he kulkevat haureudessa jumaliensa jäljessä, viettelisi sinun poikiasikin haureudessa kulkemaan heidän jumaliensa jäljessä.
        34:17 Älä tee itsellesi valettuja jumalankuvia.
        34:18 Vietä happamattoman leivän juhlaa: seitsemänä päivänä syö happamatonta leipää, niinkuin minä olen sinua käskenyt, määrättynä aikana, aabib-kuussa, sillä aabib-kuussa sinä olet lähtenyt Egyptistä.
        34:19 Kaikki, mikä avaa äidinkohdun, on minun; samoin myös kaikki sinun karjasi urospuolet, raavaittesi ja lampaittesi ensiksisynnyttämät.
        34:20 Mutta aasin ensiksisynnyttämä lunasta lampaalla, mutta jos et sitä lunasta, niin taita siltä niska. Jokainen esikoinen pojistasi lunasta. Ja tyhjin käsin älköön tultako minun kasvojeni eteen.
        34:21 Kuusi päivää tee työtä, mutta lepää seitsemäs päivä; kyntö- ja elonleikkuuaikanakin sinun on levättävä.
        34:22 Ja vietä viikkojuhla, kun leikkaat nisusi uutisen, ja korjuujuhla vuoden vaihteessa.
        34:23 Kolme kertaa vuodessa kaikki sinun miesväkesi tulkoon Herran, sinun Herrasi, Israelin Jumalan, kasvojen eteen.
        34:24 Sillä minä karkoitan kansat sinun tieltäsi ja laajennan sinun alueesi; eikä kukaan ole himoitseva sinun maatasi, kun sinä kolme kertaa vuodessa vaellat tullaksesi Herran, sinun Jumalasi, kasvojen eteen.
        34:25 Älä uhraa minun teurasuhrini verta happamen leivän ohella. Ja pääsiäisjuhlan uhrista älköön mitään jääkö yli yön seuraavaan aamuun.
        34:26 Parhaat maasi uutisesta tuo Herran, sinun Jumalasi, huoneeseen. Älä keitä vohlaa emänsä maidossa."

• hyvänen aika
        UnaFortuna kirjoitti:

Höpötät jatkuvasti typeriä.

• Lutherin käskyistä?
        lukemaasi :) kirjoitti:

2.Moos 34

1.Kuningasten kirja:

Kymmenen käskyähän tässä käsiteltiin, ja että ne olivat Jumalan sormella kirjoitetut ja Mooses kirjoitti seremonialain, tosin Jumalan sanelemat nekin.

Jo näiden molempien lakien antamisen tapa eroittaa ne jyrkästi toisistaan.
        Niimpä Mooses kertoo kymmenien käskyjen antamisesta: Ja Hän ilmoitti teille liittonsa,jonka Hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa, ja HÄN KIRJOITTI NE KAHTEEN KIVITAULUUN.
        Ja antoi ne minulle 5 Moos 4:12,13, 5:22.

Sitten Mooses otti lain ja PANI SEN ARKKIIN.2moos 40:20.

Seremonialain MOOSES HERRAN KÄSKYSTÄ,puhui kansalle.Ja kun MOOSES OLI KIRJOITTANUT KIRJAAN TÄMÄN LAIN SANAT,ALUSTA LOPPUUN ASTI,käski hän.Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran teidän Jumalanne, LIITONARKIN SIVULLE,olemaan siellä todistajana sinua vastaan 5Moos.31:24-26.

Se seikka kaiken muun ohessa että JUMALA ITSE KIRJOITTI KYMMENET KÄSKYT, asettaa ne erikoiasemaan, omaan luokkaansa, verrattuna seremonia lakiin.

• kirjoitettiin
        Lutherin käskyistä? kirjoitti:

Kymmenen käskyähän tässä käsiteltiin, ja että ne olivat Jumalan sormella kirjoitetut ja Mooses kirjoitti seremonialain, tosin Jumalan sanelemat nekin.

Niimpä Mooses kertoo kymmenien käskyjen antamisesta: Ja Hän ilmoitti teille liittonsa,jonka Hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa, ja HÄN KIRJOITTI NE KAHTEEN KIVITAULUUN.

Seremonialain MOOSES HERRAN KÄSKYSTÄ,puhui kansalle.Ja kun MOOSES OLI KIRJOITTANUT KIRJAAN TÄMÄN LAIN SANAT,ALUSTA LOPPUUN ASTI,käski hän.Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran teidän Jumalanne, LIITONARKIN SIVULLE,olemaan siellä todistajana sinua vastaan 5Moos.31:24-26.

Se seikka kaiken muun ohessa että JUMALA ITSE KIRJOITTI KYMMENET KÄSKYT, asettaa ne erikoiasemaan, omaan luokkaansa, verrattuna seremonia lakiin.

Sanotaanko raamatussa, että niitä käskyjä, esim ÄLÄ TAPA jne, olisi vain kymmenen?

2.Mooseksen kirja:
        24:12 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin minä annan sinulle kivitaulut ynnä lain ja käskyt, jotka minä olen kirjoittanut heille opetukseksi."

MITÄ TAULUIHIN OLI KIRJOITETTU?
        Kuten huomaat Jumala antoi kivitaulujen lisäksi lain ja käskyt.

34:1 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Veistä itsellesi kaksi kivitaulua, entisten kaltaista, niin minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, jotka olivat ENTISISSÄ TAULUISSA, jotka sinä murskasit.

JA täältähän ne löytyvät, NE KYMMENEN KÄSKYÄ JA SIELLÄ SANOTAAN, ETTÄ TAULUIHIN KIRJOITETTIIN LIITON EHDOT

Herra uudistaa liittonsa
        10 Herra sanoi:

"Minä teen liiton, ja sinun kansasi saa nähdä ihmeitä, joita ei koskaan ennen ole tapahtunut missään maan päällä eikä minkään muun kansan keskuudessa.

"Kansa, jonka parissa elät, saa nähdä ne pelottavan voimalliset teot, jotka minä, Herra, teen sinun hyväksesi. 11 Noudata tarkoin niitä käskyjä, jotka minä sinulle nyt annan, niin minä karkotan sinun tieltäsi amorilaiset, kanaanilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset. 12 Varokaa tekemästä mitään liittoa sen maan asukkaiden kanssa, johon olette matkalla. Jos liittoudutte heidän kanssaan, te joudutte heidän pauloihinsa. 13 [i] Repikää maahan heidän alttarinsa, murskatkaa heidän kivipatsaansa ja hakatkaa poikki heidän asera- paalunsa*. 14 Älkää kumartako mitään muuta jumalaa, sillä Herra, joka on kiivas Jumala, ei suvaitse muita jumalia rinnallaan. 15 Älä siis tee liittoa sen maan asukkaiden kanssa, ettet luopuisi minusta, eksyisi palvelemaan heidän jumaliaan ja lankeaisi syömään niistä uhreista, joita he teurastavat omille jumalilleen. 16 Jos otat pojillesi vaimoiksi heidän tyttäriään, jotka palvovat jumaliaan irstain menoin, nämä viettelevät myös poikasi samoihin palvontamenoihin. 17 Älä myöskään vala itsellesi jumalankuvia.

18 "Vietä happamattoman leivän juhlaa ja syö happamatonta leipää seitsemänä päivänä, kuten olen sinua käskenyt, säädettyyn aikaan abib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä lähdit Egyptistä.

19 "Jokainen, joka ensimmäisenä tulee ulos äitinsä kohdusta, kuuluu minulle, samoin jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen, niin sonnivasikka kuin karitsakin. 20 Mutta aasin ensimmäisen varsan voit lunastaa omaksesi uhraamalla karitsan, ja ellet halua sitä lunastaa, taita siltä niska. Lunasta omaksesi jokainen sinulle syntyvä esikoispoika. Älköön kukaan tulko eteeni tyhjin käsin.

21 "Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemänneksi päiväksi lopeta työnteko. Myös kyntöjen ja elonkorjuun aikana pidä seitsemäntenä päivänä lepopäivä.

22 "Vietä viikkojuhlaa, kun leikkaat ensi tähkät vehnäsadostasi, ja korjuujuhlaa vuoden vaihteessa. 23 Kolmesti vuodessa kokoontukoot kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen. 24 Ja kun minä hävitän kansat sinun tieltäsi ja ulotan kauas sinun rajasi, niin kukaan ei tavoittele sinun maatasi omakseen, jos vain vaellat kolmesti vuodessa Herran, Jumalasi, kasvojen eteen.

25 "Kun uhraat minulle teurasuhrin veren, älä uhraa samalla kertaa mitään hapatettua äläkä jätä pääsiäisjuhlan uhrista mitään tähteeksi seuraavaan aamuun.

26 "Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön.

"Älä keitä karitsaa emänsä maidossa."

27 Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot." 28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän KIRJOITTI TAULUIHIN LIITON EHDOT, nuo KYMMENEN KÄSKYÄ.

Arkissa säilytettiin HERRAN LIITTO, eikä siellä säilytetty ÄLÄ TAPA -käskyä, kun koko ajan muita kansoja tapettiin, ihan jumalan ohjeiden mukaan :)

• vain säilytettiin
        kirjoitettiin kirjoitti:

Sanotaanko raamatussa, että niitä käskyjä, esim ÄLÄ TAPA jne, olisi vain kymmenen?

2.Mooseksen kirja:
        24:12 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin minä annan sinulle kivitaulut ynnä lain ja käskyt, jotka minä olen kirjoittanut heille opetukseksi."

MITÄ TAULUIHIN OLI KIRJOITETTU?
        Kuten huomaat Jumala antoi kivitaulujen lisäksi lain ja käskyt.

34:1 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Veistä itsellesi kaksi kivitaulua, entisten kaltaista, niin minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, jotka olivat ENTISISSÄ TAULUISSA, jotka sinä murskasit.

JA täältähän ne löytyvät, NE KYMMENEN KÄSKYÄ JA SIELLÄ SANOTAAN, ETTÄ TAULUIHIN KIRJOITETTIIN LIITON EHDOT

Herra uudistaa liittonsa
        10 Herra sanoi:

"Minä teen liiton, ja sinun kansasi saa nähdä ihmeitä, joita ei koskaan ennen ole tapahtunut missään maan päällä eikä minkään muun kansan keskuudessa.

"Kansa, jonka parissa elät, saa nähdä ne pelottavan voimalliset teot, jotka minä, Herra, teen sinun hyväksesi. 11 Noudata tarkoin niitä käskyjä, jotka minä sinulle nyt annan, niin minä karkotan sinun tieltäsi amorilaiset, kanaanilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset. 12 Varokaa tekemästä mitään liittoa sen maan asukkaiden kanssa, johon olette matkalla. Jos liittoudutte heidän kanssaan, te joudutte heidän pauloihinsa. 13 [i] Repikää maahan heidän alttarinsa, murskatkaa heidän kivipatsaansa ja hakatkaa poikki heidän asera- paalunsa*. 14 Älkää kumartako mitään muuta jumalaa, sillä Herra, joka on kiivas Jumala, ei suvaitse muita jumalia rinnallaan. 15 Älä siis tee liittoa sen maan asukkaiden kanssa, ettet luopuisi minusta, eksyisi palvelemaan heidän jumaliaan ja lankeaisi syömään niistä uhreista, joita he teurastavat omille jumalilleen. 16 Jos otat pojillesi vaimoiksi heidän tyttäriään, jotka palvovat jumaliaan irstain menoin, nämä viettelevät myös poikasi samoihin palvontamenoihin. 17 Älä myöskään vala itsellesi jumalankuvia.

18 "Vietä happamattoman leivän juhlaa ja syö happamatonta leipää seitsemänä päivänä, kuten olen sinua käskenyt, säädettyyn aikaan abib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä lähdit Egyptistä.

19 "Jokainen, joka ensimmäisenä tulee ulos äitinsä kohdusta, kuuluu minulle, samoin jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen, niin sonnivasikka kuin karitsakin. 20 Mutta aasin ensimmäisen varsan voit lunastaa omaksesi uhraamalla karitsan, ja ellet halua sitä lunastaa, taita siltä niska. Lunasta omaksesi jokainen sinulle syntyvä esikoispoika. Älköön kukaan tulko eteeni tyhjin käsin.

21 "Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemänneksi päiväksi lopeta työnteko. Myös kyntöjen ja elonkorjuun aikana pidä seitsemäntenä päivänä lepopäivä.

22 "Vietä viikkojuhlaa, kun leikkaat ensi tähkät vehnäsadostasi, ja korjuujuhlaa vuoden vaihteessa. 23 Kolmesti vuodessa kokoontukoot kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen. 24 Ja kun minä hävitän kansat sinun tieltäsi ja ulotan kauas sinun rajasi, niin kukaan ei tavoittele sinun maatasi omakseen, jos vain vaellat kolmesti vuodessa Herran, Jumalasi, kasvojen eteen.

25 "Kun uhraat minulle teurasuhrin veren, älä uhraa samalla kertaa mitään hapatettua äläkä jätä pääsiäisjuhlan uhrista mitään tähteeksi seuraavaan aamuun.

26 "Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön.

"Älä keitä karitsaa emänsä maidossa."

27 Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot." 28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän KIRJOITTI TAULUIHIN LIITON EHDOT, nuo KYMMENEN KÄSKYÄ.

Arkissa säilytettiin HERRAN LIITTO, eikä siellä säilytetty ÄLÄ TAPA -käskyä, kun koko ajan muita kansoja tapettiin, ihan jumalan ohjeiden mukaan :)

arkin sisällä se älä tapa käskykin koska se kuuluu kymmeneen käskyyn.
        Jos olet luterilainen kyllähän sinun pitäisi tietää että käskyjä on kymmenen.
        Oletko rippikoulun käynyt, jos olet kyllä minun aikanani rippikoulussa piti osata käskyt, ja kansa koulussa niitä teroitettiin myös, että missä on nykypolven Jumalan ja Hänen käskyjensä tuntemus, oikein ihmetyttää tuo pimeys mikä on langennut kansojen ylle.

• tiedonhalunen

Mitä kymmeniä käskyjä tarkoitat? En ole löytänyt Raamatusta mainittavan monia kymmeniä käskyjä!

• ja siellä
        vain säilytettiin kirjoitti:

arkin sisällä se älä tapa käskykin koska se kuuluu kymmeneen käskyyn.
        Jos olet luterilainen kyllähän sinun pitäisi tietää että käskyjä on kymmenen.
        Oletko rippikoulun käynyt, jos olet kyllä minun aikanani rippikoulussa piti osata käskyt, ja kansa koulussa niitä teroitettiin myös, että missä on nykypolven Jumalan ja Hänen käskyjensä tuntemus, oikein ihmetyttää tuo pimeys mikä on langennut kansojen ylle.

Ja liiton arkissa oli Israelia varten annetut käskyt Raamatun mukaan. Ne eivät tulleet koskaan millään määräyksellä pakanoiden käskyiksi. Jeesuskin sanoi, ettei muuta mitään Mooseksesta eikä Profeetoista; Hän vain täyttää niitä. Eikä ihmisenkään sopimusta voida mutttaa toisen kuin tekijän itsensä kautta. Adventistit petkuttavat meitä Raamatun sanassa. Etkö tiedä, että petkuttaminen on syntiä?

• petkuta
        ja siellä kirjoitti:

Ja liiton arkissa oli Israelia varten annetut käskyt Raamatun mukaan. Ne eivät tulleet koskaan millään määräyksellä pakanoiden käskyiksi. Jeesuskin sanoi, ettei muuta mitään Mooseksesta eikä Profeetoista; Hän vain täyttää niitä. Eikä ihmisenkään sopimusta voida mutttaa toisen kuin tekijän itsensä kautta. Adventistit petkuttavat meitä Raamatun sanassa. Etkö tiedä, että petkuttaminen on syntiä?

se on täyttä totta mitä olen kirjoittanut, olkoon Jumala todistaja etten petkuta sinua enkä muitakaan.
        Minä olen itse Raamatun avulla myös löytänyt että JUMALAN KYMMMENEN KÄSKYN LAKI ON VIELLÄKIN VOIMASSA UUDESSA LIITOSSA.
        Tutki sinäkin vilpittömin sydämmin Raamattua, niin varmasti Jumala aukaisee silmäsi että näet oikein Jumalan käskyt.

• käskyt
        tiedonhalunen kirjoitti:

Mitä kymmeniä käskyjä tarkoitat? En ole löytänyt Raamatusta mainittavan monia kymmeniä käskyjä!

Ne ovat 2Mooses:20,1-17, on kaikki kymmenen käskyä lue itse ne sieltä.

• väärässä
        käskyt kirjoitti:

Raamatun ainoat kymmenen käskyä ovat LIITON EHDOT

Lue 2.Moos 34

• vanno :)
        petkuta kirjoitti:

se on täyttä totta mitä olen kirjoittanut, olkoon Jumala todistaja etten petkuta sinua enkä muitakaan.
        Minä olen itse Raamatun avulla myös löytänyt että JUMALAN KYMMMENEN KÄSKYN LAKI ON VIELLÄKIN VOIMASSA UUDESSA LIITOSSA.
        Tutki sinäkin vilpittömin sydämmin Raamattua, niin varmasti Jumala aukaisee silmäsi että näet oikein Jumalan käskyt.

Pakanoilla ei ollut lakia, eikä heille koskaan ole annettu israelilaisten vanhan liiton lakeja noudatettavaksi.

2.Moos 20:ssa ei kerrota, että siinä olisi jotkut erityiset kymmenen käskyä. Niitä käskyjä on siinä enemmän kuin kymmenen vai etkö osaa laskea?

Saahan sitä uskoa vaikka Luther´iin :)

• israelilaisille, ei sinulle :)

31:19   Ja nyt kirjoittakaa itsellenne tämä virsi. Opeta se israelilaisille ja pane se heidän suuhunsa, että TÄMÄ LAULU olisi minulle TODISTAJANA ISRAELILAISIA VASTAAN.
        31:20   Sillä minä vien heidät siihen maahan, jonka minä valalla vannoen olen luvannut heidän isillensä, maahan, joka vuotaa maitoa ja mettä, ja he syövät ja tulevat ravituiksi ja lihaviksi; mutta he kääntyvät muiden jumalien puoleen ja palvelevat niitä ja pitävät minua pilkkanaan ja rikkovat minun liittoni.
        31:21   Ja kun suuret onnettomuudet ja ahdistukset kohtaavat heitä, niin TÄMÄ LAULU ON OLEVA TODISTAJANA HEITÄ VASTAAN, eikä se ole unhottuva heidän jälkeläistensä suusta. Sillä minä tiedän heidän aikeensa, joita he hautovat jo ennenkuin minä olen vienyt heidät siihen maahan, josta minä olen valan vannonut."
        31:22   Ja Mooses kirjoitti tämän laulun sinä päivänä ja opetti sen israelilaisille.
        31:23   Ja hän asetti virkaan Joosuan, Nuunin pojan, ja sanoi: "Ole luja ja rohkea, sillä sinä viet israelilaiset siihen maahan, jonka minä valalla vannoen olen heille luvannut, ja minä olen sinun kanssasi."
        31:24   Ja kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan tämän lain sanat, alusta loppuun asti,
        31:25   käski hän LEEVILÄISIÄ, jotka kantoivat Herran liitonarkkia, sanoen:
        31:26   "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä TODISTAJANA SINUA VASTAAN. ---- leeviläisiä vastaan!!!!!

• ymmärrä?

Ei jumalan sanansaattajan Ellen Whiten oppeja löydy raamatusta, eikä niitä voi raamatulla perustella. Sinun pitää uskoa Ellen Whiteen ja etsiä perusteluja hänen laajasta kirjatuotannostaan.

Ei raamatussa mainita mitään seremonialaista eikä erotella lakia sen antamistavan perusteellakaan.

"""Ja Hän ilmoitti teille LIITTONSA,jonka Hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa"""
        eli LIITON EHDOT 2.Moos 34

• saat vääntää
        vanno :) kirjoitti:

Pakanoilla ei ollut lakia, eikä heille koskaan ole annettu israelilaisten vanhan liiton lakeja noudatettavaksi.

2.Moos 20:ssa ei kerrota, että siinä olisi jotkut erityiset kymmenen käskyä. Niitä käskyjä on siinä enemmän kuin kymmenen vai etkö osaa laskea?

Saahan sitä uskoa vaikka Luther´iin :)

vaikka olettaisit olevan kuinka monta käskyä, en ala enempää kanssasi kirjoittelemaan, näyttää että olet vain Jumalan käskyjen polkija,semmoisen ihmisen kanssa on samanlaista keskustelu kuin juoksisi vasikan kanssa kilpaa. Joten se siitä.

• ota huomioon
        käskyt kirjoitti:

Ota huomioon, että vastasin hänelle, joka kirjoitti kymmeNISTÄ käskyistä. Onhan sillä eroa josko käskyjä on kymmenen vai KYMMENIÄ.

• ÄLÄ VARASTA
        petkuta kirjoitti:

ÄLÄ VARASTA sellaisia käskyjä, jotka on annettu muille. Käskyt annettiin Israelille , ja heitä käslettiin ne säilyttämään Liiton arkissa, etteivät pakanat niitä vie. Filistealaiset kerran myös varastivat Liiton arkin, mutta Jumala rankaisi filistealaisia käskyjen varkaudesta. Käsky kuuluu aina sille jolle ne annetaankin. Moosesta kiellettiin ystävystymästä pakanakasojen kanssa ,kun Mooses oli Siinailla käskyjä vastaanottamassa. SEKIN ON OSOITUS, ettei käskyjä oltu tarkoitettukaan muilla kuin Israelilla. Myös apostolit opettavat käskyjen olleen Israelille, ja sillekin tiettyyn aikaan asti.Galatalaiskirje:
        3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä. ---------- Kumpaa tulee kuunnella? Raamattuko vaiko adventtikirkkoa? Raamattu todistaa teidän opetuksenne valheeksi mennen tullen. Ja adventistit todistavat itsestään Raamatun todiostusta vastaan. Turhaa on advarin potkia sanan TUTKAINTA vastaan. Ei teitä kukaan usko. Jokainen uskoo mieluummin Raamattuun kuin ottaa häpeällisen valehtelijan ja mahdottoman vehkeilijän maineen tyhjän vuoksi.Sellaisen maineen kanssa adventistit tulivat minulle tunnetuiksi jo kotikasvatuksessa, kun vanhempani varoittivat jehovista ja adventisteista."Kunnioita isääsi ja äitiäsi". Siitäkin opista!

• ai tommosen kanssa
        saat vääntää kirjoitti:

vaikka olettaisit olevan kuinka monta käskyä, en ala enempää kanssasi kirjoittelemaan, näyttää että olet vain Jumalan käskyjen polkija,semmoisen ihmisen kanssa on samanlaista keskustelu kuin juoksisi vasikan kanssa kilpaa. Joten se siitä.

Ai sinä et osaa juosta etkä opettaa!Meillä kyllä vasikat saadaan kiinni juosten ja,mikä parasta, uskotaan Raamattu niinkuin siellä on opetettukin. Eikä niinkuin adventismin kirjanoppineet sen tulkkaavat. Miksi sinua se harmittaa, ettei teidän satuiluanne kukaan usko? Eihän satuja pidä noin vakavasti ottaa!

• Seraja-m55
        SE Herran liitto kirjoitti:

Tuossa on avainsana SE:

Luetaan tuo ympärileikkauksen säädös sitten Mooseksen lakiin tai ei (joka tosiaan oli käytännössä jo ennen Moosestakin), niin jokatapauksessa apostoli Paavali on tehnyt yksiselitteisen selväksi, että se ei kuulu kenellekään kristitylle. Tämä on tässä olennainen asia, jota painotan ja joka on Raamatun totuus!

Jumalan moraalilaki kuuluu kuitenkin syntien osoittajana jokaiselle kristitylle niin Paavalin (kun häntä oikein ymmärretään) kuin muidenkin apostolien ja varsinkin Herramme Jeesuksen oman vahvan todistuksen mukaan.

UT tekee myös hyvin selväksi niin varsinkin Jeesuksen sanojen kuin vaikka apostoli Jaakobin sanojen mukaan sen, että siinä ei ole Jumalan edessä tapahtunut mitään muutosta siihen verrattuna, mitä Jumala omalla sormellaan kirjoitti lain tauluille, vrt. Matt 5:17, 18 ja Jaakob 2:10.
        Ts. sapattikäsky on edelleen voimassa niin kuin me sen luemme Raamatusta:
        "Muista pyhittää lepopäivä.
        Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
        Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."
        2. Moos. 20:8-11

Jumalan laki ja tietenkin sapattikäsky muuttumattomana kiinteästi siihen liittyen kuuluu siihen uuteen liittoon, jonka Jumala jo profeetta Jeremian kautta ennusti toteuttavansa ja josta luemme näin:
        "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
        en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
        Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani."
        Jeremia 31:31-33

Tästä samasta liitosta kertoo myös apostoli Paavali Hepr. 8:8-10 eli uudesta liitosta, jossa Jumala kirjoittaa lakinsa liittoon kuuluvien mieleen ja sydämeen, joka taas voi toteutua vain uskonsuhteessa Jumalaan / Vapahtajaamme, Herraan Jeesukseen Kristukseen.

Siinä kuitenkin mennään harhaan, mikäli ymmärretään väärin tuo jakeen 8 maininta "Israelin heimosta ja Juudan heimosta".
        Me suomalaisetkin saamme yhdessä juutalaisten kristittyjen kanssa kuulua siihen yhteen ja samaan Kristuksen seurakuntaan, josta Jumala käyttää nimitystä Israel (hengellinen Israel, johon kuuluvat kaikki pelastuvat kansakunnasta tai mistään muustakaan riippumatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4983
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4219
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2105
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1483
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94