Uusinta tutkimustietoa eri aloilta

Entisenä tulevana Nobel-kirjailijana olen aina ollut kiinnostunut A. Kiven seitsemästä veljeksestä. Olen tehnyt tutkimustyötä aiheesta ja todennut, ettei Aleksi-vainaa eläessään kaikkea tiennyt tai moraalisyistä kirjoittanut.

Nyt on selvinnyt, että Jukolan veljeksiä olikin kahdeksan.

Isä-Jukola oli markkinareissulla vietellyt kievarin verevän piian, ja synnistä sikisi hedelmä.
Piika-parka pakeni häpeänsä kanssa jonnekin Keski-Suomeen. Siellä muuan lempeäluotoinen peräkamarin aikamiespoika korjasi sekä piian että pojan, joka aikanaan peri tilan.

Jos ette usko, niin menkääpä katsomaan sen paikkakunnan vaakunaa. Siinä ilmetty Jukolan veljes kylvää mallasohraa, ja hänellä on sylissään toi, toi (pahus tätä dementiaa!) toi vakka!
Siitä muuten se kuntakin on saanut nimensä: Toivakka.

(Ymmärtänette, että tämä on copyright: Venlastiina. Valmistelen juuri aiheesta väitöskirjaa. Opponentiksi olen ajatellut kutsua Arja Korisevan, joka on syntyperäinen toivakkalainen.)

Otan kiitollisena vastaan kaiken mahdollisen tutkimuksiini liittyvän lisätiedon. Olen myös kiinnostunut mahdollisesti keräämästänne minkä tahansa alan uudesta tutkimustiedoista.

11

735

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hintriika*

Ansiokas tutkimustieto pani harmaat aivosoluni liikkeelle. Tunnen olevani melkein Poirot. Mutta vaikka tykkään lukea salapoliisikertomuksia, se ei ole oikea tyylilajini kirjoittamisessa.

Ajattelin pyytää, jos saisin käyttää Venlastiinan tutkimusta lähdeaineistona ryhtyessäni uudeksi Aleksis Kiveksi. En tietenkään kopsaa Kiven kunnianarvoisaa teosta, vaan kirjoitan toisesta näkökulmasta olevan teoksen. Sen nimeksi tulee "Seitsemän ja yhden veljeksen tarinoita".

Minua onkin surettanut, että synnyin 150 vuotta liian myöhään, ja Aleksisa Kivi ehti kirjoittaa tuon mainion romaanin ennen minua. Nyt minulle aukeaa uusi tilaisuus.

Toinen ajatus on, kannattaisiko ruveta tutkimaan myös Lumikkia ja seitsemää kääpiötä. Ehkä kääpiöitäkin oli oikeasti kahdeksan. Annan idean mielelläni VS:n käyttöön, sillä minun aikani menee melko tarkkaan veljesten parissa.

• Mikkelin lähellä on kesän-ja miksi ei talvenkin majoitus-ja kurssipaikka Heimari.

Sitten siitä Heimari nimestä. Lomapaikassa oli emäntä Mari joka asui lähimökin vinttikamarissa. Kurssilaiset usein hävittivät majoituspaikan avaimia rilluttelu reissuilla. Aamuyöllä menivät Marin ikkunan alle huutelemaan "hei Mari". Toiveena Mari lähtisi avaamaan kämpän oven, siitä sitten kehkeytyi nimi Heimari lomanviettokylälle.

Kelpaa siellä viettää lomaa kauniin Saimaan äärellä, tilaa on ja saunat rannassa.

• Hintriika*

Reetta5:n päätelmä tuntuu uskottavalta. Eräs valtakunnallisesti levinnyt liike lienee syntynyt samoin mutta golfkentällä. Eikös tii ole joku pallonalusta (ainakin ristikoissa)? Varmaan kentällä on ollut joku Mari, jolle on pitänyt koko ajan tolittaa, että tuossa se tii on.

Kaikille Oulun seudulla asuneille on tuttua tarina Hailuodon löytymisestä. Sehän menee siten, että pari romania seilasi paatillaan Oulun edustalla, kun toinen huusi: - Hai, luoto näkyy!

• Maalaismies*

Tuo numerosarja on maaginen koodi kansantaudin ehkäisyyn: nolla(0) tupakkaa,kolme(3) kilometriä tai 30 minuuttia kävelyä tai muuta liikuntaa päivässä,viisi (5) hedelmä- tai vihannesannosta päivässä, systolinen verenpaine alle 140, kokonaiskolesteroli alle 3 ja nolla(0) kiloa ylipainoa.
      Professori Anteri Kesäniemi (kampanjoi sydän- ja verisuonitauteja vastaan).

• Remanteri

Mää kul luulin tota hämmeenkyröläiseks puhelinnummeroks ja meinasin killauttaa kaverille.
        Oli hyvä kus selostit ni em menny mokkailemmaan.

• veitikkainen

mitä tarkoittaa sanonta "hajoaa tuhannen pil..n päreiksi.Ennen naiset käyttivät hygieniasyistä päreita pepun alla saunan lauteilla. Ne alustat eli vitukkaat olivat päreitä. Yhdestä männystä (kuusessa on pihkaa!)saattoi tulla tuhannen pärettä.Päreitä kainalossa sinne saunaan mentiin.Mahtoiko jonkun päreet palaakin.

• joka ikinen päivä

Jos oisin eilen kuollut,
        tuotakaan en olisi tullut tietämään.

• palsta se
        joka ikinen päivä kirjoitti:

Jos oisin eilen kuollut,
        tuotakaan en olisi tullut tietämään.

tämä olikaan huomaan että suomalainen on suomalainen loppuun asti.

• Aleksanteri Viidestoista

Myös minä anon erivapautta tarpeen vaatiessa lainata Kahdeksaa veljestä koskevaa tutkimusta.
      Harjoitan sukuni tutkimista ollen edennyt jo hyvin pitkälle.
      Esi-isieni puolelta suku on osoittautunut romaneiksi, minkä kertoo sukunimikin.
      Nyt olen päätynyt siihen että Kiven teos sivuaa sukuni historiaa.
      Rajamäen rykmentti ja minä olemme todennäköisesti samaa sukujuurta. Tätä todistaa se, että molemmilla veren perintönä on taipumus kiertelevään elämään.

• Yykaakoo

Täten saanen ilmoittaa pienen sivujuonteen väitöskirjaasi: Koska Allekirjoittanut pelkää lehmiä ja on joutunut melkein henkensä kaupalla niitä pakenemaan kuten Jukolan poikien aikoinaan sonneja korkealle kivelle paeta täytyi, niin koska lehmä on sonnin ihan lähiomainen, niin oletan itseni olevan jotakin kautta sukua tai ainakin sielunsisar näille seitsemälle miehelle tahi ehkä niiden synnyttäjälle itselleen herra Kivelle, olletikin kun tälläinen lehmä/sonni-vainon kohteeksi joutuminen varmaankin johtuu jostain samansorttisesta perimästä, jonka eläin sillä putipuhtaalla vaistollaan näkee kiusattavaksi tarkoitetun.

Mikäli Arwoisa Nobelisti haluatte lisätietoja tästä lehmäpelostani ja vaikkapa siitä, kuinka lehmälauma minut kerran muinen jokeen sysännyt on, ilmoittanette siitä Allekirjoittaneelle. Muuten, aivan sikana - nykyilmaisut kauan eläkööt - tykkään Aleksis Kiven teksteistä. Jospa me muutaman päivänkierron jälkeen ensi kuun kymmenentenä täälläkin liputtaisimme ja jotain loistavalla katsannolla lausuisimme...

• Olen ilokseni havainnut, ettei A. Kivi ole kylvänyt siementään Taaborin kallioille vaan otolliseen maaperään, ja perehdyttyäni arvokkaisiin tutkimuksiinne olen katsonut oikeaksi myöntää luvan lainata osia Jukolan veljeksistä tekemästäni tutkimuksesta niille ansiokkaille tutkijoille, jotka perustellusti ovat lupaa anoneet.

Uusio-Kivelle ehdottaisin, että olettamukseni hänen sukupuolestaan huomioon ottaen ottaisi hän Aleksin asemesta etunimekseen Aleksandra, joskin A. Kiveä myöhemmiltä ajoilta löytyy sukupuolirajoista piittaamattomia kirjailijoita kuten Maiju Lassila ja Juhani Tervapää.

Lehmänpelkääjää kiitän mielenkiintoisesta tarjouksesta ja jään kiinnostuneena odottamaan lisäselvityksiä.
        Myös suomalaisen nimistön synnystä tutkimusta tehneille osoitan lämpimän kiitokseni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5367
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      553
      1922
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1120
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      963
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      823
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe