Narsismia vai epätoivoa?

Oletetaan, että on olemassa uskonnollinen järjestö, joka pitää itseään totuuteen pyrkivänä kaikessa tekemisissään. Oletetaan myös, että kyseinen uskonnollinen järjestö julkaisee kirjallisuutta, jonka järjestön jäsenien on uskottava jokaista pilkkua myöten, tai tulevat järjestöstä ulos potkituksi, ja järjestön oppien mukaan menettävät kaikki ystävänsä, sukulaisensa ja perheensäkin.

Olettakaamme tämän uskonnollisen järjestön kirjoittavan kirjallisuudessaan myös maapallomme geologisista ilmiöistä. Kyseessä oleva oletettu uskonnollinen järjestö, pitää itseään myös kaiken maallisen asiantuntijana. Olettakaamme myös, että olettamamme uskonnollisen järjestön kirjallisuudesta löytyy mainintoja, tai lähes kokonaisia tekstejä silloin tällöin eri puolilta maapalloa julkaistuista sanomalehdistä. Olkoonkin, että edellinen olettamuksemme olisikin harvinaista.

Kuinka luotettavaksi, rehelliseksi tai uskottavaksi olettamamme uskonnollinen järjestö osoittautuisi, jos se lainaisi jostain päin maailmaa ilmestyneestä sanomalehdestä, siinä julkaistua omaa tekstiään omissa julkaisuissaan, perustellessansa kirjallisuutensa uskottavuutta – käyttämällä sanomalehden auktoriteettia? Kuinka luotettava tai rehellinen olettamamme uskonnollinen järjestö olisi jos se ei kertoisi kirjallisessa materiaalissaan, että sen siteeraama sanomalehden kirjoitus on olettamamme uskonnollisen järjestön sen omaa tekstiä?

Toisin sanoen: olisinko minä luotettava jos esittäisin väitteen, jonka perustelisin itse kirjoittamallani tekstillä, mutta en kertoisi, että teksti on omaa käsialaani?

6

388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tapaus.

Kuinka luotettava tai rehellinen olettamamme uskonnollinen järjestö olisi jos se ei kertoisi kirjallisessa materiaalissaan, että sen siteeraama sanomalehden kirjoitus on olettamamme uskonnollisen järjestön sen omaa tekstiä?

Epärehellistä se on, mutta eikö kyseessä kuitenkin ole vain yksi tapaus? Vääriä lainauksiakin on, mutta en tiedä miten yleistä niiden käyttö on.

• >>Epärehellistä se on, mutta eikö kyseessä kuitenkin ole vain yksi tapaus? Vääriä lainauksiakin on, mutta en tiedä miten yleistä niiden käyttö on.

Minun on hyvin vaikea kuvitella, että vt-seura olisi käyttänyt kyseistä valehtelutaktiikkaa ainoastaan yhden kerran. Semminkin kun kyse ei ole vahingosta, vaan täysin tietoisesta toiminnasta.

• Markku_Meilo

>>Vääriä lainauksiakin on, mutta en tiedä miten yleistä niiden käyttö on.

Erittäin yleistä, kaksi tunnetuinta tihentymää ovat kehitysoppi- ja luomisopukset.

• etsiskelijä..

Ajattelisin, että ratkaisu ei välttämättä ole mikään uskonnollinen järjestö tai yhteisö.

Uskon, että ratkaisu tulee olemaan ilmoitus suoraan Jumalalta, ehkä kirjallinen ilmoitus. Kuten olivat vanha ja uusi testamenttikin.

Kirjallisen ilmoituksen lisäksi Jumala saattaa lähettää ihmishahmoisen messiaan tai useammankin esiintymään eri puolille maailmaa.. ehkä. On ihan sallittua auttaa lähimmäisiään niinkuin Jeesus tekee.

• Messias

> Kirjallisen ilmoituksen lisäksi Jumala saattaa > lähettää ihmishahmoisen messiaan tai useammankin esiintymään eri puolille maailmaa.. ehkä.

Nykyisen joukkoviestinnän aikaan yksi messias riittää ihan hyvin. Hänen esiintymisensä voidaan näet välittää satelliittien välityksellä ympäri maapallon.

• etsiskelijä..
        Messias kirjoitti:

> Kirjallisen ilmoituksen lisäksi Jumala saattaa > lähettää ihmishahmoisen messiaan tai useammankin esiintymään eri puolille maailmaa.. ehkä.

Nykyisen joukkoviestinnän aikaan yksi messias riittää ihan hyvin. Hänen esiintymisensä voidaan näet välittää satelliittien välityksellä ympäri maapallon.

Jumala tietää oikean hetken hänen julkitulemiselleen. Odotellaan rauhassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4870
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2265
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1444
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      89
      1364
    5. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1346
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      131
      1153
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1085
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      264
      988
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      967
    10. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      965
    Aihe